Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det ikke var en fantastisk leseropplevelse for din del, er det ikke litt snodig at du lister den opp som #1?

Interessert i å høre hva du mener boken sier om de forskjellige temaene? Vet flere som driver med SM selv sier at boken ikke handler om det, men det er nok fordi de ikke vil ha domestic abuse på ryktet over ting de driver med ;)

Jeg listet opp bøkene i vilkårlig rekkefølge :) Jeg synes det er vanskelig å argumentere for en bok som blir slaktet like mye som den blir elsket. Det er også det jeg misliker ved bokanmeldelser; leseropplevelser er en subjektiv opplevelse, og ei bok kan gi meg helt andre opplevelser enn den gir deg. Det kan beskrive følelser, episoder, hendelser som jeg har opplevd tidligere og som gjør at ei bok betyr mer for meg enn for deg.

Over til tematikken - kortversjonen;

Kjærlighet: kjærligheten har ingen grenser, du elsker en person på grunnlag av 1) sånn du oppfatter vedkommende 2) sånn vedkommende ønsker å bli oppfattet, elsker man en person så elsker man også feilene

Ærlighet, lojalitet: ærlighet varer lengst, for å kunne stole på andre må man også kunne stole på seg selv

Mot: "put yourself out there", det kan enten bli det verste eller det beste som har hendt det

Vennskap: vi er alle en del av et sosialt system, men som enkeltperson er du også et lukket system; du velger selv hvem som kan påvirke deg og hvilke mennesker du ønsker å ha i livet ditt - til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd! (y)

Jeg har like enkel boksmak som jeg har filmsmak. Gi meg noen eksplosjoner, konspirasjonsteorier, verdens ende eller noe mystisk og pseudoovernaturlig (is it science or is it supernatural??) så er jeg solgt. Jeg har lest mange bøker av James Rollins og Steve Berry, som bare er berg- og dalbane-bøker hvor det skjer masse moro. Samme med Dean Koontz (likte "The Taking" og "77 Shadow Street").

Men jeg vil anbefale "The Swarm" (Der Schwarm) av Frank Schätzing til alle! Veldig spennende bok med et kult konsept. Heller ikke denne er noen braintwister som får deg til å tenke over meningen med livet, men du koser deg når du leser for det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
-5 for utrolig dårlig skrevet! settningene sluttet jo med "liksom" og "og sånn" trodde i begynnelsen at han hadde skrevet den selv. men greit innhold for all del. . .

Men noen fantastiske historier da, fikk et lite innblikk i hvordan det er å være rasshøl på høyt nivå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd! (y)

Jeg har like enkel boksmak som jeg har filmsmak. Gi meg noen eksplosjoner, konspirasjonsteorier, verdens ende eller noe mystisk og pseudoovernaturlig (is it science or is it supernatural??) så er jeg solgt. Jeg har lest mange bøker av James Rollins og Steve Berry, som bare er berg- og dalbane-bøker hvor det skjer masse moro. Samme med Dean Koontz (likte "The Taking" og "77 Shadow Street").

Men jeg vil anbefale "The Swarm" (Der Schwarm) av Frank Schätzing til alle! Veldig spennende bok med et kult konsept. Heller ikke denne er noen braintwister som får deg til å tenke over meningen med livet, men du koser deg når du leser for det. ;)

Høres ut som du kunne likt The Gun Seller av Hugh Laurie^^

The Gun Seller by Hugh Laurie - Reviews, Discussion, Bookclubs, Lists

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd! (y)

Jeg har like enkel boksmak som jeg har filmsmak. Gi meg noen eksplosjoner, konspirasjonsteorier, verdens ende eller noe mystisk og pseudoovernaturlig (is it science or is it supernatural??) så er jeg solgt. Jeg har lest mange bøker av James Rollins og Steve Berry, som bare er berg- og dalbane-bøker hvor det skjer masse moro. Samme med Dean Koontz (likte "The Taking" og "77 Shadow Street").

Men jeg vil anbefale "The Swarm" (Der Schwarm) av Frank Schätzing til alle! Veldig spennende bok med et kult konsept. Heller ikke denne er noen braintwister som får deg til å tenke over meningen med livet, men du koser deg når du leser for det. ;)

Høres også ut som deler av China Mievelles forfatterskap kunne falt i smak, særlig Kraken og The City and the City

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsom tråd. Er veldig bokorm og elsker å lese bøker, nesten like mye som jeg elsker å trene! Har 2 bøker som virkelig har satt sine spor i meg og det er Idas dans, og Fortsatt savnet. Idas dans er bare fantastisk og anbefales virkelig til de som liker å sitte å grine for seg selv (bokstavelig talt). Smart å ha en dorull ved siden av deg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min topp ti tror jeg ser ca slik ut:

  1. Disgrace (J. M. Coetzee)
  2. Slaughterhouse 5 (Kurt Vonnegut)
  3. Do Androids Dream of Electric Sheep (Philip K. Dick)
  4. Hitchhikers Guide to the Galaxy (Douglas Adams)
  5. Lord of the Rings (J. R. R. Tolkien)
  6. The Player of Games (Iain M. Banks)
  7. Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten (Kjell Askildsen)
  8. Good Omens (Terry Prachett og Neil Gaiman)
  9. Prosessen (Franz Kafka)
  10. Waiting for the Barbarians (J. M. Coetzee)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én bok som har gjort inntrykk på meg, så er det De velvillige (The Kindly Ones) av Jonathan Littell. Veldig "brutal", men fantastisk.

Holder på med trilogien His Dark Materials nå. (Men for guds skyld, ikke se filmatiseringen av den første boken Det Gyldne Kompass, det er så langt fra boken som man får det)

Jeg må også anbefale Don Quijote og Cathedral of the Sea (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bumper denne tråden litt jeg

Har nettopp fått meg Kindle (lesebrett fra amazon.com) (y) men til min store fortvilelse kommer jeg ikke på hva slags bøker jeg faktisk vil lese! Bare ræler rundt inne på bookshopen deres (n) Har sett igjennom tråden og søkt opp bøkene, men ingen jeg fikk lyst til å lese med en gang. Noen som har noen tips?

Leser det meste, men er skeptisk til skjønnlitteratur. Blir ofte irritert og oppgitt over karakterene i bøkene av en eller annen merkelig grunn:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå i år lest:

Sann historie: skadet/damaged av Cathy Glass (om barnevern, fosterfamilier, barn og misbruk~forferdelig bok)

Krim: Hypnotisøren, ildvitnet og paganinikontrakten av Lars Kepler. Likte alle. Foretrekker krim

Roman: Bok 1 og 2 i crossfire triologien av Sylvia Day ( minner litt om fifty shades, mye sex og drama men uten bdsm og med bedre språk)

Leser nå levende begravet av Peter James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Liker å lese de samme bøkene om og om igjen. Og jeg leser gjerne siste sida på en ny bok først.. Er ikke så farlig om jeg vet hva som skjer:) liker det best sånn. Takler ikke spenningen. Hæhæh.

Så, Harry Potter - Halvblodsprinsen og Dødstalismanene, de leser jeg hver jul og har gjort det siden jeg fikk de.

(Samt maraton med alle filmene.. trad:love:)

Ellers ett og annet favoritt-kapittel i ny og ned hvis jeg trenger litt påfyll av kjærleik i hjertet.

Har akkurat lest

- Bovara (måtte bare løpe og kjøpe etter at den ble omtalt i Bokprogrammet på NRK)

- Historien om O

Ellers skriver jeg mine egne bøker. Og koser meg max med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor fan av Paulo Coelho og bryr meg lite om kritikken som kommer mot ham som forfatter.

"Han er en forfatter det er vanskelig å forholde seg nøytral til; elsket av leserne og foraktet av kritikerne. Hva bunner kritikerforakten i?

– Det kommer nok mye av kombinasjonen mellom dårlige tekster og ekstremt stort salg, sier NRK-kritiker Marta Norheim til NRK.no." (Hva er det med Paulo Coelho? - Litteratur - NRK Nyheter)

Personlig syns jeg Alkymisten, Djevelen og frøken Prym, samt Seierherren står alene er meget bra bøker! Jeg har spesielt sansen for de to første, og innehar flere av bøkene hans i tillegg til disse.

Alkymisten.jpg

Videre er jeg veldig glad i Beatles av Lars Saabye Christensen. Jeg har ikke lest mange bøker av norske forfattere, men jeg tror ingen norsk bok vil fenge meg like mye som denne. En herlig, velskrevet bok som egner seg best på en solfylt sommer hvor man ligger og hører på bølgesvulp, og nyter noe godt i glasset.

9788202286408.jpg

Den siste forfatteren jeg vil trekke frem, er Erlend Loe. Man kan si hva man vil om stilen hans, men så lenge bøkene hans får meg til å le, og komme i bedre humør, bryr jeg meg lite om hva eventuelle kritikere måtte mene. Dette er ikke nødvendigvis høykultur og lektyre for fiffen, men jeg leser ikke, som en del andre, for å imponere andre og late som om jeg er, intellektuelt sett, blant eliten.

9788202202217.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal anbefale noen gode Krimbøker, så har jeg nå vært hektet på svensk krim ;)

Liza Marklund og Lars Kepler! Alle de nyeste bøkene fra de har vært superspennende.. men var så dum å så filmatiseringen av Hypnotisøren, og den hadde ikke samme handling engang som boka :huh:

Nå har jeg hengt meg på Anne Holt, Flimmer!! Dritkul for de som liker sykehuskrim, og er i gang med Det som aldri skjer av samme forfatter, knallbra!

Ellers leser jeg ALT, men har enda ikke dristet meg inn på 50 shades.. tror jeg dropper det egentlig :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste forfatteren jeg vil trekke frem, er Erlend Loe. Man kan si hva man vil om stilen hans, men så lenge bøkene hans får meg til å le, og komme i bedre humør, bryr jeg meg lite om hva eventuelle kritikere måtte mene.

Døde av latter flere ganger da jeg leste Doppler... Den er så vittig og tatt på kornet. Kjenner meg igjen i Dopplers tanker om flinkhet og samfunnet ellers.

Absurd og troverdig på samme tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...