Gå til innhold

Supper :)


Isa24

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ta en rotgrønnsak; enten a; kok eller b; stek i panne/ovn til skikkelig mør. Kjør i blender eller stavmikser til den er helt smooth.

Juster med kraft/vann/melk&fløte,smak opp med salt,pepper,sukker og syre(eddik,sitronsaft), og spis:)

Soppsuppe,siden det er høst; Kjøp inn store mengder sopp, stek den i flere omganger i glovarm panne, tilsett salt, sukker, og meierismør, når alt er brunet skikkelig av, tilsett kraft, kok opp,jevn med fløteskvett/legere inn eggeplommer.

Garneres med stekt sopp og ..f.eks finkuttet flatpersille.

Suppe; Varmebehandle, pure, smak opp, tadaa!:D

F.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker å lage en enkel bønne-grønnsakssuppe :)

Stek løk og hvitløk i gryta. Hell oppi vann. Kok dette sammen med poteter, gullerøtter, buljongkuber, sellerirot, akkurat det du ønsker. Rett før servering heller en oppi bønner, jeg bruker de brune grytebønnene (husk å skylle de førs om de kommer fra boks/pakke!). Men alt funker, kikerter, hvite bønner, etc. La bønnene bli varme oppi suppen, og server med rømme eller parmesanost. :)

Det meste funker oppi denne suppen, pølser, kylling, bare fantasien og lommeboken setter grenser.

Jeg liker også å lage den veldig tykk, så den blir mer som en gryte, og spise den med ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gresskar-og-gulrot-suppe-med-ingef%C3%A6r-FLF.jpg

Gresskar- og gulrot suppe med ingefær

Ingredienser (3-4 porsjoner):

  • 400 gr gresskar, uten skall og frø
  • 200 gr gulrot, skrelt
  • 2-3 ss olje
  • 2 cm ingefær
  • 0,5 dl grønnsaksbuljong
  • 3 dl fløte
  • 4 ss rista gresskarfrø

Fremgangsmåte:

  • Kutt gulrot og gresskar i terninger, vend i olje og stek i forvarmet ovn på 200 grader i 30 minutter.
  • Kjør i blender med grovhakka ingefær, grønnsaksbuljong (0,5 dl vann+ 1 buljongterning hvis du bruker det) samt 6 dl vann.
  • Ha tilbake i gryte med fløte og gi det et oppkok mens du smaker til med salt og pepper.
  • Server med gresskarfrø og lag mønster i suppen med fløte.

Hva er bra med denne retten?

Både gresskar og gulrot inneholder betakaroten (også kalt A-vitamin) som er bra for synet, huden og motstandskraft mot infeksjoner og kreft. A-vitamin lagres i fettet så det er ikke nødvendig å innta hver dag, som f. eks. C-vitamin som går relativt hurtig ut gjennom urin og derfor trengs oftere.

Gresskarfrø inneholder aminosyren tryptofan, som kroppen vår ikke produserer selv, som bidrar til å lage serotonin. Serotonin er «feel good» hormonet som er viktig for regulering av kroppstemperatur, humør, søvn, seksualitet og appetitt.

Vennligst hilsen Frøken Larsen

http://www.larsensfristelser.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit-b%C3%B8nne-og-blomk%C3%A5lsuppe-FLF-5.jpg

Hvit bønne- og blomkålsuppe

Ingredienser(3-4 porsjoner):

  • 400 gr blomkål
  • 230 gr hvite bønner
  • 5 dl kyllingbuljong eller grønnsaksbuljong
  • 3 dl fløte
  • 2 ss creme fraîche
  • krutonger
  • basilikumolje

Fremgangsmåte:

  • Ha grovhakka blomkål, bønner, buljong samt 2 dl vann i en gryte.
  • Kok til blomkålen er myk, men pass på å ikke koke for lenge, da vil vi miste alle de gode vitaminene og mineralene.
    • Kjør smooth i blender med creme fraîche.

    • Ha tilbake i gryten med fløte og gi det et oppkok mens du smaker til med salt og pepper.

    [*]Server med krutonger, basilikumolje og en liten basilikumdusk.

Hva er bra med denne retten?

Blomkål inneholder mye folat, kostfiber og vitamin c. Folat er blant annet viktig for syntesen av vårt arvestoff (DNA), noe som betyr at gravide og ammende kvinner har et større behov da mangel kan fremkalle skader på fosteret.

Bønner er en god kilde til protein; som kan bidra til å reparere kroppen, kostfiber; som bidrar til å holde blodsukkeret mer stabilt samt folat og jern.

Vennligst hilsen Frøken Larsen

http://www.larsensfristelser.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

fiskesuppe er kjempeenkelt og godt.

1 porsjon:

kok opp 5dl vann og 1 terning fiskebuljong.

ha så oppi masse grønnsaker, minst 200g fiskebiter og salt/pepper.

tilsett 0,5dl fløte mot slutten av koketiden(ca 10 min etter at du har hatt fisken oppi).

og et par rundstykker ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens tomatsuppe

Vann i en kjele (0,5-1 cm)

to gule løk

2 fedd hvitløk

1ts basillikum

0,5 ts pepper

1 ts med noe krimskramskrydder du har liggende (for min del forest blend)

1 kyllingbuljong

Noe vomfyll: jeg brukte 4 buketter blomkål

Kok/stek/surr/snurr sammen.

Hell i:

2 bokser hakkede tomater

2 ss kesam

en dæsj melk til du er fornøyd

Kjør med stavmikser til du er fornøyd og sørg for at det blir varmt nok.

Sleng i noe gøy for at det ser bra ut på bilder.

img_20141021_215559-jpg.152432

Oppskriften for (2) hakket enklere sjeler:

to bokser hakkede tomater + 2 fedd hvitløk + 2ts krydder av ymse slag + 2 dl melk + stavmikser = suppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kylling- og nudelsuppe som lages ganske ofte her! Jeg fant oppskriften på tine.no, og her kommer den:

Thai-inspirert kyllingsuppe (2 pers)

- 1 stor kyllingfilet eller 2 små (~200 g)

- 0.5 gul løk

- 1 fedd hvitløk; jeg foretrekker kinesisk hvitløk og jeg bruker en halv

- 1 cm fersk ingefær

- 0.5 chili av eget ønske

- 1 ts gurkemeie

- 1 ts soyasaus

- 4 dl kyllingbuljong

- 0.5 boks kokosmelk

- 120 g eggnudler

- fersk koriander etter smak

Matolje

Garnityr: 1 vårløk

1. Finhakk løk, hvitløk, chili og ingefær. Skjær opp kyllingfilet i passende biter.

I ei gryte varm matolje og fres løk & hvitløk i 3-5 min og tilsett deretter gurkemeie, chili & ingefær og steik videre i 1-2 min.

2. Tilsett buljong og soyasaus og kok opp. Tilsett kyllingen og kok i ca 5-7 min og tilsett nudler mot slutten. Rør inn kokosmelk og kok i ytterligere 2-3 min. Finhakk koriander og ha oppi på slutten.

3. Legg oppskåret vårløk på suppetallerkner og hell suppe over.

4. Velbekomme

post-1672-14440990099964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

post-1690-14440990938189_thumb.png

Søtpotet-og-gulrotsuppe er også godt:)

- 1 rødløk

- 1-2 hvitløksfedd

- 2 store søtpoteter

- 3 store gulrøtter

- Vann, kyllingbuljong, salt, cummin, chili.

- Kokosmelk

Fres rødløk og hvitløk, ha så over biter av søtpoteter og gulerøtter og fres litt til. Hell over vann, og la koke med kyllingbuljong, salt og krydder. Kjør i stavmikser, ha i kokosmelk og kok opp igjen.

Kesam og kylling er godt i:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatsuppe til to småspiste eller en sulten person:

2 fedd hvitløk og en sjarlottløk hakkes og surres i smør i en gryte. Tilsett 1 ss tomatpurre og bland det sammen. Tilsett i boks hakkede tomater, 2 dl vann og en buljongterning (jeg bruker grønnsaksbuljong). La det koke i 5 min ca og stavmiks det. Jeg pleier å ha i fullkornspasta og revet ost på toppen :)

Lite tips når det gjelder supper: ikke bruk blender til å blande sammen varm væske - har hørt om tilfeller hvor blenderbeholderen sprekker og man ender med store brannskader. Så jeg bruker alltid stavmikser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...