Gå til innhold

Treningseksperter barker sammen - Cornelis Elander og Martin Norum


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 5 måneder senere...

Et spørsmål, siden baseøvelser er det som forgudes her inne: Hvorfor ser en baseløft-kar ut som Martin så mye mindre ut enn en del folk som gir lang beng i baseløft? Nå sier jeg ikke at Martin ser utrent ut, langt derifra, og jeg hører ikke til de som mener volum er the be all, end all. Jeg bare lurer: Er dette baseløft-fokuset her inne vel så mye en ideologisk styrkeløft-dreining som noe annet? Bøy og mark har en tendens til å bli det eneste saliggjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål, siden baseøvelser er det som forgudes her inne: Hvorfor ser en baseløft-kar ut som Martin så mye mindre ut enn en del folk som gir lang beng i baseløft? Nå sier jeg ikke at Martin ser utrent ut, langt derifra, og jeg hører ikke til de som mener volum er the be all, end all. Jeg bare lurer: Er dette baseløft-fokuset her inne vel så mye en ideologisk styrkeløft-dreining som noe annet? Bøy og mark har en tendens til å bli det eneste saliggjørende.

Gode gener og/eller bruk av apotekvarer kan forklare hvordan noen oppnår gode resultater med dårlige treningsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det ikke så mye å si hvordan en PT ser ut. Jeg vil heller at PT'en viser meg 10 av sine kunder.

Om kundene har nådd sine mål med treningen med denne PT'en så er sjangsen stor for at jeg også vil gjøre det.

Alle har ikke samme utgangspunkt og ønsker med treningen. Jeg har ingen planer om å bli kjempebiff da jeg konkurrerer i vektklasse, og det er en fordel for meg å være lett. Men samtidig bør jeg være sterk og meget utholden. Da hjelper det ikke med en PT som ser ut som Arnold, og som gir et treningsopplegg som bygger vekt og størrelse.

Riktig PT til riktig kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del har det ikke så mye å si hvordan en PT ser ut. Jeg vil heller at PT'en viser meg 10 av sine kunder.

Om kundene har nådd sine mål med treningen med denne PT'en så er sjangsen stor for at jeg også vil gjøre det.

Ren logikk det. :) Referanser er det første jeg ber om når jeg skal kjøpe tjenester eller ansette noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er dette for et topic å diskutere? To ting er gjeldende, og begge er like åpenbare:

- En god PT er ikke god fordi han/hun har sixpack eller bøyer/presser/løfter mye, så både utseende og egne prestasjoner blir feil å bruke som kriterie for hvem som kan hjelpe deg best.

- Folk flest er i yrket sitt grunnet en viss interesse for det de gjør. Jeg vil påstå det er relativt trygt å anta at en dyktig interiørarkitekt har et pent hjem, en god billakkerer har en blankpolert bil, en flink investor har verdier på bok, en god bilmekaniker har en god og/eller sprek bil som går som ei klokke, og at en IT-kar har et par servere og noen gadgets liggende rundt huset.

Da er det vel ikke helt fjernt å anta at en PT bør være i relativt god form? Ja, "god form" er et alt for løst begrep som gjør at folk i tråden snakker rett forbi hverandre. En styrkeløfter har antagelig ikke sixpack, det er ikke fokuset ved det han/hun brenner for. Ønsker du å bli sterk som en okse skader det ikke at PT-en du oppsøker er bygget som en bautastein og kan vikariere som jekk når dekk må skiftes. Ønsker du aesthetics skader det ikke om PT-en din ser ut som Zyzz og kan åpne ølflasker med vaskebrettet. Ønsker du å drive med forebyggende trening velger du ikke en PT som går med rullator fordi knær og rygg er skutt.

Kompetanse er selvsagt viktigst, men ingen er gode innen et yrke de ikke er interessert i. Er man både interessert i og kompetent innen styrkeløft vil man være sterk, og dreier interessen mer mot estetikk og bygging vil man se slank og trent ut.

TL;DR: En PT ser ut som resultatet av kompetansen han/hun innehar, og interessen for faget, men man kan se bra ut uten noen mer kompetanse enn et medlemsskap på fitnessbloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Cornelis:

Er jeg den eneste som har blitt overrasket over treningsvideoene til Martin? F.eks. denne:

Jeg tror jeg har blitt imponert og/eller har lært noe av samtlige ting jeg har sett og lest av Norum. "Eh... seriøst? Tuller han?" er mer inntrykket mitt når jeg ser Cornelis.

"Martin Norum, hver eneste dag, uke og år." - Vegard Lysne.

Tja, han kunne falt litt mindre kontrollert på slutten, evt. spydd, men likevel: Norum > Corny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for mykje å ønske seg ein PT som BÅDE ser bra ut og er kunnskapsrik da? Av dei bilda eg har sett av PLYO og Børge i form så hadde eg vel valgt begge desse framfor dei to overnevnte. Synes absolutt ikkje det er rart at folk velger PT som ser bra ut.

Skulle eg ansatt ein ingeniør hadde eg sjølvsagt valgt ein kandidat som hadde både teorien i orden, og som kunne utføre arbeidet og levere resultat for det.

Når det er sagt så synes eg det er merkelig at folk har så mykje pengar å bruke på PT. Opptil 8000,- for 3 månader(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det for mykje å ønske seg ein PT som BÅDE ser bra ut og er kunnskapsrik da? Av dei bilda eg har sett av PLYO og Børge i form så hadde eg vel valgt begge desse framfor dei to overnevnte. Synes absolutt ikkje det er rart at folk velger PT som ser bra ut.

Skulle eg ansatt ein ingeniør hadde eg sjølvsagt valgt ein kandidat som hadde både teorien i orden, og som kunne utføre arbeidet og levere resultat for det.

Når det er sagt så synes eg det er merkelig at folk har så mykje pengar å bruke på PT. Opptil 8000,- for 3 månader(?).

Skulle du valg en ingeniør ville du sett på hva han har gjort tidligere; Skal du velge en PT ber du om referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for mykje å ønske seg ein PT som BÅDE ser bra ut og er kunnskapsrik da?

Nå gjør jeg meg sikkert upopulær igjen for å påpeke åpenbare ting, men samme kan det være.

Det er mye større sannsynlighet for at Cornelis har brukt mer enn kreatin enn at Martin har det. Derfor sier mange at han ser bedre ut, ref. "Jeg liker Cornelis Elander"-tråden. Det blir altfor enkelt å bedømme en PT ut ifra størrelse på biceps, fordi åpenbart. Martin fremstår som mye mer kunnskapsrik om hva som kreves for å skape fremgang for mannen i gata, og han lar ikke kundene kaste bort tid på slike tulleøvelser.

5WYgMGuTuivvehgn-tOIKQA4vbmoqX-F_9AbRwIZ9XUg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...