Gå til innhold

Løfte belte


Gladiatoren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hva er egentlig fordeler og ulemper med løftebelte? Kan noen gi en kort oppsummering? Er det noen vits når man ligger og vaker rundt 100-tallet?

Kort oppsumert er det fordeler og ulemper, en generell tommelfingerrelger kan være belte på maksløft (1rm - 3rm) og uten belte ellers.

Sett bort fra det er det høyst personlig med mindre du konkurrerer, så er vel anbefalt å finne ut selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsumert er det fordeler og ulemper, en generell tommelfingerrelger kan være belte på maksløft (1rm - 3rm) og uten belte ellers.

Sett bort fra det er det høyst personlig med mindre du konkurrerer, så er vel anbefalt å finne ut selv :)

Jeg har lest argumentasjon som går på at du kan løfte tyngre med belte, dermed blir du sterkere av å løfte med belte enn av å løfte uten - for meg høres det litt ut som broscience, samtidig som det gir litt mening.

Jeg har for så vidt prøvd et belte, og jeg merket at det jo ble lettere å løfte, noe som jo kan være en fordel. Det var også griseubehagelig, noe som vel må sies å være en ulempe.

Men det er ikke noe mer mystisk enn det, altså? Smak og behag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest argumentasjon som går på at du kan løfte tyngre med belte, dermed blir du sterkere av å løfte med belte enn av å løfte uten - for meg høres det litt ut som broscience, samtidig som det gir litt mening.

Jeg har for så vidt prøvd et belte, og jeg merket at det jo ble lettere å løfte, noe som jo kan være en fordel. Det var også griseubehagelig, noe som vel må sies å være en ulempe.

Men det er ikke noe mer mystisk enn det, altså? Smak og behag?

er ofte nokre kilo å hente på å bruke belte i knebøy og markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest argumentasjon som går på at du kan løfte tyngre med belte, dermed blir du sterkere av å løfte med belte enn av å løfte uten - for meg høres det litt ut som broscience, samtidig som det gir litt mening.

Jeg har for så vidt prøvd et belte, og jeg merket at det jo ble lettere å løfte, noe som jo kan være en fordel. Det var også griseubehagelig, noe som vel må sies å være en ulempe.

Men det er ikke noe mer mystisk enn det, altså? Smak og behag?

I markløft får jeg ikke særlig mye ut av belte. Men i knebøy så tar jeg 20-30kg mer med belte. Du skaper et bedre buktrykk med belte, men vil også tro at det ligger litt placebo i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det til dem som lyfter 90grader knebøy eller di som gjøre dype knebøy? Skulle vilje se deg lyfte 300 uten belte ;)

Nå trener jeg for det første ikke så tungt, men jeg tenker mere utifra et helhetlig perspektiv, være det seg om du kjører dype knebøy eller 90º bøy. Har sett på flere stk som kjører godt over 250 i bøy og markløft uten noe på seg og dem har teknikken på plass :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest argumentasjon som går på at du kan løfte tyngre med belte, dermed blir du sterkere av å løfte med belte enn av å løfte uten - for meg høres det litt ut som broscience, samtidig som det gir litt mening.

Jeg har for så vidt prøvd et belte, og jeg merket at det jo ble lettere å løfte, noe som jo kan være en fordel. Det var også griseubehagelig, noe som vel må sies å være en ulempe.

Men det er ikke noe mer mystisk enn det, altså? Smak og behag?

Vel, jeg sier ingenting om at du blir sterkere med belte og som du selv påpeker så er det på sett og vis lettere. Derfor å bruke belte på tyngre løft kan være gunstig med tanke på a) sikkerhet B) om det er noe styrke å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Hvor kjøpte du dette beltet, og er du fornøyd med det generelt? Pris? :)

maxrep.no, kostet vell 800-1000kr, husker ikke helt. Og er VELDIG fornøyd, aldri noe mer stress med å stramme og løsne beltet :) Blir aldri å velge noe annet igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes slike belter i forskjellige bredder? Jeg vet ikke om jeg er en freak of nature, men jeg har prøvd et sånt type belte som det rett over her, og det det eventuelt ga meg i økt løfteevne forsvant fort i tapt konsentrasjon på grunn av det aldeles vanvittige ubehaget. Det klemte nesten mer på de nederste parene med ribbein enn det gjorde rundt magen. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...