Gå til innhold

Hvem stjal kvinnekroppen?


Sniff

Anbefalte innlegg

Jeg leste et fantastisk innlegg om media og kvinner, som jeg tenkte var noe å dele her. Les gjennom det, og del gjerne meninger.

hvem stjal kvinnekroppen?

Det er ganske sykt hvordan kvinner til enhver tid blir objektifisert i media. Vi lærer oss hvordan man skal være kvinne allerede før vi i det hele tatt er i stand til å være kritiske. Dette gjelder selvsagt litt menn også, men i mye større grad gjelder det kvinner. Hvor ofte ser vi ikke reklamer for barberblader/truser/biler/noe med en kvinne i forgrunnen - gjerne enten bare et bryst eller fra navlen til knærne. Menn i reklamer blir framstilt som sterke og tøffe, i de aller fleste tilfeller. Dette er noe både kvinner og menn lærer seg allerede før vi kan snakke. Dagbladet er jo helt drøye når det kommer til å putte romper/pupper/nakne kvinnfolk der det er mulig.

Er du kvinnelig politiker vil du få kommentarer på utringninger, på vekt, på utseende, på lengde på skjørtet... alt. Michelle Obama er ofte å se i magasiner, om hvor slank hun er, hvilke kjoler hun går med, hvor trente armene hennes er.. Det er sjelden hun er i magasiner bare på grunn av det hun gjør. Det vil som oftest nevnes hvordan hun ser ut i tillegg. Hvor ofte skjer dette med menn? Lest noen artikler om utseendet til Obama i det siste? Eller noen annen politiker?

Føler dette er relevant i forhold til fitnessbloggen, da jeg vet at mange(meg inkludert) ønsker å oppnå idealkroppen. Vi blir fortalt at fit is the new skinny, og plutselig kan livet vårt få et usunt fokus på nettopp dette. Det er sunnere å få en "fit" kropp enn å få en tynn kropp, men psykisk handler det ofte om det samme.

(ps: jeg leser ikke denne bloggen til vanlig, eller er den som står bak bloggen, så det er sagt. Jeg er litt uenig i det hun skriver om hår under armene f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste et fantastisk innlegg om media og kvinner, som jeg tenkte var noe å dele her. Les gjennom det, og del gjerne meninger.

hvem stjal kvinnekroppen?

Det er ganske sykt hvordan kvinner til enhver tid blir objektifisert i media. Vi lærer oss hvordan man skal være kvinne allerede før vi i det hele tatt er i stand til å være kritiske. Dette gjelder selvsagt litt menn også, men i mye større grad gjelder det kvinner. Hvor ofte ser vi ikke reklamer for barberblader/truser/biler/noe med en kvinne i forgrunnen - gjerne enten bare et bryst eller fra navlen til knærne. Menn i reklamer blir framstilt som sterke og tøffe, i de aller fleste tilfeller. Dette er noe både kvinner og menn lærer seg allerede før vi kan snakke. Dagbladet er jo helt drøye når det kommer til å putte romper/pupper/nakne kvinnfolk der det er mulig.

Er du kvinnelig politiker vil du få kommentarer på utringninger, på vekt, på utseende, på lengde på skjørtet... alt. Michelle Obama er ofte å se i magasiner, om hvor slank hun er, hvilke kjoler hun går med, hvor trente armene hennes er.. Det er sjelden hun er i magasiner bare på grunn av det hun gjør. Det vil som oftest nevnes hvordan hun ser ut i tillegg. Hvor ofte skjer dette med menn? Lest noen artikler om utseendet til Obama i det siste? Eller noen annen politiker?

Føler dette er relevant i forhold til fitnessbloggen, da jeg vet at mange(meg inkludert) ønsker å oppnå idealkroppen. Vi blir fortalt at fit is the new skinny, og plutselig kan livet vårt få et usunt fokus på nettopp dette. Det er sunnere å få en "fit" kropp enn å få en tynn kropp, men psykisk handler det ofte om det samme.

(ps: jeg leser ikke denne bloggen til vanlig, eller er den som står bak bloggen, så det er sagt. Jeg er litt uenig i det hun skriver om hår under armene f.eks)

Fordi kvinnekroppen e sååå mye finere å se på enn en hårat mannekropp...!! Dåkker e enkelt og greit finere å se på enn oss boys. Synd å si det, men så enkelt e det. Og vi gutta liker jo å se på oss sjøl som sterke og tøffe, som må passe på damene. Det ligger i vår natur... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode poenger. Tidvis noe banalt, men jevnt over bra. Som hun selv skriver nederst, det er vanskelig å gjøre noe med i større grad, da det krever en større folkemengde enn man noen gang vil kunne samle. Men alt som bidrar kan gjøre en liten forskjell. Det viktigste er egentlig at kvinner selv ikke lar seg "stjele", men står for den de er og minner seg selv så ofte de kan på at de er mer enn gode nok. "[...] alle mennesker er mennesker, ikke kropper eller kjønn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinnekroppen e sååå mye finere å se på enn en hårat mannekropp...!! Dåkker e enkelt og greit finere å se på enn oss boys. Synd å si det, men så enkelt e det. Og vi gutta liker jo å se på oss sjøl som sterke og tøffe, som må passe på damene. Det ligger i vår natur... :)

Dersom det var like mange kvinner som styrte verden, som det er menn, ville det ikke vært sånn, da ville det vært jevnere fordelt. Dersom vi ikke var oppvokst med dette, tror jeg faktisk det ville vært mindre sannsynlighet for at ble sånn.

Mange gode poenger. Tidvis noe banalt, men jevnt over bra. Som hun selv skriver nederst, det er vanskelig å gjøre noe med i større grad, da det krever en større folkemengde enn man noen gang vil kunne samle. Men alt som bidrar kan gjøre en liten forskjell. Det viktigste er egentlig at kvinner selv ikke lar seg "stjele", men står for den de er og minner seg selv så ofte de kan på at de er mer enn gode nok. "[...] alle mennesker er mennesker, ikke kropper eller kjønn."

Jeg er enig, det viktigste er at vi er bevisste selv, og at vi kanskje prøver å sende et signal til alle som ikke er like bevisste(og/eller yngre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10%, vel det er mer en vi bidrar til av BNP til u-gjeld, så det er vel akseptabelt for de fleste.

Men om du trenger å få det inn med t-skje; Essensen i serien er at kvinner/jenter blir objektifisert. Klart ingen forsker med respekt for seg selv kan utelate 51% av befolkningen når hun tar opp et slikt tema, men jeg står ved mitt: Det er jenter som står i fokus, og det blir bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dette kvinnemenesket og resten av diskusjonen klarer å vri dette til at det bare er kvinnfolk som blir objektifisert er faen meg helt utrolig.

Det er jo ikke det, og det poengterer hun i kommentarene under. Men det er i større grad med kvinner enn med menn. Legg merke til reklamer framover, og se etter hvor mange som har en mann i seg. Jeg vet om en eller to(den med David Beckham). Du vil se langt flere kvinner(framstilt seksuelt/fristende, bilde av en pupp, fra navlen og ned, en rumpe osv) - og reklamen er rettet mot kvinner.

Det som er et poeng er at menn har bare fokus på å skulle bli store. Kvinner skal bli små, trente, ikke ha cellulitter, ha glatt hud, hvite tenner, lange øyenvipper, faste bryster, sprettrumpe, et hår som ligger rett til enhver tid osv osv. Fokuset er med "all-over" når det kommer til kvinner, mer spesifikt.

Men det er klart at det er store(sannsynligvis større enn med kvinner) mørketall når det kommer til menn, og at dette er et problem for begge kjønn. Det var en kommentar litt ned i kommentarfeltet som skrev noe sånt som at det er utrolig hvor likt det er for menn og kvinner, bare at kvinner skal bli mer og mer feminine(mindre, mer perfekte), mens menn må jobbe for å bli større og mer maskuline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det, og det poengterer hun i kommentarene under. Men det er i større grad med kvinner enn med menn. Legg merke til reklamer framover, og se etter hvor mange som har en mann i seg. Jeg vet om en eller to(den med David Beckham). Du vil se langt flere kvinner(framstilt seksuelt/fristende, bilde av en pupp, fra navlen og ned, en rumpe osv) - og reklamen er rettet mot kvinner.

Det som er et poeng er at menn har bare fokus på å skulle bli store. Kvinner skal bli små, trente, ikke ha cellulitter, ha glatt hud, hvite tenner, lange øyenvipper, faste bryster, sprettrumpe, et hår som ligger rett til enhver tid osv osv. Fokuset er med "all-over" når det kommer til kvinner, mer spesifikt.

Men det er klart at det er store(sannsynligvis større enn med kvinner) mørketall når det kommer til menn, og at dette er et problem for begge kjønn. Det var en kommentar litt ned i kommentarfeltet som skrev noe sånt som at det er utrolig hvor likt det er for menn og kvinner, bare at kvinner skal bli mer og mer feminine(mindre, mer perfekte), mens menn må jobbe for å bli større og mer maskuline.

Jeg vet ikke om du argumenterer slik fordi du føler at jenter har det så mye verre enn gutter i henhold til denne problemstillingen, eller hva det er du vil frem til? At det er enklere for gutter enn for jenter å oppnå disse "idealene?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du argumenterer slik fordi du føler at jenter har det så mye verre enn gutter i henhold til denne problemstillingen, eller hva det er du vil frem til? At det er enklere for gutter enn for jenter å oppnå disse "idealene?"

Nei, jeg tror ikke det er verre, men som jente så har jeg ikke følt på hvordan det er å være mann.

Jeg bare synser rundt temaet, men jeg tror at presset er større på kvinner enn på menn. Generelt. I markedsføring er det generelt mer fokus på kvinner enn på menn. Bare tell antall seksualiserte reklamer med kvinner i, i forhold til med menn, så skjønner du nok hvorfor jeg mener at kvinner blir utsatt for noe mer press enn menn fra mediene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du legitimt at den objektifiseringen menn utsettes for er en like stor belastning som den objektifiseringen kvinner utsettes for, Tamadeus, og mener du oppriktig at det er problematisk? Eller har du bare lyst til å krangle?

Jeg mener det er ille at man skal påstå at kvinner har det verre enn menn i denne sammenhengen, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig logisk at mer reklame er rettet mot kvinner, da det er kvinner som bruker halve livet sitt på utseendefikserte aktiviteter som å sminke seg, shoppe klær, lese blogger om klær og sminke, lese magasin med bilder av kjendiser med pent utseende, se på tv-program om hvordan man kan kle seg bra eller se 10-år yngre ut etc. Jeg tror flere magasin hadde henvendt seg til menn om vi hadde vi hatt 30 par sko og vært sykelig opptatt av hvilken skjorte Aksel Hennie sprader rundt i.

Det er selvsagt forkastelig å spille på folks lave selvfølelse og sette urealistiske forventninger til folk, men å skulle skylde dette på menn og tro at alt blir bedre bare flere kvinner får viktige posisjoner i samfunnet slik som blir antydet over, det er mildt sagt å være naiv. Det kommer til å bli verre proporsjonalt med kvinnelig innflytelse. Kvinner er kvinners verste fiender. Se bare hva "kvinnekanaler" som Bliss og FEM har degenerert til, kroppfiksert søppel som bare sporadisk blir avbrutt med program om ånder, spøkelser og såpeopera.

Dette har i stor grad med tilbud og etterspørsel å gjøre, og kvinner som gruppe har alltid og vil alltid være utseendefiksert. På den andre siden vil man aldri få en mannekanal hvor det sendes program som Homsepatruljen 24 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...