Gå til innhold

Hvor mye sover dere om natta?


Synan

Anbefalte innlegg

At hvile og søvn er viktig for optimal restitusjon og fremgang råder det vel ganske stor enighet om, og har inntrykk av at 8 timer anses som en slags gylden regel (correct me if I'm wrong). Jeg syns allikevel dette er ganske ambisiøst (står selv opp 0530, og selvom jeg gjerne skulle lagt meg halv ti er det sjelden det skjer), og lurer derfor på hvor mye folk der ute faktisk sover? Hvordan opplever dere at søvnen påvirker fremgangen deres?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er tenåring og går fortsatt på skole, så jeg har ikke helt fått i meg det vettet som trengst for å komme seg til sengs tidlig...Men siden jeg har sommerferie så er jeg litt unskyldt!

Får ca 6 timer søvn på treningsdager og opp i mot 8 på hviledager, skulle jo vert omvendt men trener såpass tidlig og legger meg sent uavhengig av hvilke aktiviteter jeg har på timeplanen dagen etter:unsure:

Når det er skole så blir det som oftest rundt 6-7 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir mellom 5-6 timer hver natt.. står opp rundt seks og legger meg rundt elve, men har noen barn som trives med å vekke mamma og pappa noen ganger om natten.. :p men kan ikke bare skylde på dem da, for det hender seg at jeg ikke klarer å legge meg før ett, og det er jo bare latterlig når man har små barn som liker å stå opp tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 3-9 timer:banghead: Må opp rundt kl 5:30 de fleste dager pga jobb og når jeg dagen før ikke kommer hjem fra jobb før i 23-tiden er det vanskelig å få nok søvn:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 3-9 timer:banghead: Må opp rundt kl 5:30 de fleste dager pga jobb og når jeg dagen før ikke kommer hjem fra jobb før i 23-tiden er det vanskelig å få nok søvn:(

Kjenner meg godt igjen! Er oppe rundt da jeg også, og selvom jeg ikke jobber sent dagen før er det vanskelig å legge seg halv ti... Trenger egentlig 8 timer, men lurer på om det er mulig å "vende" kroppen til mindre...? Hadde vært digg isåfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel 7-8 timer, men våkner relativt ofte. :shifty: Noen dager føler jeg det er nok, andre dager ikke.

Merker på kroppen når jeg kan trene om morgenen ihvertfall :) Det kan jeg ikke idag..

Klarer du deg med +- 7 timer og har DEN formen og fremgangen er du et levende bevis på at (litt) under 8 hvertfall er mulig :) Men er nok som du sier; viktig å lytte til kroppen og hva den er i form til hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen! Er oppe rundt da jeg også, og selvom jeg ikke jobber sent dagen før er det vanskelig å legge seg halv ti... Trenger egentlig 8 timer, men lurer på om det er mulig å "vende" kroppen til mindre...? Hadde vært digg isåfall :p

Det er ikke lett nei. Det vet jeg faktisk ikke, men i de periodene der jeg kun sover 3-5 timer hver natt står jeg da etterhvert opp av meg selv og jeg kjenner meg litt mer uthvilt. Det sies jo at man må ta igjen søvn man mister så etter kanskje to uker med lite søvn kan jeg plutselig ha en natt der jeg sover 14-15 timer:sneaky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett 4,5 eller 6 timer. For mye søvn er krise for produktivitet her ihvertfall, og jeg føler meg generelt elendig om jeg sover mer.

Prøver også å tilpasse klokka etter antall søvnsykluser, så jeg slipper å våkne dautrøtt og sliten. Siden en syklus er 90min er det 4,5, 6 eller 7,5 timer som er smart å sette klokka på. Og det hjelper selvfølgelig å sørge for at det kommer lys inn om morningen.

post-1-14440877086826_thumb.jpeg

Finnes også en iPhone app som prøver å gjøre dette automatisk: Sleep Cycle alarm clock

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...