Gå til innhold

KLIKK - Hvorfor liker kvinner å kalle seg selv tjukke?


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å svare på det opprinnelige spørsmålet - hvorfor "liker" vi kvinner å kalle oss tykke, så er jo dette et veldig komplekst spørsmål med mange andre følgespørsmål. Hvor har jeg brukt sminke i 20 år? Hvorfor hadde jeg og venninna mi konkurranse om å veie minst (26 og 27 kg) når vi var 7 år? Hvorfor har jeg produkter, kremer og sminke til kanskje 10 000 når jeg går gjennom skapet mitt? Hvorfor blir jeg så glad når polet spør meg om leg når jeg skal kjøpe vin? Hvorfor mener datteren min på 15 år at hun er tykk når hun veier ned mot 50 kg?

Det er i alle fall ikke så enkelt som å si at fordi jeg responderer på reklamen/media fortsetter den å levere det jeg vil ha. Hvordan kom jeg på at jeg hadde et behov for en egen dag- og nattkrem? At jeg burde kamuflere de mørke ringene under øyene med concealer? At jeg burde ha helt flat mage samtidig som timeglassfigur med store pupper, brede hofter og helst sprettrumpe?

Det er en gjennomgående "ukultur" i det vestlige samfunnet med et press på utseendefiksering og seksualisering av kvinner fra veldig ung alder. Hvordan det har blitt slik vet jeg ikke, og det er sikkert mangefasettert - men jeg personlig ser ikke helt den samme tendensen når det gjelder gutter og menn. Der er også et idealpress - men ikke i så stor grad assosiert med nødvendige produkt, moteindustrien og den evige slankingen som kvinner bedriver.

For å komme med en liten kommentar på slutten mener jeg at uttalelser som at "man trenger bare ikke spise dritt hele tiden for å oppnå en kropp som Scarlett Johansson" bare bidrar til at jenter føler det er noe "galt" med seg selv. Jeg, og sikkert flere med meg, spiser sunt, trener tung styrke 3-4 dager i uken, og ser ut som Scarlett Johansson pluss 5-10 kg, med strekkmerker, litt cellulitter, litt mindre pupper og litt større mage. At jeg personlig mener (sikkert fordi jeg har tippa 30) at jeg uansett ser BRA ut er heldigvis bra for meg, helsa mi og gjør at jeg kan fokusere mer på å andre ting her i livet - heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig dette PlastBox og emilwoop prøver å si :

women_0a821a_2146741.jpg

(Og eventuelt legge til steroider og veksthormoner på høyresiden)

Potensiale for upcoming shitstorm her, men det er bare litt humor satt på spissen. Helt ærlig er vi gutta stort sett dritfornøyd om du er normalvektig, blid og litt aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med en liten kommentar på slutten mener jeg at uttalelser som at "man trenger bare ikke spise dritt hele tiden for å oppnå en kropp som Scarlett Johansson" bare bidrar til at jenter føler det er noe "galt" med seg selv. Jeg, og sikkert flere med meg, spiser sunt, trener tung styrke 3-4 dager i uken, og ser ut som Scarlett Johansson pluss 5-10 kg, med strekkmerker, litt cellulitter, litt mindre pupper og litt større mage. At jeg personlig mener (sikkert fordi jeg har tippa 30) at jeg uansett ser BRA ut er heldigvis bra for meg, helsa mi og gjør at jeg kan fokusere mer på å andre ting her i livet - heldigvis :)

Nå påpeker jeg noe du antagelig vet allerede, men dersom du ser ut som Scarlett Johansson pluss 5-10kg vet du inderlig godt at alt du trenger å gjøre for å se ut som henne er å holde et moderat underskudd og aktivitetsnivå til de 5-10 kiloene er borte. Jeg tok tidlig forbehold om at ikke alle har puppene hennes, det er jo genetisk. Strekkmerker er heller ikke noe å tenke på* da det er en helt naturlig del av livet og (i allefall i mine øyne) fort kan være estetisk pent/tøft å se på på en ellers fin kropp. Cellulittene vil jeg anta er langt mer fremtredende i dine egne øyne enn de faktisk er på baken, og hadde du funnet det for godt å miste disse 5-10 kiloene som skiller deg fra selveste frk. Johansson tør jeg påstå det hadde vært greit lite igjen av dem.

Så, hvorfor skulle du på noen måte være misfornøyd med deg selv..? Hadde jeg som mann kunnet si at alt som skilte meg fra en av verdens mest sexy menn var litt innsats på kjøkkenet et par måneder hadde jeg fadermeg heller fokusert på hvor liten forskjellen var enn på stripene på magen (som en uansett ikke får gjort noe med).

Forskjellen er innstilling, og jeg aner virkelig ikke hvor denne forskjellen kommer fra. o_O

* Edit, i tilfelle du svarer med å si "Du kan ikke fortelle meg at strekkmerkene ikke er noe å tenke på. De skjemmer meg like mye alikevel." I så fall velger du å lage et problem av noe som i realiteten ikke er et problem i det heletatt, og som du uansett ikke får gjort noen verdens ting med. Denne typen problemmaksimering og mangel på løsningsorientering og aksept er noe som i min erfaring går igjen hos kvinner i langt større grad enn hos menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne artikkelen, og flere andre, omhandler vel i stor grad kjønnsforskjellene når det gjelder nettopp kroppsbildet. Hat av egen kropp er langt mer utbredt blant jenter enn gutter. Gutter og menn har et ganske annerledes forhold til kroppen sin, og er i større grad fornøyd eller likegyldig. Dette er ikke noe nytt, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall velger du å lage et problem av noe som i realiteten ikke er et problem i det heletatt, og som du uansett ikke får gjort noen verdens ting med. Denne typen problemmaksimering og mangel på løsningsorientering og aksept er noe som i min erfaring går igjen hos kvinner i langt større grad enn hos menn.

Bare for å kverulere litt, så antar jeg det finnes en god, markedsbasert grunn til at de flestes mail-bokser fylles opp med tilbud om 'pEn1s ENlargmEnt!! GRWO 12 INChes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Edit, i tilfelle du svarer med å si "Du kan ikke fortelle meg at strekkmerkene ikke er noe å tenke på. De skjemmer meg like mye alikevel." I så fall velger du å lage et problem av noe som i realiteten ikke er et problem i det heletatt, og som du uansett ikke får gjort noen verdens ting med. Denne typen problemmaksimering og mangel på løsningsorientering og aksept er noe som i min erfaring går igjen hos kvinner i langt større grad enn hos menn.

Tror du misforsto litt poenget med den siste delen av innlegget mitt. Jeg brukte min kropp som et eksempel på at jeg er en vanlig jente som spiser vanlig sunt og trener godt og riktig, og altså IKKE ser ut som Scarlett Johansson - selv om det flere ganger i denne tråden har blitt påpekt at så lenge jenter "ikke spiser som flodhester" eller lignende da skal automatisk se ut som Scarlett og co. Altså - det stemmer ikke. Jeg er fullstendig klar over at jeg kunne slanket meg ned til en størrelse som ligner med på hennes (men da hadde hatt enda mindre pupper seff ;)), men heldigvis har ikke jeg personlig noe behov for dette - da det hadde vært noe å legge mye energi ned i uten å være verdt det. (Er normalvektig, sunn og frisk).

MEN jeg tror mange mange mange jenter, spesielt i alderen 15-30, har et enormt ønske om å oppnå denne siste graden av "perfeksjon" (for eksempel helt flat mage), og for disse jentene kan det være mot sin hensikt å høre at "så lenge man ikke spiser dritt hele dagen/ spiser som en flodhest, så bør man se slik ut". Fordi kropper er forskjellige. Noen har epleform, noen har føflekker, noen har pæreform, noen har ikke pupper i det hele tatt, noen har skjemmende strekkmerker, noen har løs hud, osv osv osv. Og det går som jeg poengterte ikke nødvendigvis ut på hva gutter synes er ok/søtt/pent, men på et ideal som vi siden vi er små får plantet i bakhodet fra et eller annet sted i fra. Det er som du ser innstilling. Og jeg vet heller ikke hvor det kommer fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere litt, så antar jeg det finnes en god, markedsbasert grunn til at de flestes mail-bokser fylles opp med tilbud om 'pEn1s ENlargmEnt!! GRWO 12 INChes'.

Haha, har ærlig talt ikke sett en sånn snike seg forbi spamfilteret på 15 år, men point taken. Noen betaler for at spammen skal sendes ut, som antyder ganske sterkt at noen trigges til å handle sånt rør. Faith in humanity was already pretty low, so... :p

Jeg står alikevel på at menn er flinkere til å si "Fuck it, det får jeg uansett ikke gjort noe med", eller "Fuck it, jeg må prioritere noe annet", også faktisk la ting ligge både fysisk og mentalt fordi det å stresse over, tenke på, og bekymre seg for ting en uansett ikke får gjort noe med på ingen måte bringer noe positivt til livene våre.

Hvor mange kvinner plager og stresser seg selv grunnet ting som strekkmerker, ærender de ikke har rukket å bli ferdig med, og julegaver som ikke er ferdig handlet i oktober? Hvor ofte lar menn samme type ting gå inn på seg, til det punktet der vi blir nedfor og utslitte av vårt eget mentale mas og kjas?

Nei, det er nok noen grunnleggende forskjeller, om ikke mine observasjoner er dønn inkorrekte (men tilfeldigvis 100% konsekvente). :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kvinner plager og stresser seg selv grunnet ting som strekkmerker, ærender de ikke har rukket å bli ferdig med, og julegaver som ikke er ferdig handlet i oktober? Hvor ofte lar menn samme type ting gå inn på seg, til det punktet der vi blir nedfor og utslitte av vårt eget mentale mas og kjas?

.

julegavehandling før oktober? finnes det seriøst noen som starter det der før siste uka av november? jeg må ha svikta som kvinne, for her handles alt lillejulaften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto litt poenget med den siste delen av innlegget mitt. Jeg brukte min kropp som et eksempel på at jeg er en vanlig jente som spiser vanlig sunt og trener godt og riktig, og altså IKKE ser ut som Scarlett Johansson - selv om det flere ganger i denne tråden har blitt påpekt at så lenge jenter "ikke spiser som flodhester" eller lignende da skal automatisk se ut som Scarlett og co. Altså - det stemmer ikke. Jeg er fullstendig klar over at jeg kunne slanket meg ned til en størrelse som ligner med på hennes (men da hadde hatt enda mindre pupper seff ;)), men heldigvis har ikke jeg personlig noe behov for dette - da det hadde vært noe å legge mye energi ned i uten å være verdt det. (Er normalvektig, sunn og frisk).

MEN jeg tror mange mange mange jenter, spesielt i alderen 15-30, har et enormt ønske om å oppnå denne siste graden av "perfeksjon" (for eksempel helt flat mage), og for disse jentene kan det være mot sin hensikt å høre at "så lenge man ikke spiser dritt hele dagen/ spiser som en flodhest, så bør man se slik ut". Fordi kropper er forskjellige. Noen har epleform, noen har føflekker, noen har pæreform, noen har ikke pupper i det hele tatt, noen har skjemmende strekkmerker, noen har løs hud, osv osv osv. Og det går som jeg poengterte ikke nødvendigvis ut på hva gutter synes er ok/søtt/pent, men på et ideal som vi siden vi er små får plantet i bakhodet fra et eller annet sted i fra. Det er som du ser innstilling. Og jeg vet heller ikke hvor det kommer fra :)

Bra du er fornøyd med deg selv, og gledelig å høre at du innser at det påståtte kvinneidealet faktisk ikke er veldig uoppnåelig. (y)

Må alikevel spørre hva du mener mer f.eks. "epleform". For å ha en kropp som er i nærheten av epleformet må man være grovt overvektig, noe som både går på helsa og livsnytelsen løs. I tillegg har jeg aldri sett noen som faktisk har strekkmerker så stygge at de kvalifiserer til gamledagers freak-sirkus (selv om kvinner/jenter ofte ser det sånn selv). Oftest er det ikke noe andre tenker over i det heletatt, mens det for kvinnen blir fullstendig altoppslukende. Litt i samme bane som "Åååååh, jeg har maaasse kviser!" fordi hun har fått 2 røde prikker et eller annet sted i ansiktet og tror folk ser på henne som Quasimodo, mens man selv er kar og automatisk har Mesterbrev i pizzatryne. Krisemaksimering og manglende vilje til å være løsningsorienterte.

Litt det samme som når man på barne- og ungdomsskolen er redd for å drite seg ut fordi alle vil legge merke til det og garantert huske det og erte for det. Med årene innser man at man ikke er universets sentrum for alle andre, og at å gå solid på trynet midt i et fullt klasserom er noe alle har glemt 2 dager senere (for ikke å snakke om kvisa du synes ser ut som en rød lyskaster midt i ansiktet ditt, men som ingen andre i hele verden så mye som enser at eksisterer). :p

Edit: Jeg minnes på klisjéen der alle menn er dårligere lyttere fordi når en kvinner kommer til oss med problemer foreslår vi løsninger fremfor å lytte og prate om problemene og følelsene rundt. I følge klisjéen er det helt uforståelig for kvinner at menn kan være så idiotiske at vi forsøker å hjelpe deg med et problem, mens det for menn er helt uforståelig (og denne er i allefall for min del faktisk sann) at noen skulle gidde å prate om et problem for noen annen grunn enn å finne en løsning og bli kvitt problemet. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

julegavehandling før oktober? finnes det seriøst noen som starter det der før siste uka av november? jeg må ha svikta som kvinne, for her handles alt lillejulaften..

I like! Er ikke standarden at man begynner å kikke etter kupp til neste jul allerede på januarsalget..? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I like! Er ikke standarden at man begynner å kikke etter kupp til neste jul allerede på januarsalget..? :p

donno, jeg klikker bare mongo etter klær til mitt eget klesskap, MEG MEG MEG! Men jeg er kanskje litt sær og mener at julegaver egentlig bare burde være for barn. eller kanskje jeg er gjærrig og ikke liker å kjøpe gaver til andre, og ekstremt lite fantasifull på hva man skal gi. Tror jeg må være en mann i kvinnekropp, for jeg har heller ikke samme synet på megselv som de fleste kvinner har etter min erfaring, og jeg hater å handle gaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, har ærlig talt ikke sett en sånn snike seg forbi spamfilteret på 15 år, men point taken. Noen betaler for at spammen skal sendes ut, som antyder ganske sterkt at noen trigges til å handle sånt rør. Faith in humanity was already pretty low, so... :p

Om det kommer gjennom spamfilteret eller ikke er vel revnende likegyldig, men det var dessuten kun ment for å fremheve at det virkelig ikke er så sort/hvitt ;)

Hvor mange kvinner plager og stresser seg selv grunnet ting som strekkmerker, ærender de ikke har rukket å bli ferdig med, og julegaver som ikke er ferdig handlet i oktober? Hvor ofte lar menn samme type ting gå inn på seg, til det punktet der vi blir nedfor og utslitte av vårt eget mentale mas og kjas?

Muligens ærender/julegaver og slikt er litt offtopic i denne sammenheng, men her tror jeg gjerne menn og kvinner kan stille i to ganske vidt ekstreme ytterpunkter. Menn er gjerne litt håpløse i forhold til gaver (jeg har to brødre som ikke husker noen andre bursdager enn sin egen, og som helst handler julegavene sine lille juleaften/juleaften for eksempel), mens kvinner er mer organiserte, fokuserte - kanskje til den "ekstreme" grad at noen er ferdig med julehandelen før november i det hele tatt er her.

Jeg vil ikke påstå det nødvendigvis stiller menn i et bedre lys, selv om vi kanskje stresser mindre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg minnes på klisjéen der alle menn er dårligere lyttere fordi når en kvinner kommer til oss med problemer foreslår vi løsninger fremfor å lytte og prate om problemene og følelsene rundt. I følge klisjéen er det helt uforståelig for kvinner at menn kan være så idiotiske at vi forsøker å hjelpe deg med et problem, mens det for menn er helt uforståelig (og denne er i allefall for min del faktisk sann) at noen skulle gidde å prate om et problem for noen annen grunn enn å finne en løsning og bli kvitt problemet. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kommer gjennom spamfilteret eller ikke er vel revnende likegyldig, men det var dessuten kun ment for å fremheve at det virkelig ikke er så sort/hvitt ;)

Muligens ærender/julegaver og slikt er litt offtopic i denne sammenheng, men her tror jeg gjerne menn og kvinner kan stille i to ganske vidt ekstreme ytterpunkter. Menn er gjerne litt håpløse i forhold til gaver (jeg har to brødre som ikke husker noen andre bursdager enn sin egen, og som helst handler julegavene sine lille juleaften/juleaften for eksempel), mens kvinner er mer organiserte, fokuserte - kanskje til den "ekstreme" grad at noen er ferdig med julehandelen før november i det hele tatt er her.

Jeg vil ikke påstå det nødvendigvis stiller menn i et bedre lys, selv om vi kanskje stresser mindre med det.

Sikker på at dere stresser mindre med det?

Jeg personlig synes julegavekjøping er kjempe koselig :D Setter gjerne av en dag til det.. så er det ferdig .. koooselig å gå i julegater :D Så stress? dont think so

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...