Gå til innhold

Spinning og treningseffekt


neigutten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp. Det kan også være litt psykologisk "Jeg ga jo god nok innsats på Spinningen idag til å fortjene den sjokoladen. Det er jo fredag" etc :p

Det der sier sier de lubne spinningdamene i garderoben, og jeg dør litt på meg hver gang. Hvis det ligger i korta at du blir (dum) lubben spinningdame bare av å begynne så ville jeg finni på noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet mitt endrer jeg ikke på, så da er det treninga det må stå på :) Jeg spiser 100% clean. Det mest usunne jeg spiser er proteinpannekaker med litt hvetemel en sjelden gang... Eneste jeg kan gjøre er å spise mindre, og jeg gidder ikke gå rundt sulten hele tiden!! Nå skal det sies at jeg ikke har mye fett på kroppen heller, men litt mer definisjon hadde vært fint :)

"Problemet" er vel kanskje at de som ofte går på Spinning ikke har kontroll på kostholdet, og at de tror at Spinningen skal gjøre dem slanke. Jeg lurer likevel på om man blir uproporsjonalt sulten av Spinning?

No vil eg ikkje tru du går rundt svolten heile dagen av å kutte 500 kcal, men det er greit nok. Berre pass på at du ikkje kompenserer kardioen med å ete meir. Kroppen har brukt energi og kan gje deg beskjed om at den vil ha meir mat. Har du ikkje kontroll på inntaket så kan du vere like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vil eg ikkje tru du går rundt svolten heile dagen av å kutte 500 kcal, men det er greit nok. Berre pass på at du ikkje kompenserer kardioen med å ete meir. Kroppen har brukt energi og kan gje deg beskjed om at den vil ha meir mat. Har du ikkje kontroll på inntaket så kan du vere like langt.

Å kutte 500kcal dagen resten av livet?? 500 kcal er ganske mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kutte 500kcal dagen resten av livet?? 500 kcal er ganske mye...

Ein overvektig person men inntak på 4000 kcal i dagen må nødvendigvis justere det ned om vedkomande vil ned i vekt og halde den resten av livet. Alternativet er som sagt å forbrenne meir, utan å ete meir av den grunn.

Ein lettare kropp vil og ha mindre energibehov.

Dessutan er det ikkje nødvendigvis ein endring for livet. Om du kan halde ei lågare vekt med dagens innyak treng du ikkje kutte kaloriar meir enn lenge nok til du har nådd ynskja feittprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt det siste der? Dersom jeg går ned i fett% som følge av kalorikutt, vil jeg jo nødvendigvis gå opp igjen dersom jeg øker inntaket igjen?

Jeg synes kaloriberegning er en ekstremt upresis måte å beregne energiforbruk på. Jeg baserer meg på matvarer og metthetsfølelse... Blir for eksempel veldig sulten av pasta selv om det er ganske energitett mat... Det blir vel for min del heller en kvalitativ avveining av kaloriinnhold vs. metthetsfølelse hvor målet er lavest mulig kcalinnhold for mest mulig metthetsfølelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn deg en spinninginstruktør som du liker, og som bruker musikk du liker. Ha kontroll på pulsen med pulsklokke, og spinn i vei! 4x4 med min favorittinstruktør og rett musikk, og å ta en kjapp titt på klokka innimellom, er morsom trenings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt det siste der? Dersom jeg går ned i fett% som følge av kalorikutt, vil jeg jo nødvendigvis gå opp igjen dersom jeg øker inntaket igjen?

Ikkje nødvendigvis.

Ein person på 90 kg har kanskje ei basalforbrenning på 3000 kcal. Går vekta ned til 80 kg er kanskje basalforbrenninga 150 kcal lågare. Med lågare kroppsvekt ber kanskje kroppen om mindre mat, eventuelt at du forbrenn litt meir med mindre feitt på kroppen. 150 kcal er vanskeleg å måle seg fram til. Har du eit overskot på 150 kcal vil det ta 50 dagar å gå opp ein kilo. Sum summarum vil du kanskje klare å halde vekta, utan å endre stort på kosten.

I perioden der han går ned 10 kg må det nødvendigvis vere eit underskot på kaloriar. Enten gjennom mindre inntak eller høgare forbruk.

Jeg synes kaloriberegning er en ekstremt upresis måte å beregne energiforbruk på. Jeg baserer meg på matvarer og metthetsfølelse... Blir for eksempel veldig sulten av pasta selv om det er ganske energitett mat... Det blir vel for min del heller en kvalitativ avveining av kaloriinnhold vs. metthetsfølelse hvor målet er lavest mulig kcalinnhold for mest mulig metthetsfølelse ;)

Berekning av inntak er ganske greit, men forbruk er det verre med. Den beste måten å gjere det på er å bestemme seg for kva ein vil oppnå, samt ein plan for kosthald og trening. Ved å vege seg med jamne mellomrom kan ein justere den eine eller andre variabelen dersom resultata ikkje kjem.

Om du kan gå ned i vekt samtidig som kosthaldet kun går på det kroppen ber om så er det det beste. Mindre detaljar å bry seg om. Problemet er at mange vil ete for mykje med den taktikken. Det er gjerne grunnen til at dei har overvekt i utgangspunktet; eit jamnt litt for høgt inntak. Type mat vil absolutt påverke behovet, men det er ikkje alltid det fungerer sånn heller. Grunnen til at lavkarbo fungerer for mange er at dei blir fortare mett på ein feittrik diett, sjølv om det ikkje blir så mykje magefyll av det. Det hadde kanskje vore meir naturleg å tru at meir karbo vil føre til eit lågare inntak, sidan det har mindre kaloriinnhald per gram vare, samt at ein del mat reagerer i tarmen og får deg til å føle deg endå meir mett.

Det finnes ikkje noko fasit. Det finnes ein del generelle retningslinjer som må oppfyllast, men korleis ein når målet er høgst individuelt.

For å ta eit omvendt eksempel: Eg går ned i vekt dersom eg lar kroppen styre inntaket. Hadde eg ikkje ete meir enn kroppen ber om så ville vekta rast ned under 70 kg ganske fort. Difor må eg halde styr på kaloriinntaket og passe på at eg et nok til at eg sakte men sikkert går litt opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en helt annen, og veldig komplisert, diskusjon. Jeg tror kaloribegrepet er så overforenklet at det blir feil. Både inntak og forbruk er svært vanskelig å beregne realistisk. Særlig mtp. den store individuelle variasjonen i metabolisme og de uendelige variablene man støter på. Men nok sagt om det. For all del veldig interessant, men da trengs det ny tråd!

Jeg er med på at det er logisk å tenke seg at en kropp som veier mindre, også vil være mindre sulten. Til en viss grad er dette sant, men de fleste som går fra et sunt kosthold og har lite fettvekt vil oppleve at kalorikutting "koster mer enn det smaker". Jeg tror det er viktig å skille mellom de som har 30kg å gå ned og de som har 3... I prinsipper "en kalori er en kalori" vil de 3 siste kgene være like som de foregående 27, men de fleste har jo skjønt at dette ikke er tilfellet.

For min del er jeg redd for at en nedgang i fett% (ikke nødvendigvis i vekt) vil føre til at jeg blir nødt til å gå sulten store deler av tiden, og at kroppen min rett og slett stresses unødig. Eneste jeg kan tenke meg som en behagelig løsning er å oppregulere energiforbruket mer enn sultfølelsen ;) Av erfaring vet jeg at jeg spiser nesten like mye uansett hvor mye jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har du svaret. Forbrenn 500 kcal meir i dagen, eventuelt meir enkelte dagar og mindre andre. Har du prøvd intervall? Det er mange som anbefaler intervall til både kondisjon og forbrenning. 4 minutter med tabata like effektivt som 30 minutter løping - Fitnessbloggen

Er kanskje greit å ha forskjellige metodar å velje mellom. For variasjonen sin del og kva du får tid til frå dag til dag.

Veg deg kvar morgon, etter toalettbesøk, før frukost, skriv det ned og rekn ut snittet for kvar veke. Går ikkje vekta ned må du trene meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Til trådstarter: som du sikkert har fått med deg er spinning kjempefin trening! Mindre belastning på knær og andre ledd enn løping, og man har instruktør som presser en gjennom en time (eller 45 min, eller noe anna..).

Det hjelper MYE å ha en instruktør - ihvertfall hvis det er en du liker og som kan presse deg, og har riktig musikk.

Den beste treningen er den som blir noe av! Og hvis man sliter litt med motivasjonen eller planlegging av økter (eller gjennomføringen!) hjelper det mye å dra på spinning :) En gruppetime uten no spesielt vanskelige "mooves" for de uten teknikk (som meg selv, eheh..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt på noen av stereotypene i denne tråden rundt utrente på spinningsykkelen. Jeg trener spinning og er nok en av de som ser "påfallende utrent" ut.

Spinning er, slik jeg ser det, et lavterskeltilbud og et enkelt sted å starte. Ingen som ser hvor god/dårlig kondisjon en har og hvor mye/lite motstand en har på. At mange utrente folk er i spinningsalen betyr ikke at spinning er dårlig trening.

I teorien er det lett å si "du får mye bedre resultater om du trener styrke", men så enkelt er det ikke. For det første var det mye viktigere for meg å få større O2 opptak enn å bli sterk og for det andre så synes jeg det er morsommere å spinne og trener lett 4-5 dager i uken, med styrke (har prøvd det tidligere) var det et ork å trene 2-3 dager i uka og jeg ramla av før det gikk en måned.

Etter 3 måneder jevn trening (noe jeg er svært stolt av) ser jeg fremdeles utrent ut, men jeg ser MYE bedre ut enn før. Jeg har mindre fett, mer muskler og mer energi.

...og nå som jeg har skrevet innlegget ser jeg dette er en gammel tråd :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er fullstendig klar over at mange er i tidlig fase av en lang "reise". Kanskje er det en overopphopning av litt utrente mennesker (jeg sier ikke det på en dømmende måte) nettopp fordi Spinning er lavterskel og low-impact. Synes bare jeg ser en sammenheng der som ikke kan være tilfeldig.

*synsing*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er fullstendig klar over at mange er i tidlig fase av en lang "reise". Kanskje er det en overopphopning av litt utrente mennesker (jeg sier ikke det på en dømmende måte) nettopp fordi Spinning er lavterskel og low-impact. Synes bare jeg ser en sammenheng der som ikke kan være tilfeldig.

*synsing*

De fleste birkebeinere prøver å være med på endel spinningtimer, blant annet meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...