Gå til innhold

Baseøvelser for et stort talent


CupCayk

Anbefalte innlegg

Lame Nordstrom: Nå får du roe litt ned her, du kan ikke ta utgangspunkt i deg selv og på grunnlag av det beskylde andre. At du ikke benker 150 betyr ikke at andre jukser. Dessuten handlet ikke tråden om dette, og alle tråder trenger ikke handle om dette.

Jeg vil også nevne at tråden stenges om dens hovedfokus er å spekulere i andre forumbrukere. Dette vet dere fra før.

-Mod

85==>105. Opp 20 kg kroppsvekt for den første økningen på 20 kg i benk. På nesten 3 år.

105==>150. Opp 6 kg kroppsvekt for økning på 45 kg i benk. På 1 år.

Hvis du hevder at dette er normal utvikling så synes jeg at det også stiller deg i et merkelig lys ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

85==>105. Opp 20 kg kroppsvekt for den første økningen på 20 kg i benk. På nesten 3 år.

105==>150. Opp 6 kg kroppsvekt for økning på 45 kg i benk. På 1 år.

Hvis du hevder at dette er normal utvikling så synes jeg at det også stiller deg i et merkelig lys ;)

Jeg tar ikke stilling til det, men uavhengig av hva tallene måtte si, så har vi retningslinjer. Dvs. uansett hva du måtte syns og tro så betyr ikke det at dette er en arena for deg å spekulere i offentlig. Da får du starte deg en blogg eller finne et forum som godtar det. Det er uavhengig av hva jeg synes, men retningslinjene vi har. (Som forumets eiere har utarbeidet) Dette har vi vært igjennom mange ganger før.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/tips-og-regler-for-alle-som-bruker-forumet.20701/

Videre så vet jo ikke du noe om hva som ligger bak tallene, treningstimer, teknikk, utstyr med mer. Så igjen, spekulasjoner, og igjen, det ønsker vi ikke. Og igjen, dette har vi snakket om før, du bryr deg tydeligvis bare ikke. Alle må følge reglene, det inkluderer deg også.

Til sist, selv om jeg ikke burde så må jeg svare på den siste linjen din. Stille meg i merkelig lys? Jeg har ikke sagt noe som helst om saken, men prater på vegne at retningslinjene. Ro ned med beskyldningene dine. Se på dette som siste gang jeg tar dette opp med deg.

Følgende er ikke skrevet som moderator: Jeg blir nå i alle fall testet, så jeg har alt mitt på det rene. Du derimot som driver å logger, sletter loggen, kommer tilbake med store økninger flere måneder etterpå og bruker hver tråd til å snakke om hvor pro-doping du er... Å ja.. kan gjøre hva du vil uten konsekvenser fordi du ikke blir testet. Jeg kan si akkurat det samme om deg, men strengt tatt driter jeg en lang marsj i hva du sysler med, det påvirker ikke min idrett. Så selv hvor mye du måtte være uenig, eller synes at ting er dumt så minner jeg deg på at det er mange der ute som aktivt jobber mot, og får gode resultater uten doping. Sterk, blid og dopingfri er ikke noe som bare blir sagt, men som også representerer de faktiske holdningene. Så du får tro hva du vil, dine spekulasjoner her holder like mye vann som dine synsinger vedrørende at 9-11 var en "inside job". Heldigvis så finnes det folk som er uenig med deg, og som ønsker en dopingfri idrett, selv hvor "urealistisk" du måtte føle det er. Videre diskusjon om det kan tas i legaliseringstråden.

Hold tråden on topic, ellers vil den bli moderert, låst eller slettet i henhold til retningslinjene, som står svart på hvitt for alle å lese.

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Nå får det være nok. Du har beskyldt alt fra fallskjermhoppere til mikke mus for doping, og bryter reglene gang på gang på gang. Du står for halvparten av rapporteringene vi får, og har blitt bannet for det samme flere ganger. Eirich har prøvd å strekke ut en arm for at også du skal kunne delta i forumet ved flere anledninger og har forklart deg med teskje hva som er greit og ikke greit, men når du ikke evner å justere deg bittelitt engang og beskylder andre forumbrukere som bidrar i tilfeldige tråder så holder det. Hvis jeg ser en eneste post til om doping fra deg så kan du finne deg et annet sted å diskutere. Vi gidder ikke mer.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/tips-og-regler-for-alle-som-bruker-forumet.20701/

-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får det være nok. Du har beskyldt alt fra fallskjermhoppere til mikke mus for doping, og bryter reglene gang på gang på gang. Du står for halvparten av rapporteringene vi får, og har blitt bannet for det samme flere ganger. Eirich har prøvd å strekke ut en arm for at også du skal kunne delta i forumet ved flere anledninger og har forklart deg med teskje hva som er greit og ikke greit, men når du ikke evner å justere deg bittelitt engang og beskylder andre forumbrukere som bidrar i tilfeldige tråder så holder det. Hvis jeg ser en eneste post til om doping fra deg så kan du finne deg et annet sted å diskutere. Vi gidder ikke mer.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/tips-og-regler-for-alle-som-bruker-forumet.20701/

-mod

Fantastisk. Jeg argumenterer grundig for min sak om progresjonskurven, dere argumenterer ikke imot (fordi dere ikke klarer), men truer istedet med utestengelse.

Vi vet begge at jeg ikke kommer til å endre meg. Da er det best at du sletter brukeren min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt i strid å diskutere forumbrukere, men er enig med Lame Nordstrom. Litt merkelig at et talent bruker 3år på å øke 20kg i benk samtidig som kroppsvektøkningen var drøy (da kan man jo heller ikke kalles et talent i utgangspunktet). Og plutselig (!!) går det et 7mnd (1/6 av tiden omtrent) og økningen er den dobbelte, atlså 40kg.

Her snakker vi dobbelt så kjapp progresjon, på 1/6 del av tiden, med mye mindre økning i kroppsvekt. Det høres jo bare magisk ut, men ok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Jeg argumenterer grundig for min sak om progresjonskurven, dere argumenterer ikke imot (fordi dere ikke klarer), men truer istedet med utestengelse.

Vi vet begge at jeg ikke kommer til å endre meg. Da er det best at du sletter brukeren min :)

Jeg skjønner hva du prøver på, men det er dødt løp her inne. Du er en frisk pust, men blir kvalt så fort du påpeker fakta.

Du kommer dessverre ingen vei med slikt her inne. Men kudos for å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt i strid å diskutere forumbrukere, men er enig med Lame Nordstrom. Litt merkelig at et talent bruker 3år på å øke 20kg i benk samtidig som kroppsvektøkningen var drøy (da kan man jo heller ikke kalles et talent i utgangspunktet). Og plutselig (!!) går det et 7mnd (1/6 av tiden omtrent) og økningen er den dobbelte, atlså 40kg.

Her snakker vi dobbelt så kjapp progresjon, på 1/6 del av tiden, med mye mindre økning i kroppsvekt. Det høres jo bare magisk ut, men ok....

Muscle milk, buddy, muscle milk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Jeg argumenterer grundig for min sak om progresjonskurven, dere argumenterer ikke imot (fordi dere ikke klarer), men truer istedet med utestengelse.

Vi vet begge at jeg ikke kommer til å endre meg. Da er det best at du sletter brukeren min :)

Igjen misforstår du (med vilje?). Saken er ikke hvorvidt "økning X er mulig over tid Y for bruker Z" men at denne diskusjonen i utgangspunktet ikke skal finne sted. Nettopp fordi det kun er spekulasjoner og ikke bare spekulasjoner, men så og si direkte anklager/antakelser om andre brukere. Du MÅ ikke være her om du ikke trives, men du har muligheten så lenge du følger retningslinjene. Du får "fight the power" så mye du vil, men retningslinjene gjelder alle, og er "surt nok" for noen satt av de som faktisk eier og drifter det. Det er ikke en menneskerett å kunne få lov å sitte å hyle ut dopinganklager "like a broken record".

Dessuten argumenterer du ikke grundig, du synser hardt. De to tingene må ikke forveksles. Spesielt da du har bestemt deg på forhånd (ref: 200 andre tråder på akkurat det samme, som er akkurat likt moderert, på akkurat samme bakgrunn)

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper Lame er slettet og forblir borte. Fantastisk å anklage Stian for dopingbruk kun sett fra resultater i én øvelse. Hvor er de sinnssyke dopgainsa i knebøy og markløft i perioden 100-150kg benkpress? Heldigvis finnes det folk med litt innblikk i idretten og vet at økninger ikke er lineære, men kommer i rykk og napp, og som vet at man kan bli gruelig sterk uten å være et vandrende apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det saker og ting ja, får ta å klare opp i litt småting :cool:

Stian Walgermo, økingen du hadde i knebøy fra 13.11.2006 (155kg) til 22.01.2007 (200kg), var det en reell økning i styrke? Var 155 en sann 1RM? I så fall er det en helt syk økning på 10 uker!

155kg var som dere kanskje skjønner ikke noe maxløft, men mer det meste jeg hadde løftet pr.dags dato. 200kg i januar var heller ikke absolutt max. Men ingen tvil om jeg hadde meget bra fremgang i ben og ryggstyrke det første året, det har alle som trener styrkeløft med riktig teknikk og bra oppfølging.

Advarsel, tynn gutt med 200kg rawbøy januar 2007.

Jeg lurer på hvorfor det tok nesten 3 år fra 85 til 105 i benk, mens detpå 1 år gikk fra 105 til 150 :)

Jeg som trodde fremgangen avtok i takt med økende prestasjonsnivå.

Hvor ble det av kjempetalentet i starten da det er lettest å øke?

Mest fordi jeg ikke trente noe benkpress mellom de persene. Når jeg tok 85kg i 9-klasse på skolen i gymen hadde jeg trent benk ilag med en kompis i noen måneder bare... Når jeg tok 105 så hadde jeg gått en del opp i kr.vekt og startet å trene benk igjen i noen måneder.

Men fra 105 til 150kg da trente jeg 3 dager benk i uken med fokus på å bli sterkeste mulig med Dietmarprogram, menst all trening tidligere var uten systematikk eller noe form for sunn fornuft, bare pumping og armer.

Mtp. baseøvelser så har jeg fortsatt til gode å se noen som ikke har enorm fremgang uansett alder hvis de aldri har trent det tidligere.

Håper Lame er slettet og forblir borte. Fantastisk å anklage Stian for dopingbruk kun sett fra resultater i én øvelse. Hvor er de sinnssyke dopgainsa i knebøy og markløft i perioden 100-150kg benkpress? Heldigvis finnes det folk med litt innblikk i idretten og vet at økninger ikke er lineære, men kommer i rykk og napp, og som vet at man kan bli gruelig sterk uten å være et vandrende apotek.

Lame har sikkert bare skimtet litt på tallene og trodd at dette umulig kunne oppnås med utallige timer med trening, smerte og dedikasjon for å bli sterk på en rettferdig måte.

Jo sterkere man blir jo mer arbeid må man legge i treningen for å hente ut flere kg, det hadde nok denne Lame vist om han/hun hadde ofret alt for å bli sterkeste mulig i en periode på 7 år. Og få system på treningen og periodisere treningen året rundt hjelper :)

Vi får heller takke Stian Walgermo for at han delte sin progresjon med oss, jeg er iallfall takknemlig stian :) Artig å se hvordan en elite-utøver går framover ;)

Takk for det :)

Har statistikken med utstyr også, litt spennende å se utviklingen der også -> www.trainingblog.com, søk på Walgermo så finner du den..

Stian Walgermo har logget i en årrekke. Her kan dere følge fremgangen hans fra 2006. Ikke veldig oppsiktsvekkende, dessverre.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48001.0

Logget og logget, på TF har jeg noterte hva jeg gjorde på treningen fra oppstarten høst 2006 til vår 2009.. resten av treningene er LOGGET her, http://trainingblog.com/index.php?action=profile&id=12

Jeg ble lei av å ikke kunne se tilbake uten å bla gjennom økter, ingen mulighet til å spore fremgang etc. eller noe statistikk som dere ser på første siden, derfor utviklet jeg en treningsblogg side som gjorde nettopp dette (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er helt lei av denne tråden Stian Walgermo, kan jeg spørre hvor mye du klarte i de tre løftene de første gangene du prøvde de? Tror du (eller dere andre her) hvor mye man klarer i "utrent" tilstand er en god indikator på hvor gode forutsetniner man har? Hvis ikke, hva er så en god indikator på gode forutsetninger eller talent?

Jeg klarte f.eks ca. 45x5 i benk, 50x5 i bøy og 80x5 i mark når jeg begynte å trene (20 år og 86 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er helt lei av denne tråden Stian Walgermo, kan jeg spørre hvor mye du klarte i de tre løftene de første gangene du prøvde de? Tror du (eller dere andre her) hvor mye man klarer i "utrent" tilstand er en god indikator på hvor gode forutsetniner man har? Hvis ikke, hva er så en god indikator på gode forutsetninger eller talent?

Jeg klarte f.eks ca. 45x5 i benk, 50x5 i bøy og 80x5 i mark når jeg begynte å trene (20 år og 86 kg)

Usikker på hva jeg klarte de første gangene, men mener å huske i mark så slet jeg veldig med 110kg første gang, sikkert rundt 16-17år da.. Trente det ikke noe før jeg startet med styrkeløft.

Benk trente jeg sporadisk ilag med biceps når jeg synes det var kult, men første gang tipper jeg rundt 60kg på 12-13år og 65kg kv.

Bøy tok jeg som nevnt 155kg en av de første gangene jeg prøvde 18 år og 90kg, aktiv fotballspiller i 4.divisjon (om det skulle ha noe å si).

Nei, tror ikke man ser potensialet før man har trent baseøvelser i hvert fall 6 måneder kanskje opp til et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke man ser potensialet før man har trent baseøvelser i hvert fall 6 måneder kanskje opp til et år.

Enig med den.. Det er også utrolig hvor mye tyngre vekter en rookie kan flytte bare ved noen små justeringer i teknikk og et par uker med trening, i forhold til første gang en prøver øvelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...