Gå til innhold

Turmat?


Afterall

Anbefalte innlegg

Nå når mai er her og været begynner å komme noenlunde på plass er det tid for nye teltturer :)

For de av dere her som er litt småivrige på fjellturer og slikt som gjerne går over flere dager; hva pakker dere med dere av mat?

Hva velger dere som er enkelt? Pakker dere med råvarer til en god middag for hvertfall en dag?

Morsomt med noen nye ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det i FR-ene er utrolig godt! Energibarene blant annet <3 Er også tunfisk i noen, for de som er fan av det (selv ikke smakt :o)

Ellers, det jeg pakker med:

- matpakke (evt brød og pålegg hver for seg)

- real turmat/FR

- Omelett/scramble eggs, eller kokte egg (kun å varme opp)

- Matrester ala wok el.

Altmulig kan puttes i matbokser og taes med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsvaret sine?

Jeg endte som regel alltid opp med den skikkelig leie pastablandingen, og en sjelden gang den hakket bedre chili con carne-blandingen :p

For øvrig eneste tiden jeg har vært sulten nok til å spise rosiner, som var å finne i frokost-/lunsjpakkene.

Stemmer,synes egentlig de fleste er gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på friluftslivslinje på folkehøyskole ble vi utrolige gode på å lage god turmat. Det tar riktignok litt tid, men det er så verdt det. Vi stekte grønnsaker og kjøtt, og la det i lukkeposer sammen med nudler/potetmos (ikke kokt eller med vann!) eller lignende. Når vi skulle spise maten på turen helte vi i varmt vann fra termos, ventet noen minutter, og vips har du varm mat med potetmos eller det du vil ha. Genialt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat med mye fett.

Ellers er jo ett par porsjoner med gainer ikke å forrakte, selv om det er en elendig karb kilde så er det mye kcal for lite vekt. Spørsmålet er vell, skal du bare overleve eller ska du kose deg.

Fett har jo dobbelt av energi som karbs..så valget der må jo være lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk med nødproviant ala stor nøtt og tørka frukt-blanding (plukk gjerne selv, jeg elsker tørka bananer!!), og sjokolade :) Men ellers: termos med varmt vann pleier jeg alltid ha med, samt lite stormkjøkken/primus, så kan jeg steke eller varme mat jeg har lagd på forhånd.

Gå for mat med lang holdbarhet, eller som er vakuumpakket.

FR er ikke bare stort sett crap, men også dyrt.

Skjønner at du vil ha minst mulig vekt/volum av mat med deg - men har du noen "rammer" på dette? Kan du ta med deg kjøtt til å grille f eks(ellers er spekeskinke awesome)?

Hvorfor er det liksom crap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei!

Her er mine forslag, som funker for meg:

Baby bell ost:

images?q=tbn:ANd9GcRg93BniWq7WsvRnInsEm-ZHrVilhJkpz-uQS_X3GHxNKUYvalQ

Fordi det er proteinrikt, og har mye kalorier i forholdet til vekt. Den røde voksinnpakningen gjør at det holder seg lenge, men la det ligge der sekken er kjøligst, 20%protein, 25%fett, 300 kcal per 100 gram.

Spekepølse, ølkorv ovs:

Fordi det somregel er proteinrikt og har mye kalorier i forholdt til vekt. Speket mat har veldig bra holdbarhet!

Diverse turmat der du tilsetter vann, men de fleste er for dyre synes jeg. Nudler, polarbrød ovs til korte turer(helgetur f.eks.), du kan enten ha med varmt vann i termos om det bare er dagsturer, bruke stormkjøkken ovs.

Ost er jo en fantastisk matvare! Jeg synes de fleste oster holder godt om du pakker de godt inn og oppbevarer den i den kjøligste delen av sekken.

Ellers kan du jo tørke kjøtt og grønsaker i ovnen, og bruke tørket melk eller vikingmelk. Jeg har ingen erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk med nødproviant ala stor nøtt og tørka frukt-blanding (plukk gjerne selv, jeg elsker tørka bananer!!), og sjokolade :) Men ellers: termos med varmt vann pleier jeg alltid ha med, samt lite stormkjøkken/primus, så kan jeg steke eller varme mat jeg har lagd på forhånd.

Gå for mat med lang holdbarhet, eller som er vakuumpakket.

Hvorfor er det liksom crap?

FR kan diskuteres både for og imot. Hensikten er jo genial men i det store og det hele kunne forsvaret spart(både seg selv og soldatene) utrolig mye penger på å heller ta med brødmat ut i felt - oppsatt på kjøretøy er man også stort sett, så plass er det nok av.

Både i mitt og 90% av tilfellene så velger soldatene å kjøpe med seg brødmat/frukt/kjøtt og annet ut i felt nettopp for å unngå FR, både i form av smak og "unødvendig" mange kalorier ift aktivitetsnivået.

Selv sitter jeg utrolig mye stille i bil/telt/vaktpost på øvelser, og da spiser jeg meg heller mett på spekeskinke/tunfisk, frukt/gulrøtter, knekkebrød enn en håndfull FR på 500kcal som jeg ikke engang blir mett, men heller dårlig i magen av..

I tillegg er man nødt til å være avhengig av å kunne varme opp vann (hvis en ikke er så heldig å ha de nye tropiske FRene som ikke bare smaker mye bedre, har bedre næringsinnhold og stadig mer proteiner enn karb, samt bedre snackstilbud og trenger kun noen dl væske for å gi deg et varmt måltid.

Det som stort sett skjer er at soldatene åpner FR, tar to-tre skjeer og kaster resten, om de i det hele tatt benytter seg av varmmåltidet og ikke bare er ute etter det andre som er i posen - mao, stort svinn.

Jeg er fullt klar over at dette er egne valg at jeg heller bruker mine egne penger på mat enn å benytte meg av det forsvaret har å tilby, ila en øvelse på 10dager går det kanskje ned en eller to FR hvis jeg vil ha litt variasjon og/eller et varmt måltid..

For meg er øvelse "brødtid", da jeg ikke spiser mye brødmat ellers :D

Det geniale med FR er at det tar lite plass, gir deg mange kcal på lite volum og er genialt for de faktiske stridende som bare trenger å fylle kroppen med energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hardkokte egg, bare behold skallet på til du skal gomle de i deg.

- Ostesmørbrød pakket i folie, grovbrød med masse ost og krydder ferdigpakket for å kastes på bålet.

- Pannkekakerøre helt på plastflaske, røra blir jo god når får trekt seg litt til vanlig, gjerne over natta, så å ha med på tur er bare digg. Ha med sukker og plukk blåbær til å røre ut i -> på pannekakene = suksess. Eller ta med en pakke bacon til å steke med røra.

- Bakepoteter i folie, legg inn litt smr og krydder og hvitløksfedd i folien, hiv på bålet, lager seg selv. Gjelder også maiskolber og søtpotet, nammenam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag så mye som mulig på forhånd. Stek og kanskje tørk kjøtt på forhånd sånn at det bare er å plumpe i gryta. Toroposer med litt kjøtt er rimeligere og mere mat i enn FR/drytech/real. Liker du ostesmørbrød? Lag ferdig på forhånd da vel sånn at det bare er å smette skivene som du på forhånd har pakket i folie med allskens digg, inn i bålglørne. Tenk kjapt og enkelt. Nybakt brød sa du? miks melblanding på forhånd og visp vann inn når du skal steke så har du nybakt brød! Lett og digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar, Therese :)

Veldig enig egentlig, bortsett fra at jeg faktisk synes FR smaker godt :p (i hvertfall torskegryte og kylling i sursøt saus, kun de jeg har smakt), og energibaren som er med: namm!!

Heheh. Fikk 3 FR daglig da jeg var i felt med HVU i påska, og ja, gikk dritlei. Men jo, spiste alt, i hvertfall av varmmaten, fylte på med ekstra vann og drakk :p

Utrolig deilig å komme hjem til skikkelige middager og brød, jeg elsker brød! (*kun rema1000s grovbrød, havrebrød og byggbrød. Best på smak, saftighet og næringsinnhold;) )

Og ikke minst grønnsaker og frukt. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...