Gå til innhold

Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen


Fribbern

Anbefalte innlegg

Nå kan ikke jeg mye om Mercilon utenom at det er en av pillene med høy fare for blodpropp, men jeg kan fortelle deg noen av fordelene med cerazette, og det er at den ikke gir noen økt risiko for blodpropp, ikke har vektøkning som bivirkning og i tillegg er det en minipille, ikke en p-pille og inneholder dermed bare et hormon;) ulempen er at man ikke kan kontrollere når blødninger kommer:(

Jeg har også samboer, og for meg var det uaktuelt å kutte før konkurranse. ;)

ÅÅå, takk!! Jeg får helt noia når jeg hører/ser ordet blodpropp(trombe).. Ei god venninne av meg mistet kusinen sin av blodpropp til lungene nå i jula.. Da tror jeg nesten jeg må høre med legen min om han kan bytte, for er ikke noe gira på å gå på en pille som er risikofylt å få blodpropp av.. Er det ikke 21 piller og så kommer blødningene 2-3 dager etterpå? Jeg er ikke så inn i dette med prevensjon da jeg bare har hørt med legen og tatt det han har anbefalt.. Merker også at p-pillene gjør meg mer vannete om jeg spiser annerledes enn kostholdsoppsettet.. Kanskje det bare sitter i hodet?

Kutte med p-pillen før konk? Er ikke så gira på det heller, om jeg ikke absolutt MÅ! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aaandreaaa Helt enig i at den artikkelen som ble linket til her ikke holder mål, men fastlegen vil i de fleste tilfeller ikke klare å svare på spørsmålet som her ble stilt....;) Dessuten er det relativt godkjent i de fleste vitenskapelige tidsskrifter at minipille er å foretrekke fremfor tradisjonelle p-piller pga lavere risiko for blodpropp;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandraLinnea Greit å være føre var og heller ta prevensjon der risikoen er lavest mulig:)

Når man tar minipille tar man pille hver eneste dag, hele året. Blødningene kommer så som så, for de fleste noe uregelmessig... ;) Google litt, les litt om bivirkninger osv, og ta det opp med legen din. Og la han forklare godt hvorfor han anbefaler det han gjør, ikke ta til takke med et kort, enkelt svar;) Om p-pillene dine gjør deg vannete, har jeg ikke aning om, les om bivirkninger på pakken du har fått;)¨

Jeg kom helt fint langt ned i fett% selv om jeg brukte prevensjon:) Tok det også opp med coachen min den gang, og som han sa så var det ikke noe å tenke på;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandraLinnea Greit å være føre var og heller ta prevensjon der risikoen er lavest mulig:)

Når man tar minipille tar man pille hver eneste dag, hele året. Blødningene kommer så som så, for de fleste noe uregelmessig... ;) Google litt, les litt om bivirkninger osv, og ta det opp med legen din. Og la han forklare godt hvorfor han anbefaler det han gjør, ikke ta til takke med et kort, enkelt svar;) Om p-pillene dine gjør deg vannete, har jeg ikke aning om, les om bivirkninger på pakken du har fått;)¨

Jeg kom helt fint langt ned i fett% selv om jeg brukte prevensjon:) Tok det også opp med coachen min den gang, og som han sa så var det ikke noe å tenke på;)

Ja, der er jeg ganske så enig! Vil ikke havne opp 21 år og mamma uten ferdig utdannelse! :)

Jeg får lese litt om det og ta meg en legetime på nyåret og forklare situasjonen min bedre, kanskje han har bedre forståelse denne gangen enn forrige møte. Nei du det skal jeg ha i bakhodet! ;) Leste litt om den, og det var noen av bivirkningene.

Hun coachen jeg bruker går ikke på noe prevensjon, hvorfor det har jeg ikke noe svar på selvom hun har kjæreste.. MEN takk for svar ThereseHag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, SandraLinnea :)

Jeg vil bare komme med et lite tips, som de færreste som stiller gjør. Dra til legen før, under og etter deffen for å ta blodprøver osv. Jeg gjorde det, og er superglad for det i ettertid;) Fikk blant annet litt lave nivåer med jern to mnd før konkurranse, og da var det bare å videreformidle til Coach, som sørget for at jeg fikk spist mer jernholdig mat..;) En deff, og særlig når du skal stille i bodyfitness, er tøft for kroppen, så lurt å alliere seg med legen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, SandraLinnea :)

Jeg vil bare komme med et lite tips, som de færreste som stiller gjør. Dra til legen før, under og etter deffen for å ta blodprøver osv. Jeg gjorde det, og er superglad for det i ettertid;) Fikk blant annet litt lave nivåer med jern to mnd før konkurranse, og da var det bare å videreformidle til Coach, som sørget for at jeg fikk spist mer jernholdig mat..;) En deff, og særlig når du skal stille i bodyfitness, er tøft for kroppen, så lurt å alliere seg med legen:)

Ååååh, fantastisk at du minte meg på det! Har tenkt til å gjøre det, går sykepleien på høgskolen, så har tenkt litt på det siden nivåene forandrer seg jo, enten mye eller lite. Og ja, BF er hardt, men har aldri følt meg mer klar enn nå! ;) men dog, skal ikke på før høsten mest sannsynlig, fjerne litt spekk, bygge litt mer ramme og få inn ordentlige rutiner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ihvertfall man bør være forsiktig med å anbefale konkrete legemidler over internett. Legen tar nok mange faktorer med i betraktning når han/hun skriver ut p-piller :)

Litt info fra legemiddelverket: http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/p-piller-og-fare-for-blodpropp/Sider/default.aspx

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/prevensjonsguide-hormonell/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, en god diskusjon med høyt nivå på debatantene.

Liten påminnelse om at absolutt ingenting av helse relaterte spørsmål kan diagnostiseres over nett.

Altid greit å være - respektfull - kritisk til både linker og hverandre ;)

Ved noe som helst problemer kontakt lege/fagpersonell

Jeg skriver dette som en påminnelse til nye lesere - kanskje spesielt unge lesere.

-Mod

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på en ting når det kommer til p-pillene. Jeg har gikk tidligere på Loette, men byttet over til Mercilon nå pga. det høye hormonnivået på loette-pillene, hvor mye kan hormonene fra p-pillene ødelegge mtp. vektnedgang og konkurranse-diett? Har planer om å stille i BodyFitness høsten 2014, men vil ha litt informasjon om hva p-piller faktisk gjør med kroppen når det kommer til konkurranse, treningen og progressisjonen.

De fitness-folkene jeg har snakket med har ikke brukt p-piller.

Bruker dere som har kuttet ut med p-piller annen prevensjon? Hvilke? Jeg har samboer, så uten prevensjon er NESTEN uaktuelt..

Har spurt legen min, men han er jo helt blank når det kommer til fitness osv, så han satte meg på Mercilon for å få ned hormonnivået i pillen som sagt, og sa jeg skulle prøve det.

Mulig jeg bare er potte dum nå, men virker som de som har deltatt i forumet tidligere har peiling på dette, så håper på svar tilbake! :D

Det er ikke alle fastleger som er like flinke på prevensjonsveiledning. De skal jo kunne veldig mye om alt mulig, og prevensjon er ikke et spesielt "interessant" tema. Du spør om hva p-piller gjør med kroppen i forbindelse med trening etc, det kan jeg ikke svare på. Det er uansett mest vanlig å skrive ut p-piller med lavest mulig hormonmengde. Kommer det da bivirkninger som er ubehagelige, kan man forsøke et annet preparat.

Tipset mitt er å ta kontakt med helsesøster eller gynekolog med problemstillingen din, de har jo spesialkompetanse innen faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Da vil jeg anbefale hormonspiral. Alternativt en p-stav, men da er du nødt til å vite at kroppen din responderer greit på gestagenpreparater, og det innebærer ofte en tre-måneders prøvetid med cerazette. Men som sagt, hormonspiral ville vært førstevalget i ditt tilfelle. Selv har jeg en p-stav og har ikke hatt mensen på fem år, men det første året var styr og helvete, så det opplegget krever god tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle fastleger som er like flinke på prevensjonsveiledning. De skal jo kunne veldig mye om alt mulig, og prevensjon er ikke et spesielt "interessant" tema. Du spør om hva p-piller gjør med kroppen i forbindelse med trening etc, det kan jeg ikke svare på. Det er uansett mest vanlig å skrive ut p-piller med lavest mulig hormonmengde. Kommer det da bivirkninger som er ubehagelige, kan man forsøke et annet preparat.

Tipset mitt er å ta kontakt med helsesøster eller gynekolog med problemstillingen din, de har jo spesialkompetanse innen faget.

Kobberspiral - not of dem hormones :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tor, jeg er helt enig i det du skriver(i de fleste tilfeller), men når fitnessbloggen selv publiserer artikler, der forfatteren er en fitnesscoach, om det aktuelle temaet, så blir det spesielt at en ikke kan anbefale/dele erfaringer i forumet i etterkant.. eller?

Desverre, i dette tilfellet, adminsiterer jeg bare forumet. Uansett ser jeg poenget ditt. Hvis det budskapet mitt tolkes slik at man ikke skulle dele erfaringer/anbefalninger så beklager jeg det. Hele posten var ment som en "heads up" til debatanter og som en påminnelse for nye lesere og/eller ikke-debatanter :)

er ikke meningen å være uklar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har manglet mensen i 6 mnd nå, noe som skremmer meg litt.. Var hos legen ang dette men han virket ikke særlig bekymret.. Jeg derimot er litt mer bekymret, spesielt med tanke på beinskjørhet, lite keen på å få "stratos-skjelett". Hadde en periode med veldig mye trening og alt for lite mat i sommer, gikk ned ganske mange kilo.. Har riktig nok lagt på meg og spiser mer, men mensen vil ikke komme forde.. :(

Burde jeg bare høre på legen og "drite" i det, eller bør jeg gjøre noe med det?? Veldig usikker her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har manglet mensen i 6 mnd nå, noe som skremmer meg litt.. Var hos legen ang dette men han virket ikke særlig bekymret.. Jeg derimot er litt mer bekymret, spesielt med tanke på beinskjørhet, lite keen på å få "stratos-skjelett". Hadde en periode med veldig mye trening og alt for lite mat i sommer, gikk ned ganske mange kilo.. Har riktig nok lagt på meg og spiser mer, men mensen vil ikke komme forde.. :(

Burde jeg bare høre på legen og "drite" i det, eller bør jeg gjøre noe med det?? Veldig usikker her..

Forhør deg med en annen lege hvis du ikke er helt fortrolig med det legen din sa. Hvis du absolutt vil, så kan du nok pushe frem å gå til en gynekolog for å sjekke status på alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har manglet mensen i 6 mnd nå, noe som skremmer meg litt.. Var hos legen ang dette men han virket ikke særlig bekymret.. Jeg derimot er litt mer bekymret, spesielt med tanke på beinskjørhet, lite keen på å få "stratos-skjelett". Hadde en periode med veldig mye trening og alt for lite mat i sommer, gikk ned ganske mange kilo.. Har riktig nok lagt på meg og spiser mer, men mensen vil ikke komme forde.. :(

Burde jeg bare høre på legen og "drite" i det, eller bør jeg gjøre noe med det?? Veldig usikker her..

Har du normal vekt igjen da? Det er uansett ikke så lenge siden sommeren, og kroppen trenger nok litt mer tid på å normalisere seg igjen etter en periode med lav vekt og høyt kaloriunderskudd. Jeg tok bentetthetsprøve i desember i fjor da jeg hadde alvorlig spisevegring. Var på et tidlig stadie av osteoporose. Skal ta ny prøve nå i Januar og bare se om det er TEGN til forbedring, fordi det tar ekstremt lang tid før man evt skal kunne se resultater. Jeg vet riktignok ikke om jeg har naturlig mens fordi jeg går på p-piller. (Litt skummelt å ikke _vite_ om jeg kan få barn feks, men med en bmi på over 19 tror jeg det vil være normalisert igjen nå).

Gi det noen uker til, og hvis mensen ikke er tilbake kan du kanskje kontakte legen igjen, eller besøke en gyneokolog hvis du er veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du normal vekt igjen da? Det er uansett ikke så lenge siden sommeren, og kroppen trenger nok litt mer tid på å normalisere seg igjen etter en periode med lav vekt og høyt kaloriunderskudd. Jeg tok bentetthetsprøve i desember i fjor da jeg hadde alvorlig spisevegring. Var på et tidlig stadie av osteoporose. Skal ta ny prøve nå i Januar og bare se om det er TEGN til forbedring, fordi det tar ekstremt lang tid før man evt skal kunne se resultater. Jeg vet riktignok ikke om jeg har naturlig mens fordi jeg går på p-piller. (Litt skummelt å ikke _vite_ om jeg kan få barn feks, men med en bmi på over 19 tror jeg det vil være normalisert igjen nå).

Gi det noen uker til, og hvis mensen ikke er tilbake kan du kanskje kontakte legen igjen, eller besøke en gyneokolog hvis du er veldig bekymret.

Har normalvekt igjen ja, men veier ikke like mye som jeg gjorde. Hva kan evt en gyneokolog finne ut? Trodde bare de drev med kjønnssykdommer o.l. jeg, haha, tar kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at veldig mange med tidligere anoreksi må opp litt over sin naturlige/før-SF vekt (fettprosent) for å få tilbake naturlig menstruasjon (som Kristine Økern nevner). BMI 20 og oppover er anbefalt for å få alt back on track. Disse ekstra kiloene forsvinner for de fleste etterhvert uten at personen går inn for å gå ned i vekt igjen. Noen kan være i hormonell balanse med lite kroppsfett, andre ikke. Dette er genetisk bestemt.

Menstruasjonen du får på p-piller er ikke 'ekte'. Det kan godt hende du kan opprettholde naturlig menstruasjon på en BMI 19, men jeg anbefaler deg til å ikke tenke ''håper det går greit'', men heller ''jeg skal gjøre alt for å reversere skaden sykdommen ga meg og senke risikoen for sterilitet, selv om det kan innebære X kg til''. Håper det ordner seg, ikke ta noen sjanser!

Og til enkelte; kroppsfettet vårt er et livsviktig, levende hormonproduserende organ som beskytter og isolerer, ikke ekkel dødvekt som man skal ha så lite av som mulig.

Jeg sa BMIen er over 19, jeg har mest sannsynlig en bmi på nærmere 20,5 nå, og trives med kroppen min. BMI over 19 var det psykologen min på Enhet for spiseforstyrrelser fortalte at man måtte. Vet ikke nøyaktig hvor mye jeg veier fordi jeg har valgt å slutte å veie meg oftere enn en gang i måneden hos legen. Ettersom jeg ikke får vite om mensen kommer tilbake før jeg går av pillen uansett velger jeg å fortsette slik jeg har det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...