Gå til innhold

Depresjon og trening


Miss Iron

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trening = beste naturlige anti-depressiva for meg;-)

Dopamin og endorfiner er vel stikkord. Så kommer jo mestringsfølelsen. Bedre søvn og mer energi med. Så for meg er trening beste medisin mot tunge tanker/følelser. Så anbefaler det på det sterkeste.

Erfaringsmessig så har jeg opplevd at det har hjulpet på angst da jeg var mye plaget med det for noen år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved "nedturer" trenger man motivasjon, som ved en god treningspartner som får deg med, og vet om din situasjon, ja du må ut komfort sonen som du vil være i akuratt der og da, men bit tenna sammen, eller bare å få på treningsklærne, og bygg deg selv opp, man føler litt mer press fra seg selv, kanskje når du får på deg treningklærne er du ett steg nærmere, gå ut av døra så er det ingen vei tilbake, om man ikke har energi til tunge styrkeløft ha mp3 spilleren eller mobil eller hva nå enn man bruker til å høre på musikk som er full av den type musikk "sinsstemingen" din vil høre på akuratt da og kom deg på mølla, eller kondisjonsaparatene, nyt musikken. kasnkje du få rmer energi da og klarer deg gjennom treningsøkten, tviler på at man føler seg værre etter en tur på treningssenteret eller joggeturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med både angst og depresjon i ryggsekken så kan jeg bare istemme i at trening hjelper på.

I begynnelsen vil det være ett ork, bare tanken på treningen i seg selv kan være nedstemmende i begynnelsen.

Men med tiden til hjelp, så vil man få troen på seg selv og dermed få bedre kotroll over tankene.

Men TTT, ting tar tid....det kommer ikke etter en ukes trening...det må være kontinuerlig over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du gjør med kroppen har innvirkning på hvordan du føler deg. For å bli deprimert f.eks. hjelper det veldig å sitte helt i ro, lute skuldrene fremover, sitte inne i et mørkt rom (kontra å være ute i sollyset), forme munnen til "sintmunn" og snakke med spak og sutrete stemme.

Så første punkt for å komme ut av depresjon, er å gjøre det motsatte av de tingene jeg nettopp ramset opp. Du kan jo f.eks. løpe en tur i sola, slå brystkassa frem og trekke skuldrene tilbake, smile så bredt du kan og hoppe opp i lufta mens du roper -faen så deprimert jeg er! Det er stor sannsynlighet at hjernen ikke kommer til å tro på det du nettopp ropte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening hjelper godt på dårleg hummør/depresjon. Største problemet er å kome seg i gong, serleg om ein er aleine om å trene. Nokon som vil dele gode tips for å kome i gong?

Sikkert mange som dra nytte av litt råd:)

Jeg kan vel ikke gi så mange råd.

Men noen tips er å begynne å gå turer i dagslys. I et tempo hvor man bli varm og svett.

Om det er vanskelig å begynne alene kan det være en ide å få med seg noen man stoler på. Be om hjelp til å komme ut og i gang. I mitt tilfelle var det faktisk den personen jeg ventet det minst som hjalp meg i gang..

Er ikke treningssenter det som frister kan man begynne med en aktivitet sammen med en annen..

Jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring.. Og jeg startet med kampsport sammen med en jeg kjente. Så fikk jeg selvtilliten til å gå på et senter alene.

Men jeg tror kanskje det er viktig at den man går med respekterer dine vansker. At du ikke blir gjort "narr" av på grunn av tanker og følelser. Men samtidig en som drar deg litt med..

Det er mine tanker ihvertfall. Hva som er riktig for andre kan jeg ikke si noe om.

Men et tips er å ikke ha for høye mål og ambisjoner.. Da er fallhøyden større og veien til mestringsfølelsen lenger.

Sett deg mål som er oppnåelig på kort sikt. Første kan være å delta på en gruppetime f.eks...

Er man deprimert er det lett for å føle nederlag for ting som for andre kanskje er bare en litt uheldig greie (dårlig formulert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mestringsfølelse kombinert med endorfiner er en ganske solid oppskrift på å bedre sin egen hverdag. Det gjelder bare å finne ut hvilken aktivitet man trives med og føler man får til, for om alt bare blir et eneste stort slit kan en tung hverdag bli enda tyngre.

I tillegg kan det være positivt å legge fokuset over på noe helt annet en liten stund og gi seg selv en liten pause hvor alt man tenker på er å utføre aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg hatt perioder i over ett år hvor jeg har gått rundt å vært deprimert, det har gått VELDIG mye utover treningen min.

Trening hjelper mot depresjoner, det har jeg erfart selv. Men samtidig når man er deprimert så vil man ikke gjøre noe, man vil stenge seg inne på rommet sitt.

Det å komme seg ut av huset, være med folk å gjøre det du liker er nok den beste "medisinen" mot depresjoner.

For min del så blir jeg bare mer deprimert av å være sammen med mange personer på en gang hvis jeg allerede er deprimert, og det å gå ut av huset er et neinei de dagene det er aller verst.

Men tilbake til topic, om du er deprimert så anbefaler jeg deg til å ikke slutte med treningen. Det hjelper faktisk veldig mye, du får slippet ut frustrasjon,sinne og følelser ved hjelp av det. "when you have one of those days when you feel a big weight on your shoulders, do squats."

Ikke la depresjonene stoppe deg, du vil se deg tilbake når de har stoppet å tenke "hvorfor lot jeg det komme i veien for treningen?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til topic, om du er deprimert så anbefaler jeg deg til å ikke slutte med treningen. Det hjelper faktisk veldig mye, du får slippet ut frustrasjon,sinne og følelser ved hjelp av det. "when you have one of those days when you feel a big weight on your shoulders, do squats."

Hehe. Bakgrunnsbildet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...