Gå til innhold

Hvem stjal kvinnekroppen?


Sniff

Anbefalte innlegg

Adaptive trekk blir i visse tilfeller maladaptive. Stress, negativt humør, forfengelighet etc etc er alle i utgangspunktet nyttige og bra ting å ha. Men i store doser er det ikke bra.

Jeg forstår ikke hva du mener. Forfengelighet er for noen skadelig, med andre ord skal vi.. hva? Utvikle medikamenter som fjerner dette trekket fra mennesker, Equilibrium-style? Det blir som å si at vi skal forby godteri fordi godteri er skadelig for mennesker med spisemønster som gjør at de inntar for mye av det.

Nei, det er såre enkelt for en kvinne å være attraktiv for menn, og om man sier "kvinner pynter seg ikke for menn!" og dreier problemet over på hvor vanskelig det er for hver enkelt kvinne å være fornøyd med seg selv.. Vel, da får det være noe som behandles på individnivå om det blir et problem. Menn stiller ikke i nærheten av samme krav til kvinner som kvinner selv gjør, og media er det som sagt dere selv som styrer. Dere er kundebasen, og når media viser frem såkalte "urealistiske idealer" er det fordi verdens fremste eksperter på markedsføring over mange tiår har kommet frem til at det er dette som får dere til å handle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hva du mener. Forfengelighet er for noen skadelig, med andre ord skal vi.. hva? Utvikle medikamenter som fjerner dette trekket fra mennesker, Equilibrium-style? Det blir som å si at vi skal forby godteri fordi godteri er skadelig for mennesker med spisemønster som gjør at de inntar for mye av det.

Neineinei, nå har du misforstått meg.. Jeg mente i utgangspunktet bare å forklare hvorfor forfengelighet i visse tilfeller er negativt. Det er ikke negativt i normale mengder, men det kan bli maladaptivt og dermed føre til spiseforstyrrelser og lignende. Altså bør man overhodet ikke "fjerne" dette trekket fra mennesker, for i likhet med stressresponser, humørendringer osv er alle disse adaptive trekk som man trenger!

Derimot kan man begynne å se på hva det er som gjør at det adaptive går over til det maladaptive. Meideeksponering har en viss innflytelse. Skal vi innføre restriksjoner på media av den grunn? Noen mener det. Personlig mener jeg at noe bør gjøres (fordi jeg mener at forebygging er viktig), men jeg vet ikke helt hva :p

Nei, det er såre enkelt for en kvinne å være attraktiv for menn, og om man sier "kvinner pynter seg ikke for menn!" og dreier problemet over på hvor vanskelig det er for hver enkelt kvinne å være fornøyd med seg selv.. Vel, da får det være noe som behandles på individnivå om det blir et problem.

Helt enig i at det bør behandles på individnivå. Men forebygging er også gull verdt. Det handler ikke om enten/eller.

Menn stiller ikke i nærheten av samme krav til kvinner som kvinner selv gjør, og media er det som sagt dere selv som styrer. Dere er kundebasen, og når media viser frem såkalte "urealistiske idealer" er det fordi verdens fremste eksperter på markedsføring over mange tiår har kommet frem til at det er dette som får dere til å handle. :)

Dette har jeg ingen problemer med å forstå. Som sagt, reklamebransjen ønsker å selge, ikke å være slemme. Den negative innvirkningen det har på menneskers psykologi er en uheldig bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, media fokuserer veldig på kvinners utseende!

Men hva er egentlig media? Og hvem kjøper det media selger?

Kvinneblader: Mote, slanking, sminke - Jenter kjøper.

Jenteblogger: Mote, slanking, sminke - Jenter lager, jenter leser.

Tv-programmer/reklame: Mote, slanking, sminke, modeller, filmstjerner - Jenter ser, jenter kjøper produktene.

Alle disse produktene er fulle av mennesker som enten er vakrest i verden, eller så finnes de ikke noe annet sted enn i det digitale universet.

Det er helt klart at det finnes noe som heter vakre mennesker, og stygge mennesker. Det finnes også

uendelig mange variasjoner blandt, og mellom disse motpolene. Hva som er vakkert og hva som er stygt,

er noe som defineres inne i oss selv ut fra hva vi finner tiltrekkende og frastøtende. Dette kan endres over

tid ut fra hva slags inntrykk vi opplever gjennom livet, og hvor vi selv føler at vi passer inn på denne fiktive skalaen.

Når jeg ser Brad Pitt, Tom Hardy eller Johnny Depp på skjermen så påvirker ikke dette mitt selvbilde noe.

Ja, de er vel sikkert noen av verdens kjekkeste menn (subjektivt), og kunne sikkert ha fått en hver dame de

noensinne kunne ha tenkt seg. Jeg kommer (på min beste dag) uansett hva jeg gjør med meg selv treningsmessig,

operasjonsmessig alltid til å være mye styggere enn hva de er (på sin dårligste dag). Men det er helt greit,

for jeg sammenligner ikke meg selv med noen jeg ser på tv-skjermen eller i blader. Jeg kommer uansett bare

til å være meg, og trener og holder meg i form for min egen del. Jeg er heldigvis akkurat kjekk nok til å få den

kjæresten jeg ville ha, og det er vel for min del det utseende er godt for uansett. Og det går vel igjen hos de fleste

mannfolk jeg kjenner i alle fall.

Hos jenter derimot så får jeg den følelsen av at de skal sammenligne seg selv med supermodeller, filmstjerner og

alle de selv føler er finere enn seg selv. Det må være en utrolig tung og slitsom måte å leve livet sitt på. Ikke rart

mange jenter sliter med selvtilliten.

Om du er kvinne og føler at noen har stjålet kvinnekroppen din, kanskje du skal ta en titt i bakerst i klesskapet og se om du kanskje bare har forlagt den der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Jenter som sliter får kjøpe seg denne da : http://www.haugenbok.no/visverk.cfm?cid=243523 .. :) Bok av Lene Alexandra "BRA NOK" . ". Essensen er å vise andre at det nytter å snu negative tankemønstre, bygge selvtillit og bli den beste utgaven av seg selv. Stikkord er fysisk og mental trening, sunt kosthold og fokus på menneskets helhet. Budskapet her at god selvtillit er mulig å trene opp. Man kan finne styrken i seg selv, slik at man kan klare å virkeliggjøre sine potensialer og muligheter som menneske"

Er det bare jeg som synes den boka høres ut verste svada-sølet i norsk litteraturhistorie :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_

Tviler ikke et sekund på at hun er en hyggelig jente, men innholdet i boka virker likevel som en suppe av alle "dype" fitnessbloggeklisjeer. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg oppriktig trodd det var en parodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med den linken det vises til.

Jeg har aldri forstått hvorfor noen jenter bytter ut en vanlig god jentekropp med clenbuterol, plastikkpupper og en rygg bredere enn de fleste menn for å kalle seg en fitnessjente.

Bildet under viser hva jeg liker, gjerne litt stor og god rompe og normal kropp ellers...en ikke så voldsomt unormal kvinnekropp.

Jeg forstår ikke hvorfor noen jenter vil bytte rødvins kvelder med jentegjengen for 0 karbokaker som smaker papir, brunkrem og silikon, anavar og clenbuterol.

I dont get it.

post-5894-14440937637163_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...