Gå til innhold

IngvildK

Medlemmer
  • Innholdsteller

    127
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av IngvildK

  1. Hei! Jeg var litt usikker på om jeg skulle poste denne under styrketrening eller utholdenhet, da temaet omhandler begge deler. Forsøkte å søke litt i forumet, men fant ikke mye om fordeler/ulemper HIIT VS 4x4 intervaller. Så håper på svar :-) Jeg har tilgang til treningssenter og mulighet til 4-5 treningsøkter i uken. Jeg ønsker å gå noe ned i fettprosent, bli sterkere og bedre kondisjonen. Mye på en gang med andre ord, men er i hovedsak opptatt å spise og trene meg til en sterkere og sunnere kropp. For meg er det viktigere å bygge mer muskler enn å trene kardio, det er treningsform
  2. Hei! Det nærmer seg 6 uker siden jeg fikk en brystforstørrelse, og endelig kan jeg sette i gang med trening igjen. Målet er å bli sterkere, samt noe lavere fettprosent - men vil fokusere på å bli sterkere. Har tidligere trent 4 dager i uken, to for bein og to for overkropp, en tung og en lett dag. Kirurgen sier jeg må starte forsiktig, å unngå øvelser som belaster bryst. Så jeg tenker litt på et fullkroppsprogram første tiden. Noen som har innspill på gode øvelser eller treningsopplegg, som belaster bryst minimalt? Alle forslag mottas med stor takk :-)
  3. Jeg sliter fortsatt med lavt blodtrykk og blodtrykksfall etter graviditeten. Har begynt å trene X-press programmet, men sliter med step up. Noen som har forslag til alternativ øvelse på "bakkeplan"?
  4. Det har du jammen rett i! Nå ble jeg skikkelig imponert over legen gitt
  5. Takk for svar :-) Selv om jeg stiller spørsmålet på et treningsforum, betyr ikke det at jeg ikke lytter til fagfolk. Ville bare ha sagt det Keegil! Jeg er ikke så ansvarsløs at jeg gir tilskudd til barnet mitt på grunnlag av hva Ola Nordmann mener, ha litt tiltro ;-) MEN det er alltid kjekt å høre andres meninger og synspunkter. For det jeg synes er så rart, er at mange av dere velger noe annet enn tran, og hvorfor? De fleste jeg kjenner velger å innta en annen form for omega 3/vitamin D fordi det er av bedre kvalitet. Men burde ikke da spedbarn ha det aller beste? Noen lovpriser tr
  6. Ja, litt utenfor dette - men regner med at frøkna på 6 uker setter sine ben inn i på styrkerommet når hun blir eldre. Og da må jo grunnlaget legges allerede nå Til babyer anbefales det å gi tran, både pga omega 3 og vitamin D. Vanlig omega 3 har visstnok ikke et høyt nok innhold av vitamin D i følge helsesøster. Vi andre i familien bruker Vital Artic Oil fra Myrevolution. Er det noen med god peiling på ernæring, som vet om jeg kan bruke dette og evt vitamin D dråper i tillegg? Eller andre alternativer enn tran?
  7. Takk Aequitas, prøver så godt jeg kan! Bortsett fra kvalme og svimmelhet, har jeg ingen symptomer overhodet - og er veldig glad jeg har sluppet bekkenløsning så langt Takk for tips Merta: Har forstått at jeg kan trene de skrå magemusklene jeg, men at det er de rette det ikke er noen hensikt i å trene? Magemusklene splittes gradvis, men mine er splittet siden forrige svangerskap og vokste aldri helt sammen igjen. Burde defintivt bli flinkere til å gå turer, det skal jeg prøve på Takk LeanMachine! Jeg er 25+4 i dag, så du ligger akkurat 6 uker før meg Jeg svømte sist svangerskap, og h
  8. Jeg har tidligere trent styrke ca 4 ganger i uka, 2 splitt program (delt overkropp og bein), en tung og en "lett" dag hver. I tillegg har jeg løpt 4x4 intervaller en gang eller to i uka. Jeg har ikke hatt tid, overskudd eller vært i form til å trene noe særlig intervaller hittil i svangerskapet, men har klart minst 2-3 styrkedager i uken - selv om jeg ikke kan presse meg like hardt. Jeg har fått streng beskjed om å lytte til kroppen, men kan gjerne trene når jeg har overskudd til det. For min del gir jo stort sett en treningsøkt overskudd, og jeg merker at jeg har veldig godt av det b
  9. Det er noen år siden sist jeg lagde matpakker. I månedene fremover blir det veldig travelt, og jeg må med meg lunsjen min som matpakke. Har ingen oppvarmingsmulighet heller, og sliter med å finne på sunne og gode lunsjer som smaker godt kaldt! Så har noen forslag til lunsjtips, som er gode kalde og holder seg i matboksen frem til lunsjtid? Gjerne rask å lage, og ekstrabonus hvis den følger prinsippene rundt biorytmedietten
  10. Takk for alle svar så langt Glutebridge med stang er prøvd, både med bred og smal beinstilling, beina langt inn til rumpa og langt unna, føttene pekene rett frem og litt ut mot sidene. Det samme med andre øvelser, har definitivt bedre kontakt med bred beinstilling og når jeg presser beina godt utover. Men jeg tror problemet ligger i selve aktiveringen? Jeg har nemlig prøvd "superdog" øvelsen til Nick Tumminello en del ganger, men jeg klarer rett og slett ikke løfte foten. Han kan jo sakene sine, og dette var et tegn på dårlig aktivering av rumpe-muskulaturen. Men jeg klarer jo ikke ak
  11. Jeg sliter med å aktivere rumpa på trening, ofte tar hamstrings over. Dette til tross for at jeg prøver å fokusere på rumpa, skvise, prøve med forskjellig vektbelastning osv. Jeg kjører en rekke aktiviseringsøvelser, og det bedrer kontakten betraktelig - men ikke nok Begynner med å tøye hofteleddsbøyere, fortsetter med glutbridge med strikk, quadruped hip extension, reverse hyper på ball og en øvelse jeg er usikker på hva heter. Strikk rundt beina, så går jeg sidelengs. Jeg trener bein to ganger i uka, en dag med 4 sett og 4-8 reps, og en dag med 3 sett og 8-12 reps. En typisk dag ser
  12. Lusca, sikkert lurt å være litt forsiktig da ja - når hun sliter litt med smerter! Lykke til da, håper treningen kan hjelpe til med å holde det litt i sjakk og at hun er raskt tilbake etter fødsel Håper det bare er litt vanlige rykk og napp LeanMachine, så du slipper unna denne gangen også!
  13. Det er anbefalt å vente i ca 6 uker med trening etter en normal fødsel. Det handler spesielt om at magemusklene har blitt splittet under graviditeten, og bruker litt tid på å normalisere seg. Har man et normalt svangerskap, og en normal fødsel og føler seg klar for å trene tidligere - er det sagt at man kan gjøre det også. Det var det fysioterapeuten sa her. Men man må selvsagt starte forsiktig, og ikke presse seg for hardt. Og så er det visstnok lurt å unngå øvelser med høyt buktrykk rett etter fødsel, på samme måte som man bør vente med å trene mage. Lusca: Har hun bekkenløsning nå?
  14. Gratulerer så mye Jeg "avviker" litt fra statistikken. Normalvektig, kanskje litt ekstra - men ble ansett som veltrent før jeg ble gravid. Jeg mistet en tvilling, og hadde flere episoder med blødninger. I disse periodene holdt jeg meg i ro. Jeg slet også med kvalme under hele svangerskapet, men den ble ikke forverret av å trene. Snarere tvert i mot. Treningen var vel det som gjorde at jeg hadde litt energi til overs! Jeg klarte ikke løfte tungt, hadde nok med kroppsvektøvelser og typisk "hjemmetrening". I tillegg jogget/gikk jeg tilnærmet hver dag. Jeg spiste sunt, kuttet nærmest alt som
  15. Jeg håper ikke noen mistolket noe jeg skrev her nå? For å understreke, vil jeg ikke synse rundt andres kropp og hva som er sunt og ikke. Men på et generelt grunnlag bør alle gå opp i vekt. Som sagt veier både baby, morkake, fostervann og økt blodvolum litt - og derfor burde vekten gå oppover under et svangerskap. Angående magestørrelse, kjenner jeg flere slanke jenter som knapt har fått gravidmage før helt på slutten
  16. Jeg mener man bør gå opp i vekt i løpet av svangerskapet. Babyen, fostervann, morkake, økt blodvolum og noe økning av væske ellers. Dette utgjør sitt. Normal/undevektige bør gå opp mer enn overvektige. Men alle bør gå opp i vekt. Under graviditeten er ikke riktig tid å slanke seg på! Når det bør bli synlig med magekul? Ja, det er ikke akkurat noe man velger selv. Noen synes det knapt på, mens andre får raskt mage. Dette kommer an på så mange faktorer, blandt annet lengden på overkropp, størrelsen på barnet, mengde fostervann og så videre. Fra uke 12 kommer livmoren over skambenet, og det e
  17. Del gjerne erfaringer hvis du prøver denne! Uten lukt hadde virkelig vært fantastisk
  18. Er hun sikker på at det er bekkenløsning? Jeg har endel venninner som har fått diagnosen bekkenløsning hos lege/jordmor etter samtale og kontroll. Men flere av de har fått annen beskjed når de har gått til behandling hos for eksempel fysioterapeut. Låsninger, nervesmerter osv. Uansett, uten å være noen ekspert, så tenker jeg at det ikke er noen fare å kjøre baseøvelser hvis hun føler det hjelper
  19. Jeg tror ikke det finnes øvelser som forbedrer en bekkenløsning? Men man kan derimot unngå øvelser som fremkaller smerter og forverring. Problemet er at smertene gjerne kommer senere, og ikke under utførelsen av selve øvelsen. Balanse mellom aktivitet som ikke trigger smerte og nok ro er viktigst. Nå ser det ut til at hun ikke sliter med øvelsene hun har fått av deg, så da er det bare å fortsette i samme stil
  20. Er artikkel om dette hadde vært interessant! I mellomtiden Treningsanne, kunne ikke du tenke deg å legge ut et slags mini-treningsprogram for bekkenbunn basert på egen erfaring da? Det virker som du i det minste har mer erfaring en gjennomsnittet Jeg har bare fått beskjed om å knipe 12x5sek, 3 ganger om dagen da jeg gikk gravid og dette skulle man visst gjerne fortsette med etterpå.Jeg har ikke hatt noen problemer selv, men jeg veit om mange som har slitt med urinlekkasje etter svangerskap grunnet dårlig bekkenbunnmuskulatur. Jeg er altfor sløv, og glemmer dette stadig...
  21. Tusen takk for langt og fyldig svar Ja, nakken er også fremskutt - men ikke i like stor grad som skuldrene. Men det er jo et problem som bare vil bli verre og verre, hvis jeg ikke jobber for å løse det. Det skjedde jo ikke over natten, og som du sier tar det lang til å korrigere holdning. Jeg blir bare så fryktelig utålmodig! Foamroller har jeg ikke, men vurderer sterkt å gå til innkjøp av en! Tennisball og tøying av brystmuskelen gjør jeg ofte, og med veldig god effekt. Jeg har jo blitt bedre, har bare fortsatt et stykke igjen... Tips til hvordan jeg kan tøye trapezius da? Eller andr
  22. Pluss arnoldpress og liggende sidehev for skuldre:)
  23. Hehe, nei jeg er latterlig svak i brystmuskulaturen Jeg har kun EN øvelse for bryst, mens jeg trener både chins/pullups, facepulls og en ro-variant for rygg. Jeg klarer et par chins med egen kroppsvekt, men ikke mer enn 2 stk 10 kg manualer i benkpress...
  24. Godt jobbet Jeg har bare 1 år på frivektsrommet selv - så anser meg selv som nybegynner. Så dette er ikke et ekspertsvar, snakker bare fra egen erfaring 1) Beinpress-maskinene er så mangt, og sier ikke stort om hva du klarer i knebøy. Start med bare stangen, få inn en god teknikk før du legger på vektene. Så kan du løfte TUNGT 2) JM-press er et eksempel. Fitnessbloggen har en god oversikt over øvelser, se: Tricepsøvelser - Fitnessbloggen 3) Jeg ville plassert markløft tidlig i programmet. Her gjelder det samme, få inn teknikken - så kan du løfte tungt. Jeg tenker at det viktigste i
  25. Ja, så var det disse skuldrene igjen da... Jeg ser utifra formbilder at jeg har blitt MYE bedre, men har fortsatt noe svai rygg og fremoverroterte skuldre. Jeg gjør diverse skulderøvelser hjemme (Bli kvitt nakkesmerter og hodepine med disse 8 øvelsene - Fitnessbloggen) og egenmassasje med ball (Guide i egenmassasje - Fitnessbloggen) og fokuserer på å styrke rygg og tøye bryst under trening. Ser jo at jeg må prøve å ha en bedre holdning i det daglige, men problemet er at jeg får rett og slett vondt dagen etter jeg har gjort en solid innsats i på holdningsfronten. Dersom jeg forsøker å press
×
×
  • Opprett ny...