Gå til innhold

Vegard (140 kg) får ikke støtte til sukkerfri mat.


kerand

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det beskriver at han tåler glukose dårlig, men ikke dårlig nok til at de kaller det diabetes enda.

Så om han ikke er diabetiker engang, hva er det egentlig han trenger støtte fra nav til? og hvorfor må familien få penger fra besteforeldrene til å spise mindre crap? Jeg skjønner ikke dette helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beskriver at han tåler glukose dårlig, men ikke dårlig nok til at de kaller det diabetes enda.

ok. men alle kafbihydrater blir vel glukose når de begynner å fordøyes?

jeg mistenker kroppen min ikke er så glad i sukker selv. har du link til noe informasjon om diabetes fettlagring trening etc?

hvorfor skulle "glukoseintoleranse" kunne føre til overvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. men alle kafbihydrater blir vel glukose når de begynner å fordøyes?

jeg mistenker kroppen min ikke er så glad i sukker selv. har du link til noe informasjon om diabetes fettlagring trening etc?

hvorfor skulle "glukoseintoleranse" kunne føre til overvekt?

Glukoseintoleranse er et symptom på insulinresistens, metabolsk syndrom, som er assosiert med overvekt. Den elementære årsaken til overvekten er en positiv energibalanse, men glukoseintoleransen kan ha noe å si på hvorfor man ender opp i positiv energibalanse.

Uansett, ser ikke noen grunn til at han skal få pengestøtte pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel sammenlignes med glutenallergi/intoleranse i behandlingsform: Legg om kostholdet..

Ingen magi, ingen spesiellt fordyrende ting.

Bare trangsynte, uinformerte folk.

Er såppas krass i det jeg skriver pga at det er et hav av info om saken, og det kreves så ufattelig lite innsats for å faktisk finne informasjonen og gjøre noe med problemet

(dette kan sies om nesten alle lidelser, uansett om det er kosthold, muskulære ting, you name it)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som veier 140kg bør bli hengt ut. De koster oss en masse penger, og de fleste kan fint gjøre noe med problemet. (Jeg sa IKKE alle, men de FLESTE) Akkurat som jeg trener for å bli sterkere og større, det ville jeg ikke blitt om jeg ikke gjorde noe for det.

Jeg er sterkt uenig i at en 15 åring skal henges ut. Uansett vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt imot hvordan alle i denne tråden sitter på en enormt høy hest og kaster dritt, stakkars gutten. Trodde bedre om folk her inne enn dette, mange her VET hvor vanskelig det er å gå ned og mange vet det finnes mye feilinfo og mange vet at en på 15 som kanskje har blitt hjernevaska av sin mor ikke vet så sinnsykt mye bedre enn det hun forteller han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sky... Og hva om denne stakkars gutten faktisk er medlem på fitnessbloggen, og ser denne tråden daglig. Man vet jo aldri hvem som skjuler seg bak nickene her inne. Jeg er enig i at man ikke kan forvente støtte til mat når maten uten sukker faktisk ikke er noe dyrere enn den med masse sukker, men det er likevel ikke greit å slenge dritt om en på 15, eller til noen for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som synes det var komisk at de skriver vekten hans etter navnet i stedet for alder slik de gjør vanligvis? "Vegard (140kg)". Morer journalisten seg litt på Vegard sin bekostning? I så fall synes jeg det er ufint gjort.

Som noen andre her inne sier, så er det rart at man trenger stønad for å kjøpe mat uten sukker.. godteri for eksempel er jo svindyrt! Men som de sier i butikken så er det jo enkelte spesielprodukter de tydeligvis kjøper som koster mer. Jeg er nok enig med NAV i denne saken, at de ikke burde få støtte til dette. Det å kjøpe spesialprodukter er det valg de har tatt, og jeg kan ikke begripe at det er nødvendig for å opprettholde et sunt kosthold for gutten.

På den annen side er det jo mange produkter som man ikke tenker over at har sukker i seg. Ketsjup for eksempel. Eller makrell i tomat. Uten at jeg har sjekket, kan det godt tenkes at dersom man ønsker sukkerfri ketsjup osv. så koster det noen kroner mer enn vanlig Idun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette grenser mot barnemishandling, jeg. Det er jo foreldrene som bestemmer hva barna spiser! Litt vanskelig å kontrollere en tenåring kanskje, men han har ikke blitt så stor på ett år! Nå skal det sies at foreldrene visstnok blir litt blind for hvor store barna egentlig er (har jeg lest en plass) men da finnes det et hav med mennesker som burde ha grepet inn LANGT tidligere. Stakkars gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne si at folk er dumme som ikke skjønner, men som regel er det vanskelig for folk flest å se 'riktig' på egen situasjon uansett om man er romforsker eller uhelbredelig dum ;)

Jeg vil jo si at helsestasjon, fastlege og sykehus i denne situasjonen er de som har sviktet ved å ikke kunne informere og lære opp foreldre ogguttentil gode matvaner tidligere. Det er jo synd på gutten uansett om det er dumhet, uvitenhet eller mangel på disiplin som er 'skulda'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt imot hvordan alle i denne tråden sitter på en enormt høy hest og kaster dritt, stakkars gutten. Trodde bedre om folk her inne enn dette, mange her VET hvor vanskelig det er å gå ned og mange vet det finnes mye feilinfo og mange vet at en på 15 som kanskje har blitt hjernevaska av sin mor ikke vet så sinnsykt mye bedre enn det hun forteller han...

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å la han bli mobbet på skolen til han er 20ish og innser at det finnes en bedre løsning enn å spille WOW og drikke cola.

Sa du nettopp at det er bedre å la noen bli mobbet?

Hva med å lære han om kosthold så han går ned i vekt når han er 15, istedet for å vente til han er 20 og han sikkert har nådd 200 kg?

Tror nok han vet at det er en bedre løsning å gå ned i vekt, men det er ikke så lett for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem å gi støtte til noen som sliter økonomisk.

Det handler selvfølgelig om prioriteringer når du er ute å handler, men det er ikke alle som har råd til å velge feit fisk istedet for en grandiosa.

Nå vet jeg ikke hvordan økonomien til Vegard og familien hans er og hvordan de prioriterer når de handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem å gi støtte til noen som sliter økonomisk.

Det handler selvfølgelig om prioriteringer når du er ute å handler, men det er ikke alle som har råd til å velge feit fisk istedet for en grandiosa.

Nå vet jeg ikke hvordan økonomien til Vegard og familien hans er og hvordan de prioriterer når de handler.

Hvor mye koster en grandiosa? Du får 500g skinn- og beinfri laksefilet for 39kr på Rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...