Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hallo! Har grunnet lettere sykdom ikke fått trent på nesten to uker. Har blitt gåturer et par ganger daglig, men that's it. Jeg regner ikke med at man går så mye opp i vekt, da jeg fortsatt holder dietten, men hvordan står det til med muskelmassen? Må man regne med litt svinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går dessverre ikke, takler ikke konsistensen av cottage cheese, det er faktisk noe med det ekleste jeg vet om, på lik linje med fetaost:sick:

Leste at det ble spurt om nr.2 og treg mage. Er det like naturlig at det går andre veien(til de grader løs mage)?

og spm: Gikk av dietten nå fredag, pga øvelser og div så ville det ikke funka denne uka. Jeg har da vært kvalm siden fredag, vis jeg ikke spiser noe med salt i ved siden av (les nachos feks) så kommer maten i retur. Det er ganske frustrerende.. Noen som vet hvorfor dette skjer? Gikk jeg for fort tilbake til vanlig kosthold? Trappet ikke opp, gikk bare rett fra psmf til å spise normalt igjen..

hilsen kvalm jente!

Mager kesam/kesam med fun light, som du refererer til = løs mage (erfart dette). Anbefaler å droppe kesam på denne dietten. Spis heller kylling eller en proteinshake, selv om shake alene også kan få magen til å danse rumba, før den venner seg til det. Langt mer effektivt da det er nærmere 15g karbo i en boks ager kesam. Men enig i at det smaker helt nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går fra trening til ikke trening så må du jo uansett regne med litt svinn. Det samme kan sies om sykdomsperioder.

Det kan lønne seg å ikke kjøre så hardt på dietten hvis man er syk, rett og slett fordi kroppen trenger mat for å bli frisk igjen. Så personlig ville jeg kanskje økt til et lett underskudd. Hus at siden du er syk/inaktiv så er et lett underskudd mindre enn når du trener for fult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på min 6 dag i dag, tenkt til å avslutte etter 10 dager. Kommer ikke til å ha noen oppcabings dag heller.

Hva bør jeg begynne å spise etter endt diett? Skal jeg opprettholde proteinmengde og bare legge til karbohydrater som feks:

havregryn,fullkornspasta,ris og poteter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på min 6 dag i dag, tenkt til å avslutte etter 10 dager. Kommer ikke til å ha noen oppcabings dag heller.

Hva bør jeg begynne å spise etter endt diett? Skal jeg opprettholde proteinmengde og bare legge til karbohydrater som feks:

havregryn,fullkornspasta,ris og poteter..?

Det kommer jo helt ann på hva du skal, målet,forutsetninger osv..

Men de fleste går litt ned evt på proteiner, typ 1,8-2g per kg.. Og legger til alt fra 10-15karbs til 50karbs per 1-3dag. Helt til de kommer til vedlikehold. Mens noen går bare rett på vedlikehold og noen går rett på overskudd igjen. Helt opp til deg og hva du vil/dine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo fortsette å gå ned noen kg, kommer til å kjøre i gang med en lengre utgave på nyåret. Ville bare prøve en 10 dagers periode nå for å se hvordan jeg taklet det. Vekta har gått ned fra 84,7 til 80,1 på 6 dager. Men blir vanskelig å følge nå pga julebord og div ting i Desember mnd :confused:

Vil gjerne ligg litt under vedlikehold etter endt diett. Hvis jeg går rett på vedlikehold nå, vil jeg mest sansynelig gå rett opp til der jeg var igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo fortsette å gå ned noen kg, kommer til å kjøre i gang med en lengre utgave på nyåret. Ville bare prøve en 10 dagers periode nå for å se hvordan jeg taklet det. Vekta har gått ned fra 84,7 til 80,1 på 6 dager. Men blir vanskelig å følge nå pga julebord og div ting i Desember mnd :confused:

Vil gjerne ligg litt under vedlikehold etter endt diett. Hvis jeg går rett på vedlikehold nå, vil jeg mest sansynelig gå rett opp til der jeg var igjen da?

Hvis du går "rett" på vedlikehold. Så vil du legge på deg noen kg ja. MEN det er stort sett bare vann og mat! Du skal IKKE klare å legge på deg fett anyway med tanke på vedlikehold :) Så er bare å satse på det!

Eneste du kan evt møte på, er mulige "problemer" med mage osv. Hvis du spiser mye karb til vanlig=magen vil måtte venne seg til det igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger mest sannsynlig ikke oppkarbing. Du har et overskudd som også tilsier at du kan gå ganske lenge, men husk at du ikke burde gå kontinuerlig på en så ekstrem diett og flere måneder. Ved høy overvekt så sier man alt fra 6-12 uker før pause, og da snakker man om 1-2 uker på vedlikehold (husk at vedlikehold betyr oppgang siden man får tilbake en del vannvekt).

Det som kan være lurt å tenke på er at selvom du ikke trenger oppkarbing så kan det være lurt for psyken å legge inn et gratismåltid i ny og ne. Ikke fråtsing eller opkarbing, men gi deg selv lov til en normal middag feks en gang i uken. Da mener jeg samme, eller litt lavere proteinmengde og normalt tilbehør som ris/poteter/pasta. Det er viktig å minne seg på hva man skal spise når man endelig er ferdig, for det er mange som sliter med å finne tilbake til normal spising etter lang diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ketose er ikke poenget. På PSMF er det maksimalt underskutt man går etter. Ketose er en tilstand der man forbrenner fett og dermed får ketoner i blodbanen. Lavkarbofolket definerer ketose som når man oppnår en hvis mengde ketoner utskilt i urinen.

Så lenge du følger rettningslinjene med maks 20g karb så er det hovedsaklig fett du forbrenne. Og så lenge du ligger lavt på fett (20g+essensielle fettsyerer) så er fettet du forbrenner hovedsaklig fra fettlagrene i kroppen til forskjell fra tradisjonell lavkarbo hvor inntaket av fett faktisk reduserer hvor mye som må taes fra kroppens lager.

Dropp å bruke penger på ketostix, kjøp deg heller et måleband. Og i starten er det masse vannvekt som forsvinner så strengt talt kan du også gjemme badevekta til du har endt dietten eller er i første pause når væskebalansen har stabilisert seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger ikke dietten med litt ekstra fett eller karbs. Karbsene kommer hovedsaklig fra tilbehøret og det kan være variasjonen som trengs for å holde ut dietten, så ikke vær for streng på den. Fettet er stort sett fra variasjon i proteinkilde. Hvis du spiser karbonadedeig får du i deg mer fett enn hvis du spiser kyllingfillet, men det betyr ikke at man skal kutte ut karbonadedeig i flere måneder i frykt for noen ekstra gram fett. La oss ta et regneeksempel:

Hvis du de fleste dager ligger på 15g karbs og 15g fett, men 2-3 dager i uka varierer dietten din litt slik at du havner på 22g karbs og 30g fett (jeg har valgt helt vilkårlige tall her). Da har du fått i deg 14-21g ekstra karbs og 30-45g ekstra fett i løpet av uka. Det er 326-489kcal ekstra den uka. Det tilsvarer godt under 100g fett du potensielt kunne mistet som du fortsatt har på kroppen. Ikke akkurat verdens undergang.

Som sagt; dette handler om underskudd med nok proteiner så det ikke går for hardt ut over muskelmassen (som vi vil beholde). Litt karbs og fett er lov for det er det som gjør at vi kan variere kostholdet litt og det er viktig for psyken dersom man har mange kg fett å bli kvitt og derfor skal holde på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Er 187cm høy, veier 93kg (om nødvendig å vite).

Har plan om å kjøre PSMF 15. - 25. Januar, ha en pause på 10 dager ca, og på'n igjen med en ukes PSFM 5. - 15. Februar.

Disse 10dagers-øktene på PSMF uten refeeds. Altså èn mnd med totalt 20dager PSFM og 10 dager av.

Er det noen innspill på dette? Noen grunner til at det bør være en lengre perioder mellom PSMF-"øktene" eller er det bare å kjøre på? Får jeg bedre utbytte av å kjøre de 20 dagene i strekk og heller ha 1-2 refeeds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Er 187cm høy, veier 93kg (om nødvendig å vite).

Har plan om å kjøre PSMF 15. - 25. Januar, ha en pause på 10 dager ca, og på'n igjen med en ukes PSFM 5. - 15. Februar.

Disse 10dagers-øktene på PSMF uten refeeds. Altså èn mnd med totalt 20dager PSFM og 10 dager av.

Er det noen innspill på dette? Noen grunner til at det bør være en lengre perioder mellom PSMF-"øktene" eller er det bare å kjøre på? Får jeg bedre utbytte av å kjøre de 20 dagene i strekk og heller ha 1-2 refeeds?

ca fett% er viktigere en den faktiske vekten (du kan være 93kg og 10% fett for alt jeg vet). Har du litt fett å ta av så er ikke refeeds så viktig, da er det kun snakk om å holde psyken oppe. Du kan også gå lenger sammenhengende hvis du har litt høy fett%.

Er du derimot ganske mager og skal fjerne det siste (konkuranse eller innveiing av noen form) så er det viktig med refedds og korte perioder for å unngå å miste for mye muskler. Hvis du har lav fett% og ikke har dårlig tid så anbefaler jeg ikke PSMF. Da er det bedre å gå på et moderat underskudd. Da kan du feks kjøre et høy-protein-modertat-fett/karb-opplegg der du ligger lavt (men ikke ekstremt) på fett og karbs på treningsfrie dager og øker karbsene på treningsdager så du kan fortsette å trene normalt i stede for å redusere aktiviteten slik man må på PSMF.

Egentlig kan du kjøre det opplegget du føler passer deg. Det kan være fornuftig å ha en pause med vanlig spising for da vil du se hvor mye du legger på deg igjen av vannvekt. Det er først når vannvekta har stabilisert seg at man vet hvor mye man faktisk har gått ned i fett. Da vil du også fort se om du ønsker flere runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...