Gå til innhold

KLIKK - Hvorfor liker kvinner å kalle seg selv tjukke?


Tor

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt hvilke damer du har vært borti.

Jeg kan overhode ikke kjenne meg igjen i dette å skulle slippe unna med å ta enkle valg. Og høyere sykefravær? Mulig statistisk sett, men i mitt hode så går dette mer på person til person enn noe annet. Kunne ikke falt meg inn å holde meg borte fra arbeid med mindre jeg var smittefarlig eller lå med 40 i feber.

*sukk* Er vi virkelig tilbake på det at folk blodnekter å forstå hva "gjennomsnitt" betyr..? At gjennomsnittskvinnen har dobbelt så høyt sykefravær som gjennomsnittsmannen betyr ikke at du har dobbelt så høyt sykefravær som meg. Om alle kvinner er dobbelt så mye borte som menn, eller halvparten av kvinner er 4 ganger så mye borte, eller 10% av kvinner er 20 ganger mer borte.. det er irrelevant. Kvinner generelt er av en eller annen grunn mer borte fra jobb enn menn, og fører det opp som sykefravær.

Også med utsagnet om valg misforstår du. Jeg snakker ikke om deg som individ, men om folk i det store og hele. Ingen tenker 2 ganger over en uføretrygdet kvinne, men møter man en mann som er ufør uten synlige hemninger tenker man automatisk "Jøss.. hva er det for en trygdeslask? Han må da kunne bidra med noe, han er tydelig ikke invalid."

Det er også et faktum at menn innehar flest lederstillinger i landet og tjener mest penger. Jeg velger å tro at Norge er sivilisert nok til at dette ikke skyldes noen organisert forskjellsbehandling, men heller at menn generelt (som ble nevnt over) er mer "cocky" og ikke viker unna å ta utfordringer han vet han må stå på som en tulling for å mestre. For å presisere: jeg sier ikke noe om verdien av valgene eller arbeidsinnsatsen, men om det jeg bare kan se som motivasjonen bak valgene. Det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at kvinner oftere velger det trygge alternativet, fremfor å sprade inn på et jobbintervju og si "Nei du, det kan jeg ikke, men jeg lærer fort og arbeider hardt!"

Synes du setter ting veldig på spissen, og synes igrunn det er litt synd at slikt kvinnesyn eksisterer.

Her jeg kommer fra så er det like store krav til kvinner som det er til menn når det kommer til arbeid. husarbeid, matlaging, etc etc. Kvinner i dag skal jo gjerne gjøre alt ( likeså skal menn) Annet enn at det vil bli vanvittig uglesett dersom du velger karriere framfor dine egne barn. dersom du har 250 reisedager i året og lar mannen styre matpakkelaging og henting fra skole etc. Det er jo bare sånn det er. Så man skal gjerne nå klare å sjonglere dette å ha en karriere , og å ha en familie.

Beklager, jeg ble bare sittende med haka på gulvet og damp kommende ut av ørene når det ble påstått at det stilles høyere krav til kvinner enn til menn, for med all min objektivitet, observasjonsevne, og logiske tankegang kan jeg ikke se at det er sånn. Om noe tipper det heller med god margin motsatt vei, samtidig som kvinner alltid er dem som klager på... vel.. alt. (Nei, igjen, ikke deg som individ, men generell klaging på disse idealene, mobbing, vekt, forskjellsbehandling, innbilte lønnsforskjeller, og alt slikt).

Kvinnesynet mitt er.. vel.. jeg har ikke egentlig noe kvinnesyn. Folk er folk, og sånn er det med den saken. Det må alikevel være mulig å observere f.eks. at en mann ikke ansees som videre viktig i et ungt barns liv (ref. permisjonsreglene over mange år), eller at de aller fleste damene jeg kjenner er syke nok til å måtte klage litt like mange ganger i halvåret som jeg og kamerater er på 10 år. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du sier her er jeg helt enig i. Men dette gjelder også målene hver enkelt setter for seg selv. noen jenter vil jo også se ut som Bella Falconi.. ikke sååå lett igjen?

Men så var det dette spm om idealene fra motparten. altså hva gutter tror jenter er ute etter og hva jenter tror gutter er ute etter. Og hva som er media skapt?

selvsagt :) Men de på min alder og før begynte gjerne å trene styrke av en grunn. Arnold og sly :) hehe. Og målene ble kanskje noe redusert med tiden! hehe

Den perfekte kropp for hver enkelt er ikke plankekjøring, uansett kjønn :) Muskelmasse er bare litt mer tidkrevende og krever litt mer mat enn hva jenter "foretrekker" som mål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenker 2 ganger over en uføretrygdet kvinne, men møter man en mann som er ufør uten synlige hemninger tenker man automatisk "Jøss.. hva er det for en trygdeslask? Han må da kunne bidra med noe, han er tydelig ikke invalid."

Det her mener jeg er høyst individuelt, hvorvidt man tenker dette eller ikke. Det hadde ikke falt meg inn å tenke at det er naturlig at en kvinne er uføre. For meg så finnes det ikke noe naturlig ved at damer skal ha høyere sykefravær enn det menn har. Fordi jeg ikke har vært borti disse damen ila mine 26 år. At det gjennomsnittlig er høyere sykefravær hos kvinner enn hos menn, aner jeg ikke hvorfor er slik. ( jeg brukte meg selv som eksempel, og også da de kvinnene jeg kjenner ) Så jeg poengterte bare at dette ikke er noe jeg kjenner meg igjen i.

Du sier igjen at kvinner velger det tryggere alternativet når det kommer til toppstillinger og mangler cockyness. Jeg kjenner meg nok engang ikke igjen i dette( basert på de kvinnene jeg har rundt meg). Jeg tror heller at grunnen til at det er færre kvinner i toppstillinger er pga barn. noen må holde seg hjemme, og dette valget faller som oftes på damene fordi de velger det, ikke fordi de må.

At du sier du ikke har et kvinnesyn når du gang på gang poengterer at kvinner har lettere for å syte å klage om alt, sykemelder seg for ingen ting og blir mirakuløst syke av nada. vel.. Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert koke opp noe dersom du kan komme med et eneste konkret eksempel på noe som er vanskeligere for menn enn det er for kvinner? :) Du kan få lov å starte å komme med ett eksempel, jeg komme med et moteksempel, du komme med et nytt eksempel, jeg med et moteksempel, og slik kan vi fortsette inn i evigheten :) Det blir sikkert en veldig fruktbar diskusjon som vi begge får noe ut av.

Det var du som i utgangspunktet kom med påstanden om at det stilles mer krav til kvinner enn til menn, så "bevisbyrden" faller i grunn på deg, ikke meg.

Men ja..

Datingscenen. Menn må sjekke, menn må oppsøke, menn må sette følelsene på spill for å så mye som finne ut om dama kunne tenkes å kanskje være interessert. Det er ikke bare enormt mye dyrere rent økonomisk å være en ung mann, det kan også være ganske tungt følelsesmessig å gå på smell etter smell, avslag etter avslag. Jeg vil påstå alle avslagene en ung mann må gjennom har større kraft i form av nedtrykt selvbilde enn tankene en kvinne gjør om sin egen helt all righte kropp forran speilet på sitt eget soverom.

Skillsmissesaker, fordeling, og omsorg. Hver gang noen snakker om dette drar kvinne etter kvinne frem anekdoter der en mann har fått delt omsorg for ungene og huset har blitt solgt og delt. Det som faktisk er tilfelle er at mor med all sannsynelighet får omsorgen for barna (så fremt hun ønsker det), mens mannen ikke har noe han skal ha sagt. Siden mor får ansvaret for ungene tilfaller ofte en stor del av parets verdier henne, og får får en diger slump av inntekta si frastjålet for å forsørge barn han knapt får se. Far er tradisjonelt forsøker mens mor er omsorgsgiver, og hvor enn udaterte disse rollene er henger de godt igjen i samfunnet. Det er ikke sånn i alle saker, men dersom mor faktisk går til sak skal det mye til for at hun ikke får ubetinget medhold i omsorgssaker.

Kjønnskvotering. Nå vet jeg ikke hvor utbredt dette er, men å tvinge kvinner inn i en gruppe stillinger der kvinner er underrepresentert betyr at man frarøver menn jobbene de har eller skulle hatt. Gitt at arbeidsstedet ansetter på grunnlag av kompetanse, erfaring, og referanser er det rett og slett færre kvalifiserte kvinner tilgengelig, og kvotering betyr både at menn vil miste muligheten til å få en jobb de er best kvalifisert til, og at bedriften mister retten til å ansette de best kvalifiserte søkerene. Det stikk motsatte av likestilling, altså, og tapsprosjekt for alle parter (men da særlig mannen, som er den som får avslag på søknaden sin uavhengig av kvalifikasjon).

Forventninger om suksess. Nå vet jeg at denne kan virke i overkant subjektiv, men er man mann og uføredrygdet eller arbeidsledig har man "feilet". Om man ikke bidrar etter beste evne, uavhengig av sykdom, begrensninger, følelser, forholdet til arbeidsgiver, og forholdene hjemme, så er man ikke "Mann". Om en kvinne er nødt til å trekke seg tilbake fra arbeidslivet for å ta vare på seg selv er det derimot ingen som dømmer. Det er faktisk ingen* som tenker 2 ganger over det, og hun har "krav" på støtte både emosjonelt og økonomisk.

*Ja, jeg anerkjenner at kvinnen det gjelder selvsagt tenker på dette selv. Hele tråden handler jo om kvinners dårlige selvbilde. Jeg snakker dog om holdninger ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du sier du ikke har et kvinnesyn når du gang på gang poengterer at kvinner har lettere for å syte å klage om alt, sykemelder seg for ingen ting og blir mirakuløst syke av nada. vel.. Ok.

..oooog takk til deg for et konstruktivt bidrag. :facepalm:

Jeg kan observere at gruppen homo sapens som har vagina fremfor penis oftere ytrer verbale klager over kroppslige plager, stress, og hybelkaninen bak sofaen. På samme måte kan jeg påstå at gruppen homo sapiens som veier over 140kg antagelig er i mindre aktivitet og har høyere kaloriinntak enn de som veier under 100. Jeg snakker om trender jeg ser hos en gitt gruppe mennesker. At denne gruppen tilfeldigvis har innovertiss er intet mer enn karakteristikken som forbinder dem, og at du tilskriver det misygoni fremfor fakta får du ta på din kappe for det er virkelig ikke mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uførepensjon er en annen diskusjon. I tillegg må jeg påpeke to ting.

Dobbelt så høy risiko for kvinner er ikke det samme som dobbelt så høye tall

Deretter et direkte sitat fra teksten

Forskjeller innen kjønn

Studien konkluderer med at årsaker til kjønnsforskjeller i uførepensjon er komplekse og mest sannsynlig krever tilgang til et bredt spekter av data; ikke minst data om ansvar or roller i hjemmet. Studien peker også på at årsaker til kjønnsforskjeller i uføretrygd kan variere mellom utdanningsnivå, dvs. at det ikke alltid er like velegnet å betrakte menn og kvinner som dikotome størrelser som kan sammenliknes. Å anerkjenne betydningen av kjønnsforskjeller i posisjon og status i arbeidslivet kan bidra til en bedre forståelse av kvinners økte risiko for uførepensjon.

Ikke får å ta side med noen i diskusjonen, men har mye om dette i utdanningen osv, så snublet jeg over her og tenkte bare å hive inn en brannfakkel som det trollet jeg er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uførepensjon er en annen diskusjon. I tillegg må jeg påpeke to ting.

Dobbelt så høy risiko for kvinner er ikke det samme som dobbelt så høye tall

Deretter et direkte sitat fra teksten

Ikke får å ta side med noen i diskusjonen, men har mye om dette i utdanningen osv, så snublet jeg over her og tenkte bare å hive inn en brannfakkel som det trollet jeg er ;)

Uføretrygdet fordi det var det Eliza skrev

du glemte dette

"Oppfølgingsstudien inkluderte mer enn 12 000 middelaldrende kvinner og menn. I løpet av en 7 års oppfølgingsperiode fikk 99 menn og 230 kvinner innvilget uføretrygd"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..oooog takk til deg for et konstruktivt bidrag. :facepalm:

Jeg kan observere at gruppen homo sapens som har vagina fremfor penis oftere ytrer verbale klager over kroppslige plager, stress, og hybelkaninen bak sofaen. På samme måte kan jeg påstå at gruppen homo sapiens som veier over 140kg antagelig er i mindre aktivitet og har høyere kaloriinntak enn de som veier under 100. Jeg snakker om trender jeg ser hos en gitt gruppe mennesker. At denne gruppen tilfeldigvis har innovertiss er intet mer enn karakteristikken som forbinder dem, og at du tilskriver det misygoni fremfor fakta får du ta på din kappe for det er virkelig ikke mitt problem.

Og dette var konstruktivt?

Jeg forsøkte å belyse disse påstandene dine med mine erfaringer.

Altså mine og dine erfaringer er vidt forskjellige, så kanskje kan det være sånn at det ikke er så svart/hvitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdet fordi det var det Eliza skrev

du glemte dette "Oppfølgingsstudien inkluderte mer enn 12 000 middelaldrende kvinner og menn. I løpet av en 7 års oppfølgingsperiode fikk 99 menn og 230 kvinner innvilget uføretrygd"

Den kan godt være med, men konklusjonen er det samme.

Dette er nok off topic, ville bare påpeke at det er forskjelle mellom antatte tall (forsket på) og reelle tall (statistikk)

Men ja, en artikkel som kaster lys over saken, men langt fra forklarende på hvorfor det er slik og hvilke mekanismer som påvirker det og hvorfor statistikken på landsbasis er lavere.

Meen, det er off topic, jeg skal finne meg en annen plass å putte statistikk inn i:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan godt være med, men konklusjonen er det samme.

Dette er nok off topic, ville bare påpeke at det er forskjelle mellom antatte tall (forsket på) og reelle tall (statistikk)

Men ja, en artikkel som kaster lys over saken, men langt fra forklarende på hvorfor det er slik og hvilke mekanismer som påvirker det og hvorfor statistikken på landsbasis er lavere.

Meen, det er off topic, jeg skal finne meg en annen plass å putte statistikk inn i:whistle:

Og dette

"Verken selvopplevd helse, familesituasjonen eller arbeidsforhold forklarte forskjellen i risiko mellom kjønnene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette

"Forskerne gjentok så analysen på ulike utdanningsnivå, ut fra en tanke om at lik utdanning skulle gi like muligheter og belastninger. Resultatene fra disse analysene viste at kjønnsforskjellene blant de høyest utdannede var forklart av selvopplevd helse og forhold knyttet til yrke og posisjon i arbeidslivet. Blant de lavere utdannede var det kun selvopplevd helse som hadde noen forklaringsverdi og forskjellen mellom kjønnene forble i stor grad uforklart." Gikk ikke å få det inn over :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville det ikke bli mer korrekt å si at dersom en dame skal fylle en manns ideal så er det bare å ikke spise grovt i en årrekke??

For å bli modell size 0, krever mer enn å "bare" ikke spise grovt i en årrekke.. Du må jo rett og slett spise i underskudd i en årrekke.

En manns ideal? Jeg tror de aller, aller færreste menn sitt ideal er en kvinne i size 0 av denne typen:

blog_alexandra_shulman_size_zero.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som i utgangspunktet kom med påstanden om at det stilles mer krav til kvinner enn til menn, så "bevisbyrden" faller i grunn på deg, ikke meg.

Men ja..

Datingscenen. Menn må sjekke, menn må oppsøke, menn må sette følelsene på spill for å så mye som finne ut om dama kunne tenkes å kanskje være interessert. Det er ikke bare enormt mye dyrere rent økonomisk å være en ung mann, det kan også være ganske tungt følelsesmessig å gå på smell etter smell, avslag etter avslag. Jeg vil påstå alle avslagene en ung mann må gjennom har større kraft i form av nedtrykt selvbilde enn tankene en kvinne gjør om sin egen helt all righte kropp forran speilet på sitt eget soverom.

Skillsmissesaker, fordeling, og omsorg. Hver gang noen snakker om dette drar kvinne etter kvinne frem anekdoter der en mann har fått delt omsorg for ungene og huset har blitt solgt og delt. Det som faktisk er tilfelle er at mor med all sannsynelighet får omsorgen for barna (så fremt hun ønsker det), mens mannen ikke har noe han skal ha sagt. Siden mor får ansvaret for ungene tilfaller ofte en stor del av parets verdier henne, og får får en diger slump av inntekta si frastjålet for å forsørge barn han knapt får se. Far er tradisjonelt forsøker mens mor er omsorgsgiver, og hvor enn udaterte disse rollene er henger de godt igjen i samfunnet. Det er ikke sånn i alle saker, men dersom mor faktisk går til sak skal det mye til for at hun ikke får ubetinget medhold i omsorgssaker.

Kjønnskvotering. Nå vet jeg ikke hvor utbredt dette er, men å tvinge kvinner inn i en gruppe stillinger der kvinner er underrepresentert betyr at man frarøver menn jobbene de har eller skulle hatt. Gitt at arbeidsstedet ansetter på grunnlag av kompetanse, erfaring, og referanser er det rett og slett færre kvalifiserte kvinner tilgengelig, og kvotering betyr både at menn vil miste muligheten til å få en jobb de er best kvalifisert til, og at bedriften mister retten til å ansette de best kvalifiserte søkerene. Det stikk motsatte av likestilling, altså, og tapsprosjekt for alle parter (men da særlig mannen, som er den som får avslag på søknaden sin uavhengig av kvalifikasjon).

Forventninger om suksess. Nå vet jeg at denne kan virke i overkant subjektiv, men er man mann og uføredrygdet eller arbeidsledig har man "feilet". Om man ikke bidrar etter beste evne, uavhengig av sykdom, begrensninger, følelser, forholdet til arbeidsgiver, og forholdene hjemme, så er man ikke "Mann". Om en kvinne er nødt til å trekke seg tilbake fra arbeidslivet for å ta vare på seg selv er det derimot ingen som dømmer. Det er faktisk ingen* som tenker 2 ganger over det, og hun har "krav" på støtte både emosjonelt og økonomisk.

*Ja, jeg anerkjenner at kvinnen det gjelder selvsagt tenker på dette selv. Hele tråden handler jo om kvinners dårlige selvbilde. Jeg snakker dog om holdninger ellers i samfunnet.

Det var du som ønsket å fortsette denne fullstendig ufruktbare diskusjonen, så jeg legger "bevisbyrden" pent i dine hender :)

Datingscenen: Jeg vet ikke om du lever i en amerikansk collegefilm fra 2003, men er det virkelig slik du har opplevd datingscenen? Jeg har ikke denne erfaringen. Mine dater/kjærester har kanskje spandert en middag ute på meg, og så har jeg i tur handlet inn mat og laget et måltid for vedkommende hjemme. Som regel går det opp i opp, om man ikke skal sitte å finregne på kroner og øre. Og hvis du ikke tror at unge jenter "går på en smell" så tar du nok rimelig feil. Han fyren som ga deg komplimenter, tok deg med på date, behandla deg bra? Han var visst kun ute etter sex. Og når du endelig gav etter og hadde sex med han så må du bare finne deg i å bli omtalt som løs og billig. Så begge kjønn går nok på hver sine smeller, og kostnadsmessig tror jeg ikke det er dyrere å være ung mann enn ung kvinne. Hvordan er det "enormt mye dyrere" å være ung mann enn ung kvinne?

Når det gjelder barnefordeling tror jeg det har sammenheng med at det anses som mest gunstig for barna at en av foreldrene har fast omsorg, slik at barnet kan ha sin faste base der. Fremfor å i stedet for å måtte være en uke her og en uke der, som jeg tror er meget ugunstig for barnet i de fleste tilfeller. Så akkurat det tror jeg har sammenheng med barnets beste. Hva med å se forbi at det er urettferdig at mannen ikke får foreldrerettten eller 50% omsorg, og heller se på den løsningen som sannsynligvis er til det beste for barnet?

Angående det med kjønnskvotering så ser jeg absolutt poenget ditt, men jeg tror kjønnskvotering noen ganger kan veie opp for den bakdelen kvinnen har i arbeidslivet ved at hun mister en del erfaring og mulighet til karriereklatring ved at hun må være i svangerskapspermisjon etc. Men generelt skal jeg ikke uttale meg så mye om kjønnskvotering, da jeg ikke har noen oversikt over dette da jeg ikke har fått begynt på min karriere ennå.

Når det gjelder forventninger om suksess så har jeg vel tidligere uttrykt mitt syn på dette. Kvinner er idag forventet å gjøre suksess i like stor grad som mannen, kvinner som er uføretrygdet blir da i like stor grad sett ned på som menn som er uføretrygdet.

Hvis jeg skal få komme med et område der det er store forskjeller mellom menn og kvinner vil jeg trekke frem seksuell trakassering og vold. Hvor mange menn er redd for å gå hjem fra jobb en sen kveld i frykt for å bli overfalt og voldtatt? Hvor mange menn har fått en hånd på låret i en taxi med forespørsel om du ikke ønsker å betale i naturalia? Hvor mange menn blir seksuelt trakassert av sin overordnede på jobb? Hvor mange menn har sovnet på sofaen hos en kompis en lørdags natt og våknet opp ved at kompisen forgriper seg på deg? Hvor mange menn som deltar i den offentlige debatt blir druknet i skjellsord og nedsettende og vulgære kallenavn, og får drapstrusler?

Faktum er; det er tøft å være både kvinne og mann i dagens samfunn, og etter min mening er det hakket vanskeligere å være kvinne. Jeg har ingen erfaring med å være mann, og kan derfor ikke si hvordan det er med 100% sikkerhet, men det er mitt inntrykk. Det er sikkert mange årsaker til at det er slik, som sikkert kan diskuteres i det vide og det brede. Det er fullstendig mulig at min oppfatning er feil, og det er også mulig at din oppfatning er feil. Jeg tviler på at vi vil finne et svar på hvem av oss som har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan godt være med, men konklusjonen er det samme.

Dette er nok off topic, ville bare påpeke at det er forskjelle mellom antatte tall (forsket på) og reelle tall (statistikk)

Men ja, en artikkel som kaster lys over saken, men langt fra forklarende på hvorfor det er slik og hvilke mekanismer som påvirker det og hvorfor statistikken på landsbasis er lavere.

Meen, det er off topic, jeg skal finne meg en annen plass å putte statistikk inn i:whistle:

Denne tråden har vel strengt tatt gått off topic for ca. 50 poster siden, så kom gjerne med statistikk, det er interessant! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem har det jævligst av kvinner og menn?" Lawd, for en ufruktbar diskusjon. Jeg tror det finnes eksemplarer av begge kjønn som har det ganske jævlig. Hurra hurra!

Jeg graver gjerne frem litt forskning som viser at kvinner og homofile menn er mer misfornøyd med egen kropp, utseende, jobbprestasjon, innsats i hjemmet, intelligens etc etc enn heterofile menn. Ser du på gjennomsnitt kommer du ikke unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem har det jævligst av kvinner og menn?" Lawd, for en ufruktbar diskusjon. Jeg tror det finnes eksemplarer av begge kjønn som har det ganske jævlig. Hurra hurra!

Jeg graver gjerne frem litt forskning som viser at kvinner og homofile menn er mer misfornøyd med egen kropp, utseende, jobbprestasjon, innsats i hjemmet, intelligens etc etc enn heterofile menn. Ser du på gjennomsnitt kommer du ikke unna det.

Alle har det jævlig, hurra! Men ja, kom gjerne med litt forskning, hadde vært interessant å tatt en titt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...