Gå til innhold

Baseøvelser for et stort talent


CupCayk

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg søker litt rundt og kan ikke si jeg finner noe om det. Jeg lurer bare på hvor mye en person med gode gener, godt kosthold og optimale treningsforhold kan øke i de tre store. Altså et stort styrkeløft talent :) Ifra for eksempel 120 kg bøy, 90 kg benk, og 160 kg mark, hvordan kan økningene komme videre herfra? Er det virkelig mulig å øke så mye som f.eks 40kg i en øvelse per år, det første/andre året?

Det som fikk meg til å stusse var denne siden

http://home.earthlink.net/~jonpallsigmarsson/

Jeg har ingen kilder som kan si at denne infoen stemmer, og det er alltids muligheter for at han dopet seg. Men da jeg ser på tallene og hvordan han øker ser dette veldig ekstremt ut, er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo, jeg søker litt rundt og kan ikke si jeg finner noe om det. Jeg lurer bare på hvor mye en person med gode gener, godt kosthold og optimale treningsforhold kan øke i de tre store. Altså et stort styrkeløft talent :) Ifra for eksempel 120 kg bøy, 90 kg benk, og 160 kg mark, hvordan kan økningene komme videre herfra? Er det virkelig mulig å øke så mye som f.eks 40kg i en øvelse per år, det første/andre året?

Det som fikk meg til å stusse var denne siden

http://home.earthlink.net/~jonpallsigmarsson/

Jeg har ingen kilder som kan si at denne infoen stemmer, og det er alltids muligheter for at han dopet seg. Men da jeg ser på tallene og hvordan han øker ser dette veldig ekstremt ut, er det i det hele tatt mulig?

Det er veldig vanlig å øke enormt mye i begynnelsen og det kan bli mye økning sammen med kroppsvektøkning. Jeg vil ikke kategorisere meg som et talent i det hele tatt. Når jeg begynte med styrke, så benket jeg ca. 50kg og bøyet rundt 60. Mine tall fra i fjor til i år er:

Kroppsvekt 80->99

Knebøy 130x5->177,5x5

Markløft 170x5->215x5

Benkpress 90x5->104,5x5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ikkje nødvendigvis lik progresjon, motivasjon eller helse/skader til å kunne fortsette økningene i vekt utover årene.

Men noko som det virker som, at dei fleste glemmer er trenings toleranse og opptrening av generell arbeidskapasitet. Altså grunnstyrke og evne til å arbeide med motstand. Dette hadde denne Jon-Pall gjennom bryting og andre sporter som han dreiv med fram til han vart 18år. Også hadde han sikkert gode/greie forutsetninger genetisk, fortsatte med trening uansett (sikkert ikkje så vanskeleg å motivere seg sjølv når han vant alt muleg), hadde dyktige folk rundt seg og tilegnet seg den kunnskapen han trengte, åt bra med mat +ev "kremt" kosttilskudd.

Eg foreksempel har (sansynlegvis) fått denne arbeidskapasitettreninga gjennom gårdsarbeid og seinare gjennom betalt fysisk arbeid, fjellturer og uspesifikk men intensiv tullestyrketrening. Så vil det vise seg om nokre år om eg opprettheld motivasjon/rutine og held meg skadrfri om dette vil gje meg noko meire langsiktige fordeler for styrkeløft.

Framgang er ikkje nødvendivis komplisert, men det å fortsette når det blir vondt og vanskeleg det krever sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke noe som heter talent, det er klart at noen har genetiske fordeler men i bunn og grunn så handler det om X antall timer trening og riktig fokus på kosthold. Å når jeg snakker timer trening snakker jeg selvfølgelig om kvalitetstimer, ikke timer der du står å snakker piss med din bro. Det som har blitt nevnt i flere sammenheng er når du har tilbakelagt ca 10.000 timer så vil du være på topp nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe som heter talent, det er klart at noen har genetiske fordeler men i bunn og grunn så handler det om X antall timer trening og riktig fokus på kosthold. Å når jeg snakker timer trening snakker jeg selvfølgelig om kvalitetstimer, ikke timer der du står å snakker piss med din bro. Det som har blitt nevnt i flere sammenheng er når du har tilbakelagt ca 10.000 timer så vil du være på topp nivå.

Enig i alt - unntatt påstanden om at det ikke finnes talent.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer bare på hvor mye en person med gode gener, godt kosthold og optimale treningsforhold kan øke i de tre store. Altså et stort styrkeløft talent :) Ifra for eksempel 120 kg bøy, 90 kg benk, og 160 kg mark, hvordan kan økningene komme videre herfra? Er det virkelig mulig å øke så mye som f.eks 40kg i en øvelse per år, det første/andre året?

For å svare på det opprinnelege spm så kan du jo sjå inn på styrkeloft.no og kikke på resultatene til ulike utøvere, så ser du kva økninger dei har hatt frå år til år.

Eventuelt så:

Enig i alt - unntatt påstanden om at det ikke finnes talent.

:)

Kan denne tråden gjennomgå den normale evolusjonen til eikvar tråd og gå over til eit heil anna tema etter dei 4-7 første postene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Det finnes ganske så ulik karriereutvikling for styrkeløftere på elitenivå.

At noe handler om talent og at det meste ellers handler om treningsvilje, evne til ta til seg kunnskap og effekten av å være i et faglig sterkt miljø er vel ikke særlig kontroversielt å påstå?

Å avskrive talent som en faktor derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, nå er jo jeg jente da

Har ligget fra 43-48 kg siden jeg begynte å trene og økningene har sett sånn ut siden desember 2012 ca

Knebøy 20 kg -> 60 kg 5x5/82,5 kg x1

Markløft 30 kg -> 75 kg 5x5/95-100 kg x1

Benkpress 12 kg -> 37,5 kg 5x5/47,5 kg x1

Fikk ikke dreis på kostholdet før kanskje... februar/mars og har hatt en periode med dårlig kosthold igjen i aug/sept - så kunne sikkert hatt enda bedre resultat om jeg fikk i meg mer mat. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ordet talent. Det er noe de late, svake og stusselige bruker som en samlebetegnelse for de med innsats, vilje, tålmodighet, driv, dedikasjon m.m. Etter å ha jobbet hardt og lenge blir de plassert i en bås av offentligheten og påskrevet "talent" i panna.

Som Albert Einstein sier det:

“Only one who devotes himself to a cause with his whole strength and soul can be a true master. For this reason mastery demands all of a person."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Co signer Valan.

Diskusjonen for om det finnes noe som heter talent i styrkesporten skal jeg unngå å uttale meg om, men jeg skal prøve å svare på et av spørsmålene ditt. Jeg var tilnærmet lik det du beskriver i posten din i januar i år. Veide 88-90 kg. tok 120 i bøy, 110 i benk og 160 i mark. I jeg trente styrkeorientert i 3 måneder. I mars (tre måneder senere) trente jeg da, riktig nok med lavt repsantall, med 140-150 i bøy, 135-150 i benk, og 170-190 i mark. Hva jeg tar i maks aner jeg ikke men regner med at det er en del høyere da dette er vekter jeg trener med.

Dette var kanskje ikke en sykt stor endring, men det viser at du kan øke ganske mye ut fra de tallene du la til grunn, og dette på relativt kort tid. Hva jeg eventuelt kunne økt hvis jeg hadde fortsatt å ha styrkeorientert fokus utover sommeren er ikke godt å si, men det er ikke utenkelig at jeg kunne plusset på 5-10 kg ekstra i hver øvelse.

Kan legge til at dette var første året med seriøs trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Pall Sigmarsson<3

La gå, fyren var dopet til gjellene,men pokker som han løftet, og for en scenetilstedeværelse<3

Vil du bli flink i noe,så må du jobbe. Den som jobber mest, best og smartest, blir flinkest. Det er så enkelt.

Å øke 40 kg i f.eks bøy.. det er 3,33 kilo i måneden og 0.83 kg i uka. Jeg skulle tro det burde gå finfint å øke gj.snittlig 800 gram i uka i bøy, om du trener,spiser og sover skikkelig.

Jobber du hardt nok for noe, er det ingen grenser for hva du kan få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig å øke så mye som f.eks 40kg i en øvelse per år, det første/andre året?

Det er nok mulig å øke mye mer. Jeg har selv økt 1RM markløft og knebøy med ca. 40 kg siden januar i år (og har neppe spesielt gode gener og har heller ikke trent styrke i mer enn 5 av 8 mnd i år).

For en nybegynner med gode gener, vil jeg anta kan øke mye mer enn det på et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ordet talent. Det er noe de late, svake og stusselige bruker som en samlebetegnelse for de med innsats, vilje, tålmodighet, driv, dedikasjon m.m. Etter å ha jobbet hardt og lenge blir de plassert i en bås av offentligheten og påskrevet "talent" i panna.

Som Albert Einstein sier det:

“Only one who devotes himself to a cause with his whole strength and soul can be a true master. For this reason mastery demands all of a person."

seff finnes det talent.

De som tar ting mye raskere enn andre, f.eks trenger 500 timer å lære noe istedenfor 5000 timer, er et større talent enn den som må bruke 5000 timer.

Eller de som trener like mye som en annen men øker mye mer i muskelmase og styrke enn den andre selv om de har lagt inn like mye arbeid.

Men ofte vile de talentene ofte ikke ha samme driv som de med lite talent, da man fort kan føle at man har mestret det og det, og vil begynne på noe nytt.. hvertfall det jeg har gjort hele tia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...