Gå til innhold

Vegard (140 kg) får ikke støtte til sukkerfri mat.


kerand

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er sterkt imot hvordan alle i denne tråden sitter på en enormt høy hest og kaster dritt, stakkars gutten. Trodde bedre om folk her inne enn dette, mange her VET hvor vanskelig det er å gå ned og mange vet det finnes mye feilinfo og mange vet at en på 15 som kanskje har blitt hjernevaska av sin mor ikke vet så sinnsykt mye bedre enn det hun forteller han...

Gutten og familien trenger egentlig ikke peng... de trenger kunnskap... og kunnskap pleier det ofte å skorte på hos de svakeste i samfunnet. Veldig enig i at de ikke har noe på nav å gjøre, men sånt ser en jo daglig hvis en tenker seg litt om... alle mulige slags "problemer" folk har som veldig enkelt lar seg fikse dersom bare kunnskapen hadde vært på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa du nettopp at det er bedre å la noen bli mobbet?

Hva med å lære han om kosthold så han går ned i vekt når han er 15, istedet for å vente til han er 20 og han sikkert har nådd 200 kg?

Tror nok han vet at det er en bedre løsning å gå ned i vekt, men det er ikke så lett for alle.

Tror du missforstod både ironien og konteksten i innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt imot hvordan alle i denne tråden sitter på en enormt høy hest og kaster dritt, stakkars gutten. Trodde bedre om folk her inne enn dette, mange her VET hvor vanskelig det er å gå ned og mange vet det finnes mye feilinfo og mange vet at en på 15 som kanskje har blitt hjernevaska av sin mor ikke vet så sinnsykt mye bedre enn det hun forteller han...

haha, javel.

Kaster jo dritt om alt annet enn gutten (unntatt et par stykk). Moren, Norge og kunnskapsnivået generelt som er latterlig, ikke barnet

Og nei, det er ikke vanskelig å gå ned i vekt sålenge man er 110% innstilt på det, ved å sette seg inn i nødvendig info. Dette er noe moren burde gjort, men hun prøver seg på en snarvei og går til VG istedet med nok en latterlig "fedme-sak"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haha, javel.

Kaster jo dritt om alt annet enn gutten (unntatt et par stykk). Moren, Norge og kunnskapsnivået generelt som er latterlig, ikke barnet

Og nei, det er ikke vanskelig å gå ned i vekt sålenge man er 110% innstilt på det, ved å sette seg inn i nødvendig info. Dette er noe moren burde gjort, men hun prøver seg på en snarvei og går til VG istedet med nok en latterlig "fedme-sak"

Du om det. Enkelte her inne har høyt kunnskapsnivå om trening og kosthold, men tydeligvis lavt kunnskapsnivå om mennesket generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Mobb ham nå, så slipper han å bli mobbet senere? WTF?

Er det virkelig så vanskelig å forstå budskapet mitt? Tydeligvis for noen, så la meg presisere; Det er bedre å ta la han vite nå at han er så feit at han blir sett på som en handikappet ufyselig person som vil slite med å få seg venner og sex. Fremfor å dulle det inn med at han er syk, og vente til at han forhåpentligvis selv skjønner at han bør gjøre noe med det (Noe man ser mange gjør i starten av 20 årene, da fornuften vokser, og man finner ut at man også vil ha litt sex med andre enn troll. Skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt.

Håper noen kan hjelpe denne familien med litt kunnskap. De har vel en lege som kan henvise gutten til et slankeopplegg eller lignende?

Men syns mora absolutt kan bidra litt selv ved å lese om ernæring og helse. Å gjøre gutten til et offer på denne måten er hårreisende.

Artig du sier det der om lege... pjokken her i heimen hadde for en tid tilbake en tilstand som gjorde at han var senge liggende over en lengre periode. Jeg prøvde å snakke med leger/sykepleierene om et best mulig kosthold for mest optimal restitusjon når han begynte å bli bedre. Du kan mildt sagt si at jeg var rimelig overrasket, de har faen meg ikke peiling. Å gå til en lege for å få kostholdsråd er i mitt hode ensbetydende med masse problemer og mer sjukdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hårreisende å se hvor lite noen leger vet, selvfølgelig, det er mange som kan mer om alt enn en prest kan om bibelen, men at de er noen eksperter på alt som kan feile et menneske, må man ikke ta for gitt. Ernæringsfysio er det gutten trenger, og hele familien trenger nok å få kursa seg litt opp på hva som er bra mat og ikke. Men det er selvfølgelig en lege som bør henvise dem vidre.

Men her burde skolesystemet ha kommet inn for leeeenge siden, joda, gutten har alltid vært overvektig, men de burde ha reagert på at han bare ble større og større.

Men Norge i dag, du skal ikke blande deg inn i andres saker, joda, nabo kjerringa blir slått ihjel, men det går greit så lenge du ikke blir innblanda i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du om det. Enkelte her inne har høyt kunnskapsnivå om trening og kosthold, men tydeligvis lavt kunnskapsnivå om mennesket generelt.

Er så pisslei det her, at "mennesket" synes så synd på seg selv og ser på alt som mye vanskeligere og mer komplisert enn det egentlig er. Når man tror at man må søke støtte hos NAV for å gå ned i vekt, da er det noe alvorlig galt.

Igjen, jeg legger ikke dette på gutten; men takket være moren driter de seg begge loddrett ut ved å gå til VG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig du sier det der om lege... pjokken her i heimen hadde for en tid tilbake en tilstand som gjorde at han var senge liggende over en lengre periode. Jeg prøvde å snakke med leger/sykepleierene om et best mulig kosthold for mest optimal restitusjon når han begynte å bli bedre. Du kan mildt sagt si at jeg var rimelig overrasket, de har faen meg ikke peiling. Å gå til en lege for å få kostholdsråd er i mitt hode ensbetydende med masse problemer og mer sjukdom.

Jo, men hvis legen ikke kan hjelpe skal han henvise videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hårreisende å se hvor lite noen leger vet, selvfølgelig, det er mange som kan mer om alt enn en prest kan om bibelen, .

Generelt er leger jævlig dårlige på faget sitt. Min erfaring er at unntaket er spesialistene som finnes rundt omkring på ulike sykehus.. men der har en igjen med dedikerte intereserte mennesker å gjøre ... De flinkeste blir jo gjerne ikke allmennpraktikant.

Fattern har forøvrig hatt noe "greier i skuldra" som han selv sier. Det har han hatt i flere år nå kom det frem. Fastlegens vidunderkur; brexidol og voltaren. I flere år har fattern gått og gomla på disse pillene. Litt mer når det har vært vondt og litt mindre når han har vært pigg. På legens anbefaling. Ikke et kløyva ord hadde blitt sagt om trening.

Når dette er kompetansen som sitter rundt omkring på de ulike lege kontorer så er det jaggu ikke rart at enkelte tror de må handle på "spesial" butikk for å få tak i rett mat.

Og no kjenner eg at eg vart ARGH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvis legen ikke kan hjelpe skal han henvise videre.

mange legers favoritt uttalelse ... "Vi venter litt og ser situvasjonen an."

Tror ikke mange tenker på det, men leger har også en slags "forpliktelse" til å tenke økonomi. Av den grunn så vil enkelte aldri bli henvist til fysioterapaut/kiropraktor selv om de pr def. har krav på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så pisslei det her, at "mennesket" synes så synd på seg selv og ser på alt som mye vanskeligere og mer komplisert enn det egentlig er. Når man tror at man må søke støtte hos NAV for å gå ned i vekt, da er det noe alvorlig galt.

Igjen, jeg legger ikke dette på gutten; men takket være moren driter de seg begge loddrett ut ved å gå til VG.

Verden er da ikke bare sort eller hvit vet du, det kan være mange faktorer angående psyken som gjør det vanskeligere for enkelte. Kanskje synes du det er enkelt, men så er ikke alle sammen like. Jeg tror grunnen til at de søkte er fordi at feks ved cøliaki, laktoseintoleranse osv så kan man få ca to tusen i måneden av NAV til produkter som da gjerne koster litt mere enn vanlige matvarer. At de går ut i media når de får avslag er kanskje ikke noe sjakktrekk, men det kan være misforståelser ute å går og det kan være faktorer vi ikke har fått hele bildet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nav om fordyret kosthold:

Spesielt om fordyret kosthold

Alle krav skal behandles individuelt. Enkelte diagnoser, som for eksempel cøliaki, gir rett til grunnstønad etter fastsatte satser uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. For andre diagnoser som innebærer matintoleranse og fordyret kosthold til diett, må ekstrautgiftene vurderes konkret.

Hvorfor tror den vanlig mann i gata at ett kosthold som avviker fra brødskive med brunost og potet og kjøttkaker til middag krever spesialvarer? Jeg spiser lavkarbo, jeg handler stort sett aldri på helsekosten. Visst har jeg fiberhusk, sukrin og bakepro hjemme, men jeg tror jeg kan telle på en halv hånd hvor mange ganger i måneden jeg bruker dette, bortsett fra sukrin - som jeg bruker nesten daglig. Allikevel har jeg en pose sukrin i 3-4 måneder. 69 kroner fordelt på 4 er ikke så mye altså. Til sammenligning koster en pose farrin 19 kroner, så det er jo billigere, men man kan ikke stille det opp slik. Sunn mat kommer som erstatning for den andre maten, ikke i tillegg til. Dermed blir kostnaden stort sett den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kutta budsjettet med2-2500 i måneden når vi bestemte oss for å bruke mindre peng på brus og digg. Har "tatt tilbake" lørdagen og bruker mer peng på frukt og nøtter. Artige er all den frukten vi kjøper nesten ikke viser på sluttsummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...