Gå til innhold

PSMF-oppskrifter


Anbefalte innlegg

Noen som har gode oppskrifter på torsk?

Har akkurat svelget ned min ovns-stekte torskefilet. La den i en ildfast form i fryst tilstand.

Delte opp litt brokkoli og blomkål som jeg la oppi forma. Deretter krydret jeg godt med salt og sitronpepper. I tillegg fant jeg en åpnet pose med tacokrydder som jeg strødde over fisken.(ca 1/2 pose)

Sett inn fisken når ovnen er 200 grader.

Snu torskefileten underveis, og hakk den opp i små biter for å få fortgang i stekingen. Formen fyller seg litt med vann fra torskefileten, og blander seg godt med krydderet.

Usikker på hvor lenge den stod inni, du må nesten bare følge med litt, evt tine fisken først.

Dette ble uansett kjempegodt. Faktisk noe av det beste jeg har spist på PSMF, og dette blir det garantert mer av :D

Spar på krydderet om du ikke liker sterk mat.

Bon apetit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av det jeg har spist i den siste tiden:

Kyllingfilet eller reker med knust chilli, hvitløk og litt ingefær + brokkoli og litt minimais.

Kyllingfilet med løk og tomat (og en ss linser)

Torskefilet med dill og sitron, litt blomkål og masse agurk (med bittelitt eddik)

Torskefilet med egg(ehvite), revnet gulrøtter og brokkoli

Grillspyd med kongereker, biffskrimler, løk og paprika + salat

Salat, tomat, agurk, gulrotrasp, cottage cheese (salt, pepper, hvitløk og paprikapulver)

Grillet sopp, løk, paprika og biffstrimler (som biffsnadder) med grønn salat og cherrytomat

Crabfish med dill og isberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat en avansert oppskrift dette, men i dag rakk jeg ikke butikken før middag og alle ferske grønnsaker ble spist i helgen. Fant en pose findus brokkoli og blomkålblanding i fryseren, kokte opp dette og moste det sammen med litt av kokevannet og salt med stavmikseren min og det var rett og slett overraskende godt! Barna likte det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat en avansert oppskrift dette, men i dag rakk jeg ikke butikken før middag og alle ferske grønnsaker ble spist i helgen. Fant en pose findus brokkoli og blomkålblanding i fryseren, kokte opp dette og moste det sammen med litt av kokevannet og salt med stavmikseren min og det var rett og slett overraskende godt! Barna likte det også :)

Brokkolipure er en slager hos de små her i huset også :-)

Er like god laget av frossen som av fersk brokkoli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvordan man setter inn bilder, men har ihvertfall noen oppskrifter.

Lasange

Karbonadedeig

Hvitløk

Sambal olek

Basilikum

Oregano

salt og pepper

Hakkede tomater

cottage cheese

squash

-Bruk en ostehøvel og skjær tynne skiver av squashen, legg disse på en tallerken og dryss litt salt over. Dette er ffor å trekke vannet ut av squashen. La de ligge sånn i minst 15 min, før de tørkes godt.

-Stek karbonadedeigen sammen med most hvitløk og urter. Hell på hakkede tomater og la dette koke inn som en tomatsaus. (Smak gjerne til med litt sukrin for å få litt sødme på sausen.)

-Legg ett lag med kjøttsausen i bunnen av en ildfast form.

-Legg et tynt lag med squash over kjøttsausen, så et lag med cottage cheese over squashen. Deretter et lag med kjøttsaus over cottage cheesen.

-Fortsett å fyll på lagvis til formen er full.

Stekes på ca 225 grader i 15-20 min i ovnen.

Serveres med salat og en dæsj kesam.

Torsk med ratatouille

-Squash, paprika, løk, chilli, aubergine (hvilke grønnsaker du liker) deles opp i biter, før de stekes lett i en panne. Tilsett hakkede tomater, hvitløk og pepper og la dette koke litt inn.

-Legges i en ildfast form, med torsk på toppen (krydre gjerne torsken med krydder du liker, jeg bruker chilli og lime)

-Stekes i ovnen på 200 grader til fisken er gjennomstekt..

"Riskkrem"

Ett par ss cottage cheese blandes med noen dråper vaniljeessens og stevia. Hell så litt Funlight wildberry over.

"Rømmegrøt"

Mager kesam med sukrin og kanel

Tacokrydder

1 del salt

2 deler cumin/spisskummen (fås kjøpt i innvandrerbutikker og velassorterte dagligvarebutikker)

1/2 del koriander

1/2 del chilipulver

1/2 del hvitløkspulver

1 del paprikapulver

litt pepper

Buritos

-Stek karbonadedeig, sammen med tacokrydderet, tilsett brokkoli (skjært i mindre biter) og hakkede tomater. La dette koke inn.

-Visp egghvitter sammen med litt, chilli, paprika. og stek som en omelett. ( Jeg bruker ganske høy varme til å begynne med, sånn at det blir en god stekeskorpe, så den slipper stekepannen lett)

-Legg omeletten over på en tallerken, legg på ett lag tacokjøtt og rull sammen. Fest med tannpirker..

-Serveres med salat og en dæsj kesam.

Blomkålmos

Del opp en blomkål og kok dette i vann tilsatt litt buljong. Hell så av kokevannet og mos den kokte blomkålen med stavmikser til det ser ut som potetmos.

Godt tikylling og svin.

Stekt "ris"

Rasp et blomkålhode på rivjern så du får masse små korn. Sett til siden.

Hakk opp vårløk eller purre og stek dette i en panne sammen med hvitløk. Tilsett så blomkålkornene og stek alt sammen til

Ta pannen av platen og rør inn pillede reker. Litt salt og pepper.

Pikekyss

Visp 4 egghvitter stivt. Smak til med en blanding av sukrin og stevia. Helle dette i en sprøytepose, og klem ut små topper på en bakepapirkledd langpanne. Stekes i 1 time på 100 grader.

Gyros-krydder

1 stk finhakket løk

3 båter finhakket hvitløk

1 ts malt merian

1 ts tørket rosmarin

1 ts paprika pulver

1/2 ts pepper

1 ½ ts salt

Alt blandes sammen med strimlet svinekjøtt. La dette stå litt på kjøkkenbenken for å trekke smak.

Stek i panne, eller tre på grillpinner og grill i ovnen. Spises med salat.

Jeg tror ikke Hellstrøm hadde vært imponert over disse rettene, men de går greit på en psmf-diett. Alt dette hadde smakt 1000 ganger bedre hadde man bare kunne tilsatt litt fett.. Men er man på diett så er man på diett!:meh:

Åh, den lasagnen hørtes virkelig god ut! Den skal jeg teste:) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oppkarbingsdagen; Protein-pannekaker:

- 3 eggehviter

- ca 40 g QNT Metapure no carb proteinpulver- vanilje smak

- 2 ss skummet melk

Piskes godt og stekes på middels varme

Spises med mager cottage cheese, noen få blåbær og jordbær

post-11737-14440854480696_thumb.jpg

Denne er laget med sjokolade proteinpulver, men etter min mening er vanilje garantert best

Totalt 254 kcal:

3 eggehviter: 50 kcal

QNT Metapure 40 g: 143 kcal

Skummetmelk (ca 2ss): 7 kcal

Cottage Cheese 30 g: 24 kcal

Blåbær (ca 20g): 10 kcal

Jordbær (4 stk): 20 kcal

Utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger flytende eggehvite på kartong i dagligvarebutikker i f.eks USA og Australia.

Noe å tipse prior om kanskje..så kan de selge det istedet for den teite omelett-blandingen på kartong :p Her i huset er hundene veldig fornøyd med at jeg ikke bruker eggeplommene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]30207[/ATTACH]

Mandelbrød:

  • 5 egg
  • 2 eggehviter
  • 150 gram mandelmel
  • 50 gram fiberhusk
  • 2 dl mager kesam
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ss sukrin
  • 3/4 ts salt

Sett ovnen på 180 grader og pisk eggehvitene stive sammen med saltet.

Bland alt det tørre i en bakebolle og tilsett egg og kesam.

Rør godt sammen.

Vend de stivpiskete eggehvitene forsiktig inn i deigen.

Ha deigen i en teflonform eller bruk bakepapir i formen. Stekes i ca 30 min.

Et brød gir ca 30 skiver, og næringsinnholdet pr skive er 37 kcal, 5.1 g protein, 1.2 g karbohydrater og 1.4 g fett.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 173 kcal protein: 16,3 karbohydrat: 4,9 fett: 7,7 fiber: 9,2

post-535-14440855706828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]30207[/ATTACH]

Mandelbrød:

  • 5 egg
  • 2 eggehviter
  • 150 gram mandelmel
  • 50 gram fiberhusk
  • 2 dl mager kesam
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ss sukrin
  • 3/4 ts salt

Sett ovnen på 180 grader og pisk eggehvitene stive sammen med saltet.

Bland alt det tørre i en bakebolle og tilsett egg og kesam.

Rør godt sammen.

Vend de stivpiskete eggehvitene forsiktig inn i deigen.

Ha deigen i en teflonform eller bruk bakepapir i formen. Stekes i ca 30 min.

Et brød gir ca 30 skiver, og næringsinnholdet pr skive er 37 kcal, 5.1 g protein, 1.2 g karbohydrater og 1.4 g fett.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 173 kcal protein: 16,3 karbohydrat: 4,9 fett: 7,7 fiber: 9,2

50g fiberhusk? Er ikke det ganske mye når fiberhusk bare er ment som et bindemiddel? Bruker selv aldri mer en 2SS maks :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[ATTACH]30207[/ATTACH]

Mandelbrød:

  • 5 egg
  • 2 eggehviter
  • 150 gram mandelmel
  • 50 gram fiberhusk
  • 2 dl mager kesam
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ss sukrin
  • 3/4 ts salt

Sett ovnen på 180 grader og pisk eggehvitene stive sammen med saltet.

Bland alt det tørre i en bakebolle og tilsett egg og kesam.

Rør godt sammen.

Vend de stivpiskete eggehvitene forsiktig inn i deigen.

Ha deigen i en teflonform eller bruk bakepapir i formen. Stekes i ca 30 min.

Et brød gir ca 30 skiver, og næringsinnholdet pr skive er 37 kcal, 5.1 g protein, 1.2 g karbohydrater og 1.4 g fett.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 173 kcal protein: 16,3 karbohydrat: 4,9 fett: 7,7 fiber: 9,2

Men dette er vel ikke særlig PSMF-vennlig? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er vel ikke særlig PSMF-vennlig? :)

Om man klarer å holde seg til en skive til dagen og er flink ellers så kan det jo gå, men den dagen eg først baker brød vil eg jo helst spise litt mer og spise mes det er ferskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller sukrin som karbohydrater når man bruker det i mat eller kan man spise uendelig av det uten å ha det med i karbohydratregnestykket? Det står jo på posen at kroppen ikke tar opp karbohydratene, men i næringsinnholdet står det at det inneholder 100g karbohydrater.. Ble litt usikker da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller sukrin som karbohydrater når man bruker det i mat eller kan man spise uendelig av det uten å ha det med i karbohydratregnestykket? Det står jo på posen at kroppen ikke tar opp karbohydratene, men i næringsinnholdet står det at det inneholder 100g karbohydrater.. Ble litt usikker da. :)

100g karbohydrater som ikke tas opp = 0 kalorier, men ja, det er fortsatt karbohydrater :) For å svare på spørsmålet ditt: Spis i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske- og skalldyrsuppe:

Har eksperimentert mer her, og kommet frem til noe enda bedre.

1 stk. Stabburet Kokkeklar fiskesuppe (P:3,6 - K: 5,3 - F: 5,0)

  • 1 liter tilsvarer 1,125 kg, inkludert 2 dl lettmelk
  • Totalt: 40,5 - 59,6 - 56,2

100 gram torskefilet (P:18,1 - K: 0,0 - F: 0,3)

100 gram laksefilet (P:18,0 - K: 0,0 - F: 9,0)

Det under skal ikke kokes, bare hives oppi rett før suppen serveres (hvis ikke blir det seigt):

100 gram scampi (P:15 - K: 0,5 - F: 0,5)

100 gram kamskjell (P:17,9 - K: 0,0 - F: 1,1)

50 gram krepsehaler (P:11,0 - K: 1,0 - F: 1,0)

50 gram blåskjell (P:16,0 - K: 2,0 - F: 2,5)

100 gram reker (P:13,0 - K: 0,5 - F: 1,0)

Fyll inn mer her. Tar gjerne imot tips!

0,5 dl matfløte (P:2,7 - K: 3,9 - F: 20,0)

Totalvekt: 1.775 gram

Totalt: P: 137,4 - K: 64,0 - F: 79,9

Pr 100g: P: 7,8 - K: 3,7 - F: 4,5

Man kan klare seg fint uten matfløten, men det har ganske mye å si på smaken. Det samme gjelder for variasjonen i innholdet. Masse ulike skalldyr og fisketyper gir god smak og mindre ensforming (går ikke lei). Hiver på litt gressløk på toppen. Til vanlig går en del av suppen i vasken (når man er ferdig med innholdet), så totalen er nok en del mer fordelaktig enn skrevet over. Ikke den billigste middagen, men herregud så godt det er. Hadde spist dette her hver eneste dag om jeg kunne, men er redd for å gå lei, så det blir rundt 3 ganger i uken.

post-10959-14440857310454_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...