Gå til innhold

Turmat?


Afterall

Anbefalte innlegg

Smøre matpakker i folie - jeg liker godt Polarbrød extrem med masse digg; ost, salami, kylling etc. Eller som ostesmørbrød.Har lært av sønnen min å ta med potetmospulver til å blande med varmt vann og ei spekepølse. Skjær biter av spekepølsa og ha i stappa. Eller spis skiver av pølsa ved siden av - eller når du trenger noe næring underveis. Mange gode spekepølser :hungry: Gammel speiderklassiker er banan med sjokoladebiter inni som stekes i bål. Bake poteter eller grønnsaker i folie i bålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de av dere her som er litt småivrige på fjellturer og slikt som gjerne går over flere dager; hva pakker dere med dere av mat?

Er det krevende fotturer, eller sånn søndagsturspasering for å trekke pusten og roe ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det krevende fotturer, eller sånn søndagsturspasering for å trekke pusten og roe ned?

Tja, både òg.

Om jeg går alene på dagstur og ikke har oppakning med meg blir det vel fort jogging her og der opp fjellet i stedet.

Går jeg sammen med noen har jeg ikke noe problem med å holde søndagsturspaseringtempo om det skal til.

Turmatmessig lurer jeg helst på hva folk tar med seg når det er snakk om flere dager i skogen/på fjellet med telt og stormkjøkken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på tur, så gir jeg beng i forholdet mellom protein, karbs og fett. For min del er det viktigst å ha nok innabords til at kroppen funker slik at jeg kan gå så langt jeg vil og så tungt jeg vil.

Pleier da å ha med: rosiner, banan, grovt polarbrød, tørket frukt, speltlomper med innhold (vær kreativ)

Bålmat: ha med folie og grønnsaker - fisk din egen fisk. lapskaus på boks, sodd, potetmos & pølser, tomatbønner, egg & bacon, wok, amerikansk grønnsaksblanding+ris+egg. Er egentlig skikkelig dårlig på å kose meg ute i naturen når jeg tenker meg om:P Følger tråden sjæl for å få litt inspo:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne artikkelen da :)

00214.jpg

Den evinnelige havregrøten | Friluftsliv.no

Noen varianter:

Spartansk:

150 g havregryn

15 g sukker

7-10 dl vann

Vekt: 165 g

Energi:610 kcal

Standard:

150 g havregryn

15 g sukker

30 g tørrmelk

7-10 dl vann

Vekt, råvarer: 195 g

Energi: 730 kcal

Nøttebasert:100 g havregryn

15 g sukker

30 g tørrmelk

50 g nøtter

7-10 dl vann

Vekt, råvarer: 195 g

Energi: 870 kcal

Kraftig:100 g havregryn

15 g sukker

30 g tørrmelk

50 g nøtter

10 g matolje

7-10 dl vann

Vekt, råvarer: 205 g

Energi: 960 kcal

Full pakke (på eget ansvar):150 g havregryn

25 g sukker

30 g tørrmelk

75 g nøtter

40 g matolje

50 g sjokolade

10-14 dl vann

Vekt, råvarer: 370 g

Energi: 1915 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Grønnsaksgrateng i bokser (kan skrive oppskrift om du er interessert), varmer det på bål - gjerne med noe kjøtt til

- Salater som kan nytes kalde

- Hjemmelagde karbonader (med karbonadedeig) som vi varmer og tar på brød

- Hardkokte egg har vi hatt med og brød (spist de samme dag da, vet ikke hvor lenge de holder seg ok)

- Hjemmelaget suppe (koker opp ting på forhånd og hiver i termos så er det bare å varme)

Jaaa, det var det jeg kom på atm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er i overkant primitiv når jeg er på tur, men jeg synes halve moroa med å gå typ fjelltur er å skulle gjøre meg avhengig av å benytte meg av naturens ressurser.

I sekken er det stort sett (spørs årstid, lengde på tur, hvor jeg skal gå, etc):

Et par brød

Noe tubepålegg (skinkeost, makrell i tomat, etc)

Smør

Salt

Litt forskjellig tørket krydder i en zip-pose, som regel én som passer til fisk og én til kjøtt

En gang i blant litt nøtteblanding

Har ALLTID med fiskestang, selv på turer jeg 'vet' blir dårlig med fiskemuligheter. Plutselig er muligheten der og da er det j*vli surt om fiskestangen står igjen hjemme.

Som regel har jeg i forkant hørt med et par grunneiere i forbindelse med å skyte et par ryper, hare eller noen ganger et rådyr eller lignende.

Og så plukker jeg selvsagt bær når det er mulig, multe, blåbær, tyttebær, etc. Og sopp ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når mai er her og været begynner å komme noenlunde på plass er det tid for nye teltturer :)

For de av dere her som er litt småivrige på fjellturer og slikt som gjerne går over flere dager; hva pakker dere med dere av mat?

Hva velger dere som er enkelt? Pakker dere med råvarer til en god middag for hvertfall en dag?

Morsomt med noen nye ideer!

jeg er såpass barnslig at jeg MÅ ha pølse på pinne inn i et bål og avslutte med marshmellow... bare fordi (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er i overkant primitiv når jeg er på tur, men jeg synes halve moroa med å gå typ fjelltur er å skulle gjøre meg avhengig av å benytte meg av naturens ressurser.

I sekken er det stort sett (spørs årstid, lengde på tur, hvor jeg skal gå, etc):

Et par brød

Noe tubepålegg (skinkeost, makrell i tomat, etc)

Smør

Salt

Litt forskjellig tørket krydder i en zip-pose, som regel én som passer til fisk og én til kjøtt

En gang i blant litt nøtteblanding

Har ALLTID med fiskestang, selv på turer jeg 'vet' blir dårlig med fiskemuligheter. Plutselig er muligheten der og da er det j*vli surt om fiskestangen står igjen hjemme.

Som regel har jeg i forkant hørt med et par grunneiere i forbindelse med å skyte et par ryper, hare eller noen ganger et rådyr eller lignende.

Og så plukker jeg selvsagt bær når det er mulig, multe, blåbær, tyttebær, etc. Og sopp ikke minst.

Enig. Med sekken full av karbohydrater og fiskestang til protein / fett er det utrolig hvor bra du berger på en fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være borte i 4-5 dager har jeg som regel med et par-tre brød, noen bokser Snurring (<3), spekepølse, bacon, egg (rå, pakker godt inn og har aldri knust noen), tubepålegg, tomatbønner, pølser, noen poser Real Turmat, samt nøttemiks. Satser alltid på å få noen fiskemåltider, og oftest bærer jeg med meg noe mat ned igjen. Samtidig er det greit å ha litt ekstra mat i tilfelle det ikke biter.

Har også alltid med en boks øl og ei lita flaske med whisky. Satan så god den boksen øl er etter å ha satt opp teltet når man kommer fram.

Så ja, jeg bærer tungt, men jeg skal ikke gå sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Nå når mai er her og været begynner å komme noenlunde på plass er det tid for nye teltturer :)

For de av dere her som er litt småivrige på fjellturer og slikt som gjerne går over flere dager; hva pakker dere med dere av mat?

Hva velger dere som er enkelt? Pakker dere med råvarer til en god middag for hvertfall en dag?

Morsomt med noen nye ideer!

Det er greit å gjøre klart ingredienser på forhånd. Skjær opp grønnsaker, ta med ris eller pasta (noe som ikke tar for lang tid å koke), og gjør eventuelt klart noe kjøtt som ikke kreves for mye å tilberede. Ta med sauser på pose - tar ikke mye plass. Det kreves litt planlegging og forarbeid, men det blir også mye triveligere på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Noen som vil si litt om hva slags utstyr dere bruker når dere lager mat i felt? Skal gå til innkjøp av "turkjøkken" ganske straks og er litt usikker på hvilken løsning jeg skal gå for. Det blir mest sannsynligvis gass og jeg vil ha 1 kjele og 1 panne, så praktisk som overhodet mulig:) Kjekt om denne tråden også kan ha rom for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil si litt om hva slags utstyr dere bruker når dere lager mat i felt? Skal gå til innkjøp av "turkjøkken" ganske straks og er litt usikker på hvilken løsning jeg skal gå for. Det blir mest sannsynligvis gass og jeg vil ha 1 kjele og 1 panne, så praktisk som overhodet mulig:) Kjekt om denne tråden også kan ha rom for dette!

Har selv hatt stormkjøkken fra Trangia i tomannssett i noen år nå, og det dekker egentlig mitt bruk:

Trangia_27-4.jpg

(Har uten kaffekjelen.)

Pakket sammen ser det ca. sånn ut:

trangiaihop.jpg

Tar ikke store plassen i sekken hvertfall :)

Ellers har en vel gjerne litt mer og lettere kontroll på flammen/varmen med en gassbrenner, og den har en god del høyere effekt, noe som kan være greit på vinteren om en skal koke vann fra is/snø. Til gjengjeld er de gjerne litt tregere i lavere temperaturer.

Edit:

Fant denne her som er ganske ok å lese gjennom:

http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000001.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil si litt om hva slags utstyr dere bruker når dere lager mat i felt? Skal gå til innkjøp av "turkjøkken" ganske straks og er litt usikker på hvilken løsning jeg skal gå for. Det blir mest sannsynligvis gass og jeg vil ha 1 kjele og 1 panne, så praktisk som overhodet mulig:) Kjekt om denne tråden også kan ha rom for dette!

Skal du ha gass ville jeg gått for noe med forvarming/multi-fuel. Blåboks funker dårlig vinterstid ;)

Ellers er nudler, tunfisk i vann, fiskekaker og brød alltid med i sekken. Nudler er både lett i vekt og "mat" + noe varmt å drikke og resten kan spises kaldt om man ikke gidder lage no varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Afterall: Har alltid brukt det Trangiasettet selv. Det ligger hjemme i Trøndelag.. Tenkte derfor å prøve noe nytt nå. Har lest artikkelen du linker til, og har funnet ut at gass er det greieste for meg. Som Nilsern nevner funker gass dårlig under veldige lave temperaturer, men kommer til å bruke dette mest mulig i vår-sommer-høst-sesongen.

Ser ut som Primus ETApower er et godt alternativ, men kunne tenkte meg å sett litt på det IRL. Vet du om jeg kan regne med å få god hjelp på XXL Forus eller er det stort sett bare studenter/random folk uten særlig peiling i friluftsavd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Primus ETApower er et godt alternativ, men kunne tenkte meg å sett litt på det IRL.

ETApower funker fjell. Om det går på minus siden og gassen ikke er gass lenger, er det bare å snu boksen på hode slik at det renner ned slangen å til forvarmeren ;)

Fordelen med stormkjøkken kontra de man bare skrur på boksen er skjerming mot vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...