Gå til innhold

Hvor mye sover dere om natta?


Synan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5-6 timer er vell normalt...Kan prøve å legge meg 9 men da må jeg skvise inn måltider ekstra tidlig, ikke alltid man rekker når man har to økter etter jobb. Skulle gjerne hatt 2-3timer mer søvn ja..Tendens til å våkne feks 4 eller 5 å være opplagt (4-5timer søvn) men når jeg legger mer rundt igjen og sover 1-2 timer til så er jeg helt ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer er normalen for meg. Tidligere, da jeg var besatt av at alt skulle være 100% med treningen, sov jeg 9-10 timer hver natt. Har ærlig talt ikke merket noe forskjell treningsmessig. Eneste er at det er litt tyngre å stå opp etter 6 timer, kontra 9. Ser uansett ikke vitsen med å kaste bort så mange verdifulle timer av døgnet, selv om jeg elsker å sove. Fungerer som sagt optimalt etter 6 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover gjerne 12 timer etter en tung underkroppsdag :sleep:

Ellers skal det mye til at jeg sover mindre enn 8 timer frivillig. Mangel på selvdisiplin kan selvfølgelig føre til at det blir mindre enn det, ingen krise men ikke optimalt. Jeg liker å være optimal.

Men gudene vite jeg hater folk som "skryter" av at de sove så lite fordi de har det så travelt... ALLE har for mye å gjøre og du er ikke en unik liten flink blomst :dead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sover gjerne 12 timer etter en tung underkroppsdag :sleep:

Ellers skal det mye til at jeg sover mindre enn 8 timer frivillig. Mangel på selvdisiplin kan selvfølgelig føre til at det blir mindre enn det, ingen krise men ikke optimalt. Jeg liker å være optimal.

Men gudene vite jeg hater folk som "skryter" av at de sove så lite fordi de har det så travelt... ALLE har for mye å gjøre og du er ikke en unik liten flink blomst :dead:

haha skryting? unik liten flink blomst? hahaha! Beklager, men jeg syntes det var ekstremt morsomt sagt:joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste at 7-11 er optimalt. hadde jeg vært barnløs hadde jeg nok sovet så og si hele tiden jeg ikke var på jobb... elsker og sove. meeeen.. realistisk sett snakker vi mellom 4-6 timer... altfor lite. men kidsa står opp mellom fem og seks og jeg kommer meg aldri i seng før tidligst elleve.... Jobber jeg sent er jeg hjemme kvart på elleve så det sier seg selv.. Kunne seff lagt med samtidig med ungene og sovet godt og lenge, men da hadde jeg mistet all tid med mannen min, alenetid og treningstid... så hva velger man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hvile og søvn er viktig for optimal restitusjon og fremgang råder det vel ganske stor enighet om, og har inntrykk av at 8 timer anses som en slags gylden regel (correct me if I'm wrong). Jeg syns allikevel dette er ganske ambisiøst (står selv opp 0530, og selvom jeg gjerne skulle lagt meg halv ti er det sjelden det skjer), og lurer derfor på hvor mye folk der ute faktisk sover? Hvordan opplever dere at søvnen påvirker fremgangen deres?

Takker for svar :)

Jeg burde ha omtrent 8+ timer søvn pr natt, men det blir ofte rundt 6-7 timer.

Hvis jeg f.eks bare har sovet i 6 timer, så blir jeg generelt litt slapp, og ut i fra det presterer jeg ikke spesielt bra m.t.p trening da heller. Jeg blir slappere og litt "latere" rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mellom 4 og 6 timer i hverdagene, pleier å sove i friminuttene på skolen(okei kanskje i 1 og 2 time også), også kanskje en time eller to etter skolen.

Ja, livet mitt er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

på jobb: om jeg går dagmann, rundt 8-9timer, om jeg går vakter, toppen 5,5 + en time eller to andre frivakta. går da 6timer på og 6 timer av, 7 dager i uken.

hjemme på fri: ligger som oftest på rundt 8-9 timer der og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ligger nok somregel på 8 timers natt, og fungerer best da...

noen dager, spessiellt i helgene, kan det bli 12 timer, eller tilogmed opp til 14...

trenger mye søvn grunnet fibromylargi, men bra kost og trening hjelper masse!

- men, skulle jeg ikke få mer enn 3-4 timer en natt, er jeg kjempeaktiv hele dagen, før jeg kollapser i senga om kvelden!

hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er A menneske og står opp kl 5 for å trene - mer enn gjerne. Men da må jeg i seng klokken 10 senest for at dette skal holde seg optimalt gjennom flere uker .... Klarer meg med 5-7 timers søvn da har mye energi men ikke over mange uker tror jeg. Det regulerer seg ofte da brått er borte en uke på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer?:eek: Der er jo noe som heter for mye søvn også! Hadde fått vondt i hodet å vert helt bombet resten av dagen hadde jeg hatt en slik gjennomsnittlig nattesøvn...

Hadde eg hatt eit val ville eg valt mindre søvn på ein augeblikk, men det går ikkje kroppen med på.

Utan nok søvn over tid kjem symptoma fort.

  • Sovnar på sofaen rett etter eg har stått opp, eventuelt midt på dagen
  • Sovnar framfor PC-en på jobb
  • Sovnar i samtlege møter på jobb
  • Sovnar så fort eg set meg ned og tar ein pause på jobb
  • Mindre konsentrasjon til skule
  • Slapp, trøytt heile dagen

Det er ganske slitsamt å halde på sånn over tid. Kjenner det og på kroppen at den ikkje fungerer optimalt, som igjen går ut over motivasjon, prestasjonar, humør osv.

Tenk på alle timane, døgna, månadane, åra eg kunne fått ekstra på denne jorda med eit mindre behov for søvn. Om ein lev til 80 år utgjer 3 timar kvar natt 87 600 timar, 3650 døgn, 10 år.

"Livet" vårt kan me i stor grad summere opp i effektiv tid ein er bevisst. Altså den tida ein er vaken.

B-menneskje, foren eder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...