Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Jente 20, 167 cm, 60 kg +/-

Frokost:1 dl havregryn og vann til grøt med 1/2 banan og 1 ts peanøttsmør, melk + kaffe

Lunsj: naturell yoghurt og mager cottage cheese med en neve havregryn, 1 ts peanøttsmør, 1 liten neve nøtter + en questbar eller 2 knekkebrød med proteinrikt pålegg + 30 gram proteinpulve

Middag: kjøtt/fisk/fugl + litt ris/søtpotet

Kvelds: samme som lunsj + 1 proteinshake + frukt/lett-kakao og noen never nøtter

Trener 7 dager i uken +/-, styrke og kondisjon. ned i fettprosent.

I helgene spiser jeg litt godteri, MANGE proteinbarer osv.

hjelp

ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener starting strength, er 187 cm høy og veier 78 kg. Har stagnert litt i det siste, og mistenker at kostholdet er grunnen. Dermed har jeg satt opp en liten veiledende plan for hvordan jeg skal spise fremover. Målet er å bli sterkere uten å legge på meg fett. Har allerede litt magefett jeg vil bli kvitt. Trener vanligvis en time etter middag, og tre ganger i uken. Kjører periodisk faste av praktiske årsaker.

14:00 - frokost

- Havregrøt (80 g havregryn, 2 dl helmelk, litt salt, en ss jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker)

- Proteinshake (37 g Whey-80, 4 dl helmelk)

18:00 - middag

- 200-300 g kjøtt (kyllingfilet/svinefilet/karbonadedeig/kyllingkjøttdeig)

- 100 g fullkornspasta/byggris, evt et par poteter

- 200-300 g grønnsaker (for det meste brokkoli eller wokmix)

22:00 - kveldsmat

- Tre knekkebrød (type korni fiber) med brelett, ost og skinke

- Proteinshake (37 g Whey-80, 4 dl helmelk)

- To egg

- Omega-3-kapsler

Kostplanlegger.no sier at jeg ender på ca 2500 kcal, 210 g proteiner, 180 g karbohydrater og 90 gram fett hver dag. Er det noe jeg bør endre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har akkurat registrert meg på formumet, etter å ha sniklest en liten stund. Jeg er ei treningsglad dame på 34 år, som er 170 cm og ca 65 kg. Jeg har, som de fleste andre her inne, lyst til å gå ned i fettprosent, uten å miste muskler. Jeg er bevisst på hva jeg spiser, og vil karakterisere meg selv som sunn. Jeg synes imidlertid det er litt vanskelig å vite hva som er riktig sammensetning av næringsstoffer for å oppnå ønsket effekt.

Trening: Jeg har trent styrke regelmessig i 6 år. Jeg fikk satt opp et program med baseøvelsene Knebøy, markløft, benkpress, skulderpress, chins og sittende roing. Dette trente jeg to ganger i uka, og hadde framgang lenge. Så stoppet jeg opp, mye på grunn av at jeg gikk ned til en gang i uka i stedet for to, og fordi jeg ikke varierte antall repitisjoner. Så over lengre tid har jeg trent 3x8 reps, og jeg har byttet ut knebøy med beinpress på grunn av prolaps og gjentatte kink i ryggen (skeiv rygg). Markløft gikk også ut av programmet en lang stund på grunn av ryggen, men er tilbake igjen nå. Jeg har også byttet ut chins med nedtrekk på grunn av svakhet i håndleddet som førte til at jeg "feiget ut", og ikke turte å øke.

Nå har jeg gått over til 5x5 reps, og jeg deler opp programmet over tre dager, i stedet for en dag med helkroppsprogram. I tillegg kjører jeg en økt med strikk og push-ups med smalt grep over en periode nå, bare for å se om triceps får kjørt seg litt:)

Jeg er veldig glad i å trene kondis, elsker følelsen etter en joggetur eller en intervalløkt på mølle. Det blir som regel 3-4 cardioøkter i uka (intervall, joggetur, squash).

Mat:

Dette er det vanskelige. Jeg har periodevis registrert maten jeg har spist på sider som f.eks. vektklubb.no, men synes det er vanskelig å stole på meg selv i så måte. En typisk dag kan se slik ut:

Frokost: Den dropper jeg (periodisk faste).

Lunsj: 150g cottage cheese, 25g mandler, litt firkorn, syltetøy uten sukker, et eple eller evt blåbær.

Mellommåltid: Skyr, eller 150g cc med syltetøy.

Middag: 150g laks, kylling, karbonadedeig e.l., masse grønnsakker, litt ris/pasta.

Kvelds: Mager vaniljekesam med bær+ havregryn, eller riskaker, eller to knekkebrød med ost og skinke, omelett med to egg, eller en supersmoothie med avokado, spinat, eple, banan, litt eplejuice, selleri (ett glass med smoothie).

Snacks: Det hender jeg snackser en del gulerøtter, en og annen frukt.. Og det blir litt sjokolade og noen rundstykker og annet godt i helgene. (Passer på å begrense mengdene, og bruker grove kornprodukter, magrere kjøtt osv).

Er dette mye? Setter veldig pris på tilbakemeldinger!

Ingen?..... o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?..... o_O

I dag blir menyen slik:

Lunsj 11.00: En boks mager cottage cheese (den med eple, pære og vanilje- knallgod!), pluss en neve mandler

Mellommåltid 14.15: Samme som lunsj, uten mandlene

MM kl 16.00: Eple

Middag kl 17.30: Hjemmelaget kyllingburger med hjemmelagde, grove hamburgerbrød (med salat, agurk, tomat, litt ost og bacon).

Kvelds, etter trening (joggetur på 45 min): Smoothie med litt banan, eple, spinat, avokado, rått egg og eplejuice + noen riskaker

Er dette ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 år, 185ish høy gutt.

Gått ned fra 124 til nå 86kg med en diett på 2200 kcal, hatt lite fremgang de siste 6-7 ukene, tenkte å droppe ned mot 18-1900 daglig, skulle gjerne hatt noen innspill. Målet er å få bort siste henget over boxershort-strikken..

Er på min tredje uke med starting strengty programmet, + 1-2 45min økter kondisjon i uka.

Måltid 1. 450 kcal

1 beger mager kesam

Fun light

15g valnøttkjerner

1 SS udo choise

Måltid 2. 500- 600 kcal

Kjøtt div 200-250 g

Div Grønnsaker ca 100 g

Søtpotet/fullkornris 50-80 g

Måltid 3. 315 kcal

Havregryn store 80 g m vann over natta

Jordbærsyltetøy uten sukker 1 SS

Kanel

Måltid 4. 160 kcal

1 brødskive grovt speltbrød m magert 3-4 skiver kjøttpålegg

Tine smør

Måltid 5. 180 kcal

1 Skyr + banan

Måltid 6 kun på treningsdager. 190 kcal ca.

2 riskaker m 2x skivet kokt skinke

1 scoop whey 80

Tilskudd treningsdager whey 80 & kreatin mono..

40% karb

30 % prot

30% fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Gutt på 170 og 71 kg

Målet mitt er å gå ned i fett prosent og se best mulig til sommeren (men har lite erfaring med deff og diett). , iløpet av en uke trener jeg 4 styrker økter og 6 morgencardio. Jeg kunne ha trengt et par gode råd til dietten min. Morgen cardio pleier jeg å løpe 30 min hver morgen.

Frokost etter morgencardio

100 g havre gryn

En scoop proteinpulver med 2 dl melk

20g blåbær

(Frokost

100g Havregryn

2dl melk

20g blåbær)

Lunsj 1.

200g kyllingkjøttdeig

100g div.grønnsaker

Lunsj 2.

4 skiver med grovtbrød (50% grovhet) skinke og ost.

Etter trening

2 bananer og proteinpulver

Middag

200g kyllingfilet

80g ris

100g grønnsaker

Kveldsmat

2 egg eller halv kesam blandet med div bær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne informasjonen må du ha med

Informasjon som Alder, Høyde, Vekt, Kjønn, Aktivitetsnivå (evt treningsbakgrunn) og målsetning vil være vesentlig å ha med, for å kunne gi et så presist svar som mulig.

Jeg er en jente på 29 år, 162 høy, 75 kilo.

Jeg har ikke helt funnet ut av treningsprogrammet mitt enda, men holder på meg å få hjelp til dette.

Grunnet en spesiell hverdagssituasjon, trener jeg 4 uker på/av.

Første 4 uker trener jeg onsdager og lørdager

Neste 4 uker trener jeg mandager, onsdager og fredager/lørdager

Mitt mål er å forbrenne fett, og bygge muskelmasse. Ønsker også en fin booty, da jeg ofte får høre at jeg har "afrikarumpe"... =(

Da jeg er pendler fler jeg det er vanskelig for meg å vite når jeg skal spise.

Jeg står opp 04.45, er på jobb 07 og har 10 min pause kl. 09. 30 min pause kl.11, og 10 min kl 13.

Jeg er ferdig 15.00, på treningssenteret ca 15.15, og legger meg mellom 20.30 - 21.30

Kan dere hjelpe meg å bli klokere?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skaffet meg et kostholdsprogram, men vet ikke om det er godt nok. Er en mann som har gått ned litt for mye. Sliter med dårlig kunnskap og blir litt forvirret når jeg leser forskjellige ting på nettet om anbefalinger osv.

Uansett. De kalde fakta:

Mann. 31 år. Har trent styrke regelmessig i ca seks år.

Veier i underkant av 50 kg.

Er 168 cm høy(lav).

Ferdig med et HST program og går over til en fire-splitt i morgen. Vil da trene mandag, onsdag, fredag og lørdag(eller søndag).

For det første lurer jeg på hvor mange kcal jeg bør ligge på om dagen dersom jeg vil øke muskelmasse og gå litt opp i vekt.

For det andre lurer jeg på HVOR jeg bør hente disse kcal fra? Hvor mange gram protein, karbohydrater og fett bør jeg ha i meg om dagen?

Dette er hva jeg har fått i meg i dag: (totalt 1813kcal). Hva syns ekspertene:)?

153,0 g protein

202,3 g karbohydrater

43,9 g fett

33,0 g fiber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jenter på 20 år, er 178 høy, og veier 70-71 kg. Jeg ønsker i første omgang å kvitte meg med det overflødige fettet jeg har, før jeg ønsker å bygge mer muskler. Trener 5-6 ganger i uka, da er 4 av øktene 4x4 intervaller, med en halvtimes styrke etterpå, på armer, rygg og mage. De siste 1-2 øktene er styrke på bein og rumpe, med 10 drag geriljaintervaller tilslutt. Er student, så sitter mye i ro om dagene, utenom når jeg har jobbehelg. Sykler til skolen og bruker ca 15 min en vei.

En typisk matdag for meg er:

Frokost – før trening:

Ca. 100 g gresk yoghurt vanilje, med 30 g nøtter u/salt og gojibær og 1 ts honning + en kopp kaffe m/melk.

Rett etter trening:

½ questbar

Lunsj:

To wasa sport+ knekkebrød, magert kjøttpålegg, grønnsaker, 2 kokte egg, ½ grapefrukt, et glass melk og en kopp grønn te.

Eller: pannekaker/vafler lagd på litt havregryn, fiberhusk, melk, koksmel, fiberfin, mager kesam, eggehvite, chiafrø, sukrin og stevia vanilje, stekt i litt koksolje, med rørte blåbær/bringebær og litt kokosmasse, + en kopp te. Blir ca 4 små pannekaker, eller 3 vafler.

Mellommåltid:

1 stk. frukt, helst eple/appelsin eller 1-2 gulrøtter.

Middag:

Kjøtt som kylling, fisk, karbonadedeig og svinekjøtt. Ca 150-200 gram. Resten av tallerkenen med stekte grønnsaker, av og til noen spiseskjeer saus. Eventuelt 50g fullkornsris, fullkornspasta eller 1-2 søtpoteter.

Kveldsmat:

Enten yoghurt, knekkebrød med pålegg eller eggerøre/omelett av 2 egg med grønnsaker i, (om middagen var tidlig). Eller 1 stk frukt/smoothie med bær, spinat og hvetegress.

Tillegg:

2 vitaminbjørner, 2 kapsler omega 3, 1 magnesiumtablett og 2 c-vitaminer.

Oppstår søtsuget om kvelden spiser jeg enten frukt, noen biter sukkerfri mørk sjokolade, 1 chocolite bar, organisk slikkepinne eller et glass funsaft. I helga skeier jeg litt mer ut en av dagene, men da er det somregel mørk eller sukkerfri sjokolade, litt nøtter, en del frukt og brus. Jeg prøver å regne ut omtrent hvor mye jeg har fått i meg den dagen, og ender som regel opp med noe mellom 1200-1500 kcal, kan dette stemme? Og vil dette være et greit kaloriinntak på en dag? Jeg har allerede gått ned 6 kg dette året, men mye vann da jeg har kuttet mye ned på karbphydratene, og er usikker på om vektnedgangen vil fortsette nå som det meste av vannet sikkert har forsvunnet. Trives generelt bedre med lite karbohydrater i kosten, da jeg føler meg trøtt og dvask om jeg spiser for mye av det. Jeg blir alltid god og mett av maten, og har maaasse energi i løpet av dagen. Er det noen som har en formening om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*HOSST* Maser og fjaser... Ingen tips til antall kcal jeg bør ligge på?

ALT FOR LITE!!!!!!

Jeg er like lang som deg, veier 3-4 kg mindre og prøver å gå opp i vekt etter å ha vært 10 kg lettere og alvorlig spiseforstyrret. Jeg er fortsatt undervektig, og det er nok du også. Jeg legger meg på 2000-3000 kalorier (ut ifra hvor aktiv jeg er). Går ikke opp i vekt av 2000 kalorier. Og du er mann. Du må nok sikkert ha 3000? Er ingen ekspert, men altså - er ganske sikker i min sak om at 1800 er for lite. :censored:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT FOR LITE!!!!!!

Jeg er like lang som deg, veier 3-4 kg mindre og prøver å gå opp i vekt etter å ha vært 10 kg lettere og alvorlig spiseforstyrret. Jeg er fortsatt undervektig, og det er nok du også. Jeg legger meg på 2000-3000 kalorier (ut ifra hvor aktiv jeg er). Går ikke opp i vekt av 2000 kalorier. Og du er mann. Du må nok sikkert ha 3000? Er ingen ekspert, men altså - er ganske sikker i min sak om at 1800 er for lite. :censored:

Tusen takk for svar. Jeg har virkelig ikke peiling på kosthold og slikt, og når man leser på nett så får man ulike svar alt utifra forskjellige folk. 3000 ja... DET hørtes mye ut. I dag har jeg spist for litt over 2000 og har vært konstant mett:)

Gratulerer med fremgangen forresten. Imponerende at du har klart å komme deg opp så mange kg etter en spiseforstyrrelse. Står respekt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg prøver meg på dette jeg. hadde blitt superglad om noen kunne sett på dette og gitt meg noen kommentarer på det.

Info:

Jeg er 22, måler 165 fra bakken, jente og veier 57,3 kg.

Aktivitetsnivået mitt er bra nå, men det har det sjeldent vært. har vært veldig glad i sofaen de siste årene, ikke brydd meg så mye og spist hva jeg vil. Men pga litt overflødig fett og oppstrammingsbehov har jeg faktisk vunnet kampen mot dørstokkmila og begynt å trene fast. gikk litt seint i starten, og ikke så veldig regelmessig - men er på min 2. ordentlige uke nå og har masseviss av motivasjon. hurra!

I hvertfall; pga det elendige og ikke spesielt sunne kosthold jeg hadde fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med den biten. så det jeg spiser sånn ca på en dag nå er:

frokost: havregrøt med rosiner og melk (en vanlig porsjon? aner ikke hvor mange gram og sånt.. burde jeg måle det?)

lunsj: en halv boks cottage cheese med druer

middag: kjøtt eller fisk, grønnsaker og stekte poteter (men middagen varierer jo litt med annen mat også naturligvis)

kvelds: vassgraut / byggrøt: (byggmel + vann -> inn i microen. spises med brunost og melk (ellers er det ikke godt, så det må jeg nesten ha)) (SMAK DETTE FOLKENS!!!)

veldig fan av kostholdsplanen btw. liker alt sammen veldig godt! haha

Og treningsuka ser sånn ca sånn her ut:

2-3 ganger styrketrening (har et program som kjører hele kroppen, tar ca en time med 16min oppvarming)

1 gang danceaerobic (55 min. høy intensitet)

1 gang med annen trening, varierer mellom styrke og kondisjon. (i dag skal jeg teste ut rumpesterk. spennende!)

Og ja, målsetninga mi er:

Bli tynnere, strammere, sterkere (få litt definerte muskler). så, med andre ord: opp i muskler, ned i fett.

Så det jeg lurer på er jo da:

- hvordan ser kostholdet mitt ut? (i helga spiser jeg foressten akkuratt hva jeg vil.. burde kanskje begrense meg litt der og?)

- og kommer jeg til å merke noe forskjell snart med dette, etter hvordan kostholdet + treningsprogrammet mitt er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ønsker gjerne å få noen tilbakemeldinger på diettplanen min. Skal prøve å få med all info som kreves ;)

Mandag -> Fredag

Frokost,

proteinshake SN Whey 80 (ca 50g protein, 280 kcal)

Lunch TN Mealtech (40g protein, 26g karbo, 330 kcal)

Middag (Typisk 300g kjøttdeig / kyllingfilet, med litt ris , grønnsaker og salat)

kveldsmat enkel shake SN Whey 80. (25g protein)

Funker dette? Får i meg nok proteiner, lite fett og lite karbo .. (Men så lenge jeg har tilstrekkelig energi, er vel ikke det noe problem) :-)

Trener styrke 3-4 ganger i uka, og kardio 1.

Lørdag -> søndag skeier jeg litt mer ut, og spiser "vanlig mat" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ønsker gjerne å få noen tilbakemeldinger på diettplanen min. Skal prøve å få med all info som kreves ;)

Mandag -> Fredag

Frokost,

proteinshake SN Whey 80 (ca 50g protein, 280 kcal)

Lunch TN Mealtech (40g protein, 26g karbo, 330 kcal)

Middag (Typisk 300g kjøttdeig / kyllingfilet, med litt ris , grønnsaker og salat)

kveldsmat enkel shake SN Whey 80. (25g protein)

Funker dette? Får i meg nok proteiner, lite fett og lite karbo .. (Men så lenge jeg har tilstrekkelig energi, er vel ikke det noe problem) :)

Trener styrke 3-4 ganger i uka, og kardio 1.

Lørdag -> søndag skeier jeg litt mer ut, og spiser "vanlig mat" .

Hvorfor bytter du måltidene i proteinshakes?

Og jo det er et problem, for kroppen trenger vitaminer, mineraler og andre ting som er i matvarer. Og fett er livsviktig. Og du kommer til mest sannsynlig til å bli jævlig energiløs og nedstemt etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bytter du måltidene i proteinshakes?

Og jo det er et problem, for kroppen trenger vitaminer, mineraler og andre ting som er i matvarer. Og fett er livsviktig. Og du kommer til mest sannsynlig til å bli jævlig energiløs og nedstemt etter hvert

Heisann.

Det er rett å slett for å "klare" å ha noe oversikt over hva jeg får i meg.

Måltidserstatteren inneholder mineraler og vitaminer.

Tar også vitamintilskudd og omega-3 hver dag.

Om jeg blir energiløs og slapp/deppa etterhvert, tenker jeg at jeg tar et "avbrekk".. men nå er det egentlig bare for å gå ned i fettprosent, for å få en "kickstarter", og når jeg er der jeg vil være, så kommer jeg til å gå tilbake til vanlig for å ha helårskroppen :)

Går også på preworkout 4 uker på / 2 uker av.. så merker jo selvfølgelig at jeg er mer slapp på trening de 2 ukene av.. men de 4 ukene på, går det helt fint :)

Gikk på 1 More Rep frem til for 2 uker siden. og nå på mandag starter jeg enten på SCREAM eller en ny No.Xplode 2.0. :)

Og så tenker jeg etter denne kreatin-kuren at jeg tar en måned enten med OxyElite pro, Hydroxycut Elite eller Hyper Shred. som supplement :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det er rett å slett for å "klare" å ha noe oversikt over hva jeg får i meg.

Måltidserstatteren inneholder mineraler og vitaminer.

Tar også vitamintilskudd og omega-3 hver dag.

Om jeg blir energiløs og slapp/deppa etterhvert, tenker jeg at jeg tar et "avbrekk".. men nå er det egentlig bare for å gå ned i fettprosent, for å få en "kickstarter", og når jeg er der jeg vil være, så kommer jeg til å gå tilbake til vanlig for å ha helårskroppen :)

Går også på preworkout 4 uker på / 2 uker av.. så merker jo selvfølgelig at jeg er mer slapp på trening de 2 ukene av.. men de 4 ukene på, går det helt fint :)

Gikk på 1 More Rep frem til for 2 uker siden. og nå på mandag starter jeg enten på SCREAM eller en ny No.Xplode 2.0. :)

Og så tenker jeg etter denne kreatin-kuren at jeg tar en måned enten med OxyElite pro, Hydroxycut Elite eller Hyper Shred. som supplement :)

Synes det er en dårlig ide, men greit nok:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...