Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Alle dere som sier at dere ikke ønsker private skoler fordi da blir klasseskillet større. Dere vet vi allerede har en del private skoler? Det er ikke snakk om tilintetgjøre den offentlige skolen, men å la det private få flere muligheter.

For å si det slik, den offentlige skolen skaper også klasseskiller. Det er ikke nok ressurser i den offentlige skolen til å ta vare på de som er svakere stilt. Kommer du ikke fra et hjem hvor foreldre faktisk passer på at du kommer på skolen og at du gjør lekser, ja, da dropper du ut eller gjør det så dårlig at du ikke kommer noe langt i samfunnet. KLASSESKILLE.

I det private så stilles det faktisk krav til ressursene (lærere) de må gjøre en god jobb eller så kan de få sparken. I det offentlige i dag er alt for trygt. Det handler ikke om at mennesker skal få sparken,, men at det skal kunne stilles krav til dem slik at de gjør en bedre jobb. Det gjør det ikke i dag.

Den offentlige skole er ueffektiv. Den tar ikke vare på alle. Og så lenge ingen gjør store reformer her så er faktisk private skoler som et alternativ et godt forslag.

Hvordan kan den offentlige skole bli bedre:

- mer praktisk utdannelse fra ungdomsskolen

- bedre informasjon om utdannelse (hvor mange er det ikke som går inn på vgs og havner helt feil pga dårlig informasjon? Mange. De dropper ut.)

- mindre byråkrati

- bedre lærere som det stilles strengere krav til.

Å si den norske skolen er bra? NEI. Den suger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den rødgrønne regjeringen har åpnet for mer og mer privatisering de siste årene, men når høyre vil gjøre det så er det helt feil. Dobbeltmoral.

Frp vil at staten skal finansiere private sykehus, så det blir brukt mer ressurser. AP vil heller at helsekøen skal øke med noen hundre tusen enn at vi tar i bruk private sykehus og skoler.

AP la ned 72 plasser for rusavhengige. Det står flere behandlingsplasser TOMME fordi AP ikke vil ta det i bruk. Det er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så da skal heller ikke norske studenter få lov å studere i andre land heller...? Eller skal dette kun ramme folk som vil studere i Norge? Hadde vel blitt ramaskrik om eks. Storbritannia skulle sagt 'ingen nordmenn her takk!'. Uten utenlandske studenter blir 'kunnskapsbanken' i Norge ufattelig mye fattigere, det er umulig å skulle gjøre forskning i et lukka nasjonalt miljø som sperrer ute det som foregår utenfor døra vår (og som angår oss alle).

Arbeidstakere ut? Lykke til, uten svensker og polakker kollapser bygge - og serviceindustrien i Norge, for ikke å snakke om kollektivtrafikken.

Og forresten, hvordan skal man vurdere hva det er som trenger asyl og hvem som ikke? I motsetning til hva folk flest trur så er faktisk asylpolitikken, med tanke på lovverket om hvem som har krav på asyl, allerede strengt. Vi lever i en global verden, og med mindre vi har lyst å 'ta en nordkorea' så er ideen om 'stengte grenser' ganske blåst og urealistisk.

Det blir jo ekstra hyklersk når dette ikke skal gjelde nordmenn som drar ut, for eksempel mange som bosetter seg i Spania eller Thailand. Lærer de seg språket? Sjeldent. Har de jobb der? Sjeldent. Just sayin'. 'Men de er ikke kriminelle!', nuvel, sjekk ut gutta boyz i Thailand.

Anyways. Kjekt å se at folk er engasjerte her inne da, på alle sider av den politiske skalaen :) stem på mandag om det ikke er gjort allerede!

hva snakker du om?

"Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit. Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt." Hvordan klarer du å vri dette til at utenlandse ikke skal kunne jobbe her, samt studenter?

Ikke så vanskelig å skille mellom hvem som trenger asyl og ikke. Finnes noen foruttsetninger for det vettu. Men man kan ikke gi asyl til alle som trenger det.

Du blander mye sammen og har lite kunnskap om dette virker det som. Folk som bostetter seg i feks spania lever ofte på pensjon, jobber osv. Folk som kommer hit setter seg ofte ned på nav fordi de vet at det er mulig. Men da er det selvsagt også systemet det er noe feil med. Det er lover som sier at man kan være i norge i 3 månder, men da skal man kunne klare å brødfø, ha en plass å bo sov selv. Såpass må man forvente av folk som kommer hit på egen intiativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foreslår du at det er enkelt å skille mellom hvem som trenger asyl og ikke?

Det er jo ikke som om de fleste har identifikasjonspapirer.

Og det var jo du som nevnte utenlandske studenter og sa de måtte ut.

nei det har jeg aldri sagt. les omigjen

de som trenger asyl, studenter og arbeidstakere (utenlandske) skal få bli. Det er er faktisk det som står

Man får asyl etter: flykning, beskyttelse og humanitære grunner. Og Norge kan selvsagt ikke ta imot alle når det er snakk om 10tall millioner mennesker. Det forstår vel også dere AP folk.

Men dere står helt fritt til å donere halve lønna deres til dette, men dere forventer heller at alle andre skal være med å bidra når dere ikke vil selv.

De vet man hvor holder seg osv. FN som styrer mye av dette og FNS flykingskovensjon som sier at Norge skal ta imot (Norge har godtatt og skrivet under). Jeg sytnes ikke det er bra å ta folk til landet som ikke har noen papirer på hvem de er! Hvertfall ikke gående fritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man stemme på en feit dame som en gang ikke klarer å holde kroppen i orden? Siv Jensen passer ihvertfall på tænnen sin!

Synes vi også skal privatisere brannvesenet! Hvorfor skal skattepengene jeg betaler gå til noen jeg sannsynligvis aldri kommer til å få bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man stemme på en feit dame som en gang ikke klarer å holde kroppen i orden? Siv Jensen passer ihvertfall på tænnen sin!

Synes vi også skal privatisere brannvesenet! Hvorfor skal skattepengene jeg betaler gå til noen jeg sannsynligvis aldri kommer til å få bruk for?

Ett fett for meg om det blir Erna eller siv så lenge det blir skifte! :)

En farlig påstand. Mister kanskje ikke huset ditt, men du kan fort bli klemt i en bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foreslår du at det er enkelt å skille mellom hvem som trenger asyl og ikke?

Det er jo ikke som om de fleste har identifikasjonspapirer.

Og det var jo du som nevnte utenlandske studenter og sa de måtte ut.

-Hvilket land de kommer fra, og hvordan situasjonen er i landet.

-Vil livet deres være i fare om man sender de tilbake til hjemlandet?

-Kommer de til å true den norske kulturen, og er de en fare for landet?

-Er de villig til å integrere seg i samfunnet, og følge Norges lover?

Hvis man finner ut at de har løyet om hvem de er, send de ut av landet og utvise de fra Norge på livstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det har jeg aldri sagt. les omigjen

de som trenger asyl, studenter og arbeidstakere (utenlandske) skal få bli. Det er er faktisk det som står

Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit. Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt.kriminelle asylsøkere/utlendinger skal ut..

Tror det er setningsoppbygningen og tegnsettingen din jeg strever med:

1) Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit.

2) Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt.kriminelle asylsøkere/utlendinger skal ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er setningsoppbygningen og tegnsettingen din jeg strever med:

1) Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit.

2) Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt.kriminelle asylsøkere/utlendinger skal ut..

Da burde dte vel ha stått:

Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit. "kriminelle asylsøkere/utlendinger skal ut.Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt" ?

Kunne ha fjernet ett . og satt inn ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er setningsoppbygningen og tegnsettingen din jeg strever med:

1) Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit.

2) Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt.kriminelle asylsøkere/utlendinger skal ut..

Da burde dte vel ha stått:

Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit. "kriminelle asylsøkere/utlendinger skal ut.Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt" ?

Kunne ha fjernet ett . og satt inn ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva snakker du om?

"Kun de som trenger asyl etc som skal komme hit. Utenlandske studenter samt arbeidstakere og selvsagt." Hvordan klarer du å vri dette til at utenlandse ikke skal kunne jobbe her, samt studenter?

Ikke så vanskelig å skille mellom hvem som trenger asyl og ikke. Finnes noen foruttsetninger for det vettu. Men man kan ikke gi asyl til alle som trenger det.

Du blander mye sammen og har lite kunnskap om dette virker det som. Folk som bostetter seg i feks spania lever ofte på pensjon, jobber osv. Folk som kommer hit setter seg ofte ned på nav fordi de vet at det er mulig. Men da er det selvsagt også systemet det er noe feil med. Det er lover som sier at man kan være i norge i 3 månder, men da skal man kunne klare å brødfø, ha en plass å bo sov selv. Såpass må man forvente av folk som kommer hit på egen intiativ!

Les det du skrev en gang til, så ser du at det leses som om alle skal ut.

Så kom med noe konstruktivt/spesifikt da, hva kan endres på dagens lovverk for å skille mellom 'de som trenger det' og 'de som ikke trenger det'? Kanskje Norge ikke kan gi alle asyl, men vi er forpliktet gjennom våre avtaler med andre land å ha et regelverk som ikke strider mot menneskerettighetene.

Hvordan vet du at de som 'kommer hit' bare setter seg på nav? Da er du like generaliserende som du beskylder meg for å være. Det med Spania og Thailand var eksempler fordi folk ofte glemmer at Nordmenn kan være like 'ille' selv når de flytter på seg til andre land. Jeg har ganske lang fartstid i Kina for eksempel og er ikke veldig imponert over Vestlige som kommer hit for å jobbe når det kommer til det å lære seg språket og prøve å integrere seg, ihvertfall noe.

Det jeg liker med denne tråden er at vi kan være enige i ting, som det med ulven, og uenige uten at det faller ned på Dagbladet's kommentarfelt nivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyres sykehusreform vil trekke fagfolk utav de offentlige sykehusene da de får mer betalt hos private, og flere av skattepengene vil havne i lommene på eierne ettersom de driver butikk og er interessert i å tjene penger. Det er problematisk da det er de offentlige sykkehusene som må gjøre de viktigste og mest kompliserte oppgavene, og ikke mer trivielle kneoperasjoner som de private kan tjene penger på.

9 av 10 skattekroner går til de offentlige sykehusene som de skal. Hvis de private sykehuseierne tar ut 1 av 10 skattekroner i profitt så er det bare 8 av 10 som havner der de skal. Det er dårlig butikk...

Hvordan fungerer Høyres skolesystem i Sverige? Dårlig. De går samlet sett tilbake på PISA-undersøkelsene. Og det gir klasseskiller da de velstående går på private skoler mens de offentlige skolene har blitt ghettoer.

Jeg kan ikke fordra noen av samarbeidspartnene til Venstre (Jesuspartiet, Rikmannspartiet og Egoistpartiet), men sånn er nå engang de politiske konstellasjonene i vårt demokrati. Heller det enn å støttet barnehagesamfunnet til noen av de rødgrønne tvangspartiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt utgangspunkt i PlastBox, DukeNukem, Linjemannen og flere sine innlegg da jeg klipte og limte dette sammen.

Bruk stemmen fornuftig, stem FrP

Jeg er drittlei av å bo i verdens rikeste land, som er verdens største bidragsyter av u-hjelp (krone-for-krone altså, ikke bare i forhold til innbyggertall) mens eldre og syke ikke får pleie, og vi har Europas dårligste veinett og kollektivtilbud. Vi har private sykehus, sykehjem og pleiehjem som står tomme og går konkurs fordi de ikke får samme støtte per pasient som offentlige sykehus samtidig som folk dør i behandlingskøene til de offentlig godkjente anstaltene. Dette til tross for at private og offentlige har akkurat samme krav til kompetanse og drift, og at de private antagelig kan gjøre enhver jobb mer effektivt enn de offentlige.

Det samme gjelder bygging av vei, og antageligvis det meste annet som går på drift her til lands. Staten sparer seg til fant, som det så fint heter. Det at Norge er et kronglete land er da slettes ikke et argument mot å bruke penger på transport? Vi ha vei for å transportere varer, og frakte folk. Sykehusene skal jo sentraliseres, og da er det lite interessant å humpe bortover en E18 som har kvalitet som en Albansk skogsvei i 3 timer når en har et hjerteinfarkt.

Er drittlei av idiotiske argumenter som at vei må bomfinansieres. I verdens rikeste land. Fordi økte bevilgninger til vei vil bety mindre penger til syke og eldre. At folk ikke kan se hvor fullstendig avkledt Ap er når det er det eneste argumentet de har mot FrP's økonomi skremmer meg. Er virkelig helse- og omsorgssektoren det eneste stedet vi kan kutte penger, eller er det kanskje litt å spare på å kutte ned på verdens største, mest ineffektive byråkrati..?

Greit nok at Jens ser bra ut i internasjonales øyne med verdens laveste arbeidsledighet, men når denne kommer av at vi ansetter 40 nye byråkrater hver dag til å sitte og diskutere og klø seg i ræva mens regjeringa klager på at de ikke har penger til eldre, syke og barn.. vel, da er det noe som lukter råttent lang vei. Halvparten av 10-åringer i Norge kan ikke svømme! Klart, det er svikt fra foreldre også, men Jens lovet høyt og hellig "Vann i alle basseng" for en del år tilbake, men dette er det klart ikke penger til for etter u-landshjelpen er gitt og byråkratiet lønnet er det visst slutt på givergleden.

Jeg kommer til å stemme FrP når jeg kan stemme fordi jeg er enig med dem i et viktig prinsipp, nemlig at folk er for viktige til å nektes viktig medisinsk behandling eller omsorg på sine eldre dager.

Jeg håper bare at de private vil bli mer involvert i helse, skole osv. FrP vil ikke ha f.eks. privatisering av helsevesenet slik det er i USA. Det de vil er å bruke private ressurser på lik linje med offentlige. Om en offentlig ansatt lege og en lege med privatpraksis kan gjøre samme jobb for samme pris underlagt samme strenge krav, hvorfor ikke gi samme Statlige støtte til begge to per pasient eller prosedyre?

Vi har tross alt hensynsløst lange behandlingskøer i et land der vi antagelig kunne sent alle som i dag står i kø direkte til behandling på verdens beste privatklinikker, uten at vi så mye som hadde merka en liten bulk i pengepungen.

Det er ikke et engang argumentasjonpunkt for min del når folk dør i behandlingskø og man ser hvor elendig mange eldre og pleietrengende har det. I verdens rikeste land. Der private foretak som er minst like gode som de Statlige står ledige, fordi de ikke er underlagt noen trygderefusjonsordning og dermed blir for dyre for de som trenger hjelp mest.

SV og AP har gjort det de kan for at alle skal bli behandlet likt, selv om det er helt tydelig at noen grupper er villig til å investere kapital for å få komparative fortrinn, argumentet om at de beste lærerne og legene går til det private føler jeg også blir feil. Jeg tror dette vil skape incentiver for å få flere leger og lærere da de som virkelig er gode vil tjene mer penger.

I tillegg synes jeg at den Norske modellen for U-landshjelp er ganske elendig, i tillegg går 1,1% av BNP til bistand.

Jeg er en hardbarka Liberalist, jeg har ikke noe behov for å bokse eller kjøre vannskuter, men jeg synes at folk som vil det bør få lov til det. Jeg hadde gitt faen om de hadde legalisert Hasj, jeg hadde nok ikke prøvd det uansett.

Vi i FrP er for/vil:

-strengere innvandring og integreringspolitikk

-vi vil at familier skal få en større mulighet til å bestemme selv(Alle er ikke A4-familier)

-vi vil bruke mer private ressurser for et bedre helsetilbud, eldreomsorg og behandling av rusavhengige

-Redusere byråkratiet

-Senke skattetrykket

-at mobberen må bytte skole når skolebytte er eneste utvei ved alvorlig mobbing

Er du glad i Lofoten? Stem deretter.

Er du mot innvandring? Stem deretter.

Er du opptatt av næringsinteresser? Stem deretter.

Er du mot ulven? Stem deretter.

Er du sosionom? Stem deretter.

Liker du Frp-politikk? Stem Frp.

Godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer på MIljøpartiet i år, av noen enkle grunner:

- De tror på klimaendringer, og vil gjøre noe med det

- De er imot pelsdyr

- De vil ikke bore i LoVeSe, og er helt klare på det

- De tør å si det de mener, er ikke redd for å miste velgere pga upopulære tiltak (som dyrere bensin eks.)

- Dyrere å forurense og billigere å være miljøvennlig

- Storsatsing på jernbane og buss.

- Mindre kasting, mer gjenbruk, mindre forbruk.

102869_bilderd.pngxbest-i-test2-300x300.png.pagespeed.ic.O0f8QyUasK.png

I tillegg til de typiske miljøgreiene, har de meninger som:

- Lettere å kombinere jobb og hjem (deltid osv.)

- Bredt kulturtilbud

- Utjevne fattigdomsforskjeller, både nasjonalt og internasjonalt (flere flyktninger og mer bistand)

- Lettere (og billigere) å starte en (litt grønn) bedrift

- Åpner for flere privatskoler, og andre type skoler

- Bedre personvern på nett, og sterke digitale rettigheter

De mener også at fortsatt økonomisk vekst i all fremtid er umulig.

http://www.aftenposten.no/meninger/Hvorfor-jeg-stemmer-gront-7300993.html

10_KUL_slakt_%20erlend%20loe%20fotobyline%20Fredrik%20Arff.jpg$C-1$W782$H400$pan1$Q.jpg

Jeg har gjort som Erlend Loe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...