Gå til innhold

KLIKK - Hvorfor liker kvinner å kalle seg selv tjukke?


Tor

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det egentlig sånn? Regner med det har sammenheng med et generelt langt større utseendefokus hos jenter enn hos gutter?

...

Helt klart et interessant spørsmål! Uten å noe forskning bak meg, så tror jeg det til en viss grad kanskje er biologisk, eller i det minste innprintet rimelig tidlig i barndommen.

Mens småjenter nok i lang tid veldig gjerne ville se ut som barbie-dukken de leker med, kan jeg ikke huske å i barndommen ha hatt noe ønske om å faktisk se ut som He-Man. Om andre gutter her faktisk hadde det ønsket i seksårs-alderen, så må de bare si ifra.

Nå skal jeg ikke snakke for alle, men jeg har så lenge jeg kan huske ønsket å se ut som en skikkelig mann. Var stor fan av Hulk Hogan, Rocky/Rambo, Bruce Lee, Jackie Chan, Swarzenegger, Van Damme, Dolph Lundgren og alle de andre actionheltene allerede som liten.

En vesentlig forskjell er at for å være i nærheten av å se ut som en av de overnevnte må man investere en vanvittig mengde innsats og tid i trening og kosthold over en årrekke. For å "se ut som Barbie" (altså ha en "akseptabelt [Edit: i usikre kvinners hoder]" slank kropp) må man bare ikke spise forbannet mye hele tida.

Mulig synet mitt på dette er noe unyansert, men jeg fatter ikke hvorfor så utrolig mange kvinner skal ha så voldsomt store problemer med kropp og selvbilde når vi menn i minst like stor grad blir eksponert for idealer som er langt vanskeligere å oppnå enn det idealet kvinner flest tror de bør strekke seg etter.

Jeg kan ikke se annet enn at det koker ned til grunnleggende forskjeller i psyken hos kjønnene. Uansett hva det måtte være er det i allefall ikke media sin skyld at jenter hater seg selv fordi de ikke er grovt undervektige. Media selger det som selger, noe annet ville vært enormt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal jeg ikke snakke for alle, men jeg har så lenge jeg kan huske ønsket å se ut som en skikkelig mann. Var stor fan av Hulk Hogan, Rocky/Rambo, Bruce Lee, Jackie Chan, Swarzenegger, Van Damme, Dolph Lundgren og alle de andre actionheltene allerede som liten.

En vesentlig forskjell er at for å være i nærheten av å se ut som en av de overnevnte må man investere en vanvittig mengde innsats og tid i trening og kosthold over en årrekke. For å "se ut som Barbie" (altså ha en "akseptabelt [Edit: i usikre kvinners hoder]" slank kropp) må man bare ikke spise forbannet mye hele tida.

Mulig synet mitt på dette er noe unyansert, men jeg fatter ikke hvorfor så utrolig mange kvinner skal ha så voldsomt store problemer med kropp og selvbilde når vi menn i minst like stor grad blir eksponert for idealer som er langt vanskeligere å oppnå enn det idealet kvinner flest tror de bør strekke seg etter.

Jeg kan ikke se annet enn at det koker ned til grunnleggende forskjeller i psyken hos kjønnene. Uansett hva det måtte være er det i allefall ikke media sin skyld at jenter hater seg selv fordi de ikke er grovt undervektige. Media selger det som selger, noe annet ville vært enormt merkelig.

Jeg bor sammen med en mann som egentlig er som meg selv, opptatt av utseende. Men jeg tror jeg er mer fokusert på det, enkelt og greit fordi han er mann og jeg er kvinne. Nå vet jeg ikke hvordan andre gutter tenker, men jeg vet ikke om det er fordi gutter bryr seg mindre om sånne ting egentlig? Er bare en teori jeg har, men så kræsjer det med mye likevel. Gutter bryr seg jo også om utseende, akkurat som oss jenter. Anoreksi for eks er jo mer utbredt blandt gutter enn hos jenter, hvis det jeg har lært er riktig. Det forblir vel kanskje et mysterium? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke snakke for alle, men jeg har så lenge jeg kan huske ønsket å se ut som en skikkelig mann. Var stor fan av Hulk Hogan, Rocky/Rambo, Bruce Lee, Jackie Chan, Swarzenegger, Van Damme, Dolph Lundgren og alle de andre actionheltene allerede som liten.

En vesentlig forskjell er at for å være i nærheten av å se ut som en av de overnevnte må man investere en vanvittig mengde innsats og tid i trening og kosthold over en årrekke. For å "se ut som Barbie" (altså ha en "akseptabelt [Edit: i usikre kvinners hoder]" slank kropp) må man bare ikke spise forbannet mye hele tida.

Mulig synet mitt på dette er noe unyansert, men jeg fatter ikke hvorfor så utrolig mange kvinner skal ha så voldsomt store problemer med kropp og selvbilde når vi menn i minst like stor grad blir eksponert for idealer som er langt vanskeligere å oppnå enn det idealet kvinner flest tror de bør strekke seg etter.

Jeg kan ikke se annet enn at det koker ned til grunnleggende forskjeller i psyken hos kjønnene. Uansett hva det måtte være er det i allefall ikke media sin skyld at jenter hater seg selv fordi de ikke er grovt undervektige. Media selger det som selger, noe annet ville vært enormt merkelig.

for å se ut som barbie så må du operere ut noen ribbein... og så klarer du aldri å stå oppreist igjen ( ettersom hennes dimensjoner er vanvittig abnormale) just sayin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at både menn og damer sine "forbilder" er ganske syke til tider, og krever mye fra begge kjønn.

Ut i fra min "erfaring" med mine guttekompiser så har gutter en overall mer cocky holdning. Tror de er mye bedre enn de er etc. Mens jenter derimot er mer ydmyke, og gjerne lettere å overtale om de får høre noe negativt.

er du jente og får en negativ kommentar så sitter det i en stund, om 1 av 5 kommentarer en negative så kan man banne på at det er den negative som sitter igjen.

er du gutt og får en fin kommentar så sitter det i en stund mens kjipe kommentarer not so much? Må jo være en grunn til at de blir så høye på seg selv ofte?

finnes jo unntak, og mulig jeg har møtt på mye rare mannfolk, men har per dags dato ikke møtt på en fyr som ikke har holdningen " nå må jeg passe meg så denne dama ikke faller helt for meg for jeg er såååå fantastisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke snakke for alle, men jeg har så lenge jeg kan huske ønsket å se ut som en skikkelig mann. Var stor fan av Hulk Hogan, Rocky/Rambo, Bruce Lee, Jackie Chan, Swarzenegger, Van Damme, Dolph Lundgren og alle de andre actionheltene allerede som liten.

Jeg var da eksponert for, og stor fan av, muskuløse GI-joes, muskuløse Turtles, Rocky, Rambo, Jackie Chan, og diverse andre action-/og kamsporthelter - men jeg mener fortsatt det ikke var så viktig for meg og lekekamerater å ha fysikken disse figurene hadde. Vi lekte da ninjaer, cowboyer og actionhelter uansett, uten å føle at vi trengte biceps større enn det gjennomsnittlige menneskelåret eller svulmende pecs. Opplevelsen, og tør jeg si det, heltedådene disse fantastiske karikaturene utførte var viktigere.

En sammenligning er jo hvor mange 12 år gamle jenter som passer hva de spiser for å få 'drømmekroppen' vs. hvor mange 12 år gamle gutter som trener styrke for å se ut som Arnold. Jeg tipper ganske skjev fordeling.

Jeg kan ikke se annet enn at det koker ned til grunnleggende forskjeller i psyken hos kjønnene. Uansett hva det måtte være er det i allefall ikke media sin skyld at jenter hater seg selv fordi de ikke er grovt undervektige. Media selger det som selger, noe annet ville vært enormt merkelig.

Jeg er enig i at tynne modeller og slikt helt klart selger, og at det nok er et slags paradoks. Tynne damemodeller finnes ikke hovedsaklig for å selge noe til menn. Det blir en slags kamp mellom hva jenter vil ha, og hva jenter ikke vil ha. Som mann synes ikke jeg det alltid er like enkelt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at både menn og damer sine "forbilder" er ganske syke til tider, og krever mye fra begge kjønn.

Ut i fra min "erfaring" med mine guttekompiser så har gutter en overall mer cocky holdning. Tror de er mye bedre enn de er etc. Mens jenter derimot er mer ydmyke, og gjerne lettere å overtale om de får høre noe negativt.

er du jente og får en negativ kommentar så sitter det i en stund, om 1 av 5 kommentarer en negative så kan man banne på at det er den negative som sitter igjen.

er du gutt og får en fin kommentar så sitter det i en stund mens kjipe kommentarer not so much? Må jo være en grunn til at de blir så høye på seg selv ofte?

finnes jo unntak, og mulig jeg har møtt på mye rare mannfolk, men har per dags dato ikke møtt på en fyr som ikke har holdningen " nå må jeg passe meg så denne dama ikke faller helt for meg for jeg er såååå fantastisk"

Stemmer det ikke at det finnes forskning som viser at menn ofte ser på seg selv som mer attraktive enn de er, mens kvinner ser seg som mindre attraktive enn de faktisk er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok at både menn og damer sine "forbilder" er ganske syke til tider, og krever mye fra begge kjønn.

Ut i fra min "erfaring" med mine guttekompiser så har gutter en overall mer cocky holdning. Tror de er mye bedre enn de er etc. Mens jenter derimot er mer ydmyke, og gjerne lettere å overtale om de får høre noe negativt.

er du jente og får en negativ kommentar så sitter det i en stund, om 1 av 5 kommentarer en negative så kan man banne på at det er den negative som sitter igjen.

er du gutt og får en fin kommentar så sitter det i en stund mens kjipe kommentarer not so much? Må jo være en grunn til at de blir så høye på seg selv ofte?

finnes jo unntak, og mulig jeg har møtt på mye rare mannfolk, men har per dags dato ikke møtt på en fyr som ikke har holdningen " nå må jeg passe meg så denne dama ikke faller helt for meg for jeg er såååå fantastisk"

Har opplevd mye det samme selv! (Mulig jeg også kun har møtt merkelige mannfolk da...) Men det virker på meg som at det er flere menn med høy selvtillit og stor tro på seg selv? Mye wannabe Don Juans der ute! :p Eller kanskje damer bare har uproposjonalt liten tro på seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar bare:

At menn blir eksponert for ekstreme idealer i like stor grad som kvinner vil jeg påstå er feil. Jeg påstår ikke at menn ikke blir utsatt for påvirkning, men dersom man tar seg tid til å sammenligne antallet reklamer/annonser med kroppsfokus for kvinner og sammenligner med hvor mange man ser av menn innenfor samme tidsramme, så er det tydelig at det er ganske mye mer fokus på kvinnekroppen enn mannskroppen i media. Det er i tillegg vesentlig at man blir utsatt for denne type påvirkning fra man blir født, og mye før man er bevisst på hva de halvnakne kroppene vi ser rundt oss til enhver tid har å si for oss. Vi blir lært ganske tidlig at det å være tynn = vanlig/bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar bare:

At menn blir eksponert for ekstreme idealer i like stor grad som kvinner vil jeg påstå er feil. Jeg påstår ikke at menn ikke blir utsatt for påvirkning, men dersom man tar seg tid til å sammenligne antallet reklamer/annonser med kroppsfokus for kvinner og sammenligner med hvor mange man ser av menn innenfor samme tidsramme, så er det tydelig at det er ganske mye mer fokus på kvinnekroppen enn mannskroppen i media. Det er i tillegg vesentlig at man blir utsatt for denne type påvirkning fra man blir født, og mye før man er bevisst på hva de halvnakne kroppene vi ser rundt oss til enhver tid har å si for oss. Vi blir lært ganske tidlig at det å være tynn = vanlig/bra.

Godt mulig det minutt-for-minutt er flere halvnakne damekropper på tv enn det er mannekropper i samme grad av bekledning, men det endrer ikke at alt av filmer som får misfornøyde damer til å klage på at den kvinnelige hovedrolleinnehaveren har en urealistisk kropp også innehar en eller flere mannlige skuespillere med en form det A) tar mange år med blodslit å bygge, og B) er bortimot umulig å opprettholde i mer enn noen uker av gangen (om i det heletatt det).

Omtrent hver eneste serie som går på tv har i allefall én hunk av en mann, med bulende muskler og bred kjeve, uansett om skuespilleren er 20 eller 60. Make no mistake, menn blir lært akkurat like tidlig at det å være slank og muskuløs er bra som damer blir lært at det å være slank er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det minutt-for-minutt er flere halvnakne damekropper på tv enn det er mannekropper i samme grad av bekledning, men det endrer ikke at alt av filmer som får misfornøyde damer til å klage på at den kvinnelige hovedrolleinnehaveren har en urealistisk kropp også innehar en eller flere mannlige skuespillere med en form det A) tar mange år med blodslit å bygge, og B) er bortimot umulig å opprettholde i mer enn noen uker av gangen (om i det heletatt det).

Omtrent hver eneste serie som går på tv har i allefall én hunk av en mann, med bulende muskler og bred kjeve, uansett om skuespilleren er 20 eller 60. Make no mistake, menn blir lært akkurat like tidlig at det å være slank og muskuløs er bra som damer blir lært at det å være slank er bra.

Vel, er det ikke naturlig at i en film/serie der kvinnen er slank, vakker og attraktiv at hun skal ha en motspiller som er like attraktiv?

Hvor mange serier og filmer ser du eksempler på at en mindre attraktiv/litt overvektig kvinne er sammen med en bredkjevet hunk med sixpack? Jeg kommer ikke på noen i farta. Hvor mange serier og filmer finner du at overvektige/spinkle/uattraktive menn er sammen med vakre halvnakne kvinner som er langt over deres standard? Her finner du en del eksempler. F.eks. Allan i Two and a Half Men. Han tjukke svigerbroren i According to Jim (Blir en del dødtidsseeing av dårlige sitcoms, derav eksemplene :p). Kunne sikkert kommet på flere eksempler dersom jeg hadde gidda å tenkt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor sammen med en mann som egentlig er som meg selv, opptatt av utseende. Men jeg tror jeg er mer fokusert på det, enkelt og greit fordi han er mann og jeg er kvinne. Nå vet jeg ikke hvordan andre gutter tenker, men jeg vet ikke om det er fordi gutter bryr seg mindre om sånne ting egentlig? Er bare en teori jeg har, men så kræsjer det med mye likevel. Gutter bryr seg jo også om utseende, akkurat som oss jenter. Anoreksi for eks er jo mer utbredt blandt gutter enn hos jenter, hvis det jeg har lært er riktig. Det forblir vel kanskje et mysterium? o_O

Vet ikke om det er rett å si at vi bryr oss mindre, men vi vektlegger det ikke like mye, kanskje fordi vi tradisjonelt har en rolle der det forventes at vi skal være litt tynne i håret, men kunne skifte dekk, skru, polere, grave, snekre, og ikke minst forsørge familien. Det er andre verdier som veier tygre enn bokstaven på lappen bak i buksa, for å si det sånn. :p

for å se ut som barbie så må du operere ut noen ribbein... og så klarer du aldri å stå oppreist igjen ( ettersom hennes dimensjoner er vanvittig abnormale) just sayin ;)

Ja, derfor jeg skrev det i anførselstegn, og til og med presiserte hva jeg mente med "akseptabelt slank". ;)

Tror nok at både menn og damer sine "forbilder" er ganske syke til tider, og krever mye fra begge kjønn.

Ut i fra min "erfaring" med mine guttekompiser så har gutter en overall mer cocky holdning. Tror de er mye bedre enn de er etc. Mens jenter derimot er mer ydmyke, og gjerne lettere å overtale om de får høre noe negativt.

er du jente og får en negativ kommentar så sitter det i en stund, om 1 av 5 kommentarer en negative så kan man banne på at det er den negative som sitter igjen.

er du gutt og får en fin kommentar så sitter det i en stund mens kjipe kommentarer not so much? Må jo være en grunn til at de blir så høye på seg selv ofte?

finnes jo unntak, og mulig jeg har møtt på mye rare mannfolk, men har per dags dato ikke møtt på en fyr som ikke har holdningen " nå må jeg passe meg så denne dama ikke faller helt for meg for jeg er såååå fantastisk"

Tror vi er bedre enn vi er, mens damer er mer ydmyke? Det gjelder kanskje hormonfylte smågutter som forsøker å finne sin rolle i livet, men menn vet hva vi kan og hva vi er verdt, til forskjell fra damene som tilsynelatende alltid undervurderer seg selv. "Åååh, jeg klarer ikke, hjeeelp..", "Æsj, jeg er så feit!", "Blæææ, den jobben tør jeg ikke søke på engang, alle andre er sikker bedre kvalifisert, tenk om det er noe jeg ikke skjønner med en gang!"

Som tidligere mobbeoffer (liker ikke ordet "offer", bleh), kan jeg love deg at negative kommentarer har akkurat samme evne til å overdøve og fortrenge positiv feedback hos gutter, i allefall i barndommen og tenårene.

Nei, dere damer er skyld i mye av det dere selv klager over. Tynne damer i media? Ja, i reklamer for produkter som kjøpes utelukkende av kvinner. Dere trigges av sånne reklamer, ellers hadde ikke markedsføringsekspertene i multimilliardindustriene dere handler med laget nettopp slike reklamer.

Dere mener enstemt at god selvtillit er forutsettning nummer en når det kommer til hvorvidt dere kan se en mann som attraktiv. Er det da rart at man vender seg til å være kanskje på kanten cocky, når et hvert tegn til selvtvil (i allefall i perioden når man blir kjent med ei dame) øyeblikkelig medfører at man blir like attraktiv som en brukt hundepose? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men menn vet hva vi kan og hva vi er verdt, til forskjell fra damene som tilsynelatende alltid undervurderer seg selv. "Åååh, jeg klarer ikke, hjeeelp..", "Æsj, jeg er så feit!", "Blæææ, den jobben tør jeg ikke søke på engang, alle andre er sikker bedre kvalifisert, tenk om det er noe jeg ikke skjønner med en gang!"

Jeg skulle så ønske at kvinner med denne tankegangen kunne bare kutte det ut! Men det er nok lettere sagt enn gjort, og sikkert en del bakenforliggende årsaker som jeg ikke skal spekulere i. Men jeg blir både sinna og trist av mennesker som har en slik holdning, og det er nok oftere kvinner enn menn ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle så ønske at kvinner med denne tankegangen kunne bare kutte det ut! Men det er nok lettere sagt enn gjort, og sikkert en del bakenforliggende årsaker som jeg ikke skal spekulere i. Men jeg blir både sinna og trist av mennesker som har en slik holdning, og det er nok oftere kvinner enn menn ja.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er en av disse. Men det vil ikke si at det ikke er noe jeg jobber med å kvitte meg med.

Ikke noe som er så fantastisk som en jente med selvtillit både ang kropp og hode.

Vet ikke hva det er som gjør at enkelte føler for å trykke ned seg selv, mens andre velger å være positive og trekke fram de positive sidene ved seg selv, og ikke dvele ved de "negative" Men det er søren ikke lett å snu på en slik tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er det ikke naturlig at i en film/serie der kvinnen er slank, vakker og attraktiv at hun skal ha en motspiller som er like attraktiv?

Hvor mange serier og filmer ser du eksempler på at en mindre attraktiv/litt overvektig kvinne er sammen med en bredkjevet hunk med sixpack? Jeg kommer ikke på noen i farta. Hvor mange serier og filmer finner du at overvektige/spinkle/uattraktive menn er sammen med vakre halvnakne kvinner som er langt over deres standard? Her finner du en del eksempler. F.eks. Allan i Two and a Half Men. Han tjukke svigerbroren i According to Jim (Blir en del dødtidsseeing av dårlige sitcoms, derav eksemplene :p). Kunne sikkert kommet på flere eksempler dersom jeg hadde gidda å tenkt over det.

Kongen av Queens, Alle elsker Raymond, Modern Family.. det er derfor det er komedie. Det spiller på stereotyper fordi det er morsomt. Alle disse fiktive parene har til felles at de er godt voksne, og når mannsrollen innebærer at det man gjør veier tyngre enn hvordan man ser ut, så ender man kanskje opp med litt pondus (men ren bil, stelt hage, fast og god jobb, og velfødd familie), fordi disse tingene betyr mer for kona og sikrer fredagskosen i større grad enn å ha svulmende overarmer? Igjen, fruen er påvirkning nummer en bak tingen det gjøres hele serier av at de klager på (Dougs vekt, Raymonds motvilje mot å vaske klær). :p

Uansett er det ikke til å komme unna at begge kjønn eksponeres fra tidlig alder for kroppslige idealer. Jeg stoler på deg når du sier at kvinner opplever dette, så da får du bare pent stole på meg og droppe å påstå at menn ikke utsettes for det samme.

De store forskjellene er at det kvinnelige "idealet" er noe kvinner selv betaler milliarder for å fremme. Tynne modeller på blader og i reklamer florerer fordi tynne modeller på blader og i reklamer får damer til å handle ræl over en lav sko. For å oppnå dette "idealet" (som har nøyaktig null med menn, sexappeal, eller helse å gjøre) må man bare ikke overspise grovt i en årrekke.

Det mannlige idealet bunner ut i den tradisjonelle mannemann-rollen. Store muskler og helteadferd selger fordi damer ønsker å se det, og menn ønsker å se ut som noe en kvinne faktisk tiltrekkes av*. Et ideal som florerer fordi kvinner flest (all else being equal) foretrekker en mann med litt muskler. For å oppnå dette idealet må man jobbe beinhardt og smart i mange år både på gymmet og på kjøkkenet.

At dere lar dere påvirke mer av deres arguably mindre problemer gjør ikke problemene større. ;)

*(tenk om verden var så enkel for oss som den er for dere når det kommer til sexappeal, der tiltrekkning ble styrt i overveldende stor grad av utseende alene. Tenk om jeg bare kunne spise et par hundre kcal under vedlikehold, ta på meg litt tettsittende klær, fikse håret, og vite at damer kikket på meg med skitne, skitne tanker i hodet hvor enn jeg gikk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er en av disse. Men det vil ikke si at det ikke er noe jeg jobber med å kvitte meg med.

Ikke noe som er så fantastisk som en jente med selvtillit både ang kropp og hode.

Vet ikke hva det er som gjør at enkelte føler for å trykke ned seg selv, mens andre velger å være positive og trekke fram de positive sidene ved seg selv, og ikke dvele ved de "negative" Men det er søren ikke lett å snu på en slik tankegang.

Jeg heier på deg og håper og tror du klarer det. Å se problemet er første steg mot å bli kvitt det (y)

Jeg lurer også på hva det er som gjør at noen mennesker har en slik tankegang, mens andre ikke har det. Jeg er heldigvis en av disse jentene som aldri har vært usikker på meg selv. Hvem vet hvorfor det er slik? En mulig forklaring kan kanskje være at jeg aldri har vært typisk slank, jeg har alltid vært "liten og butt". Kanskje jeg innser at jeg aldri, uansett hva, kommer til å få en kropp som en supermodell, og at denne innsikten "setter meg fri"? Hvis jeg hadde hatt muligheter for å kunne oppnå en slik kropp, kanskje ville jeg også strebet etter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store forskjellene er at det kvinnelige "idealet" er noe kvinner selv betaler milliarder for å fremme. Tynne modeller på blader og i reklamer florerer fordi tynne modeller på blader og i reklamer får damer til å handle ræl over en lav sko. For å oppnå dette "idealet" (som har nøyaktig null med menn, sexappeal, eller helse å gjøre) må man bare ikke overspise grovt i en årrekke.

Det mannlige idealet bunner ut i den tradisjonelle mannemann-rollen. Store muskler og helteadferd selger fordi damer ønsker å se det, og menn ønsker å se ut som noe en kvinne faktisk tiltrekkes av. Et ideal som florerer fordi kvinner flest (all else being equal) foretrekker en mann med litt muskler. For å oppnå dette idealet må man jobbe beinhardt og smart i mange år både på gymmet og på kjøkkenet.

At dere lar dere påvirke mer av deres arguably mindre problemer gjør ikke problemene større. ;)

Ville det ikke bli mer korrekt å si at dersom en dame skal fylle en manns ideal så er det bare å ikke spise grovt i en årrekke??

For å bli modell size 0, krever mer enn å "bare" ikke spise grovt i en årrekke.. Du må jo rett og slett spise i underskudd i en årrekke.

Hvorvidt dette mannlige idealet er så reelt som du framstiller det, er jeg litt usikker på. Kjenner MANGE jenter som ikke vil ha menn med tydelige muskler. Sterke menn kanskje, men de færreste vil ha synlige muskler på mennene sine. Og alle jentevennene mine har kjærester som er såkalte "tynniser" ( og ingen av de klager over at de skulle ønske motparten var anderledes )

Jeg tror dette ønsket om en stor sterk og vanvittig fit mann blir tydeligere på et forum som dette, hvor jentene også trener styrke og er opptatt av styrketrening. Jentene som tar seg en runde på bodypump en gang i uken bryr seg gjerne ikke like mye.

Så sånn sett så kan man jo nesten si at dette idealet alle søker etter, i all hovedsakt er mediaskapt like mye for menn som for damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg og håper og tror du klarer det. Å se problemet er første steg mot å bli kvitt det (y)

Jeg lurer også på hva det er som gjør at noen mennesker har en slik tankegang, mens andre ikke har det. Jeg er heldigvis en av disse jentene som aldri har vært usikker på meg selv. Hvem vet hvorfor det er slik? En mulig forklaring kan kanskje være at jeg aldri har vært typisk slank, jeg har alltid vært "liten og butt". Kanskje jeg innser at jeg aldri, uansett hva, kommer til å få en kropp som en supermodell, og at denne innsikten "setter meg fri"? Hvis jeg hadde hatt muligheter for å kunne oppnå en slik kropp, kanskje ville jeg også strebet etter den?

Jeg skulle ønske jeg hadde den holdningen du har.

Jeg er en som alltid har vært tjukk fra jeg var liten. Fikk høre det titt og ofte, hvor søt jeg var i annsiktet :p men at jeg var kraftig, tjukk, lubben etc etc. burde du eeegentlig spise det der, etc. ( selv om jeg var en veldig aktiv jentunge vel og merke )

Det kroppslige målet og den søken om å bli fornøyd, skulle jeg gjerne sett at jeg hadde, men selv med 25 kg mindre og normal kroppsvekt, ser jeg fremdeles en tjukk jente i speilet. Mulig det kommer med tiden at dette forandrer seg, to år snart gått, og ingen endring i psyken igrunn.

jeg har alltid hatt en veldig nedtrykkende holdning til meg selv, og hva jeg kan få til. spesielt når det kommer til å være smart. Så selv med siv.ing utdanning og 5 år med tøff universitets utdanning, så ser jeg fortsatt ikke på meg selv som smart nok, det vil alltid være noen som er bedre enn meg. Hvorfor skulle jeg fått den jobben framfor denne andre personen etc. Virkelig null tro på meg selv.

Jeg tror på ingen som helst måte jeg er alene i å tenke som jeg gjør, og jeg tror det er mer vanlig hos jenter enn hos gutter ( uten at jeg har noe fakta for å støtte opp om den påstanden ) Hva som gjør at enkelte har en slik holdning til seg selv, aner jeg ikke. Og skulle jeg gjerne funnet ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde den holdningen du har.

Jeg er en som alltid har vært tjukk fra jeg var liten. Fikk høre det titt og ofte, hvor søt jeg var i annsiktet :p men at jeg var kraftig, tjukk, lubben etc etc. burde du eeegentlig spise det der, etc. ( selv om jeg var en veldig aktiv jentunge vel og merke )

Det kroppslige målet og den søken om å bli fornøyd, skulle jeg gjerne sett at jeg hadde, men selv med 25 kg mindre og normal kroppsvekt, ser jeg fremdeles en tjukk jente i speilet. Mulig det kommer med tiden at dette forandrer seg, to år snart gått, og ingen endring i psyken igrunn.

jeg har alltid hatt en veldig nedtrykkende holdning til meg selv, og hva jeg kan få til. spesielt når det kommer til å være smart. Så selv med siv.ing utdanning og 5 år med tøff universitets utdanning, så ser jeg fortsatt ikke på meg selv som smart nok, det vil alltid være noen som er bedre enn meg. Hvorfor skulle jeg fått den jobben framfor denne andre personen etc. Virkelig null tro på meg selv.

Jeg tror på ingen som helst måte jeg er alene i å tenke som jeg gjør, og jeg tror det er mer vanlig hos jenter enn hos gutter ( uten at jeg har noe fakta for å støtte opp om den påstanden ) Hva som gjør at enkelte har en slik holdning til seg selv, aner jeg ikke. Og skulle jeg gjerne funnet ut av.

Dersom du har blitt fortalt gjennom barndommen at du er tjukk, er det kanskje ikke så rart du sliter... Fikk litt vondt inni meg av å lese innlegget ditt :( Håper ting ordner seg for deg.

Og jeg tror også at slike holdninger er mer vanlig hos jenter, selv om de nok også forekommer hos gutter. Og jeg tror mye av grunnen er at det stilles høyere krav til jenter enn gutter, ikke bare til utseende, men i nåtiden også til resultater på andre områder i livet som f.eks. jobb, skole og utdanning. Men jeg har heller ingen dekning for det jeg påstår her, utenom personlig erfaring og min oppfatning av samfunnet. Hvis noen har fornuftige kilder/forklaringer/teorier å komme med, kom gjerne med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...