Gå til innhold

Jenters frykt for muskelvekst og elefanten i rommet


Pinglo

Anbefalte innlegg

Hvis man leser "ting som irriterer deg på trening/om trening/whatever" tråder så er det jo en som ofte går igjen, og det er jenter med muskelskrekk. Jenter som ønsker seg "lange slanke muskler", som ikke vil bli så bulkete og som er redd for å ese ut så fort de tar i en hantel. De har gjerne sett et par skrekkeksempler på internett, og blitt redde. Av samme grunn tror de at proteinpulver er bol, for når de ser de store damene (nå snakker jeg ikke om små fitnessjenter, men de STORE damene, eller for den saks skyld mennene) snakke om hva de spiser, så forteller de at de har gainet denne muskelmassen bare ved å spise eggehviter og proteinpulver.

Men i stedet for å adressere det åpenbare, som er at ingen friske normale damer har et potensiale til å bygge så mye muskelmasse uten "hjelp", så viser man heller bilder av små fitnessutøvere eller styrkeløftere eller whatnot, eller viser til en eller annen forskning som viser at .... .

Du blir ikke seendes ut som en svær kroppsbyggerdame hvis du ikke doper deg, burde jo være en ganske universell og effektiv beroligelse for å få bort "lange slanke muskler" skrekken hos veldig mange jenter. Hvorfor er det ingen som bruker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør så godt jeg kan!

Jeg satt og tenkte litt for meg selv her om dagen, etter din forrige tråd med før/etter-videoen, og klarer ikke helt komme vekk fra det at jeg er nysgjerrig på HVOR grensene faktisk går. For det å bygge muskler er jo utelukkende positivt for jenter. Hun gikk fra å være ei halvdvask (unnskyld, men jeg må overdrive litt) jente til å få en sykt pen kropp. Så, da tenker jeg, hvilket potensiale ligger og lurker hos alle jenter? Folk ønsker seg sprettrumpe f.eks, og det får man jo gjennom styrketrening og dedikasjon. Hva om alle bare forsto kraften av at diett og kardio endrer størrelsen, mens styrketrening endrer formen, og det til det vi ofte ser på som idealer.

HVORFOR forstår ikke flere det? Dere blir jo seende smashing ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Mark Ripptoe:

"Women who do look like men have taken some rather drastic steps in that direction that have little to do with their exercise program."

"Women who claim to be afraid to train hard because they “always bulk up too much” are often already pretty bulky, or “skinny fat” (thin but weak and deconditioned) and have found another excuse to continue life sitting on their butts."

"The vast majority of women cannot get large, masculine muscles from barbell training. If it were that easy, I would have them."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal være så ærlig å si at jeg har litt den skrekken selv ;) Bilder som dette gjør ikke akkurat ting bedre ift. det:

post-36-14440825434913_thumb.jpg

post-36-14440825435364_thumb.jpg

post-36-14440825435744_thumb.jpg

Men jeg har vel lært at det tar flere års jobbing, og kanskje også litt "hjelp" for å bli slik som jentene på bildene jeg postet. Men når man er uviten, så syntes jeg i grunn ikke det er så rart at folk har denne "skrekken" når det hele tiden snakkes om disse "lange slanke musklene". I den forbindelse mener jeg også at det er viktig å avkrefte disse mytene om at man får bulkemuskler av å løfte vekter og spise proteiner :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje skjønne at sånne bilder skremmer. Men hva med å bruke sunt vett? Mannfolka blir ikke DIGRE over natta de heller ;)

Jeg har aldri vært redd for å bli svær. Jeg har alltid også visst at man ikke får bolemuskler uten å ta steroider. Jeg lærte mye av dette da jeg var yngre og leste bøker o.l.

Dette var ikke sikta til de Lily om du tror det ;) Bare noen små generelle tanker jeg fikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg trener tungt (og kontrollerer diett) jo smalere blir jeg. Men om det er så pent kan vel diskuteres, synlige ribbein mellom brystene og krageben som står ut er vel ikke det nydeligste... Det vanskelige er å holde en bra balanse - muskler, men med et passe dekke med mykt utenpå. Far skal jo ha noe å ta på! Si forresten fra hvis noen knekker koden på punktforbrenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje skjønne at sånne bilder skremmer. Men hva med å bruke sunt vett? Mannfolka blir ikke DIGRE over natta de heller ;)

Jeg har aldri vært redd for å bli svær. Jeg har alltid også visst at man ikke får bolemuskler uten å ta steroider. Jeg lærte mye av dette da jeg var yngre og leste bøker o.l.

Dette var ikke sikta til de Lily om du tror det ;) Bare noen små generelle tanker jeg fikk :D

Sunn fornuft burde forstå at man ikke får gigaklumpemuskler om man tar i en vekt, men det er rart med det. Når du over halve livet har vært livredd for å bli feit, fordi du gjennom barneskolen ble ertet for nettopp dette, så er fryten der. Ja, det høres sikkert dumt ut, men det er bare sånn det er. I alle år har du hørt mye rart om hvordan man blir slank og får lange slanke muskler. Jeg føler meg i grunn dum fordi jeg ikke har satt meg bedre inn i hvordan det egentlig fungerer. Men det var vel fordi jeg trodde på det jeg hørte og trodde det var min feil at jeg ikke ble "fit" (les: ikke gjorde god nok innsats).

Men jeg har lært mye, og kanskje jeg også endelig kan få et godt forhold til kropp gjennom fornuftig/riktig trening. Kanskje jeg på toppen av det hele kan få den magen jeg hele tiden har hatt lyst på. Første prioritet er å bli frisk fra et spf. helvete, men jeg ser ikke på riktig trening som sykt. Det hadde i så fall vært toppen av kransekaka - selv for en som ikke er så glad i kransekake! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta styring over egen kropp er jo en helt fantastisk opplevelse! Det burde være enda mer slik for dem som har gjenfunnet balansen etter å kjempet seg ut av spise forstyrrelser. Riktig trening er kroppsbygger-trening, om det er denne kontrollen og styringen av egen kropp en higer etter. Ikke aerobic, zumba, jogging, roing eller whatever - men kroppsbygging/fitness! Hvorfor? Jo fordi treningen og kostholdet har det som eneste mål - å gi deg verktøyet til, og ferdighetene med det, til å utvikle den fysikken DU har lyst på.

Og det gjelder da for jenter også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å diskutere dette med flere venninner.

De beste jeg hører er type: "-Jeg kan ikke bruke tilleggsvekt på utfall, for jeg får så store lår", "-Jeg kan ikke løfte så tungt i benkpress, for jeg får så store armer", eller -"Jeg vil ikke trene vekter, for jeg vil heller ha en sunn kropp enn masse muskler".

Jeg har også prøvd med på diskusjoner om hva som er pent og ikke, i forhold til mengde muskler , og der klarer vi heller ikke å bli enige :p Men det er en helt annen diskusjon;)

Det som ofte er tilfellet er jo at dersom disse skeptikerne i det hele tatt hadde prøvd å bli sånn som de "muskelberga" som de er så redd for å bli, så hadde de kanskje på veien fått den kroppen som de egentlig har drømt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd å diskutere dette med flere venninner.

De beste jeg hører er type: "-Jeg kan ikke bruke tilleggsvekt på utfall, for jeg får så store lår", "-Jeg kan ikke løfte så tungt i benkpress, for jeg får så store armer", eller -"Jeg vil ikke trene vekter, for jeg vil heller ha en sunn kropp enn masse muskler".

Jeg har også prøvd med på diskusjoner om hva som er pent og ikke, i forhold til mengde muskler , og der klarer vi heller ikke å bli enige :p Men det er en helt annen diskusjon;)

Det som ofte er tilfellet er jo at dersom disse skeptikerne i det hele tatt hadde prøvd å bli sånn som de "muskelberga" som de er så redd for å bli, så hadde de kanskje på veien fått den kroppen som de egentlig har drømt om!

Har hatt den samme diskusjonen mange ganger, nå gidder jeg ikke mer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at i tillegg til at man kan ta diskusjonen pent/ikke pent, så "tror" mange jenter at de har fått mye muskler/det er musklene som gjør dem store, når problemet heller ligger i at de kanskje er litt "skinnyfat" fra før, da vil de så klart se større ut sånn totalt, men da er det jo fettet utenpå som er problemet, ikke muskelmengden:) Og jeg synes i allefall store, definerte lår er utrolig mye penere enn utrente og slappe, men mindre, lår:thumbsup: feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser "ting som irriterer deg på trening/om trening/whatever" tråder så er det jo en som ofte går igjen, og det er jenter med muskelskrekk. Jenter som ønsker seg "lange slanke muskler", som ikke vil bli så bulkete og som er redd for å ese ut så fort de tar i en hantel. (...)

Du blir ikke seendes ut som en svær kroppsbyggerdame hvis du ikke doper deg, burde jo være en ganske universell og effektiv beroligelse for å få bort "lange slanke muskler" skrekken hos veldig mange jenter. Hvorfor er det ingen som bruker den?

Du har et poeng. Samtidig har jeg et par venninner som har langt bredere rygg og muskuløse lår enn mange, både jenter og gutter, ville likt. Det jeg lurer på er om noe av problemet ligger i repetisjonsnatall også, for det er vel en ganske utbredt oppfatning at jenter skal trene med mange repetisjoner? 10-15 er vel hovedsakelig for hypertrofitrening, og det er vel gjerne det jenter benytter?

Sånn sett er vel problemet for en del jenter at de tror de blir skikkelig store (selv om dop gjerne skal til, som du påpeker) OG at jenter trener for hypertrofi og derav kanskje ser resultater i masse raskere enn de ville gjort om de trente lavreps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er at det ikke skal mye til for at jenter flest syns det blir for mye muskler på ei dame.

dama mi er ikke spesielt stor, men er veldig markert, spesielt skuldre, armer og rygg. og når hun går i singlet får hun ofte kommentarer. "trener du hele tida" og "du kan vel ikke spise mye sjokolade" o.l var også en dame som spurte typen sin "syns du det der er fint??" :D

men mulig det er bare hating? hun er 165 elns og veier 60kg. ikke noen okse akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart med jenter som vil ned i vekt, uten å bruke muskler. Det er da bedre å være slank å stram enn skinnyfat?

Skjønner at mange kan bli skremt av bilder som vist over,, men ærlig talt, om en skulle blitt så stor, så er det helt umulig å bli slik over natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart med jenter som vil i vekt, uten å bruke muskler. Det er da bedre å være slank å stram enn skinnyfat?

Skjønner at mange kan bli skremt av bilder som vist over,, men ærlig talt, om en skulle blitt så stor, så er det helt umulig å bli slik over natta!

Eller over hodet uten litt drastisk hjelp på farmasifronten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart med jenter som vil i vekt, uten å bruke muskler. Det er da bedre å være slank å stram enn skinnyfat?

Skjønner at mange kan bli skremt av bilder som vist over,, men ærlig talt, om en skulle blitt så stor, så er det helt umulig å bli slik over natta!

Sier meg enig med denne! Skinnyfat er hverken mer feminint eller penere spør du meg:p og har ikke helt forståelse for at man blir sett på som mindre feminin bare fordi man ser at man har muskler i armene, for eksempel? Man har vel ikke mistet puppene og rumpa allikevel...:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...