Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 24 år gammel, 171 cm høy og veier 64 kg. Jeg spiser ca. 1800 kalorier om dagen med sunne reine mat produkter (prøver iallefall). Jeg spiser som regel havregryn frokost og kvelds (noe som jeg elsker!), varm lunsj som oftest kylling eller torsk med avokado. Sunne middager. Jeg er en ganske sulten person så spiser hver 2-3 time så har to-tre små mellom måltider imellom, som feks frukt, skyr, lompe, proteinshake.

Tar også omega3, bcaa og en ekstra proteinshake + to riskaker etter styrketrenings øktene.

Drømmen er å stå bikini fitness neste høst men sliter litt med rygg, bekken så må nesten se an formen. Trener 4-6 ganger i uken der 3 er styrketrening. Har ett 2-delt styrkeprogram.

Ser dette greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Hva er en ideell fordeling av protein, karbohydrat og fett for en jente som skal opp i vekt (både fett og muskler)?

Trening 3-4 ganger i uken (styrke og lett cardio), ellers moderat aktiv. Ligger i et overskudd på ca 500 kalorier daglig, omtrent 50% karbohydrater, 25% protein og 25% fett.

Kan legge til at jeg ikke har planer om å regne prosent og kalorier resten av livet, kun til jeg kommer opp i vekt.

Hva er totalt energiinntak da? Har du gått opp noe fra før? Og har du holdt på lenge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

167cm. 55-58 kg. 20 år. Mål: ned i fettprosent. Trener hver dag. Styrke 4, kondisjon 3

Frokost: en vanlig skål mager cottage cheese og mager kesam, 1-2 never havregryn, en halv banan, en neve nøttemiks

Lunsj: to grove knekkebrød med kokt skinke, 1 eple, en liten neve nøttemiks

MM: halv banan

Middag: 1 kyllingfilet, grønnsaker

Kvelds: samme som frokost + et eple, grønnsaker

NOK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

167cm. 55-58 kg. 20 år. Mål: ned i fettprosent. Trener hver dag. Styrke 4, kondisjon 3

Frokost: en vanlig skål mager cottage cheese og mager kesam, 1-2 never havregryn, en halv banan, en neve nøttemiks

Lunsj: to grove knekkebrød med kokt skinke, 1 eple, en liten neve nøttemiks

MM: halv banan

Middag: 1 kyllingfilet, grønnsaker

Kvelds: samme som frokost + et eple, grønnsaker

NOK?

Nei, du kan med fordel legge til mer karbohydrater om du trener mye:-) Ris eller potet til kyllingen og grønnsakene kanskje? Det øker energien litt.

Ellers, hvorfor spiser du kun en halv banan? Hvorfor ikke hele?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du kan med fordel legge til mer karbohydrater om du trener mye:) Ris eller potet til kyllingen og grønnsakene kanskje? Det øker energien litt.

Ellers, hvorfor spiser du kun en halv banan? Hvorfor ikke hele?:p

Men resten er nok? Fordi jeg er student og må spare på alt, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men resten er nok? Fordi jeg er student og må spare på alt, hehe

Nei, altså - det er veldig magert, spesielt når du trener hver dag.. Du ligger på maks 1300 kcal som er under det du trenger for å holde igang kroppen i koma..

Nå er jo ikke banan det dyreste, men du kan kanskje prøve ut billigere alternativer slik at du kan unne deg en hel ting istedet for en halv (som må være jævlig kjipt)

Skal du ned i fettprosent er det lettere (og finere) og gjøre dette ved å øke muskelmassen, da vil du få en stram kropp kontra den typiske kleshenger- flatrumpelooken - og da må det litt mer mat til enn dette som da vil gå til bygging. Legg deg heller på vedlikehold for bedre resultater (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså - det er veldig magert, spesielt når du trener hver dag.. Du ligger på maks 1300 kcal som er under det du trenger for å holde igang kroppen i koma..

Nå er jo ikke banan det dyreste, men du kan kanskje prøve ut billigere alternativer slik at du kan unne deg en hel ting istedet for en halv (som må være jævlig kjipt)

Skal du ned i fettprosent er det lettere (og finere) og gjøre dette ved å øke muskelmassen, da vil du få en stram kropp kontra den typiske kleshenger- flatrumpelooken - og da må det litt mer mat til enn dette som da vil gå til bygging. Legg deg heller på vedlikehold for bedre resultater (y)

Tusen takk for gode svar! Hvordan vet jeg hva som er mitt vedlikehold da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 32 år

178cm og 74kg.

Trener styrke tre ganger i uka og kardio de to andre dagene.

Er med i vg`s vektklubb og i følge dem skal jeg ligge på 1300 kcal pr dag.

Går ned i vekt, men begynner å lure på om jeg får for lite kalorier i meg i forhold til treninga, da jeg ofte er ganske sliten når fredagen kommer og treningsuka er over. Jobber som våken nattevakt og har mann hus og to barn som også krever sitt.

Drikker protein-shake etter trening hver gang.

Målet er å bli strammere og sterkere, og helst rundt 69-70kg.

Hva tror dere, er 1300 kcal nok?

Spiser mye proteiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 32 år

178cm og 74kg.

Trener styrke tre ganger i uka og kardio de to andre dagene.

Er med i vg`s vektklubb og i følge dem skal jeg ligge på 1300 kcal pr dag.

Går ned i vekt, men begynner å lure på om jeg får for lite kalorier i meg i forhold til treninga, da jeg ofte er ganske sliten når fredagen kommer og treningsuka er over. Jobber som våken nattevakt og har mann hus og to barn som også krever sitt.

Drikker protein-shake etter trening hver gang.

Målet er å bli strammere og sterkere, og helst rundt 69-70kg.

Hva tror dere, er 1300 kcal nok?

Spiser mye proteiner..

Vg vektklubb har tydeligvis issues. Stol aldri på media.

på nesten så høy som du er trenger du nok minst 2000 for vedlikehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

88kg

183cm

28yold

Trener styrke hver dag, med over/under kropp om hverandre.

Skal gaine lean mass. Trente med 2800kcal på treningsdager (carbs: 300. Fett: whatever. 220 prot) og gått ned 2kg på 3 uker elns, men beholdt masse.

Hva burde mine makroer være nå mtp optimal muskelvekst? 3200kcal? 3400? carbs|fett|protein ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 32 år

178cm og 74kg.

Trener styrke tre ganger i uka og kardio de to andre dagene.

Er med i vg`s vektklubb og i følge dem skal jeg ligge på 1300 kcal pr dag.

Går ned i vekt, men begynner å lure på om jeg får for lite kalorier i meg i forhold til treninga, da jeg ofte er ganske sliten når fredagen kommer og treningsuka er over. Jobber som våken nattevakt og har mann hus og to barn som også krever sitt.

Drikker protein-shake etter trening hver gang.

Målet er å bli strammere og sterkere, og helst rundt 69-70kg.

Hva tror dere, er 1300 kcal nok?

Spiser mye proteiner..

ALT for lite! hei hei lavt stoffskifte! 2000 er mer passende med den vekta og aktivitetsnivået!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 17 år, 162 cm, 51 kg.

Målsettingen min er å holde vekten, men gå ned i fettprosent og bli sterkere. Jeg trener ca 3-4 dager i uken, alt fra lettere trening som turer, til tyngre trening som lange sykkeløkter eller kondisjon+styrke. Det er generelt ganske lett trening. Har alltid vært fysisk aktiv, både innen sport og dans. Har gått på hip hop, jazz, håndball, friidrett og fotball. Fotball er det eneste jeg drev med over lengre tid, hele 8 år før laget gikk på dunken.

Jeg har et energibehov på ca 1900 kalorier for å vedlikeholde vekt, og holder meg til dette. Det gir meg nok energi til å takle både skole, aktivitet, venner, familie OG politikk som jeg interesserer meg for, så det må være greit energiinntak. Merker dog få resultater på kroppen, og har ingen markerte muskler. Tror dette er fordi jeg trives bedre med fjelltur, sykkelturer og joggeturer enn styrke, rett og slett fordi jeg aldri har vært sterk og syns det er flaut hvor lite jeg kan løfte. Har nå meldt meg inn i treningssenter og skal få veiledning av en PT. Jeg bare lurer på om jeg burde spise mer de dagene jeg trener, selv når det bare er styrketrening? Jeg skal ikke opp i vekt, bare i muskelmasse, og jeg skal ned i fettprosent.

Sammensetning av næringsstoffer varierer litt fra dag til dag, men i går spiste jeg 106 g protein, 217 g karbohydrater og 43 g fett i følge Shape Up.

spis mer de dagene du trener- ca 2500, og rundt 1900 de dagene du ikke trener. Da får kroppen nok næring å bygge muskelmasse fra! øk protein og karb de dagene du trener, litt mindre karb og mer fett de dagene du ikke trener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 17 år, 43 kg & 168 cm (på vei ut fra en spiseforstyrrelse). Jeg trener styrke 4-5 dager i uka, 0 kondisjon sett bort ifra at jeg generelt er ganske aktiv (går til skolen/jobber en del osv). Vil ØKE i vekt og muskelmasse.

Spiser etter PF, fordi jeg rett og slett ikke klarer å spise tidlig på morgenen.

11:30 - Frokost100 gram cottage cheese + 50 gram kesam med funlight og bær (og noen ganger nøtter/frø)

14:00 - Lunsj (før trening)

Én lavkarbobrødskive med kalkun og grønnsaker

16:00 - Mellommåltid (etter trening)

Skyr

18:00 - Middag

Ca. 100 gram kylling med grønnsaker (enten som wok eller salat) + noen ganger kesam/cottage cheese

19:30 - Kveldsmat

Som regel det samme som til frokost + evt. noen ganger litt mørk sjokolade/nøtter eller en questbar

Kommer meg med andre ord sjeldent over 1000 kcal, og ettersom jeg prøver å komme meg OPP i vekt, og bort fra spiseforstyrrelsen har jeg ca. to spisedager i uka hvor jeg spiser rundt 3000 kalorier. Dette får meg faktisk til å holde en grei og stabil vekt (for det meste) på de ukentlige veiingene jeg har hos legen. Men jeg vet at dette er helt feil måte å gjøre det på, men jeg har ikke lyst til å følge noen kostplan hvor jeg må leve på brødskiver og potet, fordi jeg rett og slett føler meg uvell av det. Dessuten bor jeg på hybel, og har egentlig veldig lite lyst til å bruke så ufattelig mye tid på MAT...

Altså jeg VET jeg gjør dette feil, så jeg blir UTROLIG takknemmelig om noen har noen nyttige tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

88kg

183cm

28yold

Trener styrke hver dag, med over/under kropp om hverandre.

Skal gaine lean mass. Trente med 2800kcal på treningsdager (carbs: 300. Fett: whatever. 220 prot) og gått ned 2kg på 3 uker elns, men beholdt masse.

Hva burde mine makroer være nå mtp optimal muskelvekst? 3200kcal? 3400? carbs|fett|protein ?

Er du nybegynner? Viderekommende? Dette har noe å si, for er du nybegynner kan du bygge mer muskler enn en viderekommende de første 0-6 månedene. Et overskudd på 500kcal pr. dag er tilstrekkelig. Det er 3500kcal pr uke som igjen blir 0,5kg pr. uke i vektoppgang. Litt fett er du nødt til å regne med å legge på deg med mindre du kjenner kroppen din 100% ut og inn, som nesten ingen gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nybegynner? Viderekommende? Dette har noe å si, for er du nybegynner kan du bygge mer muskler enn en viderekommende de første 0-6 månedene. Et overskudd på 500kcal pr. dag er tilstrekkelig. Det er 3500kcal pr uke som igjen blir 0,5kg pr. uke i vektoppgang. Litt fett er du nødt til å regne med å legge på deg med mindre du kjenner kroppen din 100% ut og inn, som nesten ingen gjør :)

ah sorry. Nei, var nybegynner i ett år, så ett år pause, så starta jeg opp igjen i juni. Jeg tror sentralnervesystemet mitt har fått gjennomgå litt :) (men det trenger så jææævlig mye mer juling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...