Gå til innhold

Depresjon og trening


Miss Iron

Anbefalte innlegg

Alt du gjør med kroppen har innvirkning på hvordan du føler deg. For å bli deprimert f.eks. hjelper det veldig å sitte helt i ro, lute skuldrene fremover, sitte inne i et mørkt rom (kontra å være ute i sollyset), forme munnen til "sintmunn" og snakke med spak og sutrete stemme.

Så første punkt for å komme ut av depresjon, er å gjøre det motsatte av de tingene jeg nettopp ramset opp. Du kan jo f.eks. løpe en tur i sola, slå brystkassa frem og trekke skuldrene tilbake, smile så bredt du kan og hoppe opp i lufta mens du roper -faen så deprimert jeg er! Det er stor sannsynlighet at hjernen ikke kommer til å tro på det du nettopp ropte...

Ja, det hjelper faktisk å trekke helt bevisst/mekanisk på smilebåndet. Også det er blitt vist i studier. Og jeg kan bekrefte det av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også viktig å ha i bakhodet at for mye trening, for høye mål og forventninger heller ikke er godt i en sånn situasjon. Mestringsfølelse er viktig; har man problemer med at man ikke føler det man gjør er godt nok, evt burde ha vært bedre, så er det viktig å få snakket med noen om dette. For all del, trening er kjempe bra, så lenge det er moderat mengde og at det ikke blir en negativ sirkel i de dager man ikke orker å gå på trening. Ved depresjon er det mange som sliter med lite overskudd; man orker ikke så veldig mye - da vil jeg heller si at det å gå på trening for å få med det sosiale er mye viktigere enn treningen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening hjelper godt på dårleg hummør/depresjon. Største problemet er å kome seg i gong, serleg om ein er aleine om å trene. Nokon som vil dele gode tips for å kome i gong?

Sikkert mange som dra nytte av litt råd:)

For min del var det svømming som ga meg det skikkelige sparket i rett retning. Etter en lengre periode med betennelse i store deler av musklaturen i overkroppen, litt for mye alkohol og følelsesløshet(ja, jeg er istand til å skru av alt av følelser når jeg ikke har det helt bra i toppen), var det en velsingelse å hoppe oppi et basseng med en tempratur på 28 grader. Følelsen av å bevege seg i vann, dykke under, og kjenne at alle musklene i kroppen ble brukt, uten at det gjorde for vondt i de mest betente delene var som å komme til himmelen. Hodet fikk koble ut for første gang på meget meget lenge. Klor basseng er ikke min favoritt, men fram til tempraturen blir litt mer behaglig i havet, så drar jeg en gang i uka for å koble ut hodet så godt som jeg kam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig å ha i bakhodet at for mye trening, for høye mål og forventninger heller ikke er godt i en sånn situasjon. Mestringsfølelse er viktig; har man problemer med at man ikke føler det man gjør er godt nok, evt burde ha vært bedre, så er det viktig å få snakket med noen om dette. For all del, trening er kjempe bra, så lenge det er moderat mengde og at det ikke blir en negativ sirkel i de dager man ikke orker å gå på trening. Ved depresjon er det mange som sliter med lite overskudd; man orker ikke så veldig mye - da vil jeg heller si at det å gå på trening for å få med det sosiale er mye viktigere enn treningen i seg selv.

Tror du overvurderer det psykiske ved trening og undervurderer de effektene det fysiske har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprisjon er noe dritt som sier nei til alt. Gjør det motsatte av deprisjonen ønsker og bygg gradvis opp psyken. Ikke tillat hjernen din til å konttollere deg negativt. En sterk psyke kan mestre alt! (Nesten) livet er for kort til at vi skal gå glipp av det vi egentlig ønsker å gjøre. Jeg selv sliter med deprisjoner og angst. Men etter mange års trening av min egen psyke har ting blitt så utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du overvurderer det psykiske ved trening og undervurderer de effektene det fysiske har.

Tror heller hun bare prøvde å påpeke at det psykiske spiller inn. Ja det er påvist mange positive effekter på depresjon ved fysisk aktivitet, men det trenger ikke bety tung styrketrening hvor målet hele tiden er å bli bedre. Det viktige er å komme seg opp av senga og ut av den destruktive sirkelen. I tillegg kommer utløsning av hormoner og nevrotransmittere ved fysisk aktivitet, men denne effekten er veldig variabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...