Gå til innhold

Baseøvelser for et stort talent


CupCayk

Anbefalte innlegg

Det er nok litt i strid å diskutere forumbrukere, men er enig med Lame Nordstrom. Litt merkelig at et talent bruker 3år på å øke 20kg i benk samtidig som kroppsvektøkningen var drøy (da kan man jo heller ikke kalles et talent i utgangspunktet). Og plutselig (!!) går det et 7mnd (1/6 av tiden omtrent) og økningen er den dobbelte, atlså 40kg.

Her snakker vi dobbelt så kjapp progresjon, på 1/6 del av tiden, med mye mindre økning i kroppsvekt. Det høres jo bare magisk ut, men ok....

Jeg er helt enig. Han må jo ha gjort ekstremt effektive endringer i hvordan han trente/hvilte/spiste hvis han økte 45 kg på ett år og 6 kg kroppsvektøkning etter å ha brukt 3 år og 20 kg kroppsvektøkning for å øke 20 kg. Alle som ser den statistikken bør være nysgjerrig på hvordan dette kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig. Han må jo ha gjort ekstremt effektive endringer i hvordan han trente/hvilte/spiste hvis han økte 45 kg på ett år og 6 kg kroppsvektøkning etter å ha brukt 3 år og 20 kg kroppsvektøkning for å øke 20 kg. Alle som ser den statistikken bør være nysgjerrig på hvordan dette kunne skje.

Absolutt. Men selvsagt var det en veldig beleilig forklaring her oppe. Det er det jo alltid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere ikke skjønner? Han trente benk og biceps sporadisk, uten mål og mening før han ble med i en styrkeløftklubb. 45kg på ett år i nybegynnerstadiet er ingen grunn til å beskylde Walgermo for doping.

Det er ingen anklage om doping. Men den naturlige reaksjonen når man ser statistikk som det der, er å tanke "hvilke forandringer er blitt gjort her?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen anklage om doping. Men den reaksjonen når man ser statistikk som det der, er å tanke "hvilke forandringer er blitt gjort her?".

Det virker veldig som du hinter i den retningen, men om det ikke er slik så si deg fornøyd med svaret som er gitt.

Tråden stenges om den utelukkende skal dreie seg om å så tvil om prestasjonen(e) til en enkelt forumbruker. Off topic er off topic og modereres deretter, samt å insinuere ting som blir gjort her strider også med retningslinjene og modereres deretter.

Siste advarsel

-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Han må jo ha gjort ekstremt effektive endringer i hvordan han trente/hvilte/spiste hvis han økte 45 kg på ett år og 6 kg kroppsvektøkning etter å ha brukt 3 år og 20 kg kroppsvektøkning for å øke 20 kg. Alle som ser den statistikken bør være nysgjerrig på hvordan dette kunne skje.

Ekstremt er det ikke, jeg kan gå litt mer i detalj så det kanskje blir ennå klarere :)

Trening var ikke hver uke eller måned, spilte aktivt fotball på laveste nivå så fikk holdt meg litt i sjakk bare.

Det mest ekstreme var vel at jeg kuttet alt av fest og fyll helt i et års-periode, la om kosten og var seriøs med styrkeløft. Tidligere var det fylla hver helg, gjerne 2-dagers.

Når man starter med knebøy og markløft så øker du også mye fortere i andre øvelser! (les forskning på styrketrening).

Jeg fikk startet på verdens beste styrketreningsprogram i en styrkeløftklubb med ekspertise på baseøvelser. Jeg kom fra 5.divisjonsfotball og veide rundt 90kg når jeg startet.

De 3 årene og 20kg kv. økning var det minimalt med benktrening bare sånn det er sagt. Når jeg veide rundt 100kg og vektklassene endret seg til -105 fra -100, økte jeg 20kg i rawbenk på 6 måneder fra 180kg til 200kg, at jeg økte 45 kg når jeg startet å trene skikkelig er ikke noe uvanlig i mitt hode. Alle som har vært innenfor en styrkeløftklubb vet dette er fult oppnåelig med smart trening og gode rutiner.

Absolutt. Men selvsagt var det en veldig beleilig forklaring her oppe. Det er det jo alltid :D

Er ikke første gang noen antar noe uten å vite fakta på et forum!! :eek:

Jeg kan jo også legge til at jeg er med i ADAMS og har avlagt haugevis med dopingprøver mens jeg har deltatt i styrkeløft og har 100% ren samvittighet og tar sterk avstand mot alt som ha med doping å gjøre! :sneaky:

Det er ingen anklage om doping. Men den naturlige reaksjonen når man ser statistikk som det der, er å tanke "hvilke forandringer er blitt gjort her?".

Du har sett statistikken, men har du satt deg inn i alle elementene og fakta som ligger bak prestasjonene? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største misforståelsen i denne tråden tror jeg er flere her leter i feil ende uten å ta hensyn til det:

Hvis man tar en tilfeldig mann på gata og setter han på et styrkeløftprogram, så vil nok ikke han klare å øke til 150kg i benk i løpet av et år. Det er faktisk veldig få menn i Norge som vil klare det på så kort tid.

Hvordan finner vi de som er i stand til det? Jo, noen av de som har hatt den type økning, er eliteutøverne i styrkeløft. De er eliteutøvere nettopp fordi at de responderer bra på trening og gjerne hadde et bra utgangspunkt. I tillegg så har de hatt mye vilje, trent regelmessig over en lang periode og har god tålmodighet som Stian Walgermo har vist i denne tråden.

Det å anklage Stian Walgermo for doping pga. hans gode respons på styrketrening, blir som å anklage Petter Northug for god respons på utholdenhetstrening eller Ndure for god respons på hurtighetstrening. Det er riktig at NESTEN INGEN respondere like bra som de tre nevnte på de forskjellige stimuliene, men hvis vi leter et noen som faktisk responderer veldig bra på de respektive stimuli, så må vi lete i elitesjiktet i de respektive sportene. Det er derfor Stian er har mulighet til å bli Norges beste, fordi han responderer godt over gjennomsnittligg bra, har viljen, har intelligensen og har tålmodigheten som skal til for å bli best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette blir en sidekommentar, men at Walgermo, som er et stort talent i styrkeløft, kan trene på måfå i to år og øke 20 kg i kroppsvekt uten å øke mer enn 5 kg i maksløft i benkpress er en indikasjon på at man IKKE kan gjøre hva som helst og likevel få god fremgang, selv om man er "novice"/nybegynner. Alle bør trene med et ordentlig program og ha en plan. Altfor mange tror de får god effekt av å trimme frem til de blir utmattede. Å trene med mål og mening er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk sier, det er forskjell på "training" og "working out". Selv om jeg ikke vet hva som er hva :D

Altså, når man trener, så er det målrettet og planmessig og kontrollert, du har et mål og du jobber mot det.

Working out er mer... gå inn på gymmet, vifle litt med manualer og gjøre litt det man føler for den dagen, uten at man tenker særlig langsiktig eller planlegger stort. Tror jeg sån halvveis ca ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...