Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

hei hei!

jente, 22 år, 74 kilo, 163 cm. startet på dietten for 3 dager siden, regnet ut på diett.no at jeg spiser 1030 kcal iløpet av en dag, er dette litt lite? eller er det ett greit inntak?

54% proteiner

29% fett

17% karbo

høres dette riktig ut, eller er jeg helt på bærtur?

I følge diett.no inntar jeg 350% protein, tror du må ta utregningen på nytt, samt ett blikk på artikkelen.

Vil refferere til en utregning av Little Engine that Could:

Hvis du er nogen lunde sikker på fettprosenten din kan du fint ta 2,5*(fettfri masse * 1,1) = 190g

For fettprosent:

http://www.treningkosthold.no/kalkulator/fettprosentkalkulator.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye er 'greit' å jogge i løpet av denne dietten? Løper vanligvis rundt 45 km i uken.

Ville kuttet ut kardio treningen, for man skal ikke trene for mye av dette på en slik ekstrem diett som dette.. Du kutter så mye ned på energi inntaket ved maten, så du vil bare ødelegge mer enn hva som er bra ved å jogge i tillegg.. :) Man bør trene 3 ganger med helkroppsstyrke i løpet av en uke på denne dietten. Det er for at kroppen ikke skal begynne å ta av musklene dine, når du går ned i vekt..

Er ikke dette riktig LETC? :) Lært av deg, så tror det skal være riktig? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kuttet ut kardio treningen, for man skal ikke trene for mye av dette på en slik ekstrem diett som dette.. Du kutter så mye ned på energi inntaket ved maten, så du vil bare ødelegge mer enn hva som er bra ved å jogge i tillegg.. :) Man bør trene 3 ganger med helkroppsstyrke i løpet av en uke på denne dietten. Det er for at kroppen ikke skal begynne å ta av musklene dine, når du går ned i vekt..

Er ikke dette riktig LETC? :) Lært av deg, så tror det skal være riktig? :p

Gjør man øvelsene skikkelig, så er de faktisk mer enn nok for heltrening av kroppen under en slik diett (tenker på de i artikkelen). Skal ikke være for tungt på grunn av det lave inntaket, men akkurat nok til at du klarer å gjennomføre planen.

Litt kardio kan man gjøre hvis man liker det, men ikke nødvendig. Tenker jogge en distanse man er vant til å jogge fra tidligere, og vet man mestrer veldig godt. For andre kan det være nok å gå/sykle til og fra jobb hvis mulig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;) Jeg føler meg kvalm og sliter med å spise opp mengden kjøtt+grønnsaker til hvert måltid, er dette utrolig viktig eller kan man spise det man orker?

Om du ikke klarer å få i deg all maten, ikke start på PSMF. Du skyter deg selv jævlig hardt i foten om du ikke spiser proteinet du skal ha i deg.

Hvor mye er 'greit' å jogge i løpet av denne dietten? Løper vanligvis rundt 45 km i uken.

Om du i det hele tatt har lest noe om PSMF, ville du ha fått med deg at all kondisjonstrening utgår med høye kneløft. Med andre ord - om du må løpe 45 km i uken er PSMF ikke noe for deg. Treningen som skal gjøre under PSMF er kun styrketrening, og lette helkroppsøkter sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge diett.no inntar jeg 350% protein, tror du må ta utregningen på nytt, samt ett blikk på artikkelen.

Uhm...jeg tror du kan gi oss det i gram, jeg. Om diett.no ikke sier det, så bruk myfitnesspal.com i stedet. Den har en mobil-app også.

Ville kuttet ut kardio treningen, for man skal ikke trene for mye av dette på en slik ekstrem diett som dette.. Du kutter så mye ned på energi inntaket ved maten, så du vil bare ødelegge mer enn hva som er bra ved å jogge i tillegg.. :) Man bør trene 3 ganger med helkroppsstyrke i løpet av en uke på denne dietten. Det er for at kroppen ikke skal begynne å ta av musklene dine, når du går ned i vekt..

Er ikke dette riktig LETC? :) Lært av deg, så tror det skal være riktig? :p

Gjør man øvelsene skikkelig, så er de faktisk mer enn nok for heltrening av kroppen under en slik diett (tenker på de i artikkelen). Skal ikke være for tungt på grunn av det lave inntaket, men akkurat nok til at du klarer å gjennomføre planen.

Litt kardio kan man gjøre hvis man liker det, men ikke nødvendig. Tenker jogge en distanse man er vant til å jogge fra tidligere, og vet man mestrer veldig godt. For andre kan det være nok å gå/sykle til og fra jobb hvis mulig for det.

Jeg ville ikke jogget på den dietten. Underskuddet skapes av dietten, og det er ikke noe mer å forbrenne. Det man bruker ekstra på joggingen vil bli tatt fra de få næringsstoffene man spiser, så da må man i så fall spise mer. Det med vekttreningen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg har nå gått på dietten siden sist helg, og tenkte å ta refeed i morgen kveld, det var 5-6 g karbs per kg kroppsvekt? og så skal jeg ikke regne på fettet? (ser på meg selv som medium trent) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei hei!

jente, 22 år, 74 kilo, 163 cm. startet på dietten for 3 dager siden, regnet ut på diett.no at jeg spiser 1030 kcal iløpet av en dag, er dette litt lite? eller er det ett greit inntak?

54% proteiner

29% fett

17% karbo

høres dette riktig ut, eller er jeg helt på bærtur?

Du får iallfall ikke i deg for lite kcal.. På en strikt psmf så er man vel nede i 700-800 kcal om dagen.. Du kan kutte endel ned på fett inntaket. Det kan ligge på under 20 % iallfall, gjerne litt lavere enn det og om jeg ikke husker feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge diett.no inntar jeg 350% protein, tror du må ta utregningen på nytt, samt ett blikk på artikkelen.

Vil refferere til en utregning av Little Engine that Could:

For fettprosent:

http://www.treningkosthold.no/kalkulator/fettprosentkalkulator.aspx

hvis man trykker på det kakestykke oppdelingen så står det 54% proteiner, men om jeg ser på ADI så ser jeg at det står 310 % proteiner og 56 % fett.. jeg fikk fortalt at jeg må ha noen fettkilder så jeg bruker en halv avokado til lunsj og en halv boks cottage cheese til middag som fettkilder, er det helt feil? føler meg skikkelig dum her nå! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får iallfall ikke i deg for lite kcal.. På en strikt psmf så er man vel nede i 700-800 kcal om dagen.. Du kan kutte endel ned på fett inntaket. Det kan ligge på under 20 % iallfall, gjerne litt lavere enn det og om jeg ikke husker feil :)

Tja...vi regner i gram, ikke prosent. Men man må forsøke å holde seg under 20g fett og 20g karbo. Jeg hadde som mål å ligge under 10g på begge deler...

Heisann, jeg har nå gått på dietten siden sist helg, og tenkte å ta refeed i morgen kveld, det var 5-6 g karbs per kg kroppsvekt? og så skal jeg ikke regne på fettet? (ser på meg selv som medium trent) :)

Spis så magert som mulig, ja, og 5-6g er om du har tømt glykogenlagrene dine helt. Alternativt kan du prøve å unngå å stresse og ha en dag der du i det minste dropper å telle på en del av maten. Jeg skal spise brioche i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk har en tendens til å overkomplisere PSMF .. VELDIG. Ja, man kan steke ting i litt smør.. det totale underskuddet vil uansett bli enormt. :)

Eventuelt kan man forenkle ting andre veien og bare droppe fettet til steking...man kan ikke si at man kompliserer det ved å droppe å vurdere når man kan og når man kan, fordi man aldri kan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man trykker på det kakestykke oppdelingen så står det 54% proteiner, men om jeg ser på ADI så ser jeg at det står 310 % proteiner og 56 % fett.. jeg fikk fortalt at jeg må ha noen fettkilder så jeg bruker en halv avokado til lunsj og en halv boks cottage cheese til middag som fettkilder, er det helt feil? føler meg skikkelig dum her nå! :blush:

Eneste fettkilden du ha under PSMF er 10 g fiskeolje av et eller annet slag, evt. en annen omega-3-kilde. Ellers skal fett holdes så lavt som overhodet mulig. Det eneste du ha i tillegg til omega-3, er nok proteiner (2-2,5 g per kg).

EDIT: Prosentandeler av ulike makro er relativt uinteressant. Oppgi heller i absolutte tall, så slipper vi andre å regne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man trykker på det kakestykke oppdelingen så står det 54% proteiner, men om jeg ser på ADI så ser jeg at det står 310 % proteiner og 56 % fett.. jeg fikk fortalt at jeg må ha noen fettkilder så jeg bruker en halv avokado til lunsj og en halv boks cottage cheese til middag som fettkilder, er det helt feil? føler meg skikkelig dum her nå! :blush:

Du skal droppe så mye fett og karbo du kan. Det står i alle manualer. I tillegg til proteinet skal du ha i deg 10g med EFA, f.eks. fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja...vi regner i gram, ikke prosent. Men man må forsøke å holde seg under 20g fett og 20g karbo. Jeg hadde som mål å ligge under 10g på begge deler...

Spis så magert som mulig, ja, og 5-6g er om du har tømt glykogenlagrene dine helt. Alternativt kan du prøve å unngå å stresse og ha en dag der du i det minste dropper å telle på en del av maten. Jeg skal spise brioche i morgen :D

Når du sier tømt glykogenlagrene helt, mener du da at jeg har vært helt perfekt i karbavdeling, (rundt 10g) helt siden start? :) Men det står også at man må vurdere en pause etter 14 dager, skal da altså den 15 være en slik regnefri dag med kanskje brød og melk men ikke direkte usunde matvarer, i motsetning til refeed dag som man kan unne seg noe godt, usundt som... pizza? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Prosentandeler av ulike makro er relativt uinteressant. Oppgi heller i absolutte tall, så slipper vi andre å regne på det.

Det skrev jeg også til vedkommende litt høyere opp. Fortalte til og med hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal droppe så mye fett og karbo du kan. Det står i alle manualer. I tillegg til proteinet skal du ha i deg 10g med EFA, f.eks. fiskeolje.

takker for all hjelp!! får i meg både EPA og DHA via omega-3 tabletter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier tømt glykogenlagrene helt, mener du da at jeg har vært helt perfekt i karbavdeling, (rundt 10g) helt siden start? :)

Uh?

Men det står også at man må vurdere en pause etter 14 dager, skal da altså den 15 være en slik regnefri dag med kanskje brød og melk men ikke direkte usunde matvarer, i motsetning til refeed dag som man kan unne seg noe godt, usundt som... pizza? :)

Når, hvor ofte og hvor lenge du skal ha pauser kommer an på fettprosenten din. For de fleste kan det være greit å ha et "fritt" måltid i uken der man spiser mye karbo. Hvor karbohydratene kommer fra er ikke sååå farlig, men det er de som måler opp søtpotet fordi det er et par prosent bedre enn boller. Jeg...koser meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh?

Når, hvor ofte og hvor lenge du skal ha pauser kommer an på fettprosenten din. For de fleste kan det være greit å ha et "fritt" måltid i uken der man spiser mye karbo. Hvor karbohydratene kommer fra er ikke sååå farlig, men det er de som måler opp søtpotet fordi det er et par prosent bedre enn boller. Jeg...koser meg.

Betydde rett og slett at jeg var usikker på hva han mente med om jeg hadde tømt glykogenlagrene helt. Men da tar jeg et måltid hvor jeg koser meg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydde rett og slett at jeg var usikker på hva han mente med om jeg hadde tømt glykogenlagrene helt. Men da tar jeg et måltid hvor jeg koser meg da ;)

Tro meg. Om du trener kroppen tre ganger er lagrene rimelig tomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...