Gå til innhold

Hvilke studier har du søkt til høsten?


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Med usikker betyr det at jeg ikke veit :p

Mener å huske at nevrovitenskapen på NTNU er litt mer fokusert på den naturvitenskapelige delen, noe jeg er fan av... Men at uio får kjempeskussmål for sin greie. UiB blir generelt slakta på disse områdene.

UiB-eksamen var full av feil -bt.no

(psykologieksamen)

Den saken der slakter jo på ingen måte UiB. Det er studenter på et årsstudium som klager over at svarene på multiple-choiceeksamen var dårlig formulert og forvirrende. Det var færre som fikk A enn året før, men det var også langt færre som strøk, det at studentene selv mener eksamen var for vanskelig har i og for seg veldig lite med kvaliteten på selve studiet å gjøre, hvertfall når det er snakk om masternivå og ikke årsstudiet.

Nå skal det også sies at BT aktivt oppsøker studenter når det er snakk om klagesaker på eksamen, det samme har skjedd med oss, helt uten at det gjør ernæringsstudiet på UiB dårlig av den grunn :p

Ny sensur etter tabbeeksamen -Bergens Tidende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, sant.

Mente den artikkelen der mest som et eksempel på at det hender det er problemer der. "Slaktinga" har jeg for det meste fått med meg via jungeltelegrafen, og da jeg ikke har studert der sjæl så kan jeg nødvendigvis ikke si noe fra egne erfaringer.

På UiO så har vi selv en del dårlig formulerte spørsmål, da det er tydelig at de er direkte oversatt fra engelsk, og enkelte ganger feiloversatt.

Og enkelte ganger så blir derav det riktige alternativet i oppgaver feil når man sammenlikner den engelske og den norske versjonen.

Eksempel:

Hvordan kan en kompetitiv/konkurrerende inhibitor/hemmer senke hastigheten i en

enzymreaksjon

A.Ved å binde til the aktive setet på enzymet

B.Ved å endre konformasjonen til enzymet

C.Ved å endre forandringen i fri energi i reaksjonen

D.Ved å fungere som et koenzym i en reaksjon

E.Ved å senke aktiveringsenergien i reaksjonen

How does a non competitive inhibitor decrease the rate of an enzyme reaction

A.By binding at the active site of the enzyme

B.By changing the conformation of the enzyme

C.By changing the free energy change of the reaction

D.By acting as a coenzyme for the reaction

E.By decreasing the activation energy of the reaction

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Svarene var jo fryktelig greie, men det hjelper ikke når spørsmålet plutselig spør om noe helt annet :D

Medisin du studerer forresten? Det der minner meg fryktelig om en av eksamenene mine fra førsteåret!

Sånne eksamenstabber skjer forsåvidt overalt, raskt søk på google:

NTNU: Fikk gammel eksamen – 300 studenter må ta eksamen på nytt - Norge - NRK Nyheter

UiO: Uniforum - Får studieplassen tilbake etter UiO-tabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det jo litt mer spennende, da. At man kan ta to forskjellige eksamener samtidig :D

Men nei. Jeg studerer biologi (ikke flink nok til medisin :p kukerundtsyndromet er nok overførbart til VGS)

Men innen biologien så har vi også noen "fag" i cellebiologi og genetikk. Forsåvidt et veldig greit fag, men man føler mer at man sitter igjen med å huske veldig mange prosesser uten egentlig å kunne sette prosessene i et system og se helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...