Jump to content
neigutten

Spinning og treningseffekt

Recommended Posts

Har tenkt å hive meg på noen Spinningtimer, men hvor god treningseffekt har egentlig Spinning o.l. konsepter? Jeg har nemlig lagt merke til at de fleste jeg kjenner som går på Spinning fast, ikke er de som ser mest trent ut. Som regel er det de som har litt for mye fett og litt for lite muskler. Pure bro science dette, men lurer bare på om andre har sett en sammenheng? Jeg kan tenke meg at man føler seg sliten etter 1t med stor innsats på Spinningsalen, men er det like bra som 1t med tradisjonell styrketrening, eller 4x4 intervaller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Finnes for øvrig spinningtimer som kjøres som 4*4 (pluss oppvarming og cool-down). Finnes også mange som trener styrke som heller ikke ser så veldig trent ut. Just sayin'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke planer om å bytte ut styrkeøktene mine, men heller supplere med litt "kardio". Synes bare det er påfallende mange Spinningsfans som ikke ser ut som om de er i fantastisk bra form ift. hvor ofte de trener.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tatt fra tråden "Det dummeste du har hørt":

"Overhørt i går: Spinninginstruktør på senterert mitt til en venninne som gjorde knebøy:

"Jeg trener ikke knebøy og markløft for jeg føler at spinningen tar skikkelig godt. Man blir skikkelig sterk av de tunge spinningøktene""

Need I say more? :p Spinning er konge kondistrening som supplement til styrkeøkter, så kjør på (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nå har jeg ikke planer om å bytte ut styrkeøktene mine, men heller supplere med litt "kardio". Synes bare det er påfallende mange Spinningsfans som ikke ser ut som om de er i fantastisk bra form ift. hvor ofte de trener.

Kosthold ftw :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Om spinning er interessant avhenger jo HELT av målsetningen.

Målsetning: bli awesome!

Nei, men har lyst til å bli en smule slankere (Der har jeg ærligt talt mer trua på tung styrke og gåturer) og bedre kardiovaskulær helse aka kondis. Jogge kan jeg ikke fordi jeg har kronisk beinhinnebetennelse (dvs siden jeg var 13 -.-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Effekten du får ut av spinning avhenger jo totalt av hvor mye du tar i. I forhold til å brenne kcal så er det ene og alene hvor mye watt du klarer å tråkke rundt i løpet av en time som avgjør utbyttet. Om du er ute etter økt VO2 max så styrer du treningen etter puls. Sykkel er en fin måte å trene hjertes pumpe evne.

Tror grunnen til at mange som driver med spinning og ikke ser så alt for trent ut er at de er sabla fornøyd med alle de 1000kcal de tror de har brent i løpet av en time, mens sannheten er at de kanskje bare har forbrent 200.. :facepalm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

For å bygge musklar og stramme opp: Styrketrening

For å få ned feittprosenten: Kaloriunderskot gjennom riktig kosthald. Eventuelt med kardio spedd inn.

Å få pulsen opp er bra, så du må berre kjøre spinning, men hugs at resultatet kjem av innsatsen du gjer på kjøkenet.

Du kan bli slank utan å spinne så mykje som eit minutt eller jogge ein centimeter, men det er absolutt anbefalt å kombinere det med styrketrening.

Share this post


Link to post
Share on other sites
For å bygge musklar og stramme opp: Styrketrening

For å få ned feittprosenten: Kaloriunderskot gjennom riktig kosthald. Eventuelt med kardio spedd inn.

Å få pulsen opp er bra, så du må berre kjøre spinning, men hugs at resultatet kjem av innsatsen du gjer på kjøkenet.

Du kan bli slank utan å spinne så mykje som eit minutt eller jogge ein centimeter, men det er absolutt anbefalt å kombinere det med styrketrening.

Kostholdet mitt endrer jeg ikke på, så da er det treninga det må stå på :) Jeg spiser 100% clean. Det mest usunne jeg spiser er proteinpannekaker med litt hvetemel en sjelden gang... Eneste jeg kan gjøre er å spise mindre, og jeg gidder ikke gå rundt sulten hele tiden!! Nå skal det sies at jeg ikke har mye fett på kroppen heller, men litt mer definisjon hadde vært fint :)

"Problemet" er vel kanskje at de som ofte går på Spinning ikke har kontroll på kostholdet, og at de tror at Spinningen skal gjøre dem slanke. Jeg lurer likevel på om man blir uproporsjonalt sulten av Spinning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg lurer likevel på om man blir uproporsjonalt sulten av Spinning?

Uproporsjonalt sulten...? :huh: At du får lyst til å spise mer enn du forbrenner i løpet av økta? :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uproporsjonalt sulten...? :huh: At du får lyst til å spise mer enn du forbrenner i løpet av økta? :p

Jepp. Det kan også være litt psykologisk "Jeg ga jo god nok innsats på Spinningen idag til å fortjene den sjokoladen. Det er jo fredag" etc :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

"Problemet" er vel kanskje at de som ofte går på Spinning ikke har kontroll på kostholdet, og at de tror at Spinningen skal gjøre dem slanke.

Samme kan sies om zumba og bodypump, eller bortimot hvilken som helst time som skjer i sal.

Jeg blir også forundret over folk som trener styrke i sal, og velger 3kg-manualer for bicepscurl i den tro at de blir sterkere. Noen burde fortalt de at de løfter tyngere enn dette hver gang de har vært i butikken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spinning er en god måte å svi av kalorier på uten å utsette kroppen for skader. Det er ikke like belastende på ledd og sener som f.eks løping! Itte'no beinhinnebetennelse heller!

men det blir hva du selv gjør det til - en kan sitte å ha jevn puls i "fettforbrennings"sonen, eller en kan kjøre knallharde intervaller til melkesyra spruter! Variasjon er tingen =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spinning er en god måte å svi av kalorier på uten å utsette kroppen for skader. Det er ikke like belastende på ledd og sener som f.eks løping! Itte'no beinhinnebetennelse heller!

men det blir hva du selv gjør det til - en kan sitte å ha jevn puls i "fettforbrennings"sonen, eller en kan kjøre knallharde intervaller til melkesyra spruter! Variasjon er tingen =)

Med mindre du sliter med runners knee, der repeterende fleksjon og ekstensjon av kneleddet er en heller dårlig strategi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En gang var jeg på spinning fikk vi beskjed av instruktøren om at det ikke var meningen at vi skulle få melkesyre den timen. Lurer fortsatt på hvorfor... Jeg tråkka til jeg fikk det uansett.

Tenker på alle jentene som er der for å slanke seg. Man forbrenner vel mer om man sliter seg ut enn om man ikke gjør det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En gang var jeg på spinning fikk vi beskjed av instruktøren om at det ikke var meningen at vi skulle få melkesyre den timen. Lurer fortsatt på hvorfor... Jeg tråkka til jeg fikk det uansett.

Tenker på alle jentene som er der for å slanke seg. Man forbrenner vel mer om man sliter seg ut enn om man ikke gjør det?

Jo høyere puls, jo mer bryter du ned, og jo lenger blir restitusjonstiden :) Men du bestemmer jo såklart selv hvor tøft du vil kjøre :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
En gang var jeg på spinning fikk vi beskjed av instruktøren om at det ikke var meningen at vi skulle få melkesyre den timen. Lurer fortsatt på hvorfor... Jeg tråkka til jeg fikk det uansett.

Tenker på alle jentene som er der for å slanke seg. Man forbrenner vel mer om man sliter seg ut enn om man ikke gjør det?

Melkesyre oppstår når musklene ikke får tilstrekkelig med oksygen, og trening som fremkaller melkesyre kalles anaerob trening. Det finnes derimot flere eksempler der melkesyre ikke er målet, aerob trening, hvor musklene får tilstrekkelig med oksygen. Disse øktene har tradisjonelt sett lenger varighet enn de anaerobe øktene og har som mål å øke den aerobe kapasiteten (oftest kalt kondis), mens trening ved/i melkesyrestadiet har som mål å øke terskelen for når man får melkesyre.

En kort oppsummering, men stemmer noenlunde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spinning er ikke et dårlig alternativ til løpetrening, som kan gå utover beina etterhvert. Men jeg mener å ha lest et sted at den beste kardiotreningen er løping, deretter roing, og så ellipsemaskinen. Husker ikke hvor spinning havnet på lista. Selv får jeg mer ut av løpetrening enn spinning. Jeg forbedret mitt O2opptak betydelig etter tre uker intens løping hver dag (30 min), i motsetning til 1 år med spinning 1-3 ganger i uka. Og det hadde ingenting med innsatsen under spinningtimene å gjøre :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...