Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Rate My Diet too!! fettprosent per i dag: 23, langsiktig mål: 17 %

Periodisk faste, 1700 kcl, 130 g prot, 80 g karbs, 70 g fett

Slik kan en vanlig dag se ut for meg:)

måltid 1:

1 avokado, + 1 boks tunfisk ( ca 450 kcl)

Måltid 2:

Mikrobrownie (lavkarbo) (ca 300 kcl)

måltid 3:

200 g fisk/ kjøtt stekt + grønnsaker og 150 g søtpotetmos (ca 750 kcl)

Diverse:

Frukt + nøtter /proteinshake: ca 200 kcl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 år, 166cm, 64kg.

Jeg har trent styrketrening (med varierende cardio ved siden av) i snart 2 år. Målet mitt er å få en mer deffinert kropp som jeg selv kan være stolt av.

Dette er (ca) hva jeg spiser:

Frokost: 1 beger yoplait 0% m 4korn og en neve nøtter

ca 50gram ost (17%fett)

Mellommåltid: eple/pære

Lunsj: 150gram kylling, 50gram ris, + grønsaker

Før trening: banan

Etter trening: 1 glass boy + 2 riskaker / en questbar

Middag: Varierer, men er gjerne fisk eller rent kjøtt med ris/pasta/poteter

Hvis middagen ikke har vært veldig stor, tar jeg gjerne et par knekkebrød m pålegg.

Jeg har i tillegg en dag i uka hvor jeg spiser godteri på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dagsmeny

Frokost:

1 porsjon havregrøt med syltetøy eller frukt (eksempel 1 banan, mango, eple)

1 knekkebrød med pålegg ( eksempel fisk, prim, leverpostei, kjøttpålegg, fiskepålegg, smøreost eller vanlig ost) og grønnsakspynt (tomat, agurk, paprika)

2 dl (et vanlig lite glass) ekstra lett melk

2 dl appelsinjuice

Mellommåltid:

1 banan

Lunsj:

1 stor porsjon salat med reker og dressing

2 grove rundstykker med lettmargarin

Mellommåltid:

1 beger fruktyoghurt

1 eple

Middag:

1 porsjon lasagne

1 stor porsjon salat med dressing

1 fint rundstykke med lettmargarin

Følgende fordeling på tallerken (dersom dere forsyner dere selv):

90 minutter trening

10 dl vann eller saft

Etter trening:

5 dl appelsinjuice, 1 beger lettyoghurt

Alternativ: Smoothie

Alternativ: 1 banan, 1 beger lettyoghurt

Alternativ: Drikkeyoghurt

Kveldsmat:

1 skive grovt brød eller 2 knekkebrød med lettmargarin, hvitost og tomat (eller annen grønnsakspynt)

2 dl melk, kakao, sjokolademelk

Alternativ: Dersom matlysten er svært liten og det er problematisk å få i seg brødmat, prøv gjerne yoghurt med korn og nøtter eller et knekkebrød med ønsket pålegg.

Ved flere treninger per dag

Legg til et ekstra mellommåltid, som 1 brødskive med pålegg, et glass melk og en frukt eller kornblanding og yoghurt og en frukt. Eventuelt kan også energibarer være ok.

Har fått denne kostplanen fra en ernæringsfysiolog.

Er jente, 21 år, 54 kg og skal opp i vekt. Spiller fotball 5 dager i uken, styrketrening 2 dager i uken. Hvordan synes dere dette ser ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 50 kg, høyde 161 cm. Trener fullkropp 3-4 ganger i uken, med lett, middels og høy intensitet/vekter. (Nytt program)

Skal spise +/- 2000 kcal pr dag, deles i: 100g protein, 65 g fett og 250 g karbohydrater.

Burde jeg spise mer karbohydrater på treningsdager og mer fett på fridager?

Burde jeg spise ca 1700 kcal på fridager og ca 2300 kcal på treningsdager, da summen i slutten av uka er det som telles? Noen innspill?o-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 50 kg, høyde 161 cm. Trener fullkropp 3-4 ganger i uken, med lett, middels og høy intensitet/vekter. (Nytt program)

Skal spise +/- 2000 kcal pr dag, deles i: 100g protein, 65 g fett og 250 g karbohydrater.

Burde jeg spise mer karbohydrater på treningsdager og mer fett på fridager?

Burde jeg spise ca 1700 kcal på fridager og ca 2300 kcal på treningsdager, da summen i slutten av uka er det som telles? Noen innspill?o-o

i din situasjon burde du bare spise slik du har gjort hittil uten å tenke for mye. for det har jonfungert utmerka så langt? if it ain't broken, don't fix it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i din situasjon burde du bare spise slik du har gjort hittil uten å tenke for mye. for det har jonfungert utmerka så langt? if it ain't broken, don't fix it

Jo, det er sant! :) Men jeg har jo bare spist masse, sørget for godt overskudd hele tiden. Men nå trenger jeg ikke øke vekten mer og da vil jeg gjerne ha et kosthold som matcher det. Men får vel bare spise og se hva som skjer. Og tilpasse deretter. Du passer på og følger med :p <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsmeny

Frokost:

1 porsjon havregrøt med syltetøy eller frukt (eksempel 1 banan, mango, eple)

1 knekkebrød med pålegg ( eksempel fisk, prim, leverpostei, kjøttpålegg, fiskepålegg, smøreost eller vanlig ost) og grønnsakspynt (tomat, agurk, paprika)

2 dl (et vanlig lite glass) ekstra lett melk

2 dl appelsinjuice

Mellommåltid:

1 banan

Lunsj:

1 stor porsjon salat med reker og dressing

2 grove rundstykker med lettmargarin

Mellommåltid:

1 beger fruktyoghurt

1 eple

Middag:

1 porsjon lasagne

1 stor porsjon salat med dressing

1 fint rundstykke med lettmargarin

Følgende fordeling på tallerken (dersom dere forsyner dere selv):

90 minutter trening

10 dl vann eller saft

Etter trening:

5 dl appelsinjuice, 1 beger lettyoghurt

Alternativ: Smoothie

Alternativ: 1 banan, 1 beger lettyoghurt

Alternativ: Drikkeyoghurt

Kveldsmat:

1 skive grovt brød eller 2 knekkebrød med lettmargarin, hvitost og tomat (eller annen grønnsakspynt)

2 dl melk, kakao, sjokolademelk

Alternativ: Dersom matlysten er svært liten og det er problematisk å få i seg brødmat, prøv gjerne yoghurt med korn og nøtter eller et knekkebrød med ønsket pålegg.

Ved flere treninger per dag

Legg til et ekstra mellommåltid, som 1 brødskive med pålegg, et glass melk og en frukt eller kornblanding og yoghurt og en frukt. Eventuelt kan også energibarer være ok.

Har fått denne kostplanen fra en ernæringsfysiolog.

Er jente, 21 år, 54 kg og skal opp i vekt. Spiller fotball 5 dager i uken, styrketrening 2 dager i uken. Hvordan synes dere dette ser ut ?

hvis det er dette du får beskjed av etnæringsfysiologen å gjøre så må du nesten bare gjøre det, heller enn å be om enda flere råd her. det er vel litt av poenget med ernæringsfysiolog?

etter d jeg ser mangler det dog betydelig proteiner og fettsyrer?! og hvorfor LETTMaragrin når målet er vektøkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant! :) Men jeg har jo bare spist masse, sørget for godt overskudd hele tiden. Men nå trenger jeg ikke øke vekten mer og da vil jeg gjerne ha et kosthold som matcher det. Men får vel bare spise og se hva som skjer. Og tilpasse deretter. Du passer på og følger med :p <3

Men du et at større muskler og høyere vekt krever mer energi og at det du har ligget i overskudd med nå er blitt vedlikehold for din nye vekt (og muskler) - Mest sannsynlig måtte du ha gått enda høyere på kaloriene enn du ligger idag om du skulle økt mer på vekta nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Er litt fast på vekta/fett% så trenger nok litt hjelp om eg spiser rett mengde mat :-)

Eg er ei jente på 23år Veier nå ca 60kg og er 163cm.

Trener styrke 3-4ganger i vekå og går litt hverdag men prøver å ha minst 2 intervall økter i vekå! ;-)

Mitt matinntak er ca;

Morgen:

Havregryn 1dl og litt ekstralettmelk

2ts sukkerfri syltetøy.

Bcaa før trening

Fres under trening

Etter trening:

Myoprotein 40g i 40dl ekstra lett melk

1ts kreatin

2riskaker elr 2knekkebrød m/magert pålegg

Lunch:

2 knekkebrød, 2 heimbakabrød eller eggerøre med 3egg.

Middag:

Halv pose byggris

ca 160g kylling,fisk eller kjøtt

grønnsaker

Annet:

Samme som lunch, eller sen middag vist det har vært travelt!

Om eg er mer sulten tar eg ofte ei banan, skive, knekkebrød eller sukkerfri yoghurt!

Annen tilskudd er omega3, multi vitamin og magnesium...

Ingen dager er like så eg kaller ikkje matinntake mitt no ein diett, men heller ein "streng" periode! Som nå skal vare fram til eg har mistet mage fettet. (Problemområdet)

Drikke er vann, funlight og cola zero i helgene.

Lørdag er "spisedag" så da blir det litt smågodt ellers lager me sunn taco, pizza eller lignende mat fra bunnav...

Laga egen tråd men ser nå at dette er ein bedre plass å spørr! (Ny på forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Trenger hjelp med periodsik faste!

Gutt, 20 år, 188cm, 92kg, trent i 3 år.

Målsettinge er å gå ned i vekt, ca 8kg til sommeren og beholde mest mulig muskelmasse.

Tipper fettprosenten lligger på 18%, da jeg kan skimte de øverste magemusklene. Tenker noe lignende leangains programet til Martin Berkhan.

Er litt usikker på hva min hvileforbrennig er, men tipper 2500kcal.

Så må vel ligge på 2300kcal, litt mer på treningsdager selvfølegelig.

Tok fettanalyse for 2 år siden. Den fortalte meg at hvileforbrenningen var på 2100kcal,

men stoler ikke helt på den maskinen ;)

Trener 5 ganger i uken, 3 styrke og 2 intervalløkter.

tenker å spise etter:

40/40/20, midre karbs og mer fett på treningsfrie dager og motsatt.

Jeg tror periodisk faste er den rette dieten for meg da:

-Jeg liker å spise meg mett hvert måltid

-Letter å holde oversikt på kcal

-Bli kvitt sånn "stubborn" fett

-Slipper å hele tiden tenkte på lage flere måltid

Trenger tips, råd, korrigering og andre sine erfaringer :)

Hvordan kan jeg mer nøyaktig vite hvilleforbrening?

Hvordan kan jeg måle fettnedgangen?

Hvor mye er bra å gå ned i uken for å beholde mest mulig musker?

Slenger med Maksløft:

Benk 135kg, Bøy 140kg, Mark 180kg. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Denne er laget mtp på IF: http://www.1percentedge.com/ifcalc/ . Sett inn protein som du føler er rett. Børge sier vel 2g per LBM?, andre sier 2g protein per total kg, eller 150g protein maks (er uansett lurt å øke protein inntaket litt mens man kutter). Anbefaler at du velger den som heter "weight loss" som er -40 på hviledager og +20 på treningsdager (og de 3 treningsdagene tar du på styrkeøktene). Og så kjører du bare karb/fett cycling 75/25 25/75.eller 10/90 90/10 - hva enn som føles best for deg.

Edit: Kan se sånn her ut http://i.imgur.com/Zh7HyNK.png - du kan forandre på tallene om du vil, sånn at du spiser mindre på treningsdager og mer på hviledager. Se det an og prøv deg litt frem.

Hvordan kan jeg mer nøyaktig vite hvilleforbrening?

-Kalkulatorene på nett pleier å treffe sånn tålig bra. Hadde ikke brukt penger på å få vite det 100% nøyaktig.

Hvordan kan jeg måle fettnedgangen?

-Målebånd for å måle midje, eventuelt fettklype. Vekten kan og brukes, men jeg liker best å måle meg en gang i løpet av uka m/alle 3 metodene.

Hvor mye er bra å gå ned i uken for å beholde mest mulig musker?

-0,5kg fett aka 3500kcal sånn ca maks. Blir sikkert å miste mer på vekten i starten, men det kommrer av veske tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 uker senere...

Hei, flinke mennesker :)

Jeg er 1.70 høy og veier ca. 58-59 kg (Ikke veid meg på et par uker.) Målet mitt er å bli sterkere, og samtidig holde fettprosenten i sjakk, gjerne minske. Jeg spiser ca.2000 kcal per dag, 160 g prot, rundt 100 g karbs og resten fett. Ligger lavt på karbs og høyt på fett fordi jeg har diabetes type 2. Den siste tiden har jeg følt meg litt dårlig restituert, spesielt i beina, men ellers god energi gjennom dagen.

Hva tenker dere ift tallene jeg har oppgitt, noe jeg burde gjøre annerledes? Jeg setter stor pris på råd og veiledning :)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/sørlandspiga-loggfører.29615/

Edit. Ingen respons her. FrkHoel eller Therese, kan dere hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, flinke mennesker :)

Jeg er 1.70 høy og veier ca. 58-59 kg (Ikke veid meg på et par uker.) Målet mitt er å bli sterkere, og samtidig holde fettprosenten i sjakk, gjerne minske. Jeg spiser ca.2000 kcal per dag, 160 g prot, rundt 100 g karbs og resten fett. Ligger lavt på karbs og høyt på fett fordi jeg har diabetes type 2. Den siste tiden har jeg følt meg litt dårlig restituert, spesielt i beina, men ellers god energi gjennom dagen.

Hva tenker dere ift tallene jeg har oppgitt, noe jeg burde gjøre annerledes? Jeg setter stor pris på råd og veiledning :)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/sørlandspiga-loggfører.29615/

Edit. Ingen respons her. FrkHoel eller Therese, kan dere hjelpe meg? :)

Hei!

Du kunne nok trygt sneket deg opp til 150 g karbs uten at det vil påvirke diabetesen nevneverdig. Bare å fordel det utover dagen.

Ellers ligger du unødvendig høyt på protein. du trenger maks 120 g.

Øk karbs til ca 150, og legg til enda litt ekstra fett (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kunne nok trygt sneket deg opp til 150 g karbs uten at det vil påvirke diabetesen nevneverdig. Bare å fordel det utover dagen.

Ellers ligger du unødvendig høyt på protein. du trenger maks 120 g.

Øk karbs til ca 150, og legg til enda litt ekstra fett (y)

Takk for svar, da prøver jeg det! :) Er det ok med 2000 kcal? I følge kalkulatoren fra Fitnessbloggen før jeg ligge på ca.2100 nå, men føler jeg er stabil i vekt på 2000 kcal. Dog litt dårlig restituert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da prøver jeg det! :) Er det ok med 2000 kcal? I følge kalkulatoren fra Fitnessbloggen før jeg ligge på ca.2100 nå, men føler jeg er stabil i vekt på 2000 kcal. Dog litt dårlig restituert

Jeg ville kjørt alternerende. 2200 kcal/1800 kcal. Annenhver dag høy/lav. Da får du dager der du ligger litt i overskudd og dager der du ligger litt i underskudd.. Har generelt sett at de fleste responderer bra på den typen oppsett. Du veier litt lite, så du bør ligge noen hundre kcal i overskudd i uka, men da skal du også klare å unngå å legge på deg unødvendig fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt alternerende. 2200 kcal/1800 kcal. Annenhver dag høy/lav. Da får du dager der du ligger litt i overskudd og dager der du ligger litt i underskudd.. Har generelt sett at de fleste responderer bra på den typen oppsett. Du veier litt lite, så du bør ligge noen hundre kcal i overskudd i uka, men da skal du også klare å unngå å legge på deg unødvendig fett.

Jeg skal prøve det, og så legger jeg meg høyere på karbs og fett! Mener du at jeg ligger i overskudd nå eller at jeg bør legge meg over 2000 kcal til sammen per dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve det, og så legger jeg meg høyere på karbs og fett! Mener du at jeg ligger i overskudd nå eller at jeg bør legge meg over 2000 kcal til sammen per dag?

Litt vanskelig å si når jeg ikke vet noe om aktivitetsnivået ditt. Men om jeg antar at du trener normalt så vil du ha et ca vedlikeholdsbehov en plass mellom 1800-2000 kcal. Så begynn med å ha en gjennomsnitt på 2000 kcal hver dag og om vekta holder seg relativt stabil i et par uker, så kan du øke med et par hundre kcal i uka. Ok vektoppgang i mnd er ca 200 gram-ish om du er veldig redd for litt høyere fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...