Gå til innhold

Hvilke studier har du søkt til høsten?


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Human ernæring i Bergen til høsten, så da får jeg visst angre o-o Betyr ikke at man ikke kan opprettholde interessen ved siden av studiene!

Jeg tror ikke du vil angre på at du ikke tar biologi. Biologi ligger jevnt på bunn sammen med humanistiske fag og humanoira generelt når det kommer til studierelatert arbeid etter endt utdanning, fra undersøkelser hvert år (i Bergen, og jeg er sikker på at det er nogenlunde samme trend i resten av landet), eller om du får arbeid i det hele tatt.

Bare et lite tips til de som har tenkt å gå biologi og ikke vet hvordan virkeligheten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkeligheten er at det er for mange mennesker i Norge (og verden), for mange ubrukelige studier takket være kompleksiteten som fremkommer når et fåtall (historisk sett halvparten) i befolkningen må arbeide med landbrukslige sysler for å mette alle. {Afrika,Asia,Midt-Østen}-studier, språkstudier, filosofi? Økonomi? Pur bullshit. I tillegg blir bare 30-40% ferdig på normert tid.

Dét er virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig trening @ AFPT, deltid... :)

Blir nok noe ernæring seinere tenker eg.

(Har bare 2 år på vgs tidligere, Teknikk, og industriell Produksjon, + Produksjon og Industri Teknikk, haha.. Fine navn haha, altså Mekken 2 år) + Lærling tid som Industrimekaniker og har da oppnådd Fagbrev. + Noen år arbeid etter det.

Så blir spennende å sette seg på skulebenken igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkeligheten er at det er for mange mennesker i Norge (og verden), for mange ubrukelige studier takket være kompleksiteten som fremkommer når et fåtall (historisk sett halvparten) i befolkningen må arbeide med landbrukslige sysler for å mette alle. {Afrika,Asia,Midt-Østen}-studier, språkstudier, filosofi? Økonomi? Pur bullshit. I tillegg blir bare 30-40% ferdig på normert tid.

Dét er virkeligheten.

Enig med det meste av posten, men økonomi og filosofi er legit, spesielt filosofi (da ser jeg på fagets verdi, og ikke hvor attraktivt det er i dagens jobbmarked), og jeg er en hardbarka realist. Økonomi og administrasjon er for det meste tull, og det utdannes altfor mange av dem, i realiteten er de ikke noe annet enn enn hvilken som helt random kontorarbeider som har en økonomibakgrunn, hva de gjør er egentlig likegyldig, siden det er så mange av dem og de plasseres overalt.

Økonomi er menneskeskapt, men vi har bygget samfunnet opp på disse ideene, og sitter nå fast inne i det. Med en slik populasjon som idag er det også umulig å gå over til noe alternativt rett og slett pågrunn av den store belastningen på verdens ressurser, politikk og maktbalansen.

Og til de stakkars menneskene som tror bioingeniør er en form for ingeniør, bioingeniør ingeniør. Når det i media nevnes at jobbmarkedet skriker etter ingeniører er det de med realfaglig og teknisk bakgrunn de mener. De fleste bioingeniørene i Norge havner i helsevesenet og sitter å pusler med rutinearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det meste av posten, men økonomi og filosofi er legit, spesielt filosofi (da ser jeg på fagets verdi, og ikke hvor attraktivt det er i dagens jobbmarked), og jeg er en hardbarka realist. Økonomi og administrasjon er for det meste tull, og det utdannes altfor mange av dem, i realiteten er de ikke noe annet enn enn hvilken som helt random kontorarbeider som har en økonomibakgrunn, hva de gjør er egentlig likegyldig, siden det er så mange av dem og de plasseres overalt.

Økonomi er menneskeskapt, men vi har bygget samfunnet opp på disse ideene, og sitter nå fast inne i det. Med en slik populasjon som idag er det også umulig å gå over til noe alternativt rett og slett pågrunn av den store belastningen på verdens ressurser, politikk og maktbalansen.

Og til de stakkars menneskene som tror bioingeniør er en form for ingeniør, bioingeniør ingeniør. Når det i media nevnes at jobbmarkedet skriker etter ingeniører er det de med realfaglig og teknisk bakgrunn de mener. De fleste bioingeniørene i Norge havner i helsevesenet og sitter å pusler med rutinearbeid.

Dette var jo faktisk enda nærmere hva jeg mener enn graa sin post! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner (forhåpentligvis) på master i tilpasset opplæring på Høgskolen i Hedmark, avdeling Hamar. Skulle jeg mot formodning ikke komme inn så fortsetter jeg på grunnskolelærerutdanningen 5.-10. klasse, 4 året. 30 sp spesialpedagogikk og 30 sp idrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...