Gå til innhold

Vegard (140 kg) får ikke støtte til sukkerfri mat.


kerand

Anbefalte innlegg

Man blir hva man spiser. Tror nok bare at de trenger et kraftig spark bak og veiledning så er de der. Folk er forskjellig, enkelte klarer det på egen hånd mens noen har kjørt seg helt fast og trenger hjelp.

Jeg for min del hadde holdt meg for god til å klage til avisen og baksnakking.

Sitter også med samme erfaring som andre gjør her, det man sparer på brus, sukker og annet digg kan man bruke på sunnere matvarer. Problemet er bare at mange ikke tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter også med samme erfaring som andre gjør her, det man sparer på brus, sukker og annet digg kan man bruke på sunnere matvarer. Problemet er bare at mange ikke tenker slik.

Tror heller at problemet bunner ut i at folk som sliter ofte ikke har viljestyrke til å i det hele tatt gjøre en endring.

Mange er redde for endringer, og frykter at uansett hva de gjør, så slår det feil.

Folk trenger å få en dytt i rævva, få informasjon, og faktisk, så tror jeg mange trenger å få demonstrert hvor lett det er å endre på kosthold, og at ting faktisk hjelper.

En annen ting som enormt mange sliter med, det er at de forventer umiddelbare resultater. Ting skjer ikke over natta.

F.eks. Dama mi ønsker å få bort elskovshandtakene asap, og helst i går, mens jeg har en tilnærming at jeg kjører på, og så ser jeg hvor jeg er om ett år (selvsagt med noen små sjekker underveis for å se om jeg er på rett spor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er leger jævlig dårlige på faget sitt. Min erfaring er at unntaket er spesialistene som finnes rundt omkring på ulike sykehus.. men der har en igjen med dedikerte intereserte mennesker å gjøre ... De flinkeste blir jo gjerne ikke allmennpraktikant.

Hvor har du dette fra??

Å komme med slike bemerkninger er jo like lite opplyst som denne familien er. Jeg vil også påstå det er vanskeligere å bli en god allmennpraktikant fordi man må kunne litt om alt, og være flink til å avdekke mye hos pasienten med et stort tidspress.

Nei, kjenner jeg nærmest ikke orker å kommentere på så dumme uttalelser. Det blir litt som å si at "jenter generelt har så jævlig dårlig peiling på trening" eller "sunn mat generelt er så jævlig mye dyrere". Huff og huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra??

Det er dokumentert i flere studier at både allmennleger og psykologer lar seg påvirke av tidens trender, uansett om de er dokumentert eller ikke. For noen år siden, da "spis seks ganger om dagen"-trenden var på sitt mest populære, var det også mye vanligere blant leger å anbefale små måltider nn det ellers hadde vært (og er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra??

Å komme med slike bemerkninger er jo like lite opplyst som denne familien er. Jeg vil også påstå det er vanskeligere å bli en god allmennpraktikant fordi man må kunne litt om alt, og være flink til å avdekke mye hos pasienten med et stort tidspress.

Nei, kjenner jeg nærmest ikke orker å kommentere på så dumme uttalelser. Det blir litt som å si at "jenter generelt har så jævlig dårlig peiling på trening" eller "sunn mat generelt er så jævlig mye dyrere". Huff og huff.

Nja... det bygger på egen erfaring etter besøk hos fastlegen og på sykehus i egen person og med kidsa. Og igjen... kan ta eksempelet med min far, som blir satt på voltaren kur. Etter to år er han fremdeles ikke kurert (Selvfølgelig) og har sannsynligvis gjort betennelsen kronisk, med fastlegens velsignelse.

Hvis du har forsøkt å bruke tjenester fra helse norge så skjønner du hva jeg mener. Betennelser og lignende skal helst løses med medikament (Kikk etter neste gang du er på lege visitt... Vedder på at du finner minst 10 giveaways fra feks pfizer o.l.)

De fleste som har hatt feks en skikkelig beinhinne betenelse vet at medikament alene nepper vil løse noe. Det må noe mer fysisk til.

Kosthold har de færreste leger og sykepleiere peiling på. Sorry, men så enkelt og så greit er det.

Tenker man nå på de fleste tilstandene vi mennesker plages med, så vil veldig mye løses med rett fysisk aktivitet og rett kosthold. Hvor mange ganger har du hørt fastlegen din si; sorry mac... dette må du fikse selv med litt tøy og bøy og mer brokkoli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger lærer lite om kosthold, sykepleiere lærer enda mindre. Samtidig er leger veldig gode på fysiologi og patologi, mens sykepleiere er gode på relasjoner, stell osv. Er en grunn til at helsevesenet bygger på tverrfaglighet, og med samhandlingsreformen så ligger ting til rette for at dette skal bli enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...