Gå til innhold

Den store lesetråden!


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lest ferdig Eckhart Toll's "The power of Now" idag.

Holy

fucking

shit.

Den har fullstendig endret hvordan jeg oppfatter meg selv og mine omgivelser, og livet mitt ble sånn ca. 1000 ganger bedre.

Helt vilt bra bok. Jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å få ut like mye verdi for 100 spenn som jeg fikk ut av den boka.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0340733500/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

post-16867-14440983698986_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest ferdig Eckhart Toll's "The power of Now" idag.

Holy

fucking

shit.

Den har fullstendig endret hvordan jeg oppfatter meg selv og mine omgivelser, og livet mitt ble sånn ca. 1000 ganger bedre.

Helt vilt bra bok. Jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å få ut like mye verdi for 100 spenn som jeg fikk ut av den boka.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0340733500/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

[ATTACH=full]146138[/ATTACH]

Er det litt sånn type selvhjelpsbok, eller er det annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for positivisme, leve i og sette pris på øyeblikkene, og det å bruke mer tid og energi på ting som gjør deg glad, men beskrivelsen av boka gjør meg litt skeptisk til om det er noe for meg... :

"Tolle packs a lot of information and inspirational ideas into The Power of Now. (Topics include the source of Chi, enlightened relationships, creative use of the mind, impermanence and the cycle of life.)" epti

Og ikke minst undertittelen. 'A Guide to Spiritual Enlightenment'...?

Edit:

Ekstremt god underholdning i de veldig delte meningene om boka her da :D

https://www.goodreads.com/book/show/6708.The_Power_of_Now?from_search=true

"It would be easy to dismiss this book as a fruit-salad of New Age and pseudo-buddhist clichés, mashed to a fine purée of nonsense and sold as a cure for what ails you in our age of secular alienation. In fact, that is what it is and that is what I'll do. "

https://www.goodreads.com/review/show/882975771?book_show_action=true&page=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for positivisme, leve i og sette pris på øyeblikkene, og det å bruke mer tid og energi på ting som gjør deg glad, men beskrivelsen av boka gjør meg litt skeptisk til om det er noe for meg... :

"Tolle packs a lot of information and inspirational ideas into The Power of Now. (Topics include the source of Chi, enlightened relationships, creative use of the mind, impermanence and the cycle of life.)" epti

Og ikke minst undertittelen. 'A Guide to Spiritual Enlightenment'...?

Edit:

Ekstremt god underholdning i de veldig delte meningene om boka her da :D

https://www.goodreads.com/book/show/6708.The_Power_of_Now?from_search=true

"It would be easy to dismiss this book as a fruit-salad of New Age and pseudo-buddhist clichés, mashed to a fine purée of nonsense and sold as a cure for what ails you in our age of secular alienation. In fact, that is what it is and that is what I'll do. "

https://www.goodreads.com/review/show/882975771?book_show_action=true&page=1

Jeg er egentlig ganske skeptisk til alt som omhandler religion og "ånd", så jeg filtrerte bort det jeg ikke trengte fra den boka mens jeg leste den, rett og slett. Men det jeg har tatt til meg er det å være "tilstede" og ikke la hjernen vandre, og det å ikke basere sin identitet på sine tanker, sin fortid, osv. Jeg har fått mye ut av den (jeg trengte bare å filtrere ut det jeg ikke trengte, som sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jostein Gaarder - Sofies Verden

Kanskje litt tung i begynnelsen, men fyttirakkern og spennende den var

Jostein Gaarder - Sjakk Matt

Samling fra de andre bøkene hans

Dan Brown - generelt

Liker bøkene hans, selv om noen av avslutningene er noe svake

Jon Ewo - Sola er en feit gud (leste den for mange år siden og fant NETTOPP ut at det er en trilogi :p Whohoo)

Utrolig morsom bok

Hans Frederik Follestad - De fire og han som gjør galt verre

Har bare lest begynnelsen og fortsettelsen, men dette er en av mine favoritter

Kari Sverdrup - Vi var fem

Mange år siden jeg leste den, men husker at jeg likte den veldig godt

Dante Alighieri - Den guddommelige komedie

Har ikke lest den ferdig, den er på nynorsk og der er jeg ikke veldig sterk. Spesielt ikke i diktform

Stephen King - Insomnia

Leser den nå og er foreløpig helt oppslukt

Kommer sikkert på flere etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket med meg Dan Brown's Inferno da jeg var på ferie. Tenkte det skulle være helt kurant sommerlesning.

Endte opp med å skumlese nesten siste halvdel av boka. Definitivt den verste i Langdon-serien.

Språket er elendig. Konseptet, historien og karakterene er godt under par, og hele greia utvikler seg til å bli et platt jag mot siste siden av boka slik at en endelig kan legge den fornøyd/misfornøyd fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gale kattedamen i meg kom over bøkerne om kattene til Tom Cox, har flirt på meg sting, og grått meg sårøyd. Helt fantastiske bøker for kattegale mennesker! :D

De heter forøvrig:

Under the Paw

Talk to the tail

The Good, The Bad and The Furry

Ellers har jeg kommet meg igjennom den siste måneden:

Inferno (alltid gøy å kjenne igjen plassene som beskrives i bøker, da det blir lettere å leve seg inn i historien, men langt i fra det beste av dan brown.mfg, hvor mange skrivefeil er det mulig å få inn i ei bok???)

Iskaldt bedrag (helt grei, mindre skriveleifer enn inferno, leser den nok ikke igjen med det første)

Santa Psyko av Johan Theorin (jeg digger måten han skriver på, og at alle historiene hans er så fulle av sorg)

Busemannen av Nærum og co (Den er bare helt latterlig, digger det!:D)

Enders game av Orson Scott (tommel opp om du liker fantasi. den har også nylig blitt filmatisert)

Flukt av Tana French (dama kan skrive, just saying)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket med meg Dan Brown's Inferno da jeg var på ferie. Tenkte det skulle være helt kurant sommerlesning.

Endte opp med å skumlese nesten siste halvdel av boka. Definitivt den verste i Langdon-serien.

Språket er elendig. Konseptet, historien og karakterene er godt under par, og hele greia utvikler seg til å bli et platt jag mot siste siden av boka slik at en endelig kan legge den fornøyd/misfornøyd fra seg.

Satt med nøyaktig samme tanke etter jeg leste den for noen år siden. DaVinci-koden var bra, også blir de bare dårligere og dårligere etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt med nøyaktig samme tanke etter jeg leste den for noen år siden. DaVinci-koden var bra, også blir de bare dårligere og dårligere etter det.

Om du likte da Vinci koden kan jeg anbefale Bjørn Beltø serien til Tom Egeland. Litt mer far-fetched, men det er bevisst fra forfatteren. Men ellers mye opp i samme gata, med religion, historie og konspirasjoner :hungry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jim Butcher- The Dresden files.

- For deg som liker fantasy og engelsk tørr humor.

Harry Dresen er privatetterforsker og wizard, han er åpen om dette, men blir sjeldent trodd. Hjelper politiet med å oppklare drap og andre hendelser som de ikke kan forklare. Historien drives fremover av stadig mer innvilklede plott og hendelser. Et godt persongalleri og masse humor. Bøkene er skrevet veldig levende og er lettlest underholdning! Jeg ble solgt allerede etter første bok og besitter nå hele bokserien, Amazon.co.uk (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jim Butcher- The Dresden files.

- For deg som liker fantasy og engelsk tørr humor.

Harry Dresen er privatetterforsker og wizard, han er åpen om dette, men blir sjeldent trodd. Hjelper politiet med å oppklare drap og andre hendelser som de ikke kan forklare. Historien drives fremover av stadig mer innvilklede plott og hendelser. Et godt persongalleri og masse humor. Bøkene er skrevet veldig levende og er lettlest underholdning! Jeg ble solgt allerede etter første bok og besitter nå hele bokserien, Amazon.co.uk (y)

Hørtes litt ut Douglas Adams' Dirk Gently-serie:

What do a dead cat, a computer whiz-kid, an Electric Monk who believes the world is pink, quantum mechanics, a Chronologist over 200 years old, Samuel Taylor Coleridge (poet), and pizza have in common? Apparently not much; until Dirk Gently, self-styled private investigator, sets out to prove the fundamental interconnectedness of all things by solving a mysterious murder, assisting a mysterious professor, unravelling a mysterious mystery, and eating a lot of pizza-not to mention saving the entire human race from extinction along the way (at no extra charge).

https://www.goodreads.com/book/show/365.Dirk_Gently_s_Holistic_Detective_Agency

-------------------------------

I still don't really understand how the ending of this book worked, and trying to describe the plot would be like trying to build a submarine out of cheese. Instead, I'll just share some quotes from this book that I especially loved, because Douglas Adams is the only author in the history of the world who is capable of creating them.

"'A horse?' he said again.

'Yes, it is,' said the Professor. 'Wait - ' he motioned to Richard, who was about to go out again and investigate - 'Let it be. It won't be long.'

Richard stared in disbelief. 'You say there's a horse in your bathroom, and all you can do is stand there naming Beatles songs?'"

"Richard stood transfixed for moment or two, wiped his forehead again, and gently replaced the phone as if it were an injured hamster. His brain began to buzz gently and suck its thumb. Lots of little synapses deep inside his cerebral cortex all joined hands and started dancing around and singing nursery rhymes."

"On the wall was a Duran Duran poster on which someone had scrawled in fat red felt tip, 'Take this down please.'

Beneath that another hand had scrawled, 'No.'

Beneath that again the first hand had written, 'I insist that you take it down.'

Beneath that the second hand had written, 'Won't!'

Beneath that - 'You're fired!'

Beneath that - 'Good!'

And there the matter appeared to have rested."

"'Welcome, by the way, to my offices.'

He waved a vague hand around the tatty surroundings. 'The light works,' he said, indicating the window, 'the gravity works,' he said, dropping a pencil on the floor. 'Anything else we have to take our chances with.'"

"'Don't you listen to anything you say? The whole thing was obvious!' he exclaimed, thumping the table. 'So obvious that the only thing which prevented me from seeing the solution was the trifling fact that it was completely impossible. Sherlock Holmes observed that once you have eliminated the impossible, then whatever remains, however improbable, must be the answer. I, however, do not like to eliminate the impossible.'"

https://www.goodreads.com/review/show/36966590?book_show_action=true&page=1

365.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt ut Douglas Adams' Dirk Gently-serie:

What do a dead cat, a computer whiz-kid, an Electric Monk who believes the world is pink, quantum mechanics, a Chronologist over 200 years old, Samuel Taylor Coleridge (poet), and pizza have in common? Apparently not much; until Dirk Gently, self-styled private investigator, sets out to prove the fundamental interconnectedness of all things by solving a mysterious murder, assisting a mysterious professor, unravelling a mysterious mystery, and eating a lot of pizza-not to mention saving the entire human race from extinction along the way (at no extra charge).

https://www.goodreads.com/book/show/365.Dirk_Gently_s_Holistic_Detective_Agency

-------------------------------

365.jpg

Det er i samme gate. Samme humor og driv i serien! Harry har også en sidekick ved navn, Bob, en pervers sjel som digger damer og krever betaling i form av Victoria Secretskataloger og kinky noveller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd!

Har i de siste årene lest langt mindre enn tidligere og begrunner det med uendelige lister faglitteratur en må igjennom. Av det lille skjønnlitterære jeg har lest har jeg innsett at jeg liker Albert Camus veldig godt. Spesielt anbefaler jeg Fallet og Den Fremmede.

Videre holder jeg nå på med Hemingways The Old Man and the Sea og koser meg godt med det. Etter det blir det Orwells 1984 og kanskje Prosessen av Kafka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orwell er aldri feil, animal farm anbefales og.

Nå jobber jeg meg igjennom The Intelligent Investor av Benjamin Graham, Arabat av Clive Barker, andreboka i serien om drizzt do'urden av R. A. Salvatore,leste akkurat Poison Study av Maria Snyder,en kjapp reread av første bok i mistborn - trilogien og første boka i Black Magician - serien.

ooooog så har jeg akkurat overlevd "Marked", førsteboka i "House of Night" - serien... Faen for et makkverk. Det får Twilight til å se ut som Dostojevskij i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...