Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

syyyyk lei denne diskusjonen!!!!!

*en diett passer ikke for alle, ......diabetes eller ei....

*fett, trenger ikke komme fra egg, bacon og rødtkjøtt.....lavkarbo eller ei....

* en lavkalori forkost kan fortsatt inneholde sunt fett og proteiner...

er så lei av å lese måltidseksempler, som er i hver ende av skalaen...enten loff med servelat, eller syltetøy og frukt. Eller egg med bacon og h- melk....satt litt på spissen ;)

Han derre Ståle Jakobsen går jo full retard i kommentarfeltet.

" det er direkte feil. Kalorier betyr ikke så mye. Det er sukkeret som betyr noe. Når skal folk forstå dette faktum?

Men vi er gjennom et langt liv via grete rode og norske helsemyndigheter "opplært" til denne villfarelsen. Det rare er at ikke folk er i stand til å tenke sjøl på om der er andre "forklaringer".

Er man absolutt pokka nødt til å stole på almennoppfatninger?"

syyyyk lei denne diskusjonen!!!!!

Dette. Får vondt av å lese kommentarfeltet. Skjønner ikke hvordan noen kan være så lidenskapelig opptatt av hva et forskerteam antyder at muligens kan være optimalt for diabetikere å spise til frokost.

Sondre, du må aldri lese kommentarfeltene. Da mister man håpet for menneskeheten. :p

Sier meg enig med Jaffa. Hvorfor bruker de alltid ekstreme tilfeller på måltidseksempler?

Annonse

Han derre Ståle Jakobsen går jo full retard i kommentarfeltet.

" det er direkte feil. Kalorier betyr ikke så mye. Det er sukkeret som betyr noe. Når skal folk forstå dette faktum?

Men vi er gjennom et langt liv via grete rode og norske helsemyndigheter "opplært" til denne villfarelsen. Det rare er at ikke folk er i stand til å tenke sjøl på om der er andre "forklaringer".

Er man absolutt pokka nødt til å stole på almennoppfatninger?"

never go full retard.

• 2 uker senere...
Eh... nei?

Det er faktisk ikke veldig langt fra "sannheten". :p

Det er selvfølgelig satt helt på spissen, men trening minker sjansene betraktelig for at kosthold fører til livsstilssykdommer.

"1 cola gir deg diabetes? Kult! Tren hver dag, så kan du drikke 2 colaer før du får diabetes!"

Annonse

Men det er vel det som er greia. Hva hvis det er en sannhet der ute. Om at det ene er bedre enn alternativene ;)

(sier jeg, som gafler i meg alt som jeg synes er godt)

Ser liksom ikke hvordan det kan være bra verken å gomle magre produkter til man sitter der som en flis, eller å presse alle kroppens blodårer fulle av fett..

Om man balanserer det og velger fullfettprodukter de dagene man har lyst på det, og magre produkter dagene man har lyst på det vil man jo antageligvis få det man trenger av næring uten å overskride dagsbehovet for verken det ene eller det andre.

Om man vil lage seg en skikkelig baconburger med ost til frokost kan man jo velge karbonadedeig eller lettost for å jevne ut litt, eller brette noen skiver bacon om kyllingfileten om man har lyst på det.

Jeg tror ikke det er godt for noen med verken skyhøyt sukkerinntak, eller fettinntak. Men for all del, er jo en del ekstremlavkarboere der ute som fungerer bedre enn de har gjort på åresvis, så noe ligger det jo i det.

Ser liksom ikke hvordan det kan være bra verken å gomle magre produkter til man sitter der som en flis, eller å presse alle kroppens blodårer fulle av fett..

Det med blodårene fulle av fett er forresten en rørleggertankegang ;)

(heller du fett i sluket, så tetter rørene seg)

Sjæl er jeg fan av måtehold, og samtidig hater jeg alt som heter "forbudt mat".

Mine eneste guilty food pleasures, er at jeg spiser mat som andre ikke kan få... og at pengene jeg bruker på vin, trolig heller kunne blitt brukt på samfunnsnyttige saker.

(ja, og brus... men det er pga syrehelvetet for tenna mine, men det blir igjen ikke en guilty pleasure... bare litt anger)

Om man balanserer det og velger fullfettprodukter de dagene man har lyst på det, og magre produkter dagene man har lyst på det vil man jo antageligvis få det man trenger av næring uten å overskride dagsbehovet for verken det ene eller det andre.

Om man vil lage seg en skikkelig baconburger med ost til frokost kan man jo velge karbonadedeig eller lettost for å jevne ut litt, eller brette noen skiver bacon om kyllingfileten om man har lyst på det.

Jeg tror ikke det er godt for noen med verken skyhøyt sukkerinntak, eller fettinntak. Men for all del, er jo en del ekstremlavkarboere der ute som fungerer bedre enn de har gjort på åresvis, så noe ligger det jo i det.

Selvfølgelig virker den holdningen. "Litt av hvert er bra". Men den er ikke veldig lærerik. Man hverken beviser eller motbeviser noe ved å holde seg til "variasjon er bra", "alt med måte"-holdningene.

Selvfølgelig virker den holdningen. "Litt av hvert er bra". Men den er ikke veldig lærerik. Man hverken beviser eller motbeviser noe ved å holde seg til "variasjon er bra", "alt med måte"-holdningene.

For å vise kontrastene bedre:

Jeg har en pappa som har spist fet mat i åresvis, han har en aktiv jobb og går turer med hunder på siden/trener - så han er sunn utenom kostholdet som har bestått av middagspølser stekt i mengder smør med majones til siden. Han endte opp med farlig høyt kolesterol på grunn av dette.

- Jeg selv har skydd fett og levd på magre produkter i et år, jeg endte opp med 15 i bmi og alle dårlige følger det har.

Jeg vil si ingen av delene er spesielt sunt når man kjører et ''kun det'' løp. Hadde pappa balansert mer med å heller smørsteke en mager variant av middagspølser tror jeg kolesterol kunne vært unngått. Og hadde jeg inkludert fett i maten hadde nok ikke jeg hatt problemer heller

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...