Gå til innhold

Fotballfrue er gravid! Men ikke synlig...


Anbefalte innlegg

Heheh, ja som tittelen sier, Caroline Berg Eriksen er gravid, i 5. mnd, men det er likevel ikke synlig.

Etter min mening er hun da kanskje litt vel tynn, og bør kanskje innrette seg på å legge på seg litt for at ungen skal bli sunnest mulig.

I_BIKINI_P__BLOGGEN_888694i.jpg

(Bildet er fra fotballfrues blogg, tatt ca for 2 år siden, men hun har ikke forandret seg mye.) Dette mener jeg er for tynt.

Hva mener dere, skal man gå opp i vekt i svangerskapet? Når bør det bli synlig med magekul?

Ok. Man skal ha ulike meninger om hva som er pent og ikke, men sunt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener man bør gå opp i vekt i løpet av svangerskapet. Babyen, fostervann, morkake, økt blodvolum og noe økning av væske ellers. Dette utgjør sitt. Normal/undevektige bør gå opp mer enn overvektige. Men alle bør gå opp i vekt. Under graviditeten er ikke riktig tid å slanke seg på!

Når det bør bli synlig med magekul? Ja, det er ikke akkurat noe man velger selv. Noen synes det knapt på, mens andre får raskt mage. Dette kommer an på så mange faktorer, blandt annet lengden på overkropp, størrelsen på barnet, mengde fostervann og så videre. Fra uke 12 kommer livmoren over skambenet, og det er ofte da man begynner å få en liten bump. Noen får mage tidligere også, men dette har mer med oppblåsthet, hormoner og mindre plass til tarmene...

Jeg veit ikke om Fotballfrue er sunn, jeg leser ikke bloggen og følger lite med... Men hun har tydeligvis klart å bli gravid, da er hun nødt til å ha eggløsning. Så visse viktige kroppsfunksjoner fungerer til tross for at hun har en lav fettprosent. Jeg ville ikke kritisere andres kropp, enten den er tykk eller tynn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke noen mistolket noe jeg skrev her nå? For å understreke, vil jeg ikke synse rundt andres kropp og hva som er sunt og ikke. Men på et generelt grunnlag bør alle gå opp i vekt. Som sagt veier både baby, morkake, fostervann og økt blodvolum litt - og derfor burde vekten gå oppover under et svangerskap.

Angående magestørrelse, kjenner jeg flere slanke jenter som knapt har fått gravidmage før helt på slutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gravide trenger 100kCal ekstra daglig i første trimester, ellers ingenting mer. Å fråtse seg skamfeit er bare å gi etter for hedonistiske lyster med graviditet som alibi. At vekten øker er selvsagt i og med at det er både barn og en hel del vann der inne, men høy fettprosent hos mammaen er i og for seg ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Er det bare meg eller har det gått fra å kommentere de "tykke" til å hetse de "tynne" nå. Å da mener jeg ikke bare deg Blondina. Men er så mange andre åsså. Selv om vi har en liten kropp så får vi plass til like mange følelser!

Det har dessverre vært en trend lenge nå. Derfor er det viktig at vi jobber hardt med å folke fokus på å hetse fatasser. Fat shaming 4 ever. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide trenger 100kCal ekstra daglig i første trimester, ellers ingenting mer. Å fråtse seg skamfeit er bare å gi etter for hedonistiske lyster med graviditet som alibi. At vekten øker er selvsagt i og med at det er både barn og en hel del vann der inne, men høy fettprosent hos mammaen er i og for seg ikke nødvendig.

Første trimester: +150 kcal

Andre trimester: +250 kcal

Tredje trimester: +350 kcal

Gjennomsnittstall. Fosteret vokser mest i slutten av svangerskapet, ser du ikke selv mangelen på logikk i ditt eget innlegg eller kødder du bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Første trimester: +150 kcal

Andre trimester: +250 kcal

Tredje trimester: +350 kcal

Gjennomsnittstall. Fosteret vokser mest i slutten av svangerskapet, ser du ikke selv mangelen på logikk i ditt eget innlegg eller kødder du bare?

http://books.google.no/books?id=_s65U1n9Lf8C&pg=RA1-PA387&lpg=RA1-PA387&dq=100+kcal+first+trimester&source=bl&ots=xhbmWPNBeB&sig=MTW5WBq-C3kTCfh2CQRg15mmMsw&hl=no&sa=X&ei=OSXCUZCvEu_E4gT7yYHwDw&ved=0CCoQ6AEwAA#v=onepage&q=100%20kcal%20first%20trimester&f=false

Edit; det er kilden til Negativ. Tror ikke Oxford kødder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kødder nok ikke, men han har åpenbart ikke forstått hva som står der, ettersom det han skriver på ingen måte stemmer overens med det som faktisk står skrevet. Og det har åpenbart ikke du heller. Det står ikke der at energibehovet bare øker 100 kcal/dag etter første trimester. Skuffende med tanke på at dere begge har helsefaglig bakgrunn.

..The calculated total energy cost of a pregnancy is about 70 000 kcal. As a consequence, pregnant women have been recommended to increase energy intake by around 250 kcal/day during the last two trimesters. However, careful studies of well-nourished women have found that maternal energy intake actually increases by little more than 100 kcal/day after the first trimester (22 000 kcal in total)

Altså så er total energikostnad for en graviditet 70 000 kcal totalt sett. Hvis du ser på grafen på den siden du linker til, så ser du hvordan energibehovet øker gjennom hele svangerskapet. Derfor er anbefalingene satt slik som de er. Tallene jeg skrev er gjennomsnittstall for hva som anbefales av økt energiinntak for å dekke den ekstra energien som trengs for å å bære fram et barn.

At inntaket i gjennomsnitt bare øker med 100 kcal betyr ikke at dette er det gravide trenger, det betyr at velfødde kvinner i gjennomsnitt ikke får i seg så mye som de burde. Men det er selvfølgelig en del slingringsmonn hos velfødde, som har fettlagre å ta av. Uansett så står det også der at morens eget energiforbruk i denne perioden reduseres dersom man ikke får i seg nok, noe som skyldes at fosteret prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et større problem i dag at gravide spiser for mye, og får for store babyer.

Makrosomi (høy fødselsvekt) påvirkes av flere ting enn hva moren spiser under svangerskapet, og det at moren spiser for mye under svangerskap er ikke hovedårsaken til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrosomi (høy fødselsvekt) påvirkes av flere ting enn hva moren spiser under svangerskapet, og det at moren spiser for mye under svangerskap er ikke hovedårsaken til dette.

Det er helt sikkert riktig, men vekt og vektoppgang under svangerskap er likevel av betydning:

"Stort foster kan skyldes at barnet er eslet til å bli stort eller økt vekst pga. påvirkning i fosterlivet, først og fremst hos overvektige mødre, og hos gravide med stor vektøkning i svangerskapet, ved svangerskapsdiabetes og diabetes mellitus."

Mistanke om stort foster i siste del av svangerskapet – et vanskelig problem - Tidsskrift for Den norske legeforening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mitt første barn så man heller ikke at jeg var gravid før jeg var 6 måneder på vei. Hadde jeg hatt en stor jakke hadde ingen sett det.

Alle bærer fosteret forskjellig inni seg. Når jeg var ved termin trodde alle jeg hadde igjen flere måneder. Alle er forskjellige. Jeg la på meg 15 kg men det syntes lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...