Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt på PSMF nå, har satt meg ganske godt inn i dietten og skjønte nå fra et inlegg over at omega3 oljen ikke teller når man skal ha max 20 g fett. Det jeg lurer på er om dette gjelder MCT-Olje også? Jeg spiser 5 kapsler med omega 3 og en spiseskje med MCT olje på morningen, noe som utgjør 15 g fett til sammen som er nesten hele dagsinntaket. Skal dette regnes med når jeg regner ut hvor mye fett jeg skal ha i løpet av dagen?

Også lurer jeg på hva jeg egentlig kan drikke til denne dietten? Er det stort sett bare vann med sitron o.l? Jeg drikker en del fun saft, går dette bra?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal innta den mengden fett som står i artiklene og den delen går ikke av fettkvoten. Alt utover dette går av fettkvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være i tillegg til fett. Noen organer i kroppen har behov for visse aminosyrer (proteiner) fra kosten vår. Viss kroppen ikke får dette, så vil den hente disse aminosyrene/proteinene fra musklene våre, siden disse er bygget opp av proteiner. Dermed vil du miste muskler. Men du vil nok brenne fett samtidig om du er i stort underskudd, da andre organer kan bruke fett til "drivstoff". Har du vurdert proteinpulver om du sliter med å få i deg nok proteiner fra vanlig mat?

Arrester meg om jeg tar feil her. Tatt fritt fra hukommelsen etter boka til Lyle McDonald.

Ok, takk for svar! Har proteinpulver ja, saa burde kanskje hive i meg en shake litt oftere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Av ren nysjerrighet lurer jeg på om det er noen forskjell på en kvinne på 160 cm og 60kg som spiser 135 gram protein, 20 g karbo og 20g fett og en kvinne på 70, 80, 90, 100, 110 og 120 kg som spiser det samme? Noe som kan forklare meg de fysiologiske faktorene her?

Har vel noe med masse å gjøre... Sier seg selv at en jente på 160cm med sine 60kg og 40% muskler.. trenger generelt mer mat for å overleve., Enn en dame samme høyde men 120kg +40% muskler...

Kroppen trenger jo energi... Men fysiologiske faktorer har jeg desverre ingen anelse om. Godt spørsmål i grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel noe med masse å gjøre... Sier seg selv at en jente på 160cm med sine 60kg og 40% muskler.. trenger generelt mer mat for å overleve., Enn en dame samme høyde men 120kg +40% muskler...

Kroppen trenger jo energi... Men fysiologiske faktorer har jeg desverre ingen anelse om. Godt spørsmål i grunn!

I ett PSMF-perspektiv kan dama på 120 kg altså takle bedre å ligge på 135 gram proteiner enn hun på 60kg ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
I ett PSMF-perspektiv kan dama på 120 kg altså takle bedre å ligge på 135 gram proteiner enn hun på 60kg ikke sant?

Rent overlevelses messig ville jeg trodd det ja.... litt mer muskler/fett å tære på..

Men rent styrkemessig osv så ville nok hun på 60kg hatt det bedre. Er jo det som er hele cluet med de 2,5g pr kg i PSMF er der for. Bevare muskelmasse best mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent overlevelses messig ville jeg trodd det ja.... litt mer muskler/fett å tære på..

Men rent styrkemessig osv så ville nok hun på 60kg hatt det bedre. Er jo det som er hele cluet med de 2,5g pr kg i PSMF er der for. Bevare muskelmasse best mulig!

Har lest i en av artiklene til Børge Fargeli at han anbefaler de med høy fettprosent å gå ned til 1,2 - 1,5g protein pr kg kroppsvekt, og det må det vel være en grunn til. De med lav fettprosent mister lettere muskelmasse, men hvordan er det med resten av kroppen, f.eks hormonsystemet under en PSMF-diett - er det den store dama eller den lille dama som kommer ut med minst hormonkluss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha i seg 150g kjøtt/kylling etc. til et måltid, regner man da 150g rått kjøtt eller 150g når kjøttet er stekt? Aldri blitt helt klok på det der. En annen ting, er tran greit som olje? Takk for svar!

Veier alltid rått :)

Tran funker som olje ja :) Vet det er mange som er frelst på andre produkter, men tran gjør nytta det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å lese på tråden fra side 1, men kom bare til side 35 før jeg ble lei av å lese det samme om og om igjen. Så dette er kanskje et dumt spørsmål, MEN: Det sies at man kan spise begrenset mengder av både CC og Mager Kesam, men ikke Skyr? Hvorfor ikke? Den er jo fettfri og inneholder både masse proteiner og lite karbohydrater. Jeg spør fordi jeg skal prøve meg på PSMF fra mandag av, men ELSKER skyr fordi det holder meg mett så lenge :love:

Og en ting til; Hva er BCAA? Ser flere som skriver de tar dette i tillegg, men jeg aaner ikke hva det er :nin:

Skyr og Mager Kesam er omtrent likt om du går for naturell skyr. Maks en boks om dagen av en av dem er vel en generell retningslinje. De smaktilsatte skyrene har litt for mye karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å beregne hvis man steker mye på en gang da?

Jeg har prøvd å veie ferdigstekt.. Og det er vel så å si umulig fordi det er utrolig mye vekt som forsvinner.. Og da blir det feil i forhold til hva du skal ha i deg :p

Men er sikkert en måte å regne ut hvordan man får det rett.. Men jeg er mattenoldus, så der kan jeg dessverre ikke komme med noen løsning :p

Eneste er vel å skille det fra børjan, en del jobb men da blir det i hvertfall rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Er på tredje dagen på PSMF nå, og lurer på en ting. Jeg ligger på ca 20 g karbohydrater og ca 20 g fett hver dag. Men jeg klarer ikke å få i meg mer enn i underkant av 700 kcal og 80 g proteiner. Føler at jeg trøkker nedpå med kjøtt og grønnsaker men får liksom ikke fyllt opp kvota helt. Noen som har noen forslag på hva jeg kan tilføre kosten? Vet ikke om det er for lite kalorier som er årsaken, men jeg går rundt og er kvalm halve dagen og sliter med å få i meg all maten.

En dag kan se slik ut:

M1: 200 g skyr naturell + fun light

M2: 150 g kylling, 200 g grønnsaker

M3: 150 g karbonadedeig, 200 g salat, agurk, tomat, paprika + 100 g knuste tomater

M4: 100 g skyr naturell + fun light, 100g agurk og 100 g blomkål oppkuttet

2 kapsler omega 3, tilsammen 10 g

Første dagen ble jeg så kvalm at jeg kasta opp alt jeg hadde spist før jeg la meg, andre dagen gikk det bedre. Tredje dagen er jeg kvalm igjen..

Hvorfor så mye skyr? :) Kan fint byttes ut med kylling/andre kjøttprodukter? Hva med proteinshake+vann?(proteinpulver med lite karb/fett):)

Det med kvalme osv, kan ha mye med at kroppen holder på å omstille seg;) Prøv å ikke tenk" dette er mye mat" tenk på det som "yes endelig får kroppen næring"... Men du kan jo også roe litt ned på grønnsaker, og dermed få mer sultfølelse/matlyst og få i deg mer proteiner;) Proteinene er viktigst på PSMF;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Skyr(eller mager kesam) fordi jeg har dååårlig matlyst om morgenen, den er lett å få i seg og holder meg mett lenge. For å være ærlig så brekker jeg meg litt bare ved tanken på å presse i meg kylling mer enn en gang om dagen.. Må vel kanskje vurdere andre typer kjøtt ja, men etter en uheldig opplevelse med strimlet svinekjøtt ( :sick: ) har det vært enklest å holde seg til karbonadedeig og kylling.

Proteinpulver er ganske uaktuelt, da det er utrolig dårlig utvalg her jeg bor, og jeg ikke har råd til å drive på med netthandling (les:frakt, evnt toll osv). Føler meg skikkelig vrien nå :p

Du har ikke forslag på matvarer jeg kan spise med masse proteiner-kalorier men med lavt innhold av fett og karb?

Seifilet/torsk er jo fin proteinkilde med så godt som 0karbs/fett:P hehe Genrelt er det jo mer proteiner i kjøtt/fisk enn skyr;):)/kesam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr(eller mager kesam) fordi jeg har dååårlig matlyst om morgenen, den er lett å få i seg og holder meg mett lenge. For å være ærlig så brekker jeg meg litt bare ved tanken på å presse i meg kylling mer enn en gang om dagen.. Må vel kanskje vurdere andre typer kjøtt ja, men etter en uheldig opplevelse med strimlet svinekjøtt ( :sick: ) har det vært enklest å holde seg til karbonadedeig og kylling.

Proteinpulver er ganske uaktuelt, da det er utrolig dårlig utvalg her jeg bor, og jeg ikke har råd til å drive på med netthandling (les:frakt, evnt toll osv). Føler meg skikkelig vrien nå :p

Du har ikke forslag på matvarer jeg kan spise med masse proteiner-kalorier men med lavt innhold av fett og karb?

torsk, sei, steinbit, scampi, tunfisk og kalkun er noen matvarer med masse proteiner... om du har dårlig matlyst om morgenen, kanskje periodisk faste kan være noe for deg? at du har spisevindu fra f.eks kl 14-2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...