Gå til innhold

Får ikke kyllingfiletten bra!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, gikk tom for kyllingfillet forrige uke og som vanlig kjøptemjeg i Sverige igjen, men nå får Jeg den ikke sånn som jeg liker den. Jeg foretrekker den fast og litt tørr, men denne blir drit mjuk og kjempemfuktig. Skjønner ikke hva jeg gjør feil, har prøvd flere forskjellige måter nå, har vel nesten gått en pakke allerede.

1. Tinet i vann, stekt i over en time i ovnen på 225 grader.

2. Stekt i panne.

3. Tinet uten vann, stekt skope på begge sider og 45min i ovnen på 125 grader, noen tips?

Den blir ikke rosa, bare jævlig myk og fuktig.

Det at kyllingen har ligget i saltlake (slik svenskene ofte gjør), er egentlig bare en fordel for å få saftig kylling. Kyllingfilet er veldig magert, og blir lett tørt om det varmebehandles for mye. Jeg legger ofte store magre kjøttstykker i saltlake selv før steking / ovnsbaking.

For å få et bra resultat av frossen kyllingfilet (dette gjelder forøvrig alt kjøtt som er frossent), bør du gjøre følgende:

1. Tin kyllingen sakte i kjøleskap. Dette tar minst et døgn. Ikke tin i romtemp, da risikerer du at mye av væsken forsvinner!

2. Når kylligen er helt tint, la den ligge ca. i romtemp før tilberedning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling som "stekes" i mye væske blir gummiaktig på konsistens, så det å brune er et godt forslag. Jeg tiner svenskekyllingen i kjøleskap og heller av vannet selvfølgelig, da blir det best.

Personlig ville jeg aldri stekt kyllingen på temp under 200, i ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling som "stekes" i mye væske blir gummiaktig på konsistens, så det å brune er et godt forslag. Jeg tiner svenskekyllingen i kjøleskap og heller av vannet selvfølgelig, da blir det best.

Personlig ville jeg aldri stekt kyllingen på temp under 200, i ovn.

200 grader synes jeg er mye på så magert kjøtt som kyllingfilet.

Brun først i ei skikkelig varm jernpanne etterfulgt av steking på 125 grader (helst med steketermometer) i stekeovn til filtene er gjennomstekt gir garantert bra resultat hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale Ytterøy sin kyllingfilet på det sterkeste. Kommer i 2kg frosset, 1,8 kg fersk og 2 fileter fersk.

Forside - Ytterøy kylling

problemet er vel at den bare selges i trondheim/trøndelag. Funker kjempebra i stekepose. kan også fryses ned i porsjon etter steking uten at den blir helt gummi når du tiner den igjen

Hvor kan den kjøpes og til hvilken pris (har ikke sett den på Rema iallefall)? Min "lokale" Kiwi har ALDRI 2kgs pose inne, så jeg søker alternativer i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der du, må vel legge turen innom Obs til helga. Takk for tipset!

Har forøvrig god erfaring med å først steke filetene litt hardt i panna, for så i stekeovnen (175-200 grader i 15-20 min avhengig av størrelse på bitene). Bruker som oftest en panne med avtagbart håndtak, så jeg kan bare slenge hele panna inn i ovnen, enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...