Gå til innhold

Får ikke kyllingfiletten bra!


Anbefalte innlegg

Hei, gikk tom for kyllingfillet forrige uke og som vanlig kjøptemjeg i Sverige igjen, men nå får Jeg den ikke sånn som jeg liker den. Jeg foretrekker den fast og litt tørr, men denne blir drit mjuk og kjempemfuktig. Skjønner ikke hva jeg gjør feil, har prøvd flere forskjellige måter nå, har vel nesten gått en pakke allerede.

1. Tinet i vann, stekt i over en time i ovnen på 225 grader.

2. Stekt i panne.

3. Tinet uten vann, stekt skope på begge sider og 45min i ovnen på 125 grader, noen tips?

Den blir ikke rosa, bare jævlig myk og fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å dele den i biter slik at mer vann kan fordampe ut av kyllingen? En del av kyllingproduktene i Sverige er jo fyllt med en del vann. Kan anbefale å kjøpe de gule halal-posene istedet. Koster 30kr mer, men til gjengjeld er ikke 1/3 av vekten vann. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en TIME på kyllingfilet? Da sitter du igjen med hockeypuck. Kylling skal helst ikke være rosa - da er den ikke gjennomstekt. Du vil ha en kjernetemperatur på litt over 70 grader - da er den ferdig. Prøv evt. steketermometer.

Litt avhengig av størrelse kan en grei ca-regel være å brune raskt på høy varme, så steke i ovn på ca 200 i 20 min. Da kan du tilsette det du vil av smaker. -

Soyasaus og litt akasihonning på toppen f.eks er kjempegodt.(med mindre du er redd for et par ekstra kcal) Legg gjerne et par fedd hvitløk under fileten også! Mange varianter - smør på pesto og hell bittelitt appelsinjuice i formen er også veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2kg kyllingfilet fra first price til 130kr på kiwi, stor orangsj pose.

samme kyllingfilet som prior, bare de ikke er "normal" str - varierer fra 50g til 250g per filet.

null vann i kyllingen, og det skjer ikke at den blir ekkel.

også kan du grille den, på vanlig grill ute, 15-20min, da blir den veldig bra, saftig i midten og litt "tørr" ytterst.

Takk for svar, da tror jeg at jeg tester det, synes dette ernutrolig rart, første gang kyllingen blir sånn. Er heller ikke noe galt med ovnen, har til og med hatt dem over 1 time på 250 grader lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2kg kyllingfilet fra first price til 130kr på kiwi, stor orangsj pose.

samme kyllingfilet som prior, bare de ikke er "normal" str - varierer fra 50g til 250g per filet.

null vann i kyllingen, og det skjer ikke at den blir ekkel.

også kan du grille den, på vanlig grill ute, 15-20min, da blir den veldig bra, saftig i midten og litt "tørr" ytterst.

Sikker på at den ikke er tilsatt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes frossen filet får en merkelig smak og litt rar konsistens, smaker mer vann av den. (first price). Kjøper normalt first price fersk, ikke fryst. Når jeg steker filetene gjør jeg det i varm panne som står på hakk fem av seks mulige. Om filetene ligger veldig tett blir de nærmest kokt fremfor stekt. Jeg steker dem lenge for å få en stekeskorpe og for å få vannet ut av dem. Jeg har forsøkt å skjære den frosne i tynne skiver og steke. Da blir de smakløse og tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

For å få kyllingfiltet til å bli bra trenger du smør, olje, bacon/spekeskinke...

But srsly... Brun fileten på begge sider i panna, dvs brukl høy varme, deretter skru ned varmen betraktelig og la den gjennomsteke, gjerne med lokk over.

Problemet med fileter er nettopp det at de har lite fett i seg, dermed blir de fort ekstremt tørre om du ikke vet hva du gjør og passer og passer godt på.

Et tips kan være å koke opp vann med litt laurbærblader, hel pepper og kyllingbuljong, la filetene trekke i dette ((skru av varmen etter at vannet har kokt opp og bruk lokk for faen) og så brune de kjapt når de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Uten å behøve å kuppe tråden (eller lage ny tråd...), pleier folk flest å steke kyllingen i pannen eller i ovnen? Åt slik ferdigstekt kylling som man kjøper hel, og konsistensen er helt forskjellig fra den man steker i pannen. Noen som vet om det funker å steke kyllingfileter i ovnen med samme resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å behøve å kuppe tråden (eller lage ny tråd...), pleier folk flest å steke kyllingen i pannen eller i ovnen? Åt slik ferdigstekt kylling som man kjøper hel, og konsistensen er helt forskjellig fra den man steker i pannen. Noen som vet om det funker å steke kyllingfileter i ovnen med samme resultat?

Jo større/jo mer ujevnt et kjøttstykke er, jo mer tjener du på å brune det i pannen,for så å steke det ferdig i ovn.

Stekepannen er mye mye bedre på å overføre store mengder med energi inn i kjøttet over kort tid(Metallet i stekepanna blir mye mye varmere,og har mye mye bedre evne til å overføre denne varmen, enn lufta i stekeovnen), men dette kan føre til at kjøttet fort blir overstekt/svidd,spesiellt når det er snakk om tynne kjøttstykker som kyllingfilet; resultatet blir fort et veldig hardt og trevlet stykke middag.

Stekeovnen er derimot mye dårligere til å overføre varme FORT,så her blir resultatet som regel mye jevnere og mer kontrollerbart(og litt mer tidkrevende) enn ved utelukkende steking i panne. Hvis du i tillegg går til innkjøp av et digtalt steketermometer, vil en helt ny verden av presisjon og awesome middager åpne seg for deg:)

Selv pleier jeg å brune kyllingbrystet i varm olje på den ene siden,før jeg snur, og har oppi en smørklatt,for den gode smakens skyld, så tar jeg den ut, legger på asjett, setter inn termometer, har på litt smør på toppen, og steker til... tjæh, 58 grader på 150*c . Tar den ut og lar den hvile i en 3-4 min,så kommer kjernetemperaturen seg opp på 62-63 grader, gjennomstekt, men fremdeles juicy<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Ytterøy sin kyllingfilet på det sterkeste. Kommer i 2kg frosset, 1,8 kg fersk og 2 fileter fersk.

Forside - Ytterøy kylling

problemet er vel at den bare selges i trondheim/trøndelag. Funker kjempebra i stekepose. kan også fryses ned i porsjon etter steking uten at den blir helt gummi når du tiner den igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...