Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg har ett problem nå etter ett en uke på denne dietten med at blodsukkeret mitt dropper noe vanvittig og jeg blir ukonsentrert og begynner å skjelve. Noen som har tips til hvordan jeg kan unngå dette? Slik jeg har forstått så er det ikke "tillatt" med frukt.

Også lurer jeg på kaffe, vanlig svart kaffe uten noe dilldall. Går dette bra på denne dietten?

I og med at du styrer unna karbohydrater, skal jo ikke blodsukkeret svinge noe særlig. Går du for lenge mellom måltidene er det ikke merkelig om du får symptomer som at du blir ukonsentrert, utmattet og desorientert.

Vanlig svart kaffe innholder 0 kcal, men masse antioksidanter, så drikk i vei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del er det viktigste at tran smaker verre enn geriatrikersokker...Om EPA og DHA er høye nok kan helt sikkert tran brukes...

/quote]

Hvor høye burde verdiene være på EPA,DHA? Jeg driter i alt som heter smak etc om ting er bra og trengs på diett. Kan trekke inn tunfisk i vann på boks som eksempel:)

Men selvsagt, om man kan få god smak på det uten nevneverdige ekstra kostnader, så er det win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Skal sjekke at jeg får i meg nok proteiner så få vi se. Jeg jogget en tur i går jeg kanskje skulle holdt meg unna. Forbrente nok litt mer ut av inntaket enn magen min ønsket (y)

Hvorfor trener du kondisjon når alle anbefalinger sier at dette vil virke mot sin hensikt? Om man ikke klarer å legge kondisjonstreninga på hylla mens dietten foregår, får man finne en annen måte å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor trener du kondisjon når alle anbefalinger sier at dette vil virke mot sin hensikt? Om man ikke klarer å legge kondisjonstreninga på hylla mens dietten foregår, får man finne en annen måte å gå ned i vekt.

Ja jeg leste mer om dette etter turen. Jeg var rastlaus og ville ut i finværet, var bare en kosetur på ca. 3km, men skal ikke gjøre det igjen før jeg går over til en mer langsiktig diett etter fullført denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tok det før sultfølelsen forsvant? Jeg er på dag tre og har litt sultfølelse, ikke så mye at det bryr meg men jeg legger merke til den :)

Dag 1, synes det er mer enn nok mat å spise. Har faktisk kuttet ut ett måltid, så jeg har 3 stk med kjøtt og grønnsaker, og 1 med proteinshake. Lager egen "kjøttdeig" av billig kyllingfilet fra firstprice, lager kyllingstrimler og spiser vanlige kyllingfileter og. Blir ca. 800-900 kcal om dagen med ca. >20g fett, og >20g karbs. Føler null sult, og føler at jeg bare spiser hele dagen. Er oppe i 180-190g protein om dagen (som stemmer for min vekt). Er på dag 3 nå, og regner ikke med å merke noen særlig vektreduksjon før det er gått noen dager (7000 kcal = 1kg ca.). Viktig å krydre maten godt, da slipper du å bli lei. Eksperimenter gjerne!

I dag skjærte jeg opp kyllinbryst, stekt i pannen med paprika, tomatskiver, all-round krydder + salt og pepper. Tok deretter 1 ss mager kesam på etter at jeg hadde lagt på tallerkenen. Smakte som en god indisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Uten tran så ble fettet på 6,98 og kcal 564. da hørtes det brått veldig lite ut? eller er det bra? :p

Da ser det veldig bra ut. Du trenger ikke 20g tran, så dropp den ene skjeen din :) Ellers støtter jeg deg i å ta en shake. Husk å bland den i vann, og bruk så lite vann som mulig for at den ikke skal bli alt for tynn - da synes i hvert fall jeg det blir ekkelt.

Hvor lang tid tok det før sultfølelsen forsvant? Jeg er på dag tre og har litt sultfølelse, ikke så mye at det bryr meg men jeg legger merke til den :)

Det er veldig mange som ikke klarer å kjenne forskjell på sult, tom mage og det å bare ha lyst på noe å spise.

Hvor høye burde verdiene være på EPA,DHA? Jeg driter i alt som heter smak etc om ting er bra og trengs på diett. Kan trekke inn tunfisk i vann på boks som eksempel:)

Men selvsagt, om man kan få god smak på det uten nevneverdige ekstra kostnader, så er det win!

Les denne: http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Jeg pleier å anbefale artic-oljene til Myrevolution.no . Kjøper man en 10-pack er det halv pris, og det er den eneste jeg har funnet som jeg har klart å få ned, og den eneste jeg ikke går og gulper i timesvis etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som ikke klarer å kjenne forskjell på sult, tom mage og det å bare ha lyst på noe å spise.

Ikke vet jeg. Hvis jeg hadde følt meg slik før dietten ville jeg laget 2 brødskiver med tykke skiver bacon på :-). Men nå er det vell på tide med mellommåltidet snart og man skal vell være litt sulten før man skal spise eller går sultfølelsen helt bort (litt slik det høres ut)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Hvis jeg hadde følt meg slik før dietten ville jeg laget 2 brødskiver med tykke skiver bacon på :). Men nå er det vell på tide med mellommåltidet snart og man skal vell være litt sulten før man skal spise eller går sultfølelsen helt bort (litt slik det høres ut)?

Mye av det du opplever er hjernen din som forteller deg at du normalt sett ville spist under lignende omstendigheter. Finn på noe å gjøre når du er sulten, så går det over. For min del tuslet jeg en lang tur i skogen med hunden min. Jeg var sulten før turen og jeg var sulten etter. Under selve turen tenkte jeg aldri på mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du opplever er hjernen din som forteller deg at du normalt sett ville spist under lignende omstendigheter. Finn på noe å gjøre når du er sulten, så går det over. For min del tuslet jeg en lang tur i skogen med hunden min. Jeg var sulten før turen og jeg var sulten etter. Under selve turen tenkte jeg aldri på mat :)

Hahaha, i går jogget jeg og fikk refs fra deg (tror jeg) om det! Føler meg rastlaus og litt sulten, ikke så det plager meg, bare litt sånn at det gjør meg rastlaus :) Men joa ser forskjellen og poenget ditt, skal forsøke å få litt arbeid gjort!

EDIT: beklager, var ikke du. Nano var det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her med "Möler's Tran Omega-3 NATURELL".

Inneholder 0,6g DHA og 0,4g EPA per 5ml. Det sies også på flasken at daglig dose ikke bør overskrides. Artikkelen om PSMF anbefaler 2-3 ss hver dag (20ml i følge artikkelen). Vil det være nok med denne? Prøvde å regne på gram anbefalingen:

så anbefaler Martin Berkhan et inntak på 2g EPA og 1,5g DHA

Ble ikke helt rett uten å drikke mer enn 20ml. Noen som kan hjelpe meg litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter her med "Möler's Tran Omega-3 NATURELL".

Inneholder 0,6g DHA og 0,4g EPA per 5ml. Det sies også på flasken at daglig dose ikke bør overskrides. Artikkelen om PSMF anbefaler 2-3 ss hver dag (20ml i følge artikkelen). Vil det være nok med denne? Prøvde å regne på gram anbefalingen:

Ble ikke helt rett uten å drikke mer enn 20ml. Noen som kan hjelpe meg litt her?

Som jeg skrev på forrige side:

Les denne: http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Jeg pleier å anbefale artic-oljene til Myrevolution.no . Kjøper man en 10-pack er det halv pris, og det er den eneste jeg har funnet som jeg har klart å få ned, og den eneste jeg ikke går og gulper i timesvis etterpå.

Ellers, om jeg ikke husker feil, er det vel 10ml som er minimumsanbefalingene, så det burde holde med en spiseskje. Merk at jeg ikke alltid er helt enig med versjonen her på FB, men det betyr ikke nødvendig vis at jeg mener den er feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har akkurat startet på PSMF diett, målet er å gå ned 5 kilo i første omgang da jeg ikke har så fryktelig mye som skal vekk, og tenkte å ha et par kilo å "bruke" når treningsregimet starter igjen.

Jeg er 172 cm og veide 67 kg før start. Synes maten er relativt lett å spise, sliter litt med mengdene noen ganger. Kjenner ikke så mye til diettendringa, og føler meg i godform på 2. dag, og sultfølelsen er på minimum (noe jeg sjeldent opplever)

Men, jeg driver akkurat nå å fører loggbok over inntak, karbohydrater, fett, protein og kalorier, bare for å ha oversikten så jeg ikke får i meg for lite og for å ha kontroll over ja og nei mat. Har regnet ut hva jeg burde ha av div næringsstoffer, Normal og ca minimal mengde.

Dag 1: + (55 min spinning med M motstand)

kcal: 1932,5

Protein: 187,05

Fett: 64,4

Karb: 144,54

Dag 2: (ett måltid igjen)

Kcal: 1041,13

Protein: 74,68

Fett: 24,58

Karb: 121,885

Har regnet daglig proteinntak til å bli 138g (2g pr kg) og kcal til 1716 minimum (vet ikke om dette stemmer helt når man er på diett?)

Hvordan er det med fett og karbohydrater, for å satse på en vektnedgang på minimum 1 kg i uka? Kan jeg kutte enda mer? Må legge til at jeg har bomma litt på noen matvarer de 2 første dagene:p

Kjører 14 timers faste, og 3 til 4 måltider daglig, og satser på styrke 3-4 ganger i uka.

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra noen som har gjort seg noen erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nakkekoteletter en dårlig ide? Jeg fant denne: http://www.xn--nringsinnhold-3fb.no/svin-nakkekoteletter-rå.html . Men vet ikke helt med fett og proteiner og slikt. Inneholder jo ingen karbohydrater. Noen som har noen erfaringer?

Alt for mye fett...

Hei! Jeg har akkurat startet på PSMF diett,

Det du skisserer er ikke i nærheten av å være i samme område som PSMF engang, så jeg foreslår at du setter deg ned og leser litt. 1700kcal? Jeg lå på 900kcal mens jeg veide 90kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye fett...

Det du skisserer er ikke i nærheten av å være i samme område som PSMF engang, så jeg foreslår at du setter deg ned og leser litt. 1700kcal? Jeg lå på 900kcal mens jeg veide 90kg...

Jeg har lest og lest og lest, artikler på forumet osv, men fant ikke noe for kcal, men det er først når jeg leste HELE tråden at jeg ser Kcal inntaket skal være noe helt annet. De verdiene jeg fant, tipper jeg er daglig inntak, og jeg har stusset over det i flere dager, men vanskelig når man ikke finner det noe sted. Jeg har aldri tidligere notert hva jeg skriver, så akkurat der er jeg grønn på hva verdiene på stoffene skal være for meg, og hva jeg kan dra det ned til på denne dietten.

Men nå har jeg gått over logger til folk osv, så skal definitivt gjøre om på hele greia;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og lest og lest, artikler på forumet osv, men fant ikke noe for kcal, men det er først når jeg leste HELE tråden at jeg ser Kcal inntaket skal være noe helt annet. De verdiene jeg fant, tipper jeg er daglig inntak, og jeg har stusset over det i flere dager, men vanskelig når man ikke finner det noe sted. Jeg har aldri tidligere notert hva jeg skriver, så akkurat der er jeg grønn på hva verdiene på stoffene skal være for meg, og hva jeg kan dra det ned til på denne dietten.

Men nå har jeg gått over logger til folk osv, så skal definitivt gjøre om på hele greia;)

Les denne tråden som jeg skrev: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/ned-i-vekt-hva-n%C3%A5.7148/

Her står det hvordan man skal beregne proteininntaket sitt. På en PSMF skal *ALT* annet enn protein skrelles bort, og så skal man ta en spiseskje med EFA ved siden av. Om du veier 67kg og idealvekten din er 60kg skal du ha 150g protein, 10g EFA og så lite som mulig av alt annet. Det blir 600kcal fra protein, 90kcal fra fett og kanskje 15g ekstra fett og karbo som kommer gjennom det du spiser, noe som blir 130+60kcal. Totalt skal du klare å komme under 810kcal - altså under halvparten av det du spiser nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...