Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, men jeg leser mye, og når Knausgård utleder sine tankerekker om f.eks. noe helt dagligdags, er det få forfattere som overgår ham. Knausgård har stor anerkjennelse internasjonalt også, blant annet med en del artikler etc. i noen av de største avisene i USA.

Tja, når det kommer til det å skrive om dagligdagse ting - ispedd en god porsjon galskap - liker jeg Murakami godt hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal teste han ut.

Fine utdrag hvertfall, ikke spesifikt dagligdagse ting:

"We got into my old Corolla and started drifting around the streets of Tokyo at 2:30 a.m., looking for a bakery. There we were, me clutching the steering wheel, she in the navigator's seat, the two of us scanning the street like hungry eagles in search of prey. Stretched out on the backseat, long and stiff as a dead fish, was a Remington automatic shotgun. Its shells rustled dryly in the pocket of my wife's windbreaker. We had two black ski masks in the glove compartment. Why my wife owned a shotgun, I had no idea. Or ski masks. Neither of us had ever skied. But she didn't explain and I didn't ask. Married life is weird, I felt."

- The Second Bakery Attack, Haruki Murakami

---------------------

"Humans achieve their peak in different ways. But whoever you are, once you're over the summit, it's downhill all the way. Nothing anyone can do about it. And the worst of it is, you never know where that peak is. You think you're still going strong, when suddenly you've crossed the great divide. No one can tell. Some people peak at twelve, then lead rather uneventful lives from then on. Some carry on until they die; some die at their peak. Poets and composers have lived like furies, pushing themselves to such a pitch they're gone by thirty. Then there are those like Picasso, who kept breaking ground until well past eighty.

And what about me?

My peak? Would I even have one? I hardly had had anything you could call a life. A few ripples. Some rises and falls. But that's it. Almost nothing. Nothing born of nothing. I'd loved and been loved, but I had nothing to show. It was a singularly plain, featureless landscape. I felt like I was in a video game. A surrogate Pacman, crunching blindly through a labyrinth of dotted lines. The only certainty was my death." - Dance Dance Dance, Haruki Murakami

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke det ut. Virker interessant.

Det som jeg synes er bra med Knausgård er at han klarer å sette ord på ting som ingen andre kan. I den nye boken hans er det f.eks. en mange sider lang essay om noe så basalt som å drite. Jeg var selv litt skeptisk i og med at han hadde blitt litt hypet, men når jeg først satt meg igang å lese ble jeg tatt av basillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg elsker virkelig å lese, men har blitt så mye dårligere på det de siste årene. Favorittbøkene er Harry Potter, som jeg har vokst opp med, og de har jeg lest utallige ganger både på norsk og engelsk. Nå pleier jeg å høre de på lydbok om kvelden før jeg sovner, det er bare så koselig!

Men de siste bøkene jeg har lest:

Divergent, Insurgent og Allegiant - Veronica Roth. De første to bøkene var fantastiske og jeg forelsket meg helt i dem, derfor var det ganske kjipt at den siste boken var så skuffende. Men likevel var følelsen jeg fikk da jeg leste de første så bra at det overgår hvor dårlig avslutning triologien fikk! (Later som den ikke eksisterer).

Battle Royale - Koushun Takami. FOR en spennende bok! Leste den ut på 1-2-3 og ville bare ikke at den skulle slutte. Fikk anbefalt den etter å ha lest Hunger Games-serien (som jeg elsket), for det er jo ganske likt konsept, men synes likevel det er heeelt forskjellige bøker. Anbefales!

The Fault in Our Stars - John Green. Fin bok!

The Hobbit - J. R. R. Tolkien. Brukte veldig lang tid på den da det var litt varierende hvor spennende den var, men likte den absolutt.

Nå for tiden leser jeg Lord of the Rings the Two Towers og jeg nærmer meg endelig slutten snart. Siden jeg forguder filmene over alt på jord følte jeg nesten at jeg måtte lese bøkene også, men synes de er litt tunge. Likevel veldig koselig da, og god engelsktrening! Er også halvveis i Delirium av Lauren Oliver, en triologi som foregår i et dystopisk samfunn hvor kjærlighet blir sett på som en sykdom og noe man kureres for når man blir 18 år. Veldig interessant konsept, men er litt skuffet. Kjøpte alle bøkene på en gang, så må jo lese alle, men håper det tar seg litt opp snart. Siden jeg virkelig fikk øynene opp for "dystopia" etter Hunger Games, Divergent og Battle Royale bestilte jeg mange bøker på Amazon i den sjangeren, så har masse lesestoff nå. Blant annet serien hvor Uglies av Scott Westerfeld er første bok, Matched-triologien av Ally Condie og Delirium som jeg nevnte. Har også planer om å lese the Maze Runner. o-o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divergent var ganske ålreit for ungdomsfiksjon å være, delirium høres ut som et bra tips(:

Om du vil ha noe litt mer dystert mtp fjerning av følelser, kan du prøve deg på 1984 av George Orwell og Brave New World av Aldous Huxley. Veldig veldig gode de bøker, om et godt steg opp fra ung-voksen-scifi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker bøker!

Kunne aldri erstattet de med lesebrett eller liknende, lukten, følelsen, opplevelsen av papir mellom hendene, nostalgien...Ah :)

Fant ingen innlegg som nevnte John Grisham, er det noen som liker han her?

Ellers vil jeg virkelog anbefale Atlas Shrugged og The Fountainhead av Ayn Rand! Herlig å lese bøker som utfordrer "vedtatte sannheter" og satte tankemønstre, som provoserer, tvinger deg til å kanskje se ting på en ny måte!

Og Jussi Adler Olsen er en god krimfavoritt hos meg. Drivende dyktig krimforfatter som virkelig klarer å holde å stemningen og spenningen fra ende til annen!

Liker også lett fordøyelog krim som Dan Brown osv, selv om ikke akkurat er de største litterære opplevelsene.

Er rimelig altspisende når det kommer til bøker, hver til sitt formål!

Stranda i syden er lettlest krim herlig, mens på reisefot må jeg innrømme at jeg lett kan underholdes av teit chick flic. De gangene jeg skal virkelig kose meg med gode bøker blir det mer større og skjønnlitterære verker, politiske biografier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Battle Royale - Koushun Takami. FOR en spennende bok! Leste den ut på 1-2-3 og ville bare ikke at den skulle slutte. Fikk anbefalt den etter å ha lest Hunger Games-serien (som jeg elsket), for det er jo ganske likt konsept, men synes likevel det er heeelt forskjellige bøker. Anbefales!

Jeg begynner tydeligvis å bli gammel, når The Hunger Games er inspirasjon for å lese/se klassiske Battle Royale :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja... Jeg begynte å lese Hunger Games fordi alle vennene mine syntes de var så bra, så var det noen som sa etterpå at HG var ren herming etter Battle Royale. Så da måtte jeg så klart lese den og :p Veldig glad for det, må være en av de beste bøkene jeg har lest noen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker bøker!

Ellers vil jeg virkelog anbefale Atlas Shrugged og The Fountainhead av Ayn Rand! Herlig å lese bøker som utfordrer "vedtatte sannheter" og satte tankemønstre, som provoserer, tvinger deg til å kanskje se ting på en ny måte!

At jeg glemte å nevne de bøkene er urovekkende idiotisk! 2 fantastiske bøker, har lest begge 2-3 ganger. Er rett og slett deilige bøker å lese!

Who is John Galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooh, på fredag var blei jeg tvunget med på en gjenbruksbutikk av mamma, og der fant jeg noe jeg har lett etter i snart 6 år! En av førsteopplaget av ringenes herre(norsk) der alle tre bøkerne var i samme perm, aaaah, nerden i meg gråt litt av glede! Nå må jeg bare finne en på engelsk, førsteopplag selvfølgelig!

Og det beste av alt, jeg betalte 5 kr for boka, det var så skamfult at jeg ville le!

Ja, alle bør lese ringenes herre, hobbiten og silmarillion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du en lavkulturell-borger siden du ikke leser Knaus?

Trodde vi var enig om ulike meninger jeg? Men fullt mulig jeg er en lavkulturell-borger om kriteriet der er å ikke være enig med deg ang hvem du mener er vår tids beste forfatter. Å påstå/lure på om noen er lavkulturell-borger pga de ikke har lest en bokserie er forøvrig bare tullete. Det samme gjelder det å tro at det kulturelle begrenser seg tydeligvis bare til bøker? Å i slik tilfellet så ser jo du at jeg har lest forfattere som Ayn Rand, George Orwell, Ernest Hemingway og Charles Bukowski å burde da skjønne at jeg ikke er en "lavkulturell-borger" slik du bruke begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var enig om ulike meninger jeg? Men fullt mulig jeg er en lavkulturell-borger om kriteriet der er å ikke være enig med deg ang hvem du mener er vår tids beste forfatter. Å påstå/lure på om noen er lavkulturell-borger pga de ikke har lest en bokserie er forøvrig bare tullete. Det samme gjelder det å tro at det kulturelle begrenser seg tydeligvis bare til bøker? Å i slik tilfellet så ser jo du at jeg har lest forfattere som Ayn Rand, George Orwell, Ernest Hemingway og Charles Bukowski å burde da skjønne at jeg ikke er en "lavkulturell-borger" slik du bruke begrepet.

Var en spøk, men jeg digger ditt høykulturelle svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig av og på forhold til bøker. Når jeg leser så leser jeg forferdelig mye i perioder. Når jeg er av så går det fort noen måneder før jeg får lysten over meg igjen. Er vel fantasy som ligger hjerte nærmest.

Animal Farm - George Orwell

1984 - George Orwell

The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway

Post Office - Charles Bukowski

Factotum - Charles Bukowski

Ham on Rye - Charles Bukowski

Pulp - Charles Bukowski

American Psycho - Bret Easton Ellis

Sword of Truth (serien) - Terry Goodkind

The Name of the wind - Patrick Rothfuss

The Paintet Man (serien) - Peter V. Brett

Harry Potter (serien) - J.K Rowling

Pillars of the Earth - Ken Follet

Drizzt Do`urden bøkene - R.A Salvatore

Dan Brown Bøkene

Tempelridder (serien) Jan Guillou

The Left Hand of God - Paul Hoffman

The Devil and Miss Prym - Paulo Coelho

The Zahir - Paulo Coelho

The Winner Stands Alone- Paulo Coelho

The Riftwar Saga - Raymond E. Feist

The Empire Trilogy - Raymond E. Feist

The Serpentwar Saga - Raymond E. FeistMillennium (serien) - Stieg Larsson

Myron Bolitar (serien) - Harlan CobenMiracle Cure - Harlan Coben

Tell No One - Harlan Coben

Gone for Good - Harlan Coben

No Second Chance - Harlan Coben

Just One Look - Harlan Coben

The Innocent – Harlan Coben

The Woods - Harlan Coben

A Discovery of Witches – Deborah Harkness

Naiv super - Erlend Loe

Doppler - Erlend Loe

Volvo Lastvanger - Erlend Loe

American Gods - Neil Gaiman

Black Magician (serien) - Trudi Canavan

+ en veldig mange bøker jeg ikke kommer på nå..

Du burde lese "Wheel of time" serien til Robert Jordan.

Finner ikke bedre fantasy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vet ikke om den har blitt nevnt tidligere, men leste nylig Geek Love av Katherine Dunn. Veldig vanskelig å legge fra seg, og ble bare mer og mer nedstemt etterhvert som slutten av boka nærmet seg.. Ligner ikke på noe du har lest før, og er skikkelig bra skrevet, interessant, spennende, drøy, sprø og alt annet.

KURT COBAIN AND COURTNEY LOVE were fans. Terry Gilliam—former Monty Pythonite and the director of Time Bandits, Brazil, and Fear and Loathing in Las Vegas—calls it “the most romantic novel about love and family I have read. It made me ashamed to be so utterly normal.” In the ’90s, Harry Anderson, the magician and actor (he played the Judge on Night Court) optioned the film rights and wrote a movie script himself. Flea, the Red Hot Chili Peppers’ bassist, adores it. “Certain books,” he says, “are so imaginative that they suck you into a world that you’d never known existed. They make you feel like you’re being let in on this secret. It’s life-changing.”

gl_bookcover3_large.jpg

The book is Katherine Dunn’s Geek Love, a dazzling oddball masterpiece published 25 years ago this month. It’s the tale of a circus sideshow called the Binewski Carnival Fabulon that hits hard times. (The titular “geek” refers to a sideshow performer who bites the heads off chickens.) When some of the show’s performers defect, its proprietors—Aloysius and Crystal Lil Binewski—decide to breed their own stable of freaks. Their methods are experimental and more than a little disturbing: They mess with their own DNA and biochemistry using various drugs, insecticides, and radioactive materials. It works: Lil gives birth to a boy with flippers for hands and feet, a set of Siamese twins joined at the waist, a hunchback albino dwarf, and a regular-looking baby with telekinetic powers. The Binewskis become freak superheroes, a team of way-weirdos, each with his own skills and powers.

It hardly sounds like mass-market material. But Geek Love has been a perennial best seller, and its cultural influence has been prodigious. The book has inspired and moved writers, artists, and performers to tell their own wild stories. Novelist Karen Russell read Geek Love for the first time when she was 15. She picked it up expecting a story of nerds in love, but found something else: “I felt electrocuted when I read that first page with Crystal Lil and her freak brood. I stood there in the bookstore and my jaw came unhinged. No book I’ve read, before or since, has given me that specific jolt.” Harlan Ellison describes Geek Love as “transformative” and adds: “Not only for its time and its subject matter, but for Katherine Dunn’s attack on the material. She had a stout voice and a clear insight.” Then there’s Jim Rose, who read Geek Love when he was a 30-year-old American touring Europe as a stunt performer with his wife’s family circus. The novel inspired him to launch his own sideshow in the US, the Jim Rose Circus, which toured with Lollapalooza, Nine Inch Nails, and then on its own through the ’90s. “Geek Love forces a movie into your head while you read it,” Rose says. “You barely even realize you’re reading words.” The only other book he could think of that had the same effect on him? Dostoyevsky’s Crime and Punishment. (It must be the scene where the lady gets a hatchet in her head.)

(Utdrag fra http://www.wired.com/2014/03/geek-love/)

http://www.goodreads.com/book/show/13872.Geek_Love?from_search=true

Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...