Gå til innhold

Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen


Fribbern

Anbefalte innlegg

Jeg og kona snakket litt rundt middagsbordet her om dagen, at mange av de jentene som stiller mister mensen når dem kommer veldig lavt i fettprosent. Det fikk meg til og lure litt. Er det fordi dem ligger i et underskudd over lengre tid, eller er det fordi dem har forlav fettprosent? Slik jeg har forstått det, så produseres noe av østrogenet i fettet hos kvinner. Men vis man har en lav fettprosent og spiser vedlikehold. Vil man da produsere normalt med østrogen igjen, og hormonbalangsen være normal?

Jeg merker jeg kan veldig lite på dette området, og ble velig nysgjerrig. Så om noen vil ta seg tid og lære meg litt, linke meg videre til artikler/forskning på omr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diett med lavt fettinntak, lav fett% eller en kombinasjon av disse (som regel det er konkurransediett er den siste mnd) fører til lite eller ingen produksjon av kjønnshormoner fordi kroppen ikke er i en tilstand som kan klare å reprodusere seg uten å risikere å dø(evolusjon - overlevelsesmekanisme, den fantastisk kroppen og ens tilpasninger<3), og som et resultat av dette mister man mensen (y)

Jeg har lav fettprosent året rundt, spiser alt fra vedlikehold til overskudd når jeg ikke er på diett - men til tross har jeg ikke hatt mensen eller normal østrogenproduksjon på flere år.

..og selv om jeg veide hel 80-85kg med en fett% på rundt 20 i 2011 hadde jeg fortsatt ikke mensen, men dette har med at jeg ikke holdt vekt og fettprosent lenge nok til at hormonbalansen stabiliserte seg

Dog - jeg er frisk og rask og glad til tross, så jeg personlig har ingen problemer selv om jeg ikke produserer "nok" østrogen :)

Sårri for at jeg ikke har noen forskning å komme med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Diett med lavt fettinntak, lav fett% eller en kombinasjon av disse (som regel det er konkurransediett er den siste mnd) fører til lite eller ingen produksjon av kjønnshormoner fordi kroppen ikke er i en tilstand som kan klare å reprodusere seg uten å risikere å dø(evolusjon - overlevelsesmekanisme, den fantastisk kroppen og ens tilpasninger<3), og som et resultat av dette mister man mensen (y)

Jeg har lav fettprosent året rundt, spiser alt fra vedlikehold til overskudd når jeg ikke er på diett - men til tross har jeg ikke hatt mensen eller normal østrogenproduksjon på flere år.

..og selv om jeg veide hel 80-85kg med en fett% på rundt 20 i 2011 hadde jeg fortsatt ikke mensen, men dette har med at jeg ikke holdt vekt og fettprosent lenge nok til at hormonbalansen stabiliserte seg

Dog - jeg er frisk og rask og glad til tross, så jeg personlig har ingen problemer selv om jeg ikke produserer "nok" østrogen :)

Sårri for at jeg ikke har noen forskning å komme med ;)

Jeg hqr heller ikke hatt menstrasjon på mange år pga for lav fettprosent. Problemet er jo da at en har stor sjanse for å bli steril, samt bli utsatt for hormonelle helseplager senere. Det skremmer meg :/ Har du diskutert din situasjon med lege,o g hva sier han eventuelt? Jeg har nemlig diskutert det med min fastlege, men har litt følelsen av at han er mer opptatt av å male et skremselsbilde og "akremme meg" opp i vekt enn å faktisk frembringe fakta. Er det så farlig som han skal ha det til å gå uten mens? Selv tenker jeg jo at er jo en klar beskjed fra kroppen vår om at alt ikke er som det skal være, da den mest naturlige prosessen i våre kvinners kropp blir stanset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hqr heller ikke hatt menstrasjon på mange år pga for lav fettprosent. Problemet er jo da at en har stor sjanse for å bli steril, samt bli utsatt for hormonelle helseplager senere. Det skremmer meg :/ Har du diskutert din situasjon med lege,o g hva sier han eventuelt? Jeg har nemlig diskutert det med min fastlege, men har litt følelsen av at han er mer opptatt av å male et skremselsbilde og "akremme meg" opp i vekt enn å faktisk frembringe fakta. Er det så farlig som han skal ha det til å gå uten mens? Selv tenker jeg jo at er jo en klar beskjed fra kroppen vår om at alt ikke er som det skal være, da den mest naturlige prosessen i våre kvinners kropp blir stanset?

jeg har verken kilder eller forskning på emnet - men utifra hva jeg vet og kan fra før er det hele hysteriet overdrevent. Ja det er ikke "naturlig" å ikke ha menstruasjon en gang i mnd, ei heller er det naturlig å bygge muskler og gå ned i fettprosent som "vi" kroppsbygger gjør. Til gjengjeldt har jeg aldri vært friskere, sterkere (styrketrening = økt bentetthet så osteoporose er ikke tema) samt livsglede!

Grunnen til st kroppen ikke produserer kjønnshormoner er som jeg sa, den er ikke reproduserbar

Men at man kan bli steril? Det gjelder vel heller om en tar tilskudd av hormoner (menn og testosteron/steroider) og kroppen i værste fall slutter å produserer det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stor respekt for deg, Therese, men jeg synes ikke det er greit å ufarliggjøre manglende menstruasjon og hormonstatus. Det er forbundet med flere komplikasjoner over tid, og selv om du kanskje holder deg frisk, vil ikke nødvendigvis andre gjøre det. Det er ikke et overdrevent hysteri - det er tydelig og klart at det ikke er optimalt for en kvinne å være i en slik tilstand, og du bør ikke fremme usunnhet som sunnhet, for det er usunnhet det er, det å gå år etter år med suboptimal hormonstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for deg, Therese, men jeg synes ikke det er greit å ufarliggjøre manglende menstruasjon og hormonstatus. Det er forbundet med flere komplikasjoner over tid, og selv om du kanskje holder deg frisk, vil ikke nødvendigvis andre gjøre det. Det er ikke et overdrevent hysteri - det er tydelig og klart at det ikke er optimalt for en kvinne å være i en slik tilstand, og du bør ikke fremme usunnhet som sunnhet, for det er usunnhet det er, det å gå år etter år med suboptimal hormonstatus.

Takk for det - men jeg må si at jeg mente ikke å fremme det som noe som helst annet enn at så lenge det ikke finnes kilder og fakta på emnet, så mener jeg det bare er et evig hysteri om "det er ikke sunt på langsikt", såvidt som at _ingenting_ ensidig er sunt på langsikt

Såvidt jeg vet er det eneste med uteblivende menstruasjon nedsatt/ikke reproduktiv -> evolusjon.

Jeg ønsker ikke å lage en evig kranglediskusjon om emnet, da det er tydelig at det er stor forskjell på uteblivende menstruasjon hos (misforstå meg rett) jenter med forstyrrende lav fettprosent, og en stor ubalanse i aktivitetsnivå og/eller energinntak og feks meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det - men jeg må si at jeg mente ikke å fremme det som noe som helst annet enn at så lenge det ikke finnes kilder og fakta på emnet, så mener jeg det bare er et evig hysteri om "det er ikke sunt på langsikt", såvidt som at _ingenting_ ensidig er sunt på langsikt

Såvidt jeg vet er det eneste med uteblivende menstruasjon nedsatt/ikke reproduktiv -> evolusjon.

Jeg ønsker ikke å lage en evig kranglediskusjon om emnet, da det er tydelig at det er stor forskjell på uteblivende menstruasjon hos (misforstå meg rett) jenter med forstyrrende lav fettprosent, og en stor ubalanse i aktivitetsnivå og/eller energinntak og feks meg

Beklager ærligheten, men da vet du for lite.

Østrogen:

- Forebygger aterosklerose og koronarsykdom. Kvinner med østrogenmangel har derfor høyere risiko for å utvikle hjertesykdom enn normalhormonelle kvinner.

- Østrogenmangel kan gi depresjon

- Østrogenmangel er hovedfaktoren for utvikling av beinskjørhet

- Østrogenmangel øker risikoen for mer kompliserte uriveisinfeksjoner og urogenitale plager som inkontinens og hyppig vannlating og kan gi tørre slimhinner i vagina og dermed økt risiko for sår og rifter (=ubehag).

- Kan over tid føre til varig infertilitet

- Lavt nivå gir nedsatt sexlyst

- Lavt nivå kan gi hårtap og tørr hud, hos noen også mer hårvekst.

- Sikkert masse annet jeg ikke har lært om enda, ettersom jeg kan lite om samspillet mellom kjønnshormoner og andre hormoner. Jeg vet at mangel kan føre til at fettet legger seg rundt magen (som hos menn), og jeg tror også det kan gi metabolske endringer, uten at jeg vet noe om disse.

Jeg er heller ikke ute etter å krangle, men det er virkelig langt fra et hysteri. Hormonmangel er hormonmangel uavhengig av om den kommer av anoreksi eller bodyfitness - the body does not differ them. Uansett hvor "sunn" man er, uansett hvor næringsrik mat man spiser, og uansett hvordan man ivaretar kroppen - det er ikke optimalt og det er ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen, Indiska!

:)

Har jo selv vært gjennom noen runder med anoreksi og alvorlig undervekt. Mensen og for lavt nivå av østrogen har gjort at benmassen min er betydelig redusert selv nå i ettertid. Menstruasjon og østrogen er ikle noe vi har bare på gøy. Har en for lavt østrogennivå over tid og uteblivende mensen så VIL det få konsekvenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden forteller litt om hvordan tilsynelatende sunne og friske mennesker undertrykker egen kropps behov. Jeg beklager Therese, men her har Indiska helt rett. Og vil påpeke en ting til: styrketrening styrker muskler, og skal også styrke bentetthet, men er det ikke nettopp hormoner og østrogen som GJØR at styrketrening gir økt bentetthet? (Om jeg er helt på jordet, shoot me, men jeg vet hvertfall at østrogenmangel er svært ugunstig mtp bentetthet)

I idrett og sport generelt i Norge pleier utøverne å få treningsforbud dersom de ikke har regelmessig menstruasjon. (Husker ikke helt hvor jeg hørte det, tror det var Norges Idrettshøyskole)

Kroppen din gir en beskjed om at den ikke har det helt bra når den ikke produserer hormoner. Om ikke du tar til deg den beskjeden så håper jeg andre som leser tråden gjør det. No hate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare tilføye EN liten ting til:

Ved behandling av alvorlig underernærte pasienter, og da veldig ofte i fbm spisevegring, er det veldig vanlig at pasienten ikke får lov til å bedrive hard fysisk aktivitet før hun har regelmessig menstruasjon først! Retningslinjene som oftest følges innebærer minimalt (ca NULL) aktivitet fram til BMI 16. Etter dette kan en kun bedrive LETT aktivitet. (Jeg fikk f.eks ikke en gang gå i trapper før BMI var nærmere 16…). Først når en igjen har regelmessig mens sier de at det er gunstig å igjen kunne ta opp hardere aktivitet.

Kanskje er dette noe overdrevet - eller kanskje ikke? Jeg har framdeles ikke mensen - og har spist nok og regelmessig siden Januar. Vekta er så vidt slik at BMI er normal.. likevell trener jeg go opplever mye framgang. Men vet også at jeg skal og bør være litt påpasselig så lenge alt ikke er ok. SIer ikke at en skal droppe all trening med en gang en går glipp av en blødning, men jeg sier at en bør ta det seriøst. Slike retningslinjer finnes ikke uten grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket mye med legen min angående dette i kombinasjon med p-piller. Jeg har slitt med anoreksi og var på et tidspunkt innlagt med en bmi på 13,5. Jeg fikk fremdeles mens da, men jeg gikk på p-piller og hadde gjort det i et år. Legen sa at dersom jeg ikke hadde hatt kjæreste og vært seksuelt aktiv ville hun anbefalt meg å slutte på p-pillene fordi da hadde jeg visst når jeg hadde lagt på meg nok til å ha naturlig østrogenproduksjon igjen. Jeg kan ikke vite sikkert om kroppen min kan reprodusere seg, før jeg slutter på pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese Helt uenig i at det er "hysteri" fordi det er snakk om at det ikke er sunt på sikt. Det ER faktisk veldig skadelig å være så lav i fettprosent/vekt osv at man ikke produserer østrogen.Synes dette burde vært fokusert enda mer på. Det er et tydelig tegn fra kroppen når man mister menstruasjon pga. dette at den ikke har det bra, og at du er så heldig å ikke ha varige men(enda) betyr ikke at det ikke er skadelig.

Ja, det er individuelt hvor godt man kroppen tåler den unntakstilstanden det er med null/mangel på østrogen, men det er uansett en stor risiko å ta.

Selv har jeg pådratt meg alvorlig benskjørhet etter 3-4 år uten menstruasjon og har allerede forstadiet til sammenfall i rygg pga. dette(+ flere andre symptomer som kommer av østrogenmangel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare tilføye EN liten ting til:

Ved behandling av alvorlig underernærte pasienter, og da veldig ofte i fbm spisevegring, er det veldig vanlig at pasienten ikke får lov til å bedrive hard fysisk aktivitet før hun har regelmessig menstruasjon først! Retningslinjene som oftest følges innebærer minimalt (ca NULL) aktivitet fram til BMI 16. Etter dette kan en kun bedrive LETT aktivitet. (Jeg fikk f.eks ikke en gang gå i trapper før BMI var nærmere 16…). Først når en igjen har regelmessig mens sier de at det er gunstig å igjen kunne ta opp hardere aktivitet.

Kanskje er dette noe overdrevet - eller kanskje ikke? Jeg har framdeles ikke mensen - og har spist nok og regelmessig siden Januar. Vekta er så vidt slik at BMI er normal.. likevell trener jeg go opplever mye framgang. Men vet også at jeg skal og bør være litt påpasselig så lenge alt ikke er ok. SIer ikke at en skal droppe all trening med en gang en går glipp av en blødning, men jeg sier at en bør ta det seriøst. Slike retningslinjer finnes ikke uten grunn

Dette har jeg aldri vært borti før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri vært borti før?

"Ved alvorlige spiseforstyrrelser vil det vanligvis være nødvendig å redusere fysisk aktivitet. Spesielt bør man unngå fysisk aktivitet dersom det ikke er avklart om pasienten har risiko for hjerterytmeforstyrrelser. Når reernæring har kommet i gang og BMI er kommet over 16, kan det være gunstig med lett fysisk aktivitet hvis det ikke foreligger kontraindikasjoner. Større fysisk belastning bør vanligvis vente til regelmessig menstruasjon er etablert. Når BMI passerer 17,5 vil ofte menstruasjonen komme tilbake. Men det er store individuelle forskjeller for når menstruasjonen kommer. "

kilde: http://tidsskriftet.no/article/1058864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd dette med null aktivitet. Måtte sitte i rullestol, eller gå minimum (til og fra heis/fellesrom), når vekten var høyere og puls/blodtrykk/blodverdier var normale/stabile så fikk jeg gå NED trappa og rolig tur fra først 10 min - så 15 - så 20 - frem til 45 min en gang om dagen. Trening fikk jeg ikke starte med før etter utskrivelse, og da i samarbeid med en PT og fastlegen. Har gått på p-piller siden jeg var 16 år, men sluttet nå i juni for å se hvordan kroppen ligger an i forhold til egen syklus osv. (Ikke fått mensen tilbake enda)

Min gynekolog sa forresten at det var veldig bra jeg hadde gått på p-piller hele denne tiden, jeg fikk nemlig inn østrogenet og forhindret benskjørhet. Men skal ta ny test av skjelettet nå til mandag, så får se hva de siste to årene med ekstremt farlig lav kroppsvekt har gjort. Håper jeg ikke har fucka det helt til! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste erfaringen jeg har selv ang å ikke ha menstrasjon, var da den plutselig ble borte da jeg flyttet til USA som utvekslingsstudent. Jeg har tenkt flere ganger hva som kan ha forårsaket det, men har egentlig ikke noe svar. Nå kom den tilbake etter 9 mnd, så jeg tror ikke det i ettertid har skadet meg på noe måte, men kroppen vår er jo laget for at vi skal få menstrasjon. Uteblitt menstrasjon over tid kan umulig være sunt uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...