Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Det kommer veldig an på hvilken kategori du ender på. Du ser jo ganske tynn ut egentlig og om det er tilfellet så blir det mye kjøtt. Ellers går det jo alltids an å benytte seg av tunfisk og proteinpulver for å gjøre det hele mindre dyrt. 2,5kg kyllingfilet koster vel ca 175kr.

Kan vel si meg selv som tynn. Vipper mellom 48-49 kg nå, og er mellom 150-154 cm.

Det var ikke så ille pris for 2,5 kg :) Hvor mange gram bør jeg holde meg per måltid?

Kiket på det oppsettet de har som eksempel på PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen, men er usikker på hvor mye jeg bør ligge på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vel si meg selv som tynn. Vipper mellom 48-49 kg nå, og er mellom 150-154 cm.

Det var ikke så ille pris for 2,5 kg :) Hvor mange gram bør jeg holde meg per måltid?

Kiket på det oppsettet de har som eksempel på PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen, men er usikker på hvor mye jeg bør ligge på...

Jeg må egentlig si meg enig med AnetteK– ser ingen grunn til at du skal gå på PSMF. Hvilket mål har du med dietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, fikk meg egentlig til å tenke at jeg ikke trenger det.

Var vel mest det resterende på kroppen som fikk meg til å vurdere PSMF :)

Tror nok du har mer å hente på å forme kroppen din mer med styrketrening og sunt kosthold med litt kalorioverskudd. Nå har jo ikke jeg sett deg da, men det er ihvertfall hva jeg tror:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har mer å hente på å forme kroppen din mer med styrketrening og sunt kosthold med litt kalorioverskudd. Nå har jo ikke jeg sett deg da, men det er ihvertfall hva jeg tror:)

Har et program som går på 4 økter i uka, (i tillegg til 2 kondisjonsøkter hvis jeg har nok overskudd). Kostholdet er sunt, men nærmer seg usunt med tanke på hvor lite jeg egentlig får i meg, så er fullt enig i at jeg har mer å hente i hvis jeg bare kommer på overskudd nå :) Må venne meg til tanken nå om å spise mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et program som går på 4 økter i uka, (i tillegg til 2 kondisjonsøkter hvis jeg har nok overskudd). Kostholdet er sunt, men nærmer seg usunt med tanke på hvor lite jeg egentlig får i meg, så er fullt enig i at jeg har mer å hente i hvis jeg bare kommer på overskudd nå :) Må venne meg til tanken nå om å spise mer...

kanskje det var kjøttet i dietten som tiltrakk deg?;) Fryst og hermetisk fisk er mulig å finne billig , og store pakker kyllingfilet (ikke Gilde). Kanskje proteininntakket i denne dietten er lurt for deg å følge siden du ikke spiser nok? Og så kan du legge til mer fett og karbo enn de som går på dietten? Om du sliter med å spise nok er det viktig at det du velger er næringtett. Egg f.eks. Og at du får i deg nok proteiner, som sagt, (rent kjøtt, ren fisk, ren fugl, vilt, hval, ost) og så kan du legge til næringsrike grønnsaker som f.eks paprika, spinat, tomat, brokkoli og gulrot fremfor de som nesten bare inneholder vann, som agurk, stilkselleri og isbergsalat, og litt bær, bønner, linser, nøtter og frø. Om du sliter med apetitten og ikke metthetsfølelsen er det mange urtepiller å få kjøpt som gir økt apetitt og bedre næringsopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt unormal her nå... Følger dietten slavisk og er oppe i 9 dager nå. Spiser ca 150g kjøtt med masse riktige grønnsaker 4-5 ganger om dagen. Tar tran ved siden av.

Jeg har ikke følt meg slapp eller energiløs på trening annet enn på kondisjonstrening. Jeg har økt i styrke på nesten alle øvelser denne uka, og sliter ikke med å fullføre øktene. Kroppen har sluppet en del vann fordi jeg har løpt en del på toalettet også... Meeen, jeg var på vekten i går og hadde faktisk gått opp nesten 2kg! Men det ser ut til at fett% har gått ned fordi jeg er mer markert og strammere...

Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Jeg føler meg litt unormal her nå... Følger dietten slavisk og er oppe i 9 dager nå. Spiser ca 150g kjøtt med masse riktige grønnsaker 4-5 ganger om dagen. Tar tran ved siden av.

Jeg har ikke følt meg slapp eller energiløs på trening annet enn på kondisjonstrening. Jeg har økt i styrke på nesten alle øvelser denne uka, og sliter ikke med å fullføre øktene. Kroppen har sluppet en del vann fordi jeg har løpt en del på toalettet også... Meeen, jeg var på vekten i går og hadde faktisk gått opp nesten 2kg! Men det ser ut til at fett% har gått ned fordi jeg er mer markert og strammere...

Noen som har vært borti dette?

Høres litt merkelig at du har MISTET vann osv.... Men samtidig økt i styrke, hvor lenge har du trent? Hvis du har trent "lite" og er "nybegynner"(trent fast i mindre 6mnd) så er det fullt mulig å øke i styrke samtidig som man senker fett%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det var kjøttet i dietten som tiltrakk deg?;) Fryst og hermetisk fisk er mulig å finne billig , og store pakker kyllingfilet (ikke Gilde). Kanskje proteininntakket i denne dietten er lurt for deg å følge siden du ikke spiser nok? Og så kan du legge til mer fett og karbo enn de som går på dietten? Om du sliter med å spise nok er det viktig at det du velger er næringtett. Egg f.eks. Og at du får i deg nok proteiner, som sagt, (rent kjøtt, ren fisk, ren fugl, vilt, hval, ost) og så kan du legge til næringsrike grønnsaker som f.eks paprika, spinat, tomat, brokkoli og gulrot fremfor de som nesten bare inneholder vann, som agurk, stilkselleri og isbergsalat, og litt bær, bønner, linser, nøtter og frø. Om du sliter med apetitten og ikke metthetsfølelsen er det mange urtepiller å få kjøpt som gir økt apetitt og bedre næringsopptak.

Så ut som en god diett ja, elsker jo kjøtt :p

Kostholdet mitt er sunt sånt sett, men problemet er at jeg spiser så lite at det til slutt kan regnes som usunt... Som du nevner, sliter litt med apetitten... Hvilke urtepiller da?

Må bare ta et skippertak nå og spise mer tror jeg, rett og slett! + øke proteininntaket mitt ja :) Men tror nok jeg kanskje skal holde meg unna PSMF for denne gang, og heller se det an etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt merkelig at du har MISTET vann osv.... Men samtidig økt i styrke, hvor lenge har du trent? Hvis du har trent "lite" og er "nybegynner"(trent fast i mindre 6mnd) så er det fullt mulig å øke i styrke samtidig som man senker fett%!

Jeg er absolutt ingen nybegynner og har trent styrke og kickboksing 3-6 dager i uka i mange år :p meeen, jeg har vært veldig syk i fire år og aldri klart å ta opp næringsstoffer i maten. Men ble frisk denne sommeren... Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre.... Men synes det er rart jeg går opp i vekt på en ekstremdiett liksom, selv om jeg er veldig nøye på maten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ingen nybegynner og har trent styrke og kickboksing 3-6 dager i uka i mange år :p meeen, jeg har vært veldig syk i fire år og aldri klart å ta opp næringsstoffer i maten. Men ble frisk denne sommeren... Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre.... Men synes det er rart jeg går opp i vekt på en ekstremdiett liksom, selv om jeg er veldig nøye på maten...

det er ikke mensen som er på veg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en god diett ja, elsker jo kjøtt :p

Kostholdet mitt er sunt sånt sett, men problemet er at jeg spiser så lite at det til slutt kan regnes som usunt... Som du nevner, sliter litt med apetitten... Hvilke urtepiller da?

Må bare ta et skippertak nå og spise mer tror jeg, rett og slett! + øke proteininntaket mitt ja :) Men tror nok jeg kanskje skal holde meg unna PSMF for denne gang, og heller se det an etter hvert!

Ja, ta deg tid? Norsk oregano, løvetann, ryllik, rosmarin, basilikum, anis, koriander, peppermynte, dill og einebær bl.a. Kanel virker mot kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Skal da begynne i morgen med PSMF i morgen, men jeg har noen veldig raske spørsmål!

- Er glad i salt, drikker mye farris og tilsetter ofte salt i maten min. Burde jeg kutte ned på saltinntaket mitt på noe måte?

- Er ikke så veldig glad i cottage cheese, alternativer? Hørt at mager vanilje kesam kan være saken?

- Visse dager så er det ikke noe vits for meg å ha mellommåltidet pga at middagen eventuelt blir veldig sen, anbefaler dere å beholde mellommåltidet for å så ta en sen middag eller flytte mellommåltidet slik at det blir kveldsmat istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal da begynne i morgen med PSMF i morgen, men jeg har noen veldig raske spørsmål!

- Er glad i salt, drikker mye farris og tilsetter ofte salt i maten min. Burde jeg kutte ned på saltinntaket mitt på noe måte?

- Er ikke så veldig glad i cottage cheese, alternativer? Hørt at mager vanilje kesam kan være saken?

- Visse dager så er det ikke noe vits for meg å ha mellommåltidet pga at middagen eventuelt blir veldig sen, anbefaler dere å beholde mellommåltidet for å så ta en sen middag eller flytte mellommåltidet slik at det blir kveldsmat istedenfor?

Salt er anbefalt.. Det og mye væske :)

CC eller kesam er vel ikke egentlig anbefalt på en strikt PSMF, men i moderate mengder skal kesam også funke :)

Så lenge du får i deg nok proteiner og omega3 så er det ikke så nøye hvor mange måltider du har utover dagen :) Om du har ett eller ti er vel ett fett :p:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal da begynne i morgen med PSMF i morgen, men jeg har noen veldig raske spørsmål!

- Er glad i salt, drikker mye farris og tilsetter ofte salt i maten min. Burde jeg kutte ned på saltinntaket mitt på noe måte?

- Er ikke så veldig glad i cottage cheese, alternativer? Hørt at mager vanilje kesam kan være saken?

- Visse dager så er det ikke noe vits for meg å ha mellommåltidet pga at middagen eventuelt blir veldig sen, anbefaler dere å beholde mellommåltidet for å så ta en sen middag eller flytte mellommåltidet slik at det blir kveldsmat istedenfor?

Ser Pinglekringla svarte før meg. Jeg er enig i svarene hennes men skriver bare det jeg hadde tenkt å svare uansett.

1. Det er bare bra at du salter maten din på PSMF

2. Verken cottage cheese eller mager vanilje kesam hører til dietten i utgangspunktet og er bare et alternativ til hva du kan gjøre med dine 20g fett og karbo. Det kan være en fordel å få i seg litt kalsium og jeg velger å ta ett glass med skummet melk/ekstra lett ca en time eller to før jeg legger meg. Jeg liker også å ha karbohydratene sent på kvelden da dette hjelper på søvnen.

3. Du legger det opp akkurat slik du føler for å gjøre det. Bare ha fokus på å få i deg all maten iløpet av en dag på en eller annen måte, så er måltidsfordelingen/frekvensen relativt ubetydelig annet enn for personlige preferanser (og kan endres for å øke metthetsfølelsen om du har problemer med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal da begynne i morgen med PSMF i morgen, men jeg har noen veldig raske spørsmål!

- Er glad i salt, drikker mye farris og tilsetter ofte salt i maten min. Burde jeg kutte ned på saltinntaket mitt på noe måte?

- Er ikke så veldig glad i cottage cheese, alternativer? Hørt at mager vanilje kesam kan være saken?

- Visse dager så er det ikke noe vits for meg å ha mellommåltidet pga at middagen eventuelt blir veldig sen, anbefaler dere å beholde mellommåltidet for å så ta en sen middag eller flytte mellommåltidet slik at det blir kveldsmat istedenfor?

Spis når det passer deg du;) antall måltider har ingenting å si så lenge du får i deg det du skal. 2,5 gram proteiner per kg målvekt (er målet 60 kg så 2,5 *60 = antall gram proteiner du skal ha) max 20 g fett og karbohydrater. Sjekk næringsinnholdet på farris, er der mange karbohydrater? vet om tilfeller av folk som har gått i den fella mtp smakstilsatt vann;) salt er det bare å pøse på med XD Melkeprodukter skal egentlig ikke være med i en helt strikt psmf, men i moderate mengder så skal det vel gå bra... husk å sjekk næringsinnholdet på baksida;)

Edit: både pinglekringla og Roger var før meg, men vi har fått med samme tingene, så da er vi jo enige da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt på PSMF og har ett par spørsmål.

- Hvordan type olje anbefaler dere? Og hvor kjøpes den?

- Er 1 mnd overkill? Har litt under 30% fett.

Det endelige målet er mellom 10% og 15% fett og vil bruke litt tid på dette.

- Hvis jeg kjører en måned PSMF, hvor lang pause med "normal kost" burde jeg da ha før jeg drar igang med runde 2?

- Og, sikkert ett litt tåpelig spørsmål, men hva kan jeg forvente av resultater? Vet dette er ganske individuelt og har lest endel av kommentarene i denne tråden hvor folk beskriver fantastiske resultater, men det er kanskje noen som vet av noen i min situasjon? (175 høy og 105 kg).

På forhånd takk! Dette blir supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...