Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å si når jeg ikke vet noe om aktivitetsnivået ditt. Men om jeg antar at du trener normalt så vil du ha et ca vedlikeholdsbehov en plass mellom 1800-2000 kcal. Så begynn med å ha en gjennomsnitt på 2000 kcal hver dag og om vekta holder seg relativt stabil i et par uker, så kan du øke med et par hundre kcal i uka. Ok vektoppgang i mnd er ca 200 gram-ish om du er veldig redd for litt høyere fettprosent.

Jeg linka til loggen, men jeg har et program med baseøvelser tre dager i uka og trener alternativt overkropp 1-2 dager i uka. Ellers har jeg normal hverdagsaktivitet med sykkel og turer. Jeg har jobbet meg opp fra 50 kg over en rimelig kort periode, og kjenner jeg er fornøyd med vekten nå. Målet er å bli sterkere og gjerne redusere fettprosenten litt. ;) Jeg er langt ifra like markert som jeg ei gang var, men jeg hadde godt av noen kg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jente 20, 168 cm, 60-65 kg, skal ned i fettprosent

En typisk dag er feks

Frokost: Havregrøt (1-1,5 dl og vann) med et par ss mager cottage cheese/kesam, 1/2 banan, 1 ts peanøttsmør, evt litt rosiner, 1 gl skummet melk

Lunsj: 2 hjemmelagde knekkebrød med skinke, ett egg + 2 epler

Middag: en porsjon - f.eks 1 kyllingfilet, 1 søtpotet + masse grønnsaker og salat

Kvelds: en skål yoghurt naturell (3-4 ss) 1-2 ss cottage cheese/kesam, 1/2 banan, 1 ts peanøttsmør, evt 1 neve nøtter/rosiner, 1 gl skummet melk

Snacks: frukt, pepsi max, te, tyggis, pastiller osv

Trener 7 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som kunne tatt en titt på min diett?

Veier 105 kg og ønsker å gå ned i vekt.

Jeg er 169 cm.

Har nettopp gått fra et lavkarbokosthold til et kaloriredusert kosthold da jeg pga. sykdom ikke klarte holde lavkarboreglene lengre.

Jeg ligger for øyeblikket på 1500 kalorier til dagen, prøver å fokusere på å spise så grovt som mulig og fokusere på å øke inntakt av frukt og grønt.

Ifølge lifesum (app jeg bruker for å logge inntak) skal jeg ligge på 50% karbohydrater, 20% proteiner og 30% fett, men må bli flinkere til å spise litt mer fett.

En typisk dag for meg kan se slik ut:

Frokost: Havregrøt (40g havregryn og vann) og et grønt eple. Gjerne et glass styrk kakao til for proteiner.

Mellommåltid (ikke alltid jeg har det) en banan med peanøttsmør (99% peanøtter, økologisk)

Lunsj: 2 rugsprø med go og mager servelat og agurk, en frukt/litt bær og et glass styrk kakao

Middag: Kjøtt, grønnsaker og karbohydrater, prøver å spise så rent som mulig.

Kvelds: Rugsprø igjen med servelat og agurk + frukt eller bær og kanskje litt styrk der også.

Innimellom spiser jeg 20g peanøttsmør for å få opp fettinntaket, men jeg ser at jeg burde begynne å spise mer fett, kanskje bli flinkere til å variere pålegget på knekkebrødet.

Jeg er også veeeeeldig svak for snack a jacks og kan gjerne spise en del iløpet av dagen om jeg har trent og har litt kalorier til gode, men annen snacks som popcorn og mørk sjokolade prøver jeg å holde til helgene. Kan spise noen Mr.freeze (som faktisk bare inneholder 45kcal pr. stk) til dagen nå når det er så varmt.

Har du noe kritikk eller tips er det godt motatt, er helt nybegynner på dette :p

Edit:

Glemte å si at treningen min er regelmessige turer og at jeg driver aktivt med hest. Skal begynne med styrketrening etterhvert. Logger kaloriene med pulsklokke på tur og legger disse inn i beregningen. Forbrenner jeg 300kcal spiser jeg 300kcal ekstra den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

21 år. 63 kg. 164cm.

Frokost: 50g havregryn, ca 150g ekstra lettmelk. ( brukte tidligere å lage havregrøt med vann og proteinpulver, men spist litt lei) har også en iskaffe zero (eller lager selv av lettmelk og stevia)

Lunsj:

2 speltlomper med 100g skinke, halv avocado og litt sukkerfri ketchup.

Middag

150-200g kylling, 45 g whole wheat egg nuddles, 200ml kokosmelk, og masse grønnsaker.

Kvelds

200 g cottage cheese, fun light, bær og banan. og litt sukrin gold.

Har en aktiv jobb der jeg står/går 6-7 timer dagen. Treningen er for det meste løpeøkter fortiden, men skal bli aktiv med å trene styrke oftere også. Har en del fett prosent som skal bort, og vil gjerne stramme opp en god del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillekalori helt ok matvarer, men litt lite fett som du selv sier. Mht vekta di så ville jeg også spist mer... Ettersom kroppsvekten din går nedover så vil også forbrenningen din reduseres som et resultat. Det betyr at du ettervhert vil oppleve å stagnere på 1500 kcal, og dermed må kutte mer og mer i kaloriene dine.. til slutt får du veldig lite kalorier å jobbe med...

Hvordan er vektnedgangen nå som du ligger på 1500 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillekalori helt ok matvarer, men litt lite fett som du selv sier. Mht vekta di så ville jeg også spist mer... Ettersom kroppsvekten din går nedover så vil også forbrenningen din reduseres som et resultat. Det betyr at du ettervhert vil oppleve å stagnere på 1500 kcal, og dermed må kutte mer og mer i kaloriene dine.. til slutt får du veldig lite kalorier å jobbe med...

Hvordan er vektnedgangen nå som du ligger på 1500 kcal?

Men, visst forbrenningen går ned, hvordan vil det da være logisk og øke kaloriene?

Har hatt en liten pause nå i sommer, men er i gang nå igjen med kosthold og trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, visst forbrenningen går ned, hvordan vil det da være logisk og øke kaloriene?

Har hatt en liten pause nå i sommer, men er i gang nå igjen med kosthold og trening :)

Med mindre du har hatt et inntak på 1500 kcal lenge og vektnedgangen har stagnert, så har heller ikke forbrenningen din tilpasset seg inntaket, og dermed kan du også derfor øke inntaket og fortsatt gå nedi vekt.

Glemte jo selvfølgelig å spørre hvor lenge du faktisk hadde spist 1500 kcal da. Men om du har hatt diettpause i sommer så ville jeg forsøkt å starte på 2000 kcal først og sett hva som skjedde :)

Om du veier rundt 100kg nå, så skal du i teorien ha et vedlikeholdsbehov på rundt 3000 kalorier (med mindre du har lavt stoffskifte etc.), så da vil 2000 kalorier fortsatt være hele 1000 kcal i underskudd noe som gir omtrent ett kg nedgang i uka.

Men som sagt, dette er bare hva jeg mener du bør forsøke før du eventuelt legger deg noe lavere. Bedre om nedgangen stagnerer på 2000 kcal enn på 1500 kcal, for da har du mer mat å ta fra når du igjen må gjøre et kutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, kan jeg øke i kalorier er ingenting bedre enn det for å si det sånn! :) Jeg har lifesum-appen og ifølge den skal jeg spise 1400 kcal så har økt til 1500 kcal. Når jeg feks. går en tur så logger jeg inn treningskaloriene så det blir jo ofte mer enn 1500 kcal da jeg prøver å få til en tur hver dag. Da er det kanskje ikke lurt å øke?

Tusen takk for innspill forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men visst jeg da prøver å øke til 1700kcal feks? :)

Jeg er ikke særlig flink når det kommer til vektnedgang(FrkHoel er antakeligvis langt flinkere enn meg der), men det beste tipset jeg kan gi er at det er best å starte med forsiktig underskudd og lytte til kroppen, på et "forsiktig" underskudd har man fler muligheter å justere utifra om man trenger det senere. Et forsiktig underskudd vil og være mer lystbetont og mer gjennomførbart i hverdagen, noe som kan bidra til at man holder ut lengre og får bedre resultater.

Om man starter kanonhardt,så får man kanskje resultater raskere,men de vil være vanskeligere å holde på. Det medfører og at risikoen for å sprekke er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare jeg er redd for at det skal bli for mye og at jeg derfor ikke klarer å gå ned i vekt :/ Spesielt når jeg snakker med venninner som synes at 1500 er alt for høyt :p Dette er da snakk om venninner som ikke kan noe ordentlig om kosthold, men bare synser så jeg tar det ikke for seriøst, er bare veldig redd for å begynne å gå opp igjen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare jeg er redd for at det skal bli for mye og at jeg derfor ikke klarer å gå ned i vekt :/ Spesielt når jeg snakker med venninner som synes at 1500 er alt for høyt :p Dette er da snakk om venninner som ikke kan noe ordentlig om kosthold, men bare synser så jeg tar det ikke for seriøst, er bare veldig redd for å begynne å gå opp igjen :/

Hva er det værste som kan skje? At du ikke går ned i vekt? Det vil du jo finne ut etter en uke. Går du ikke går ned i vekt på 2000 kcal så går du ned til 1800 kcal og ser hva som skjer da. Værre er det ikke.

Vektnedgang er ikke gjennomførbart over natta. Man må ta tiden til hjelp og finne en god dose tålmodighet for å gjennomføre det på en fornuftig måte hvor du ender med et resultat du klarer å opprettholde etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å endre livstil denne uken (Igjen) Så jeg trenger litt hjelp med kostholdet.

Eks på hva jeg har spist siste 3 dager.

Frokost: 3 Rugsprø med en boks makrell i tomat og 3 stekte egg + vann

Mellom: Banan, eple eller Kiwi

Lunsj: Isbergsalat med ca 200g kylling paprika sopp og en liten dæsj dressing.

Middag: 2 Kyllingfillér med forskjellige grønnsaker i wok

Kveldskos: 200g cottage cheese (Mager) 150g Bringebær eller Blåbær

Ellers eple,banan,kiwi, etc når jeg er småsulten. + masse vann.

Går ca 5 km gåtur i rask gange om dagen ellers lite aktiv.

Veier 128kg men startet på 130kg på mandag. Er 185cm høy 28 år.

Så hvordan ser dette kostholdet ut? Har kuttet ut cola og junkfood. Spiser ikke pasta, ris etc nå.

Kan noen hjelpe meg med å se om jeg spiser greit eller forslag til andre matvarer jeg kan spise? Har vært overvektig hele livet så det her blir hardt men jeg MÅ klare det før jeg får diabetes og blir dårlig.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...