Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Veiedag. Litt skuffet o_O. Vekta har stått bom stille. På grammet ! Men jeg hadde skikkelig karbodag på lørdag og kunne teoretisk sett gått opp. Hva sier dere andre ? Har dere gått opp etter oppkarbingsdag ? Skal jeg være fornøyd med at vekt har stått stille ? Dette var etter 4. uke. De andre ukene har jeg gått ned 1,5 kg i snitt pr. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veiedag. Litt skuffet o_O. Vekta har stått bom stille. På grammet ! Men jeg hadde skikkelig karbodag på lørdag og kunne teoretisk sett gått opp. Hva sier dere andre ? Har dere gått opp etter oppkarbingsdag ? Skal jeg være fornøyd med at vekt har stått stille ? Dette var etter 4. uke. De andre ukene har jeg gått ned 1,5 kg i snitt pr. uke.

Har du målt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, håper det går greit at jeg spør her, jeg orket ikke saumfare hele 185 sider...

Er det noen spesielle fallgruver ifm. dietten jeg må passe meg for? Jeg er en kaffe-elsker, er dette noe jeg må se opp for/drikke mindre/lite av?

Eller bananer, og annen frukt?

jeg har særdeles lite peiling på mat for å være ærlig, og håper å få litt innsikt over hva jeg burde unngå (utenom det som er obvious, stivelse, sukker, mel m.m).

På forhånd takk.

Edit: og hvordan fikk forumet tak i bildet mitt egentlig? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, blir så motivert av å lese om de gode resultatene dere får. Har fulgt dietten til punkt og prikke i fire dager og synes allerede det er lettere å dra jeansen over ræva:)

Det som er vanskeligst, med min begrensede erfaring, er alle de velmenende menneskene som reagerer negativt på at jeg plutselig sier nei til kake og kommer til lunsj med salat og kyllingfilet. Som om det var fryktelig usunt å gjøre noe med overvekten sin...Annet enn å mate den altså:) Flere med den erfaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, håper det går greit at jeg spør her, jeg orket ikke saumfare hele 185 sider...

Er det noen spesielle fallgruver ifm. dietten jeg må passe meg for? Jeg er en kaffe-elsker, er dette noe jeg må se opp for/drikke mindre/lite av?

Eller bananer, og annen frukt?

jeg har særdeles lite peiling på mat for å være ærlig, og håper å få litt innsikt over hva jeg burde unngå (utenom det som er obvious, stivelse, sukker, mel m.m).

På forhånd takk.

Edit: og hvordan fikk forumet tak i bildet mitt egentlig? :p

Frukt bør man styre unna, inneholder masse karbs:)

Generelt sett burde du holde deg til magert kjøtt, hvit fisk og grønne grønnsaker. (paprika inneholder en del karbs f.eks)

De fleste velger tunfisk, kyllingfilet (ikke grilla kylling med skinn på, det er fyfy pga fettet), torsk og sei. Karbonadedeig går an avogtil, men ligger vel i grenseland på fettet.Scampi går, steinbitfilet går, kalkunfilet går, enkelte typer strimlet svinefilet går.

Se på næringsinnholdet på baksiden av matvaren, du skal ha mest mulig protein og minst mulig fett og karbohydrater pr 100 gram.

I løpet av en dag skal du ha i deg 2,5 gram protein * antall kilo målvekt (om målvekta er 80 kg, så skal du ha 2,5 * 80 = 200 gram proteiner. Hold deg under 20 gram fett og 20 gram karbohydrater per dag:) (uten å regne med den spiseskeia med tran/selolje e.l som du skal ha i deg, den kommer altså i tillegg på fettet)

Kaffi drikker jeg ikke selv, men tror jeg har sett at andre har sagt det går bra...men ikke melk og sukker og slikt i da såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha min første planlagte oppkarbing, og kontrollfreak som jeg er så vil jeg dobbeltsjekke litt!

Jeg skal karbe opp etter trening fredag ettermiddag, så det blir fordelt på middag og kvelds. Eller lønner det seg å trene lørdag, å bruke lenger tid på oppkarbingen?

Stemmer det at man regner 4-6 g karbohydrater pr kroppskilo? (Jeg planlegger mellom 4-5 g ettersom jeg fortsatt er overvektig)

Holde meg rundt 20 g fett totalt på disse 2 måltidene, og minimalt tidligere på dagen?

Takker for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt bør man styre unna, inneholder masse karbs:)

Generelt sett burde du holde deg til magert kjøtt, hvit fisk og grønne grønnsaker. (paprika inneholder en del karbs f.eks)

De fleste velger tunfisk, kyllingfilet (ikke grilla kylling med skinn på, det er fyfy pga fettet), torsk og sei. Karbonadedeig går an avogtil, men ligger vel i grenseland på fettet.Scampi går, steinbitfilet går, kalkunfilet går, enkelte typer strimlet svinefilet går.

Se på næringsinnholdet på baksiden av matvaren, du skal ha mest mulig protein og minst mulig fett og karbohydrater pr 100 gram.

Takk for informativt svar! :D

Ser jo da at jeg har gjort litt feil da.. dang :/ Er bare på dag 3 inn i dietten, og har enda litt problemer med å .. inneforstå meg med hvordan den EGENTLIG fungerer, selv om jeg har lest artikler og forumet her. hehe.

Har spist kyllingfilet med paprika og broccoli, og ellers karbonadedeig med samme tilbehør. Noe kjedelig mat sånn egentlig, spesielt når jeg ikke er helt vandt med å lage mat fra bunnen av.. (mye ferdigmat på meg..)

Er det noen plass hvor jeg kan finne tips til oppskrifter på mat som er i tråd med PSMF som jeg kan prøve meg på ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar! :D

Ser jo da at jeg har gjort litt feil da.. dang :/ Er bare på dag 3 inn i dietten, og har enda litt problemer med å .. inneforstå meg med hvordan den EGENTLIG fungerer, selv om jeg har lest artikler og forumet her. hehe.

Har spist kyllingfilet med paprika og broccoli, og ellers karbonadedeig med samme tilbehør. Noe kjedelig mat sånn egentlig, spesielt når jeg ikke er helt vandt med å lage mat fra bunnen av.. (mye ferdigmat på meg..)

Er det noen plass hvor jeg kan finne tips til oppskrifter på mat som er i tråd med PSMF som jeg kan prøve meg på ? :)

Er ikke helt feil da:) Logger du på diett.no hva du får i deg? På den måten kan du holde styr på hvor mye du faktisk får i deg av både proteiner, karbs og fett:)

Ja, her er en tråd her inne: PSMF-oppskrifter | Fitnessbloggen Forum Der er noen oppskrifter iallefall, og så om du søker på PSMF i søkefeltet kommer det opp mange loggbøker til folk som følger denne dietten, og der ligger det jo noen oppskrifter her og der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha min første planlagte oppkarbing, og kontrollfreak som jeg er så vil jeg dobbeltsjekke litt!

Jeg skal karbe opp etter trening fredag ettermiddag, så det blir fordelt på middag og kvelds. Eller lønner det seg å trene lørdag, å bruke lenger tid på oppkarbingen?

Stemmer det at man regner 4-6 g karbohydrater pr kroppskilo? (Jeg planlegger mellom 4-5 g ettersom jeg fortsatt er overvektig)

Holde meg rundt 20 g fett totalt på disse 2 måltidene, og minimalt tidligere på dagen?

Takker for innspill! :)

Jeg tror det er sånn ja :) men Roger86 har mer peiling enn meg på det med oppkarbinga, kanskje han kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha min første planlagte oppkarbing, og kontrollfreak som jeg er så vil jeg dobbeltsjekke litt!

Jeg skal karbe opp etter trening fredag ettermiddag, så det blir fordelt på middag og kvelds. Eller lønner det seg å trene lørdag, å bruke lenger tid på oppkarbingen?

Stemmer det at man regner 4-6 g karbohydrater pr kroppskilo? (Jeg planlegger mellom 4-5 g ettersom jeg fortsatt er overvektig)

Holde meg rundt 20 g fett totalt på disse 2 måltidene, og minimalt tidligere på dagen?

Takker for innspill! :)

Etter hva jeg har forstått så begynner man oppkarbingen en liten stund før trening og fortsetter utover kvelden. Børge anbefalte 3-5g karbohydrater per kroppskilo, mener jeg å huske, Men det er neppe noe big deal om du tar 4-6 heller. Til lavere du ligger på fettet til bedre er det. Sist hadde jeg 9 eller 11g fett totalt på hele oppkarbingsdagen. Vil anbefale deg å ligge så lavt så mulig på fett, selv om selvfølgelig unne deg noe godt:) Det er utrolig hvor mye du greier å kutte ned på fettet ved å bruke f eks skummet melk istedenfor lett, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man fra før spiser lavkarbo er det mer naturlig å ha oppfetingsdager og ikke oppkarbingsdager, tenker jeg. Men om det spiller noen rolle vet jeg ikke. Jeg skal begynne med en mellomting, lavkarbo med kaloriunderskudd. PSMF men med litt mer fett. Jeg som er så vant til flytende fett til hvert måltid synes det er nesten umulig å spise uten fett i måltidet. I begynnelsen av da jeg spiste lavkarbo prøvde jeg å spise mager kylling bare, uten noe fett til, til frokost. Fikk vondt i magesekken av det. Med litt fett, bare en ts har masse å si, av en eller annen for meg ukjent grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spørsmål som kanskje ikke helt hører hjemme her, men psmf skaper jo et stort kaloriunderskudd. hvordan er det hvis man skaper et like stort kaloriunderskudd, men f eks får i seg mer karbohydrater enn 20 gram? at man ligger lavt på kaloriene, men med fordelt på makroene? man skal vel i utgangspunktet gå ned i vekt uansett så lenge man er i kaloriunderskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedag. Litt skuffet o_O. Vekta har stått bom stille. På grammet ! Men jeg hadde skikkelig karbodag på lørdag og kunne teoretisk sett gått opp. Hva sier dere andre ? Har dere gått opp etter oppkarbingsdag ? Skal jeg være fornøyd med at vekt har stått stille ? Dette var etter 4. uke. De andre ukene har jeg gått ned 1,5 kg i snitt pr. uke.

Jeg la på meg opptil 2 kg vannvekt på hver oppkarbingsdag ! Nå har jo jeg sluttet på Psmf for en tid tilbake og alle kg jeg mistet på psmf er tilbake :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så begynner man oppkarbingen en liten stund før trening og fortsetter utover kvelden. Børge anbefalte 3-5g karbohydrater per kroppskilo, mener jeg å huske, Men det er neppe noe big deal om du tar 4-6 heller. Til lavere du ligger på fettet til bedre er det. Sist hadde jeg 9 eller 11g fett totalt på hele oppkarbingsdagen. Vil anbefale deg å ligge så lavt så mulig på fett, selv om selvfølgelig unne deg noe godt:) Det er utrolig hvor mye du greier å kutte ned på fettet ved å bruke f eks skummet melk istedenfor lett, osv.

Tusen takk Roger86:D

Coachen sa at jeg skulle trene først, så jeg hører på henne:) Har laget meg et forslag hvor jeg ligger på 20 g fett på dagstotalen og har brukt i underkant av 4xkroppsvekt på karbs. Men jeg skal lage meg et nytt forslag i kveld tror jeg, eneste jeg har lyst på er sushi, søtpotetsnacks og is, men det holder ikke. Jeg skal se på litt flere forslag til mat her inne!

Om man fra før spiser lavkarbo er det mer naturlig å ha oppfetingsdager og ikke oppkarbingsdager, tenker jeg. Men om det spiller noen rolle vet jeg ikke. Jeg skal begynne med en mellomting, lavkarbo med kaloriunderskudd. PSMF men med litt mer fett. Jeg som er så vant til flytende fett til hvert måltid synes det er nesten umulig å spise uten fett i måltidet. I begynnelsen av da jeg spiste lavkarbo prøvde jeg å spise mager kylling bare, uten noe fett til, til frokost. Fikk vondt i magesekken av det. Med litt fett, bare en ts har masse å si, av en eller annen for meg ukjent grunn.

Kroppen min tåler ikke så mye fett, så oppfetingsdag hadde jeg bare blitt dårlig av:) Men skjønner coachen min på at at jeg trenger oppkarbing, siden jeg bare får i meg karbs fra grønnsaker, og har gjort det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spørsmål som kanskje ikke helt hører hjemme her, men psmf skaper jo et stort kaloriunderskudd. hvordan er det hvis man skaper et like stort kaloriunderskudd, men f eks får i seg mer karbohydrater enn 20 gram? at man ligger lavt på kaloriene, men med fordelt på makroene? man skal vel i utgangspunktet gå ned i vekt uansett så lenge man er i kaloriunderskudd?

Kaloriunderskudd over tid = vektnedgang ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt deg?
Jepp! Og gått ned minst en klesstørrelse. Dessuten har jeg funnet ut hvorfor vekten ikke har gått ned så mye. Så mye proteiner krever VANN VANN VANN. Jeg må bli mye flinkere til å drikke vann. Og så har jeg misforstått oppkarbingen litt. Vi snakker om oppKARBING ikke oppFETTING....Jeg hadde spist fett i tillegg til karbhohydrater under oppkarbingen og da blir resultatet litt feil. Så da venter jeg spent på neste veiing :). En annen ting er at jeg ikke har klart å holde meg unna tredemølla. Det har resultert i tap av muskelmasse på bekostning av fettet. Kan jo være et tips til andre....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spørsmål som kanskje ikke helt hører hjemme her, men psmf skaper jo et stort kaloriunderskudd. hvordan er det hvis man skaper et like stort kaloriunderskudd, men f eks får i seg mer karbohydrater enn 20 gram? at man ligger lavt på kaloriene, men med fordelt på makroene? man skal vel i utgangspunktet gå ned i vekt uansett så lenge man er i kaloriunderskudd?

På en måte kan man si at man hadde gått ned like mye, om det ikke hadde vært den termiske effekten av protein som er mye høyere enn for karbohydrater og fett. Dette vil jo da utgjør minst 100 kcal. Ellers mener jeg at man hadde gått ned cirka like mye i fettmasse, selv om man selvfølgelig ville mistet en del positive ting ved å gjøre det sånn. Det er jo også positivt å ha tomme glykogenlager, ha proteiner som kan brukes som "karbohydrater" (siden karbohydrater ikke fungerer som proteiner), bevare mest mulig muskelmasse og benytte seg av det positive som en oppkarbing gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...