Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Dersom du ligger i underskudd vil et kontrollert tilskudd med karbohydrater i hovedsak fylle opp muskel og leverglykogen, samt bli brukt av hjernen din på PSMF. Du ødelegger kun ved å spise for mye karbohydrater, og dermed få for mye energi. Hvordan har du fått målt at du har 14% kroppsfett?

Er det meg du sikter til her, Asle? I så fall så har jeg tatt kroppsanalyse med Inbody 720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne fint gått på denne dietten hvis det ikke hadde vært for all maten. Jeg er normalt skikkelig dårlig på å spise nok, og sist jeg prøvde en diett hvor maten bestod av kjøtt og grønt som måtte veies og inntas 5ganger for dagen, da endte det opp med at jeg lot vær å spise tre av måltidene. Går det ikke an å ha proteinpulver som hovedkilde til næring? F.eks til frokost, lunsj og kvelds, supplert med litt cc, og så heller lage en middag i ekte psmf-stil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint gått på denne dietten hvis det ikke hadde vært for all maten. Jeg er normalt skikkelig dårlig på å spise nok, og sist jeg prøvde en diett hvor maten bestod av kjøtt og grønt som måtte veies og inntas 5ganger for dagen, da endte det opp med at jeg lot vær å spise tre av måltidene. Går det ikke an å ha proteinpulver som hovedkilde til næring? F.eks til frokost, lunsj og kvelds, supplert med litt cc, og så heller lage en middag i ekte psmf-stil?

Haha, all maten? Det er jo så lite mat jeg har mest lyst til å legge meg i et stort basseng med boller akkurat nå. Fem måltid i løpet av en dag på PSMF hørtes mye ut. Da får du minimalt med mat per måltid i hvertf fall. Uansett går det fint an å bytte ut noen måltider med shakes om du foretrekker det. Anbefales likevel å spise fiberrike grønnsaker i tillegg. Ikke la hele dietten baseres på shakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O, store allvitende Little Engine, kunne du muligens ha tatt deg et minutt eller to og hjulpet meg litt her? Eller noen andre med mer peiling enn meg (dvs de aller fleste :-p)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/på-vei-psmf-lavkarbo-trening-hjelp-noen-som-kan-forklare-meg-hva-jeg-holder-på-med.7019/

Hva trenger du hjelp med? Så ikke så ille ut det lille jeg hadde tid til å se på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Det hørtes umiddelbart lavt ut for å være en kvinne, så ville bare forsikre meg om at det ikke var en Tanita du hadde blitt målt med. InBody er alltid svært snill med mei, så den kritiserer jeg aldri ;)

Asle, nå gjør du meg usikker her! Jeg syntes sjøl at det var lavt. men han PT på Elixia forklarte ikke stort.

Det er vel to mål av fett i den testen:

1-Den ene står under Muskel og fett analyse "AHaaaaa" her ser jeg feilen. Denne er i kg. så da blir den 14

2- Den andre står under Vekt og diagnose og ER I PROSENT. Den er på 20%

Takk for usikkerheten din. Den stemte nok. Synd for meg :( ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag fire. Maten smaker godt, jeg koser meg med den! Dog har jeg noe lettere for å få vondt i hodet. Aldri vært plaget med dette før, men tror dette kan komme av mitt grenseløse forbruk av snus. Trente dag 2 og skal trene dag 5 og 7. Jeg spiser til vanlig 4måltider brød med sunt pålegg, uten smør. Så dette er en total forandring. Jeg kjenner at ved tunge løft. Spesielt benk, må jeg lengre ned i kjelleren for å hente krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest så mange artikler at jeg er helt sår i øynene, men kom heldigvis over lesestoff om PF, og å kombinere disse to, tror jeg kan bli en veldig grei løsning. Men da har jeg et spørsmål, og det beklager jeg med en gang, men når jeg går av psmf og kun fortsetter med pf, kan jeg da begynne å løpe langt og lenge igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest så mange artikler at jeg er helt sår i øynene, men kom heldigvis over lesestoff om PF, og å kombinere disse to, tror jeg kan bli en veldig grei løsning. Men da har jeg et spørsmål, og det beklager jeg med en gang, men når jeg går av psmf og kun fortsetter med pf, kan jeg da begynne å løpe langt og lenge igjen?

Ja, "vanlig" trening kan du ta opp igjen ved periodisk faste. Det er ikke noe problem med mye trening på PF dersom en har bygd opp treningstoleransen til det og så lenge man får i seg nok mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på tredje dag på PSMF nå.. Synes det går veldig bra, har ikke hatt noe mindre energi eller noe slikt.. og blitt hekta på karbonadedeig, men sopp, taco krydder pluss diverse.. blir nok lei dette etter hvert men...

men synes det er veldig mye mat, har nok spist alt for lite mat før i forhold til hva jeg burde...

jeg begynte på 67.5 kg, som innebærer askal ligge på ca 168 g protein per dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Som så mange andre har eg blitt inspirert av artikkelen i FHM og er lysten på å prøve PSMF. Eg er 174 cm høg og 75 kg tung og har ein del å ta av :) Vil ned til 63 kg på sikt. Tenker først å prøve PSMF eit par veker, og sjå korleis kroppen reagerer. Har lest så godt som heile denne tråden, men har likevel et par spørsmål.

Har laga to menyar som baserer seg på at eg et det same kvar dag med unntak av middag som eg har to variantar av, her er oversiktene:

post-8795-14440845372662_thumb.jpg

Ser dette greit ut? Protein ligg på hhv 141 g og 137 g, fett på hhv 17,8 g og 16 g og karb på 23 g på begge.

Har ikkje rekna med omega-3 tilskudd i dette. Har kjøpt kapslar på 1000 mg, kor mange av dei bør tas kvar dag? Kjøper nok flytande etterkvart, kor mange ml er det då normalt å ta?

Kan eg ete så mykje krydder eg vil og kva krydder som helst, eller er det nokon som er bedre enn andre og nokon eg absolutt må styre unna?

Viss eg skal gå på det i to veker, skal eg då ha eit oppkarbingsmåltid? Og viss eg prøver fire veker samanhengande, kor mange oppkarbingsmåltid i perioden?

post-8795-14440845371937_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint gått på denne dietten hvis det ikke hadde vært for all maten. Jeg er normalt skikkelig dårlig på å spise nok, og sist jeg prøvde en diett hvor maten bestod av kjøtt og grønt som måtte veies og inntas 5ganger for dagen, da endte det opp med at jeg lot vær å spise tre av måltidene. Går det ikke an å ha proteinpulver som hovedkilde til næring? F.eks til frokost, lunsj og kvelds, supplert med litt cc, og så heller lage en middag i ekte psmf-stil?

Jeg spiser kun tre måltider om dagen på PSMF? Må jo ikke spise et visst antall ganger så lenge totalen blir riktig og man slipper den verste sulfølelsen :) Vet hvordan det er med lite matlyst, har det selv i perioder og tror det bare er en fordel her så lenge man passer på å få i seg riktig mengder når man først spiser. Proteinpulver i vann tre ganger om dagen hadde jeg personlig blitt veldig uvel av og gått fort lei, men man er jo ikke låst på forhånd heller. Er jo fullt mulig å prøve seg frem så lenge man har maten i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på tredje dagen nå og ble skikkelig overrasket over hvor mye jeg må spise. Jeg er vel kjent for å ikke være særlig beskjeden når jeg forsyner meg, men de porsjonene jeg har hatt de siste dagene har vært drøye. Har hatt tre måltider om dagen, men er nok nødt til å begynne å fordele det over fire eller bytte ut noe med proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kun tre måltider om dagen på PSMF? Må jo ikke spise et visst antall ganger så lenge totalen blir riktig og man slipper den verste sulfølelsen :) Vet hvordan det er med lite matlyst, har det selv i perioder og tror det bare er en fordel her så lenge man passer på å få i seg riktig mengder når man først spiser. Proteinpulver i vann tre ganger om dagen hadde jeg personlig blitt veldig uvel av og gått fort lei, men man er jo ikke låst på forhånd heller. Er jo fullt mulig å prøve seg frem så lenge man har maten i hus :)

Jada, jeg mener jo ikke at jeg nødvendigvis bare skal leve på proteinpulver, men det at jeg kan det, er nok til at jeg tør å prøve med på en ny diett, den forrige jeg gikk på der jeg måtte veie alt og det måtte stekes på forhånd og ligge flere timer i sekken min på jobb før jeg kunne spise det, det var for mye, så nå når jeg kan kombinere PSMF med PF og derfor heller kose meg med to, tre måltider på ettermiddagen, det er jo mye bedre for motivasjonen :) og da kan jeg ha med meg en ublandet shake i sekken i stedet på jobb, som smaker så mye bedre enn gammal, romtemperert kokt brockoli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på 5. dag PSMF, og det har gått overraskende bra så langt! Har spist 2Xkroppsvekt i proteiner, og "lovlige" grønnsaker (har ikke veid dem, men spist til jeg ble passe mett) pluss omega-3 og vitaminer. Jeg veide 70 kg ved start, er 168 høy. Aner ikke fettprosent, men vil tro den er middels. Tenkte å gå 10 dager, så blir det 3 dagers pause på vedlikehold pga reise, og så tenkte jeg å ta en runde igjen etterpå for å ta siste rest.

Det jeg lurer på er: Bør/kan jeg ta en 6-timers oppkarbing i løpet av disse 10 første dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut. Kanskje litt mye kalorier, men neppe noen krise når du er såpass lavt i vekt allerede. Jeg vil anbefale deg å heller gå for en animalsk omega-kilde, men bortsett fra det er det ikke mye å kommentere.

Takk for svar!

Hvilken animalsk omega-kilde vil du anbefale?

Hva skal jeg gjøre for å komme meg ned i kcal, uten å miste proteiner?

Kosthold:

300g kylling 71,4g protein, 0 karbohydrater, 3g fett, 312 kcal

150g karbonadedeig 29g protein, 4,5g fett ,0 karbohydrater, 156 kcal

60g optimum nutrition whey protein 48g prot, 3g fett, 9g karbohydrater 240 kcal

300g cottage cheese 38,1g prot, 12,9g fett, 4.5g karbohydrater 288 kcal

grønnsaker+- 150 kcal

15g udos choice. 15g fett 132 kcal

Totalt:

Protein: 186,5 - 78%

Fett: 38,1 - 16%

Karbohydrater: 13,5 - 5.6%

Kcal: ca 1250kcal.

Protein per kg: 2.3

Hvilke forandringer skal jeg gjøre?

Tenker å prøve meg på 7 dager uten oppcarb først, for å se hvordan det går!

Begynner på mandag.

Planen var 150g kjøtt til frokost

150g kjøtt til lunch

50% prot. shake 45 minfør trening

50% cheese og prot. shake rett etter trening

150g kjøtt til kvelds

50 kcal grønnsaker til hvert måltid(er dette vel mye grønnsaker?)

Jeg vil selvsagt spise både hvit fisk, karbonadedeig og kylling som kjøttkilder.

Er det noe mer jeg burde tenke på før jeg begynner?

Jeg skal skrive ned målene mine og vekten på morningen dag 1.

Setter pris på all tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...