Gå til innhold

Overvekt og kollektivtransport (Jørgen Foss!)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

GrommiZ: tror ikke Tamadeus mener det.(correct me if I am wrong:).)

De som røyker/har røyket-og har utviklet kols f.eks og koster staten mange penger(noe de har spyttet inn i form av tobakksavgifter igjennom et langt liv.., el. er avhengig av å få transplantert lunge®-står desidert SIST i køen, de blir sjelden nevnt og er en ikkeprioritet-og de fleste av disse kan vel vitterligen skylde på tobakksindustrien/staten(for for maaange år siden når folk faktisk ble oppfordret til å røyke ved hjelp av kampanjer/reklame/fri røyk på jobb)(skal ikke uttale meg om dagens ungdom, om hvem de kan skylde på, men det er viden kjent at tobakk er farlig. men igjen har vi valg da. Det hadde vi vel den gang og..)

--Ja, dette er en en sykdom-kan man likestille fedme med det f.eks.?? Sutre om at godteposene er for lett tilgjengelige; skjul bollepakkene osv. Kjenner jeg blir mektig provosert av denne Foss og co, det er tross alt andre alvorlige ting som skjer, som folk ikke kan GJØRE NOE MED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til alle Jørgens uttalelser i detail som tydeligvis mange her gjør, men jeg vet ihvertfall at hvis jeg hadde hatt behov for lengre setebelter og bredere seter hadde jeg nok ikke henvendt meg til busselskapet, men til en interesseorganisasjon som jobber med slike ting og som har litt mer vekt (haha) bak sine ord og gjerninger enn en anonym enkelt sutrekopp som meg. En organisasjon som kan ha nok gjennomslagskraft til å faktisk gjøre noe med saken. At busselskapene sier "vi har ikke fått noen klager derfor eksisterer ikke problemet", hva i all verden? Jeg stiller meg tvilende til at busselskapene har et system som fanger opp slike henvendelser og tar dem alvorlig, men hva vet vel jeg...

Det ideelle (mens vi venter på at alle i verden skal ta seg sammen og slanke seg) er å kunne kjøpe/låne sin egen belteforlenger og ta med seg der man trenger det, synes jeg. På samme måte som kortvokste tar med seg en pute å sitte på osv.

Når det gjelder mange av uttalelsene her i tråden og enkeltes holdninger overfor overvektige og fete mennesker må jeg si jeg er overlykkelig for at vi aldri kommer til å møtes. Dere hadde nok ikke likt meg, ettersom jeg er overvektig (min egen skyld, ikke samfunnets) og tydeligvis snylter på skattepengene deres på en eller annen måte. Og jeg er på nåværende tidspunkt ganske sikker på at jeg har det best uten folk med slike holdninger rundt meg... Men det ble vel litt off topic, det var jo Jørgen og busser vi skulle diskutere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at jeg på ingen måte angriper deg, jeg er kun ute etter å diskutere ;)

Klart det ikke er lett. Det er ikke lett å ta seg en mastergrad heller, men de fleste gjør det. Av den simple grunn at det vil lønne seg i lengden, selv om vi sitter her på våre 14kvm, på 4-5000 kr i måneden etter husleie. Skole som mat er investeringer i seg selv som jeg vil forvente at en hver rasjonell person vil forstå og ta i bruk.

Skattepengene mine vil jeg at skal gå til felleskapets beste, ikke dem som forsømmer sin egen kropp. Igjen; det er ikke lett, men det er få ting i denne verden som er både lett og verdt å gjennomføre.

Føler meg slettes ikke "truet", men ut i fra svarene dine var det tydelig at jeg måtte forklare hva jeg faktisk skrev.

Det er mye som lønner seg her i livet, men som man ikke klarer å gjennomføre selv så rasjonell man måtte være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til lavpannede svar fra mange her inne...

Sikkerhetsbelter er påbudt i både buss og bil. Bruker du setebelter når du kjører bil? ...Ja...Hvorfor bruker du ikke setebelter når en vilt fremmed kjører deg rundt i en svær buss?

Prøv å se bort i fra tidligere uttalelser og størrelsen hans, og tenk på at det er et menneske som blir frarøvet muligheten til påbudt sikkerhet i offentlig transport. Det er heller ikke setebelter for å "feste" rullestoler i mange busser, nok en gruppe mennesker som ikke har muligheten til samme sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle burde ha muligheten til å bruke belte, men jeg syntes ikke alle belter skal forlenges fordi det er to-tre overvektige i bussen per år. Det blir litt som å bygge hver buss 80cm bredere for at hvert sete skal ha 20 cm ekstra i tilfelle det kommer en overvektig inn - det er ikke samfunnsøkonomisk holdbart.

Da holder det faktisk med forlengere - de burde kanskje bare ligge lettere tilgjengelig? På samme måte som alle busser burde ha minst én plass til rullestolbrukere, burde kanskje alle busser ha et eller to seter tilgjengelig for sykelig overvektige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makan til lavpannede svar fra mange her inne...

Sikkerhetsbelter er påbudt i både buss og bil. Bruker du setebelter når du kjører bil? ...Ja...Hvorfor bruker du ikke setebelter når en vilt fremmed kjører deg rundt i en svær buss?

Prøv å se bort i fra tidligere uttalelser og størrelsen hans, og tenk på at det er et menneske som blir frarøvet muligheten til påbudt sikkerhet i offentlig transport. Det er heller ikke setebelter for å "feste" rullestoler i mange busser, nok en gruppe mennesker som ikke har muligheten til samme sikkerhet.

Øhh.... Hva som var så lavpannede svar?? Har ennå til gode å sitte på en buss her jeg bor som har setebelter. Er sikkerhetsfester for barnevogner og rullestoler, that`s it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, da er Jørgen Foss igang igjen...

Det som igrunn irriterte meg mest av dette er siste del av artikkelen der han trekker frem at Norge burde følge etter med at overvektige som det blir for trangt for å bruke et sete på fly skal få et ekstra sete gratis... ( dette er tydeligvis innført i Canada) Wtf :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh.... Hva som var så lavpannede svar?? Har ennå til gode å sitte på en buss her jeg bor som har setebelter. Er sikkerhetsfester for barnevogner og rullestoler, that`s it.

Dette er snakk om langdistanser, som TimEkspressen og sånt. Der er det påbudt med setebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, da er Jørgen Foss igang igjen...

Det som igrunn irriterte meg mest av dette er siste del av artikkelen der han trekker frem at Norge burde følge etter med at overvektige som det blir for trangt for å bruke et sete på fly skal få et ekstra sete gratis... ( dette er tydeligvis innført i Canada) Wtf :confused:

Denne er litt mer vrien da, for flyselskapet skal jo yte service og gjøre kundene fornøyd. De overvektige blir lite fornøyd om de må betale dobbelt. De normalvektige blir SVÆRT lite fornøyd om de må sitte ved siden av en sykelig overvektig som tar opp mye plass. Flyselskapet taper lite penger på å gi bort et sete gratis, og dermed holde alle kunder fornøyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er litt mer vrien da, for flyselskapet skal jo yte service og gjøre kundene fornøyd. De overvektige blir lite fornøyd om de må betale dobbelt. De normalvektige blir SVÆRT lite fornøyd om de må sitte ved siden av en sykelig overvektig som tar opp mye plass. Flyselskapet taper lite penger på å gi bort et sete gratis, og dermed holde alle kunder fornøyde :)

Jo, forsåvidt litt enig med deg der...Men da er det litt spm, hvor går grensen? Hvor stor skal du være for å ha krav på dette ekstra setet osv...hvem skal avgjøre det? Og det er litt irriterende at de skal få "større" plass fordi de er overvektige, men normalvektige må klare seg med det ene setet de har fått tildelt...

Men det er som du sier en litt vrien greie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig en ganske så grei løsning på det problemet her. Altså, når man er så overvektig, burde de jo tenke på litt HVORFOR de trenger et sete til, og at alle andre skal ta hensyn til deg fordi du er for stor for å få plass i et sete, syns jeg er temmelig dumt egentlig.. Er det en ting jeg har lært, er det at stort sett alle mennesker er egoister, enten veldig bevisst eller ubevisst, men det ligger jo i vår natur. Hvis de overvektige virkelig ville ha en varig løsning på problemet, ville jeg heller betalt litt penger for å få meg en PT, eller noe sånt. Jeg syns staten og alle sier hele tiden at vi skal spare penger her og der, og så må de ta seg av de som ikke klarer å ta seg av seg selv, eller hva jeg skal si. Ergo mer penger ut til det også. Vi har andre ting å bruke pengene på. Sånn som å utdanne og gi bedre utdannelse i skolene om ernæring, psykologi og trening. Jeg tror mye hadde vært anneledes da.

Dette er igrunn bare mine meninger og mitt syn, kan godt hende jeg tar feil, siden det hele ikke er så svart hvitt som jeg legger det fram heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig en ganske så grei løsning på det problemet her. Altså, når man er så overvektig, burde de jo tenke på litt HVORFOR de trenger et sete til, og at alle andre skal ta hensyn til deg fordi du er for stor for å få plass i et sete, syns jeg er temmelig dumt egentlig.. Er det en ting jeg har lært, er det at stort sett alle mennesker er egoister, enten veldig bevisst eller ubevisst, men det ligger jo i vår natur. Hvis de overvektige virkelig ville ha en varig løsning på problemet, ville jeg heller betalt litt penger for å få meg en PT, eller noe sånt. Jeg syns staten og alle sier hele tiden at vi skal spare penger her og der, og så må de ta seg av de som ikke klarer å ta seg av seg selv, eller hva jeg skal si. Ergo mer penger ut til det også. Vi har andre ting å bruke pengene på. Sånn som å utdanne og gi bedre utdannelse i skolene om ernæring, psykologi og trening. Jeg tror mye hadde vært anneledes da.

Dette er igrunn bare mine meninger og mitt syn, kan godt hende jeg tar feil, siden det hele ikke er så svart hvitt som jeg legger det fram heller.

+1(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...