Gå til innhold

Jenter, hvor mye tar dere i markløft? (vanlig treningsvekt)


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser jeg har masse forbedringspotensiale. Tror jeg ligger på 3x8x50-55kg i strakmark med reimer. Uten reimer klarer jeg bare litt over 40kg. Vanlig mark kan jeg ikke teknikken på så har ikke testet noe særlig der. Hvis jeg bruker de store vektskivene står jeg på stepkasse/kloss, men mindre vektskiver kommer jeg dypt nok ved å stå på bakken. Bakside lår er langt ifra fleksibel hos meg.

Merker at progresjonen kommer ganske kjapt så lenge jeg trener systematisk, men det har jeg ikke gjort på månedsvis. Jeg tror jeg skal ta en tur på trening akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet meg sakte men sikkert fremover med markløften det siste halvåret (jeg er så heldig å ha en god treningspartner som har troa på at jeg kan klare mye mer enn jeg selv tror; er godt å ha noen som "pusher" meg litt videre):). For øyeblikket løfter jeg 3x6x70kg. Veier 62 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarte 12 repetisjoner med 47,5 en gang, men ellers blir det 12x45 kg i 3 serier. Kommer meg ikke videre, og har problemer med å ikke glippe stanga, frustrerende..

Prøvd mixed grip + magnesium/kalk?

funker som fjell .)

Selv tar jeg stort sett 60 x something, f.eks 5 reps (liker ikke å kjøre høyrep mark.. tok 50 x 15 en gang og det tok knekken på meg ass.. haha)

Tror jeg bør klare mist 80kg før jul :s håper hvertfall det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men der er jeg ekstremt uenig..

Markløft styrker ryggen, og etter mange år med masse ryggproblemer og bekkenlåsning, har jeg ikke hatt noe problem siden jeg begynte med mark.. Vel og merke er teknikk kjempe viktig, og noen av grunnen mange skader seg er fordi de ikke har god teknikk..

Jeg tar forresten 1x 130 og 10x 100 kg

Edit: jeg veier 54 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry men der er jeg ekstremt uenig..

Markløft styrker ryggen, og etter mange år med masse ryggproblemer og bekkenlåsning, har jeg ikke hatt noe problem siden jeg begynte med mark.. Vel og merke er teknikk kjempe viktig, og noen av grunnen mange skader seg er fordi de ikke har god teknikk..

Jeg tar forresten 1x 130 og 10x 100 kg

Jeg er av samme oppfatning som deg. Finnes det egentlig noen bedre øvelse for å styrke ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av samme oppfatning som deg. Finnes det egentlig noen bedre øvelse for å styrke ryggen?

Jeg vil ikke tro det er noe bedre øvelse:) Nedtrekk, apparater osv tar ikke hele ryggen. Pullups er jo kjempe bra, men er jo ikke så mange som klarer en serie med det.. Men mark er en fantastisk baseøvelse og jeg mener den hører hjemme i alle treningsprogram:)

Tror det skal mye til å skade ryggen hvis du varmer opp godt, og kjører en stund med lettere vekter, eventuelt får litt teknikkterping med noen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt med markløft, sist trening så det sånn ut: 30kg x12r -. 32.5kg x 12r - 35kgx12 reps. I følge jefit bør jeg vist klare 49kg 1RM, har sett på andre øvelser at jeg klarer mer, men litt usikker på markløft, da det for meg er en forholdsvis ny øvelse.

Ellers så har jeg hele livet vært plaget med smerter i korsryggen pga hypermobile ledd, markløft er en av få øvelser som tar nedre rygg og som ikke gir meg smerter. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er jo poengløst å bruke som veiledning når folk ikke oppgir hvor mye de veier? Om det er mye eller lite kommer jo helt ann på hvor mye man løfter i forhold til egen kroppsvekt. Imponerende med menn som løfter 300kg i feks benkpress, men så får man også med i beregninga at de veier 150kg..

Jeg veier 54 kg og begynner å legge til markløft i treningsopplegget mitt i dag. Jeg tenker 3x15 rep, 12 rep når jeg akkurat har lagt på mer vekt. Hvor mye er det forsvarlig å begynne på? Andre på min vekt som kan komme med erfaringer på hvor de startet og hva dere løfter nå? og ikke minst hvor lang tid tok det dere å komme dit? :) Vil være litt forsiktig i starten siden jeg fortsatt føler meg klønete på teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er jo poengløst å bruke som veiledning når folk ikke oppgir hvor mye de veier? Om det er mye eller lite kommer jo helt ann på hvor mye man løfter i forhold til egen kroppsvekt. Imponerende med menn som løfter 300kg i feks benkpress, men så får man også med i beregninga at de veier 150kg..

Jeg veier 54 kg og begynner å legge til markløft i treningsopplegget mitt i dag. Jeg tenker 3x15 rep, 12 rep når jeg akkurat har lagt på mer vekt. Hvor mye er det forsvarlig å begynne på? Andre på min vekt som kan komme med erfaringer på hvor de startet og hva dere løfter nå? og ikke minst hvor lang tid tok det dere å komme dit? :) Vil være litt forsiktig i starten siden jeg fortsatt føler meg klønete på teknikken.

Jeg begynte med bare stangen jeg.. og så prøvde jeg med de aller minste skivene, men da skjønte jeg ingenting, fordi jeg hadde jo sett på videoen av mark rippetoe at man skulle ha føttene midt under stangen, men jeg fikk ikke plass til føttene under stangen en gang! haha :)

Begynn lavt på vektene, og så jobber du deg oppover som i alle andre øvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...